Informální edukace a její metody Přednáška č. 2 Volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas, možnosti výchovy v NZDM doc. Michal Kaplánek, Th.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Azylové domy. poskytují pobytové služby na přechodnou dobu osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení.
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Kostelec nad Černými lesy příspěvková organizace zřízena Městem Kostelec nad Černými lesy Kontakty: tel: webové.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi TD Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování podpořeno z programu.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Dětský domov a Základní škola Liptál
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Úřad práce České republiky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Základní informace o poskytovateli
Nízkoprahová denní centra
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Didaktika sportovních činností
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Služby následné péče.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Tlumočnické služby.
Právo sociálního zabezpečení
9. Heterogenní a homogenní skupiny
RIZIKO.
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
VY_32_INOVACE_SA4A_6 DUM 6. příprava aktivity pro 1
Pedagogika školního sportu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
Školní poradenské pracoviště
Bohumínská 152/25 Ostrava - Muglinov
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Informální edukace a její metody Přednáška č. 2 Volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas, možnosti výchovy v NZDM doc. Michal Kaplánek, Th.D. Jabok – ZS 2011/2012

Chápání volného času v současnosti Volný čas jako čas k načerpání sil pro další práci (negativní vymezení volného času – volno jako sociální „výdobytek“) Volný čas jako doba, kdy „skutečně žiji“ (kompenzační pojetí volného času - Habermas) Volný čas jako doba, kdy mohu rozvíjet svoji osobnost, která se realizuje jak v práci, tak ve volnu (integrační pojetí volného času – Opaschowski)

Kompetence získávané ve volném čase sociální kompetence = schopnost takovému kontaktu se společností, při němž se budují vztahy a odbourávají se sociální bariéry kulturní kompetence = schopnost kriticky se zabývat těmi oblastmi života, které nejsou zaměřeny na bezprostřední účel kreativní kompetence = schopnost přinést do osobního i společenského života nové prvky komunikativní kompetence = schopnost sdělovat a chápat, navazovat vztahy a společensky se chovat

Vzájemný vztah vědeckých disciplín, které se dotýkají volného času dětí a mládeže Rekreologie PVČ Sociální pedagogika Sociální práce Nauka (věda) o volném čase

Cíl pedagogiky volného času relativní samostatnost jedince ve společnosti = ochota a schopnost ke svobodě, solidaritě a zodpovědnosti, ke kreativní vlastní činnosti ke komunikativnímu jednání, k sociální angažovanosti a účasti na společenském životě pomoci člověku k dosažení „volnočasové kompetence“ tzn. vlastně: pomoci člověku k svobodnému nakládání s časem svého života v kontextu jeho smyslu

Profil pedagoga volného času Kdo je „pedagog volného času“? Pedagog volného času je pedagogický pracovník, který pomáhá dětem, mládeži i dospělým k tomu, aby mohli využít potenciál svého volného času k rozvoji své osobnosti, k vytváření a prohlubování sociálních vazeb i k dobru celé společnosti.

Metody PVČ - obecně Pedagogické metody převzaté z obecné pedagogiky Pedagogické metody převzaté z oborových didaktik Pedagogické metody, které používají výsledky psychologie Pedagogické metody speciální Pedagogické metody specifické pro PVČ

Specifické metody PVČ Horst W. Opaschowski: Volnočasové poradenství Komunikativní animace Participativní plánování

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (§ 62 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) (1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně. (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, (srov. § 35, odst. 1 f) b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Základní principy pedagogického působení ve volném čase Dostupnost Přitažlivost Dobrovolnost Možnost výběru Vlastní iniciativa Otevřenost Samostatné rozvržení času Bez nátlaku Možnost rozhodnout se

Dostupnost Nabídka je pro adresáta místně lehce dostupná a musí se k němu dostat, aby ji mohl osobně přijmout (např. na základě „ústní reklamy“). Nabídka je orientovaná na zájmy účastníků a celé cílové skupiny. Roviny dostupnosti: místní, časová, motivační

Otevřenost Otevřenost pro všechny, i pro nové lidi a pro různé skupiny, nízkoprahovost. Proces směřující od libovolnosti k participaci. Umožnit fluktuaci účastníků, bez pevného seznamu členů. Neužívat trestů Nechtít mít všechno detailně naplánované

Přitažlivost Přitažlivé prostředí (sociální a ekologická animace) zařízení (materiální animace) nabídky média (mediální animace) osoby (personální animace)

Samostatné rozvržení času Účastník má možnost pružně rozhodovat o rozvržení času, tj. o délce, rychlosti, intenzitě a přestávkách v činnosti, aby tak zůstal „pánem svého času“ Omezeno: nutnou pravidelností akcí domluvou ve skupině (vztahy)

Dobrovolnost Činnost vybraná na základě záliby a zájmu Jedná se o trvalou dobrovolnost Bez nátlaku – Možnost rozhodnout se Možnost cítit se jako doma Podpořit rozšířenou možností výběru