Poruchy osobnosti Jaké znáte poruchy osobnosti ? Jaké změny chování lze podle Vás u poruch osobnosti sledovat ? Setkali jste se již s případem poruchy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Mentální postižení Co je podle Vás podstatou mentálního postižení? Které syndromy spojené s mentálním postižením znáte ? Setkali jste se již s případem.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Etopedie Speciální pedagogika dětí a mladistvých s poruchami chování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPoruchy.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Ekonomika– národní hospodářství
City DUM_15.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Název projektu: Moderní škola
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Rysy osobnosti Temperament Charakter
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Návykové látky Alkohol
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Poruchy osobnosti

Jaké znáte poruchy osobnosti ? Jaké změny chování lze podle Vás u poruch osobnosti sledovat ? Setkali jste se již s případem poruchy osobnosti (např. i v historii )?

 Trvalý stav  Projevuje se nepříznivými a nadměrně zvýrazněnými vlastnostmi osobnosti  Dále se projevují odchylky v citovém prožívání, myšlení a chování a to zvláště ve vztahu k ostatním lidem  Přetrvává většinou celý život  Vzniká interakcí bio-psycho-sociálních faktorů  Vyskytují se až u 6-9% populace

 Kognitivní funkce – zvláštní způsob uvažování a hodnocení konkrétních situací (egocentrismus, vztahovačnost,..)  Emotivita – odlišná kvalita a intenzita prožívání vzhledem k vlastní osobě i realitě (přecitlivělost, emoční otupělost, povrchnost,..)

 Maladaptabilita  Snížená sebekontrola  Nestandardní reakce na podněty  Nepřiměřený způsob uspokojování potřeb Úkol : Jakými nevhodnými způsoby si mohou lidé s poruchou osobnosti uspokojovat potřeby ?

 Nevhodné způsoby uspokojování potřeb u lidí s poruchou osobnosti :  Lhaní  Krádeže  Agresivita  Manipulace a vydírání  Nadřazování  Necitlivost vůči ostatním a jejich potřebám

 Diagnostika je možná až od adolescence  Poruchy osobnosti mohou být získané i během života – extrémní zážitek ( přepadení, týrání, sexuální zneužívání), onemocnění či jiné postižení CNS ( úraz, otrava, meningitida,…)

 Nadměrná citlivost k negativnímu hodnocení  Negativní postoj k okolí  Neschopnost odpustit reálné či předpokládané bezpráví  Snaha o zdůraznění vlastní osoby  Podezíravost, vztahovačnost a tendence k nesprávné interpretaci chování a postojů ostatních lidí  Nadměrný důraz na osobní práva a jejich vymáhání  Projekce vlastních konfliktů a nepřátelství do jiných osob  Častější je u mužů ( např. žárlivost v partnerském vztahu)

 Neschopnost prožívat uspokojení  Emoční útlum, chladnost a oploštělé citové prožívání  Nápadná introverze a zaměřenost na vlastní prožívání a uvažování  Nezájem o vnější svět  Obavy z intimity a neschopnost vřelých citových vztahů  Nezájem o hodnocení a názory ostatních  Obtíže s akceptací společenských norem a zvyků  Jedinci se ostatním jeví jako podivíni  Neuzavírají partnerství ( více muži)

 Lze užít i asociální porucha  Neschopnost dostatečné sociální adaptace  Silný egoismus, nezdrženlivost, zaměřenost pouze na vlastní uspokojování potřeb  Častá podrážděnost a netolerance  Odchylky v rámci autonomního NS – potřeba silného vzrušení a silných podnětů  Neschopnost tlumit a ovládat vlastní reakce  Nízká tolerance vůči zátěži  Emoční nezralost, časté afektivní výbuchy, agrese a násilí na druhých  Tendence k suicidálním pokusům  Neschopnost adekvátního hodnocení situace (černo bílý svět)  Slabě vyvinuté svědomí ( vinu mají jen ti druzí)  Omezená schopnost sociálního učení (nemožnost resocializace)  Vztahy k druhým jsou dány nestálostí, nespolehlivostí a bezohledností  Porucha může být diagnostikována již v dětství  Významné jsou dědičné faktory  Výskyt – 0,2 – 9,4%   Úkol :  a) U jakých osob se nejčastěji setkáváme s touto poruchou ?  b) Vysvětlete pojmy – egoismus, emoční nezralost, resocializace

a) S dissociální poruchou se nejčastěji setkáváme u pachatelů trestných činů. b) egoismus – sobectví, zaměřenost na vlastní „já“ emoční nezralost – jedinec podléhá náladám, není schopen sebekontroly resocializace – snaha o opětovné zařazení jedince do společnosti

