Poruchy osobnosti
Jaké znáte poruchy osobnosti ? Jaké změny chování lze podle Vás u poruch osobnosti sledovat ? Setkali jste se již s případem poruchy osobnosti (např. i v historii )?
Trvalý stav Projevuje se nepříznivými a nadměrně zvýrazněnými vlastnostmi osobnosti Dále se projevují odchylky v citovém prožívání, myšlení a chování a to zvláště ve vztahu k ostatním lidem Přetrvává většinou celý život Vzniká interakcí bio-psycho-sociálních faktorů Vyskytují se až u 6-9% populace
Kognitivní funkce – zvláštní způsob uvažování a hodnocení konkrétních situací (egocentrismus, vztahovačnost,..) Emotivita – odlišná kvalita a intenzita prožívání vzhledem k vlastní osobě i realitě (přecitlivělost, emoční otupělost, povrchnost,..)
Maladaptabilita Snížená sebekontrola Nestandardní reakce na podněty Nepřiměřený způsob uspokojování potřeb Úkol : Jakými nevhodnými způsoby si mohou lidé s poruchou osobnosti uspokojovat potřeby ?
Nevhodné způsoby uspokojování potřeb u lidí s poruchou osobnosti : Lhaní Krádeže Agresivita Manipulace a vydírání Nadřazování Necitlivost vůči ostatním a jejich potřebám
Diagnostika je možná až od adolescence Poruchy osobnosti mohou být získané i během života – extrémní zážitek ( přepadení, týrání, sexuální zneužívání), onemocnění či jiné postižení CNS ( úraz, otrava, meningitida,…)
Nadměrná citlivost k negativnímu hodnocení Negativní postoj k okolí Neschopnost odpustit reálné či předpokládané bezpráví Snaha o zdůraznění vlastní osoby Podezíravost, vztahovačnost a tendence k nesprávné interpretaci chování a postojů ostatních lidí Nadměrný důraz na osobní práva a jejich vymáhání Projekce vlastních konfliktů a nepřátelství do jiných osob Častější je u mužů ( např. žárlivost v partnerském vztahu)
Neschopnost prožívat uspokojení Emoční útlum, chladnost a oploštělé citové prožívání Nápadná introverze a zaměřenost na vlastní prožívání a uvažování Nezájem o vnější svět Obavy z intimity a neschopnost vřelých citových vztahů Nezájem o hodnocení a názory ostatních Obtíže s akceptací společenských norem a zvyků Jedinci se ostatním jeví jako podivíni Neuzavírají partnerství ( více muži)
Lze užít i asociální porucha Neschopnost dostatečné sociální adaptace Silný egoismus, nezdrženlivost, zaměřenost pouze na vlastní uspokojování potřeb Častá podrážděnost a netolerance Odchylky v rámci autonomního NS – potřeba silného vzrušení a silných podnětů Neschopnost tlumit a ovládat vlastní reakce Nízká tolerance vůči zátěži Emoční nezralost, časté afektivní výbuchy, agrese a násilí na druhých Tendence k suicidálním pokusům Neschopnost adekvátního hodnocení situace (černo bílý svět) Slabě vyvinuté svědomí ( vinu mají jen ti druzí) Omezená schopnost sociálního učení (nemožnost resocializace) Vztahy k druhým jsou dány nestálostí, nespolehlivostí a bezohledností Porucha může být diagnostikována již v dětství Významné jsou dědičné faktory Výskyt – 0,2 – 9,4% Úkol : a) U jakých osob se nejčastěji setkáváme s touto poruchou ? b) Vysvětlete pojmy – egoismus, emoční nezralost, resocializace
a) S dissociální poruchou se nejčastěji setkáváme u pachatelů trestných činů. b) egoismus – sobectví, zaměřenost na vlastní „já“ emoční nezralost – jedinec podléhá náladám, není schopen sebekontroly resocializace – snaha o opětovné zařazení jedince do společnosti
Akcentovaná emocionalita a teatrálnost Emoční labilita, nestálost, povrchnost Zvýšená sugestibilita Nadměrná potřeba vzrušení Důraz na vlastní osobu, egocentričnost a potřeba upoutávat pozornost na vlastní osobu Porucha je častější u žen Chce být za všech okolností obdivována a oceňována Může se objevit sklon k tzv. bájné lhavosti Mají konfliktní partnerství a konflikty s jinými Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete
Teatrálnost – dramatičnost, dotyčný se předvádí jako herec Emoční labilita – citová nevyrovnanost Sugestibilita – ovlivnitelnost názory a postoji ostatních Egocentričnost – zaměřenost na vlastní ego Bájná lhavost – dotyčný si vymýšlí příběhy, ve kterých je hrdinou
Porucha emočního prožívání ( napětí, pocity ohrožení) Nízké sebehodnocení, pocity neschopnosti a méněcennosti Nadměrné obavy z kritiky a odmítnutí Nadměrný důraz na hodnocení a názor ostatních Tendence k izolaci Odmítání aktivit, při kterých se dá očekávat neúspěch Neschopnost dosáhnout pocitu uspokojení a pohody
Konfliktnost Nerealistické plánování života Nediferencované vztahy k ostatním Manipulace s ostatními a jejich využívání ve vlastní prospěch Tendence k alkoholismu a jiným toxikomániím Emoční nevyzrálost a nestabilita
Poruchy emočního ladění ( mrzutost, neschopnost dosahovat příjemných zážitků) Nerozhodnost, pochybovačnost a opatrnost v jednání Nadměrná sebekontrola, perfekcionalismus, nepřiměřená svědomitost a puntičkářství Zvýšená potřeba pro respektování sociálních a právních norem Rigidita v uvažování a chování Častější u mužů V partnerství jsou pedantští, bez smyslu pro humor a bez pochopení pro lidské slabosti
Submisivita, naprosté podřízení a neschopnost osamostatnit se Nízké sebehodnocení, pocity neschopnosti a bezmoci Nepřiměřené obavy z opuštění Porucha je častější u žen Zvýšená potřeba závislosti na jiném člověku
Porucha sebehodnocení ( přeceňování vlastní důležitosti, pocity privilegovanosti, vlastní jedinečnosti a vyjímečnosti) Skrytá přecitlivělost a zranitelnost Zvýšená potřeba obdivu ze strany druhých lidí Fantazie o vlastním úspěchu a moci Nedostatek empatie Podceňování druhých Využívání a zneužívání druhých pro dosažení vlastních cílů Arogantní a bezohledné chování
Na internetu vyhledejte kazuistiky ve vztahu k danému tématu V kazuistikách vyhledejte znaky typické pro dané poruchy osobnosti
Poruchy osobnosti jsou…... Poruchy osobnosti mohou být i získané během života vzhledem k …….. zážitku. Poruchy osobnosti lze charakterizovat zvláštními ……. osobnosti a zvláštními projevy …... Ve vlastním světe bez zájmu o realitu žijí lidé se ……… poruchou osobnosti. Resocializace není možná u osob s …… poruchou osobnosti. Teatrálnost a egocentrismus jsou typické pro osoby s …….. poruchou osobnosti. Nepřiměřená svědomitost a perfekcionalismus jsou typické pro ………poruchu osobnosti. Významnou poruchou sebehodnocení trpí osoby s ….. poruchou osobnosti.
Poruchy osobnosti jsou trvalé poruchy. Poruchy osobnosti mohou být i získané během života vzhledem k extrémnímu zážitku. Poruchy osobnosti lze charakterizovat zvláštními vlastnostmi osobnosti a zvláštními projevy chování. Ve vlastním světe bez zájmu o realitu žijí lidé se schizoidní poruchou osobnosti. Resocializace není možná u osob s dissociální poruchou osobnosti. Teatrálnost a egocentrismus jsou typické pro osoby s histrionskou poruchou osobnosti. Nepřiměřená svědomitost a perfekcionalismus jsou typické pro anankastickou poruchu osobnosti. Významnou poruchou sebehodnocení trpí osoby s narcistickou poruchou osobnosti.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Poruchy osobnosti Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Poruchy osobnosti Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy poruch osobnosti. Rozlišuje jednotlivé poruchy osobnosti ve specifických znacích. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s poruchou osobnosti. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova anankastická, schizoidní, histrionská, narcistická a závislá porucha osobnosti, teatrálnost, perfektcionalismus, emoční labilita, sugestibilita, egocentričnost, resocializace, bájná lhavost Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - Cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím znalostí z obecné psychopatologie a psychologie, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případy poruch osobnosti a společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny vyhledají znaky pro určení typu poruchy osobnosti. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě pro žáky dostupná.