Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Populace, společenstva
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:
Ekosystém.
Ekosystémy přírodní a umělé
Ekosystém.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Ekosystémy.
Ekosystém přirozený a umělý
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_01 Název materiáluZákladní.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Podmínky pro život na Zemi
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie 1 Tematický okruhEkologie Ročník4 Datum tvorbyzáří 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

EKOSYSTÉM je různě velký ucelený výsek biosféry je tvořen biotopem a biocenózou jeho složky jsou ve vzájemných vztazích velikost ekosystému může být různá - např. kaluž vody, pařez, les, rybník, moře,... je soustavou OTEVŘENOU  neustálá výměna látek a energií vstupy :  světlo  teplo  voda  kyslík  oxid uhličitý  imigrující organismy,... výstupy : ← teplo ← voda ← kyslík ← oxid uhličitý ← emigrující organismy ← odpadní látky, …

Rozdělení organismů v ekosystému podle rolí ve výživě 1.primární producenti = autotrofní organismy vytvářejí organickou hmotu z anorganické - především zelené rostliny a sinice (fotoautotrofní) 2.konzumenti = heterotrofní organismy (saprofyté, parazité) živí se organickou hmotou vytvořenou jinými organismy současně produkují novou organickou hmotu svých těl = =sekundární producenti a)konzumenti 1. řádu – býložravci b)konzumenti 2. řádu - masožravci a všežravci (drobné šelmy, prase divoké,...) c)konzumenti 3. řádu - další masožravci (velké šelmy,....) 3.reducenti = dekompozitoři = rozkladači rozkládají mrtvou a odpadní organickou hmotu na minerální látky, tzn. Dokončují koloběh látek v ekosystému humifikace, mineralizace bakterie, houby

anorganická příroda primární producenti (zelené rostliny) konzumenti 1. řádu (býložravci) konzumenti dalších řádů (masožravci) paraziti saprofyti

Potravní řetězec = soubor organismů na sobě troficky závislých typy potravních řetězců : 1)pastevně kořistnický rostlina  býložravec  drobný masožravec  velký masožravec v přírodě nebývá řetězec přímý, ale různě modifikovaný a větvený velikost těla konzumentů se postupně zvětšuje počet klesá

Potravní řetězec = soubor organismů na sobě troficky závislých typy potravních řetězců : 2) dekompoziční = rozkladný = detritový odumřelý organismus  saprofytní hmyz  houba  bakterie postupný rozklad organické hmoty ₋ 2 fáze - humifikace + mineralizace velikost těla se postupně zmenšuje počet konzumentů roste

Potravní řetězec = soubor organismů na sobě troficky závislých typy potravních řetězců : 3) parazitický savec  parazitický hmyz  parazitické bakterie  bakteriofág opak pastevně kořistnického velikost těla se postupně zmenšuje počet konzumentů roste v potravních řetězcích dochází k hromadění ŠKODLIVÝCH látek (zbytky pesticidů, těžké kovy, …) v tělech konzumentů  na konci řetězce je koncentrace nejvyšší (konečným článkem bývá často člověk)  může vést k vážnému poškození organismu

Rozdělení ekosystémů podle zásahů člověka 1) přírodní a přirozené ekosystémy člověkem téměř nedotčené, neovlivňované většinou velká druhová pestrost  složité potravní řetězce hodně konzumentů  velká spotřeba  nízká čistá produkce mezi jednotlivými složkami dynamická rovnováha ekosystémy jsou dlouhodobě stabilní schopny autoregulace a vývoje při částečném porušení mají schopnost obnovy velké zásahy do prostředí (požáry, záplavy) nebo do biocenóz (vyhubení druhu)  zhroucení ekosystému přirozených ekosystémů je v současné době na Zemi málo u nás se k nim blíží chráněná území např. korálové útesy, tůň, pralesy, rašeliniště, tundra,...

 1  Příklad přírodního ekosystému – tajga na Aljašce

Rozdělení ekosystémů podle zásahů člověka 2) umělé ekosystémy vznikají zásahem člověka v současnosti převažují malý počet druhů, někdy jde i o monokulturu (obilné pole, smrkový les) výsledkem je nestabilita snadné narušení - vývraty, přemnožení škůdců (chybí predátoři) např. na obilném poli chybí stromy pro hnízdění poštolek  přemnožení hrabošů nemají schopnost autoregulace ani obnovy k jejich udržení vynakládá člověk dodatkovou energií (orba, hnojiva, pesticidy, zavlažování …) např. lesy, louky, pole, rybníky, zahrady, městské a vesnické ekosystémy,...

 2  Příklad umělého ekosystému – sad broskvoní

Produktivita ekosystému = množství vyprodukované organické hmoty = BIOMASY za určitý čas na určité ploše = rozdíl množství biomasy na začátku a na konci období = nejčastěji bývá vztahována k produkci biomasy rostlinami (tzv. PRIMÁRNÍ PRODUKTIVITA) na 1 hektaru za jeden rok ekosystémy s nejvyšší primární produktivitou : tropické deštné pralesy, mokřady, mělká příbřežní pásma moří, lužní lesy, zahrady (ale s dodatkovou energií člověka) ekosystémy se střední primární produktivitou : louky, savany, rybníky, lesy, pole ekosystémy s nejnižší primární produktivitou : pouště, polopouště, hluboké oceány, tundry, arktické oblasti

Vývoj ekosystému = sukcese má tři hlavní fáze 1.zmlazení ekosystému = ekologické nahrazování  obsazování uvolněných nik po předchozím ekosystému  druhová rozmanitost malá  produkce potomstva velká, ale díky přírodnímu výběru málo jedinců přežívá do dospělosti  vzájemné vztahy jednoduché 2.vyzrávání ekosystému = období stabilizace  druhová rozmanitost se zvětšuje  počet specializovaných druhů stoupá  vytvářejí se složitější vzájemné mezidruhové vztahy 3.vrcholové stádium = KLIMAX  specializované druhy převládají  mezidruhové vztahy velmi složité  vzniká ustálené společenstvo schopné autoregulace a sebeobnovy

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Šlégl Jiří aj. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN

Použité obrázky: [1] BRUBAKERL.B.. Wikimedia Commons [online]. ???. [cit ]. Dostupný na [2] E-190. Wikimedia Commons [online]. duben [cit ]. Dostupný 29.jpg?uselang=cs