 Akcentovaná emocionalita a teatrálnost  Emoční labilita, nestálost, povrchnost  Zvýšená sugestibilita  Nadměrná potřeba vzrušení  Důraz na vlastní osobu, egocentričnost a potřeba upoutávat pozornost na vlastní osobu  Porucha je častější u žen  Chce být za všech okolností obdivována a oceňována  Může se objevit sklon k tzv. bájné lhavosti  Mají konfliktní partnerství a konflikty s jinými Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete

 Teatrálnost – dramatičnost, dotyčný se předvádí jako herec  Emoční labilita – citová nevyrovnanost  Sugestibilita – ovlivnitelnost názory a postoji ostatních  Egocentričnost – zaměřenost na vlastní ego  Bájná lhavost – dotyčný si vymýšlí příběhy, ve kterých je hrdinou

 Porucha emočního prožívání ( napětí, pocity ohrožení)  Nízké sebehodnocení, pocity neschopnosti a méněcennosti  Nadměrné obavy z kritiky a odmítnutí  Nadměrný důraz na hodnocení a názor ostatních  Tendence k izolaci  Odmítání aktivit, při kterých se dá očekávat neúspěch  Neschopnost dosáhnout pocitu uspokojení a pohody

 Konfliktnost  Nerealistické plánování života  Nediferencované vztahy k ostatním  Manipulace s ostatními a jejich využívání ve vlastní prospěch  Tendence k alkoholismu a jiným toxikomániím  Emoční nevyzrálost a nestabilita

 Poruchy emočního ladění ( mrzutost, neschopnost dosahovat příjemných zážitků)  Nerozhodnost, pochybovačnost a opatrnost v jednání  Nadměrná sebekontrola, perfekcionalismus, nepřiměřená svědomitost a puntičkářství  Zvýšená potřeba pro respektování sociálních a právních norem  Rigidita v uvažování a chování  Častější u mužů V partnerství jsou pedantští, bez smyslu pro humor a bez pochopení pro lidské slabosti

 Submisivita, naprosté podřízení a neschopnost osamostatnit se  Nízké sebehodnocení, pocity neschopnosti a bezmoci  Nepřiměřené obavy z opuštění  Porucha je častější u žen  Zvýšená potřeba závislosti na jiném člověku

 Porucha sebehodnocení ( přeceňování vlastní důležitosti, pocity privilegovanosti, vlastní jedinečnosti a vyjímečnosti)  Skrytá přecitlivělost a zranitelnost  Zvýšená potřeba obdivu ze strany druhých lidí  Fantazie o vlastním úspěchu a moci  Nedostatek empatie  Podceňování druhých  Využívání a zneužívání druhých pro dosažení vlastních cílů  Arogantní a bezohledné chování

 Na internetu vyhledejte kazuistiky ve vztahu k danému tématu  V kazuistikách vyhledejte znaky typické pro dané poruchy osobnosti

 Poruchy osobnosti jsou…...  Poruchy osobnosti mohou být i získané během života vzhledem k …….. zážitku.  Poruchy osobnosti lze charakterizovat zvláštními ……. osobnosti a zvláštními projevy …...  Ve vlastním světe bez zájmu o realitu žijí lidé se ……… poruchou osobnosti.  Resocializace není možná u osob s …… poruchou osobnosti.  Teatrálnost a egocentrismus jsou typické pro osoby s …….. poruchou osobnosti.  Nepřiměřená svědomitost a perfekcionalismus jsou typické pro ………poruchu osobnosti.  Významnou poruchou sebehodnocení trpí osoby s ….. poruchou osobnosti.

 Poruchy osobnosti jsou trvalé poruchy.  Poruchy osobnosti mohou být i získané během života vzhledem k extrémnímu zážitku.  Poruchy osobnosti lze charakterizovat zvláštními vlastnostmi osobnosti a zvláštními projevy chování.  Ve vlastním světe bez zájmu o realitu žijí lidé se schizoidní poruchou osobnosti.  Resocializace není možná u osob s dissociální poruchou osobnosti.  Teatrálnost a egocentrismus jsou typické pro osoby s histrionskou poruchou osobnosti.  Nepřiměřená svědomitost a perfekcionalismus jsou typické pro anankastickou poruchu osobnosti.  Významnou poruchou sebehodnocení trpí osoby s narcistickou poruchou osobnosti.

Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN

Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Poruchy osobnosti Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Poruchy osobnosti Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy poruch osobnosti. Rozlišuje jednotlivé poruchy osobnosti ve specifických znacích. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s poruchou osobnosti. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova anankastická, schizoidní, histrionská, narcistická a závislá porucha osobnosti, teatrálnost, perfektcionalismus, emoční labilita, sugestibilita, egocentričnost, resocializace, bájná lhavost Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let

- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - Cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím znalostí z obecné psychopatologie a psychologie, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případy poruch osobnosti a společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny vyhledají znaky pro určení typu poruchy osobnosti. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě pro žáky dostupná.