Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Zvukové jevy-akustika
záznam a reprodukce zvuku
Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Akustika.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Zvuk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Chvění struny Veronika Kučerová.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Ultrazvuk Mario Šalanský SEPTIMA 2009/2010. Obecné informace o ultrazvuku Jako ultrazvuk označujeme jakýkoli zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz Pro člověka.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VLASTNOSTI ZVUKU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
AKUSTIKA.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor:Mgr. Dagmar Hajdová Tematická sada: Opakování základních poznatků středoškolské fyziky (vybrané tématické celky) + bonus Téma:Akustika Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_01_15

Anotace: Prezentace je určena k opakování tématického celku Akustika. Obsahuje osmnáct otázek různé obtížnosti (1-3 body) ukrytých v interaktivní tabulce. K přechodu na snímek s odpovědí slouží obrázek pod otázkou, zpět na základní tabulku „smajlík“ v pravém dolním rohu snímku s odpovědí. Otázka, která již byla řešena, v tabulce zbělá.

Na závěrečný snímek celé prezentace lze přejít přes nadpis nad tabulkou. Doprovodné obrázky (ty, které nejsou přímo součástí otázky nebo odpovědi) jsou přiřazeny s humorným nadhledem, nikoliv jako ilustrace příslušného fyzikálního jevu.

AKUSTIKA 3body 2body 1bod

Uveď podstatu zvuku (co je to vlastně zvuk).

Zvuk je mechanické vlnění o frekvenci přibližně16Hz-16000Hz (tyto frekvence vnímá lidské ucho).

Uveď, čím je určena výška tónu (absolutní).

Absolutní výška tónu je určena frekvencí (u složeného tónu, který obsahuje i vyšší harmonické frekvence, tou základní, tj.nejnižší).

Uveď, čím je určena relativní výška tónu a proč tuto veličinu zavádíme.

Relativní výška tónu je poměr frekvence tohoto tónu a frekvence tónu srovnávacího (v hudební akustice „komorní a“ neboli „a 1 “, v technické praxi „referenční tón“). Zavádíme ji proto, že absolutní výšku tónu většina z nás nedokáže určit sluchem, relativní ano.

Uveď, čím je určena barva tónu co si pod tímto pojmem představit.

Barva tónu je různá vlivem tzv.vyšších harmonických frekvencí, rozlišujeme proto tóny stejné výšky vydávané různými hudebními nástroji, hlasy různých osob apod.

Uveď, jak se značí a v jakých jednotkách se udává veličina intenzita zvuku.

Intenzita zvuku se značí I, jednotka je W.m -2.

Uveď, jak se značí a v jakých jednotkách se udává veličina hladina intenzity zvuku (neboli hlasitost).

Hladina intenzity zvuku (hlasitost) se značí L, jednotka je dB (decibel, bel).

Uveď, jak se nazývá nejmenší intenzita zvuku, kterou jsme schopni vnímat, a naopak největší, kterou sluch snese, a jaké hodnoty intenzity zvuku případně hladiny intenzity zvuku (hlasitosti) tomu přibližně odpovídají.

Jedná se o práh slyšitelnosti a práh bolesti. I S = W.m -2, L S =0dB I B =1W.m -2, L B =120dB (Hodnoty jsou závislé na frekvenci zvuku, uvedené hodnoty platí pro frekvence nejcitlivěji sluchem vnímané.)

Uveď přibližnou velikost rychlosti zvuku ve vzduchu.

Rychlost zvuku ve vzduchu závisí na teplotě, přibližná hodnota je 340m/s.

Uveď vztah mezi hladinou intenzity zvuku (hlasitostí) a intenzitou zvuku.

L – hladina intenzity zvuku (hlasitost) I – intenzita zvuku I 0 – intenzita prahu slyšitelnosti

Vysvětli, proč se kromě veličiny intenzita zvuku zavádí i veličina hladina intenzity zvuku - hlasitost (a s čím která z nich úzce souvisí).

