Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Slovesa (verba).
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesa.
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
PRESENT SIMPLE AFFIRMATIVE_05 Mgr. Filip Soviš ANJ_Tenses
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Verba.
FUTURE SIMPLE QUESTION_16 Mgr. Filip Soviš ANJ_Tenses
FUTURE SIMPLE NEGATIVE_12 Mgr. Filip Soviš ANJ_Tenses
Verba.
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinské skloňování podstatných jmen.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kartézský součin Binární relace
doplňující materiál ke 2. lekci učebnice Raduga po-novomu I
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
FUTURE SIMPLE AFFIRMATIVE_08
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
PRESENT PERFECT NEGATIVE_11
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod

Obecné vlastnosti sloves Latinská slovesa nalezneme v šesti časech Přísně dodržují časovou souslednost Používají se tři osoby Latina pracuje s jednotným i množným číslem Slovesa se vyskytují v aktivním i pasivním rodu V latině nerozlišujeme u sloves rod podmětu Můžeme využít mnoho slovesných způsobů

Konjugace V latině se pro časování sloves užívá název konjugace Celkový počet konjugací (vzorů) je čtyři Vzory se dělí podle typických samohlásek v poslední slabice A E I + souhlásková konjugace

1. Konjugace (-A-) První konjugace platí pro slovesa, jejichž kmen končí na „ā“ vocā|re (zpívat) amā|re (milovat) laudā|re (chválit) pulsā|re (bít) cantā|re (zpívat) apod.

2. Konjugace (-E-) Druhá konjugace se užívá pro slovesa, jejichž kmen končí na „ē“ monē|re (povzbuzovat) respondē|re (odpovídat) habē|re (mít) parē|re (poslouchat) tenē|re (držet) apod.

3. Konjugace (-souhl.-) Třetí konjugace zastřešuje slovesa, jejichž kmen končí na souhlásku leg|ere (číst) disced|ere (odpovídat) dic|ere (říkat) corrig|ere (opravovat) scrib|ere (psát) apod.

4. Konjugace (-I-) Poslední konjugace se užívá pro slovesa, jejichž kmen končí na „ī “ aud ῑ |re (slyšet) dorm ῑ |re (spát) ven ῑ |re (přicházet) aper ῑ |re (otevírat) claud ῑ |re (zavírat) apod.

Nepravidelná slovesa Jako skoro každý jazyk má i latina své výjimky Např.: esse (být) ferre (nést) dare (dát) a mnohá další Nepravidelnosti se většinou projevují v minulých časech a kondicionálu

Slovesný rod Latina rozlišuje dva rody: –Aktivní (kdy podmět je původcem děje) např: Amat, monet, leget, audit –Pasivní (kdy je podmět trpitelem děje) např: Amātur, monētur, legitur, audītur (latina nevyužívá v pasivu pomocné sloveso)  Pasiv je velmi často používán  Existují více možných pasivních tvarů (v češtině některá slovesa v pasivu nelze použít)

Způsoby Latina zná způsoby podobné jako jazyk český: –INFINITIV (infinitivus) – neurčitý způsob –IMPERATIV (imperativus) – rozkazovací způsob –INDIKATIV (indikativus) – oznamovací způsob –KONJUNKTIV (coniunctivus) – podmiňov. způsob –PA RTICIPIUM –SUPINUM –GERUNDIUM

Infinitivy aktivní Latinský jazyk vytváří infinitiv tří časů (pro přehlednost je uveden jen prézentní tvar): INFINITIV PRÉZENTU amā|re, monē|re, leg|ere, audī|re (užívá se nejčastěji) INFINITIV PERFEKTA INFINITIV FUTURA

Infinitivy pasivní Latinský jazyk vytváří infinitiv tří časů i v pasivním rodu: INFINITIV PRÉZENTU amā|rī, monē|rī, leg|ī, audī|rī INFINITIV PERFEKTA INFINITIV FUTURA

Imperativ V latině můžeme použít imperativ stejně jako v češtině – singulár a plurál: IMPERATIV SG. amā, monē, leg|e, audī IMPERATIV PL. amā|te, monē|te, leg|ite, audī|te

Konjunktiv Podmiňovací způsob má v latině mnoho užití, lze s ním vyjádřit přání a podmínku dokonce ve čtyřech časech: coniūnct ῑ vus praesēns coniūnct ῑ vus imperfectum coniūnct ῑ vus perfectum coniūnct ῑ vus plūsquamperfectum vzhledem ke složitosti vytváření nejsou pro zjednodušení uvedeny příklady

Slovesné časy K popisu přítomnosti užívá latina pouze: praesēns K popisu minulosti existují tři samostatné časy: perfectum (dokonavý min. čas) Imperfectum (nedokonavý min. čas) plūsquamperfectum (pro možnost souslednosti časů v minulosti) K popisu budoucnosti pak: futūrum futūrum perfectum

Ukázky tvoření slovesných tvarů Jako příklad užití kmene a příslušných koncovek použijeme praesēns. Koncovky pro jednotlivé osoby: osobaSingulárPlurál 1. ōmus 2. stis 3. tnt osobaSingulárPlurál 1. ormur 2. ris min ῑ 3. turntur aktivumpasivum

1. Konjugace - praesēns aktivumpasivum osobaSingulárPlurál 1. amōamā|mus 2. amā|samā|tis 3. ama|tama|nt osobaSingulárPlurál 1. am|oramā|mur 2. amā|risamā|minī 3. amā|turama|ntur A

2. Konjugace - praesēns aktivumpasivum osobaSingulárPlurál 1. mone|ōmonē|mus 2. monē|smonē|tis 3. mone|tmone|nt E osobaSingulárPlurál 1. mone|ormonē|mur 2. monē|rismonē|minī 3. monē|turmone|ntur

3. Konjugace - praesēns aktivumpasivum osobaSingulárPlurál 1. leg|ōleg|imus 2. leg|isleg|itis 3. leg|itleg|unt souhl. osobaSingulárPlurál 1. leg|orleg|imur 2. leg|erisleg|iminī 3. leg|eturleg|untur povšimněte si pomocné samohlásky

4. Konjugace - praesēns aktivumpasivum osobaSingulárPlurál 1. audi|ōaudī|mus 2. audī|saudī|tis 3. audi|taudi|unt I osobaSingulárPlurál 1. mone|ormonē|mur 2. monē|rismonē|minī 3. monē|turmone|ntur

Použité zdroje a literatura Úvodní obrázek: ØRBERG, Hans. Lingua latina per se ilustrata - Pars I: Familia Romana. Newburyport: Focus Publishing, 2005 KEPARTOVÁ, Jana. Orbis Romanus et Latinus. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, KLOSOVÁ, Markéta : Vestibulum. Praha: Universita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Vojtěch Vykouk Předmět: latina Datum: