SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
Advertisements

Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Vznik a vývoj života.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Pohlavní rozmnožování prvoků
Mýty a pověsti Tematická oblast
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název prezentace (DUMu):
Poměr v základním tvaru.
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
RIZIKO.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
GENETIKA Vazba genů.
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
Kvadratické nerovnice
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Dvourozměrné geometrické útvary
RIZIKO.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Poměr v základním tvaru.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Neživá příroda - vzduch
Matematika + opakování a upevňování učiva
Rozmnožování organismů
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Rezervy x rezervní fond
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z

Několik různých definic: soubor jedinců, kteří mají společné charakteristické vlastnosti DRUH - odpovídá běžné představě, na této definici je založeno určování druhů

soubor jedinců, kteří se mohou vzájemně křížit a dávají plodné potomstvo – v typickém případě platí pro pohlavně se rozmnožující živočichy, u jiných organismů (hermafroditi, rostliny) toto platí jen částečně KŮŇ x KRÁVA KŮŇ x OSEL PUDL x JEZEVČÍK DRUH

soubor jedinců, kteří mají společnou evoluční historii odlišnou od jiných skupin – jedna samostatná koncová větev fylogenetického stromu DRUH

Štěpná speciaceFyletická speciace Z původního druhu A vzniknou dva nové druhy B a C Původní druh A se změní na nový druh B

Štěpná speciace Tři možné výklady jedné speciační události

Fyletická speciace Fyletická speciace může být jen zdánlivá – ve skutečnosti může jít o štěpnou speciaci, kde druh C brzy vymřel a chybějí o něm paleontologické doklady

základní podmínka speciace izolace zabraňuje tomu, aby se vzájemně křížili jedinci z různých populací nejjednodušší varianta – geografická izolace = vznik bariéry (např. řeka, moře, poušť, pásmo hor, ostrov, ledovec, …), která zabrání setkávání jedinců, kteří původně patřili do jedné populace IZOLACE

Alopatrická speciace populace se rozdělí na dvě části, mezi kterými je nepřekonatelná bariéra 1 2

v oddělených populací dochází k mikroevolučním změnám, můžou se uplatňovat jevy typické pro malé populace (např. genetický drift) 3 4

3 možné výsledky 1.Jedinci z obou původně rozdělených populací se kříží a mají spolu plodné potomky, populace postupně splynou, nový druh nevznikne 2.Změna v jedné nebo obou dílčích populacích byla taková, že zabraňuje vzájemnému křížení nebo plodnosti potomků = vytváření se reprodukčně izolační mechanismy, vznikají dva nové druhy 3.Přechodná varianta, vznikají morfologicky odlišné poddruhy.

1. Postzygotické kříženci nemají potomky kříženci mají sníženou zdatnost, hynou v mládí kříženci hynou jako embrya vznikne zygota, není životaschopná 2. Prezygotické nevznikne zygota, pohlavní buňky se nespojí nejsou kompatibilní pohlavní orgány, jedinci se zkoušejí pářit, ale nejde to jedinci se spolu nepokoušejí pářit RIM

Selekce působí na rychlé rozšíření prezygotických RIM v populaci Jakákoli genetická změna, která upřednostní rozmnožování se stejným partnerem a sníží pravděpodobnost rozmnožování s cizím se v populaci rychle rozšíří

Peripatrická speciace Dochází k ní v malých populacích na okraji areálu druhu Rychlá mikroevoluce v odštěpujících se malých populacích

Sympatrická speciace část populace změní čas nebo místo rozmnožování (denní doba, část parazitů změní hostitele, …) + rychlé mikroevoluční změny v subpopulacích – pravděpodobně běžné v tropech mutace – změna počtu chromozomů (běžné zejména u rostlin) mezidruhové křížení (rostliny, skokan zelený – synklepton) Nové druhy vznikají bez geografické izolace

Druhy a speciace řada pozorovaných druhů je ve fázi speciace (některé velmi variabilní druhy s řadou odlišných forem)

Vrána obecná černá / Vrána obecná šedá Poddruhy (obrázky z com)

Poddruhy někdy nelze rozlišit, zda jde o druhy nebo poddruhy

Druhy a vymírání každý druh vzniká speciací a zaniká tím, že vymře na Zemi žije v současnosti několik miliónů druhů organismů (odhady kolísají od 5 do několika desítek miliónů) současný počet druhů je cca 0,1% druhů, které kdy na Zemi existovaly (tj. 99,9 % druhů vymřelo) délka života druhu je různá, řada druhů vymírá velmi rychle po speciaci, některé druhy přežívají milióny nebo desítky miliónů let