Intenzita zvuku souvisí s energií vysílanou zdrojem zvuku (s výkonem, který prochází nějakou plochou), kdežto hladina intenzity zvuku (hlasitost) odpovídá intenzitě našeho sluchového vjemu. Vztah mezi oběma veličinami je logaritmický, intenzitě zvuku zvýšené proti prahu slyšitelnosti desetkrát odpovídá tedy hlasitost 10dB, ale stokrát 20dB, tisíckrát 30dB…

Uveď, jak se nazývá mechanické vlnění s frekvencí nižší než zvuk a s frekvencí vyšší než zvuk.

Jedná se o infrazvuk a ultrazvuk.

Uveď alespoň tři oblasti využití ultrazvuku.

Ultrazvuk se využívá například: - v lékařství -k měření hloubky moří -v ultrazvukové defektoskopii -k asistenci při parkování -k vypuzování plynů z kapalin, roztavených kovů, skla apod.

Uveď, čeho se týká Dopplerův princip.

Dopplerův princip se týká frekvence, kterou vnímá posluchač, jestliže se on nebo zdroj zvuku pohybují vzhledem ke klidnému prostředí.

Uveď, jak to bude s frekvencí, kterou vnímá posluchač, jestliže se rychlostí v (vzhledem ke klidnému prostředí) nejdříve blíží posluchač ke zdroji zvuku a potom zdroj zvuku k posluchači. a)frekvence bude v obou případech shodná, navíc shodná i s případem, že by se ani posluchač ani zdroj zvuku nepohyboval b)frekvence bude v obou případech shodná, ale vyšší, než kdyby se ani posluchač ani zdroj zvuku nepohyboval c)frekvence bude v obou případech shodná, ale nižší, než kdyby se ani posluchač ani zdroj zvuku nepohyboval d)frekvence bude v každém z uvedených případů jiná, ale v obou případech vyšší, než kdyby se ani posluchač ani zdroj zvuku nepohyboval e)frekvence bude v každém z uvedených případů jiná, ale v obou případech nižší, než kdyby se ani posluchač ani zdroj zvuku nepohyboval

Správná odpověď je d), frekvence bude v každém z uvedených případů jiná, ale v obou případech vyšší, než kdyby se ani posluchač ani zdroj zvuku vzhledem ke klidnému prostředí nepohybovali.

Vysvětli princip ozvěny.

Dva po sobě jdoucí zvuky rozlišíme, jestliže mezi nimi uplyne alespoň 0,1s. Pokud se k nám odražený zvuk vrátí až po této době, vzniká jednoslabičná ozvěna (tedy asi pro 17m vzdálenou překážku; pokud je překážka blíž, splývá odražený zvuk s původním a pouze se prodlužuje o tzv. dozvuk).

Uveď, zda se v kapalinách a v pevných látkách šíří zvuk rychleji, pomaleji nebo stejně rychle jako ve vzduchu.

V kapalinách a pevných látkách se šíří zvuk rychleji, například ve vodě přibližně (souvisí s teplotou)1500m/s, v oceli přibližně 5000m/s.

Uveď, jak lze z délky struny vypočítat frekvenci základního tónu, který struna vydává.

Na koncích struny vzniknou uzly stojatého vlnění, délka struny proto odpovídá polovině vlnové délky.

Vysvětli na struně pojem „vyšší harmonické frekvence“.

Jestliže rozkmitáme strunu, vznikne na ní stojaté vlnění. Na koncích struny jsou uzly. Frekvence základního tónu odpovídá situaci, kdy na délce struny vznikne jedna „půlvlna“ – viz obr.a) S menší intenzitou ale vzniknou i „vyšší harmonické frekvence“ (násobky základní frekvence) – viz obr.b),c),… a) b) c)

Díky za spolupráci a těším se zase příště… Autorka: Dagmar Hajdová Zdroj doprovodných obrázků: Galerie MS Office