Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DAŇOVÁ EVIDENCE (DE) ZÁKLADNÍ POJMY
Advertisements

Pokladna Hotovostní placení – pokladna - Používá se tam, kde placení prostřednictvím bankovních účtů je často neproveditelné (např. proplacení cestovních.
ÚČTOVÁ TŘÍDA 1 ZÁSOBY.
Zjednodušený přehled vedení účetnictví v SDH
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů
METODICKÉ PRVKY ÚČETNICTVÍ
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Základy účetnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
INVENTARIZACE ZÁSOB březen 2014VY_32_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_282.
◦ Legislativa a změny po Evidence objektů ENO, Evidence objektů ENO, - změny v aktuální verzi - rekapitulace postupů Evidence objektů ENO Evidence.
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Účetní doklady Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Podstata účetnictví Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
inventarizace majetku a závazků
Krátkodobý finanční majetek Pokladna
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE121 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Mikulová. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
UZAVÍRÁNÍ ÚČETNÍHO OBDOBÍ. Uzavírání účetního období Uzavírání účetních knih upravuje zákon o účetnictví (§ 17 zákona o účetnictví)
01.14 Inventarizace majetku
Jednoduché účetnictví
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1155Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Pracovní schůzka s ekonomy PO Inventarizace v roce 2013 (periodická k rozvahovému dni) 18. prosinec 2013.
Školení vedoucích mládeže Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska je registrováno jako občanské sdružení Ministerstvem vnitra ČR (Zák.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….). Zásoby mají podobu a tak se i v účetnictví rozlišují: Materiál – suroviny (základní materiál), pomocné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV40 Název školy.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV39 Název školy.
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti III.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Kontrola Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Analýza účetní uzávěrky a závěrky ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Tereza Pálková Vedoucí bakalářské práce: Ing. Romana Píchová, DiS. Oponent.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace majetku a závazků
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Daňová evidence Bilanční právo
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Evidence a účtování zásob ve vybrané společnosti
Podnikohospodářské techniky postupu
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace v roce prosinec 2018
Poznatky z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….); Inventarizace
Transkript prezentace:

Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser

Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění inventarizace 4. Lhůty pro prováděni inventarizace 5. Otázky a úkoly

Inventarizace Inventarizaci – chápeme jako nástroj řízení a kontroly, jehož prostřednictvím se zabezpečuje ochrana a neporušitelnost soukromého vlastnictví. Představuje určitou metodu (rozvrženou do několika postupových kroků), jejíž výsledkem je přesné zjištění skutečného stavu majetku a závazků, jeho porovnání se stavem účetním a vypořádání inventurních rozdílů.

Druhy inventarizace Druhy inventur: z hlediska rozsahu a) úplná ( když předmětem zjišťování má být všechen majetek a závazky) b) dílčí ( předmětem jsou jen některé druhy majetků a závazků ) U pohledávek a závazků se provádí dokladová inventura stejně jako u bankovních účtů (písemné odsouhlasení s odběrateli i dodavateli).

Druhy inventarizace z hlediska času 1.řádné inventury ( podle vypracovaného plánu inventur, v předem stanovených termínech), člení se na: a) periodické ( najednou u všeho majetku a závazků téže povahy např. k ) b) průběžné ( několikrát ročně, kdy se evidence zboží vede na samostatných skladních kartách a jsou v době inventury zjistitelné a dokladově prokazatelné). Průběžnou inventuru nelze použít u volně loženého hromadného materiálu, tekutých látek a u zásob, kde mohou vznikat nekontrolovatelné úbytky – vypařování..)

Druhy inventarizace 2. mimořádné inventury provádíme:  při organizačních změnách (vzniku podniku, sloučení, rozdělení, likvidaci)  při mimořádných událostech (např.po živelné pohromě, vloupání.)  při uzavření dohody o hmotné odpovědnosti  při změně pracovníka  při podezření na další trestnou činnost

Postup při provádění inventarizace Postup není určen zákonem ani jiným předpisem, nejčastější typ v potravinářských prodejnách je inventura zboží a obalů, skládá se ze šesti postupových kroků: 1.inventura – přesné zjištění skutečného stavu majetku a závazků k určitému dni. Výsledky se zapíší do inventurních soupisů, které podepíše osoba odpovědná za inventuru. Z pracovního pohledu můžeme inventuru rozdělit na: a) fyzickou – vážení, měření, přepočítání hmot. majetku b) dokladovou – podle dokladů z bankovních výpisů, z knih pohledávek a závazků, z pokladní knihy. 2. porovnání skutečného stavu majetku a závazků se stavy v účetních dokladech.

Postup při provádění inventarizace 3. zjištění rozdílů mezi skutečností a stavy na příslušných účtech tzv. inventarizačních rozdílů. Inventurní rozdíl může mít podobu: a) přebytku - skutečný stav je vyšší než účetní b) manka (schodku) – skutečný stav je nižší než účetní U zásob rozlišujeme:  manko do normy – přirozené úbytky – vznikají např. rozprášením, vysušením, rozdrobením  manko nad normu – ztráty nad přirozené úbytky 4. prošetření a objasnění vzniku rozdílů s cílem správně určit jeho příčinu a zjistit okolnosti důležité pro posouzení odpovědnosti přímo odpovědného pracovníka nebo jiných osob.

Postup při provádění inventarizace 5. vypořádání inventarizačního rozdílu může být a) účetní – na účetních zápisech se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným a rozdíly jsou vyúčtovány do toho účetního období, za něž byly zjištěny ( účetní období je 1kalendářní rok) b) právní – rozhoduje se o tom, jak se manko předepíše k náhradě hmotně odpovědnému pracovníkovi, popř.jiné osobě, anebo zda se odepíše do ztrát podniku – rozhoduje vedení. 6. návrhy na opatření vedoucí k tomu, aby k rozdílům nedocházelo.

Lhůty provedení inventarizace U zásob a peněžních prostředků mohou účetní jednotky provádět inventarizaci průběžně, pokud tomu odpovídá použitý postup účtování. Dokladové i fyzické inventarizace se provádějí nejméně 1x ročně a to tak aby případný rozdíl bylo možno zúčtovat do roční bilance. Fyzickou inventuru kterou nelze provést ke dni uzávěrky, lze provádět v průběhu posledních třech měsíců účetního období, popřípadě v prvním měsíci následujícího účetního období. Přitom se musí prokázat stav hmotného majetku ke dni účetní uzávěrky údaji fyzické inventury opravenými o přírůstky a úbytky uvedeného majetku za dobu od dokončení inventarizace do konce účetního období. Inventurní rozdíly se proúčtují do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků. Účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dubu pěti let po jejím provedení. Výše uvedené povinnosti jsou zakotveny v Zákonu o účetnictví.

Ostatní Zákon nedefinuje další funkce inventarizace / např. ochrana majetku, odpovědnost za majetek / protože je vnitřní záležitostí každého podniku, jak si majetek zabezpečí a jak vyřeší otázky odpovědnosti a hospodaření s majetkem. Rovněž organizace a technické zajištění Inventarizace je záležitostí podniku.

Otázky, úkoly 1. Objasněte pojem inventarizace 2. Vyjmenujte a charakterizujte jednotlivé druhy inventarizací. 3. Uveďte postup při inventarizaci. 5. Jakým způsobem provedete vypořádání inventarizačního rozdílu? 6. Co se vyhotovuje po skončení inventarizace? 7. Jaké jsou lhůty provádění inventarizace?