Úspěšné "vybudování" značky prostřednictvím internetu IAC 2010, Daniel Dočekal, 2010/04
The Conversation Prism The Conversation Prism Brian Solis říká: „Conversations are taking place with or without you and this map will help you visualize the potential extent and pervasiveness of the online conversations that can impact and influence your business and brand.“
7C Framework 4P se stala definici tradičního marketingovéh mixu již před desítkami let Product, Price, Promotion, Place Creating a High-Impact Digital Customer Experience (A. T. Kearney, White Paper, 2000) definuje 7C 7C Convenience Pohodlí Content Obsah Customisaton Přizpůsobení Community Komunita Connectivity Napojení Customer Care Péče o zákazníka Communicatio n Komunikace
Mix pro propagaci WWW Forrester Research v 'Targeting Consumers via the Internet' nabízí užitečný pohled na marketingový mix používaný při propagaci webových stránek. S ohledem na rok vzniku (2000) zde chybí socální sítě MetodaPopularitaEfektivnost Bannery89% %4.3 Button55%3.2 PR45%4.1 Magazíny34%3.4 Sponsoring34%3.3 Noviny32%2.6 Rádio32%3.4 Direct Mail30%3.4 TV30%4.0 opt-in23%3.5 Outdoor17%3.7 Affiliate17%4.3
INTERNETOVÉ ZNAČKY
Internetové značky - svět Nejznámější příklady Google Yahoo MSN/Windows Live AOL YouTube Fox Interactive Wikipedia eBay Apple Amazon Twitter Facebook Nejznámější příklady Google Yahoo MSN/Windows Live AOL YouTube Fox Interactive Wikipedia eBay Apple Amazon Twitter Facebook TOP10 (2009) Coca-Cola IBM Microsoft GE Nokia Mc Donald‘s Google Toyota Intel Disney TOP10 (2009) Coca-Cola IBM Microsoft GE Nokia Mc Donald‘s Google Toyota Intel Disney Zdroj: InterBrand.comInterBrand.com TOP10 USA (2010) Southwest Airlines Apple UPS Intuit iPhone Adobe FedEx Microsoft Dell Sony TOP10 USA (2010) Southwest Airlines Apple UPS Intuit iPhone Adobe FedEx Microsoft Dell Sony Zdroj: American City Business Journals.American City Business Journals.
Internetové značky - USA Značka Tisíců návštěvníků Strávený čas 1Google146,7001:40:55 2Yahoo!129,0322:56:35 3Facebook109,9056:24:17 4MSN/WindowsLive/Bing108,1741:56:43 5YouTube92,5101:09:38 6Microsoft91,3660:44:39 7AOL Media Network88,3472:25:09 8Amazon66,4720:33:37 9Apple63,8251:27:45 10Fox Interactive Media61,5181:31:50 Zdroj: The Nielsen Company (2009/12)The Nielsen Company
Internetové značky - ČR Nejznámější příklady Seznam.cz Centrum.cz Atlas.cz Kasa.cz Alza.cz Aktualne.cz Nejznámější příklady Seznam.cz Centrum.cz Atlas.cz Kasa.cz Alza.cz Aktualne.cz Význam (2008) Škoda Auto ČEZ RWE Transgas Agrofert Holding Unipetrol Foxconn CZ Moravia Steel Telefónica O2 ČEPRO Panasonic AVC Význam (2008) Škoda Auto ČEZ RWE Transgas Agrofert Holding Unipetrol Foxconn CZ Moravia Steel Telefónica O2 ČEPRO Panasonic AVC Zdroj: Czech TOP 100Czech TOP 100 Obdiv (2009) Škoda Auto ČEZ Student Agency Kofola Zentiva Komerční banka Plzeňský Prazdroj Česká pojišťovna Skanska CD Agrofert Holding Obdiv (2009) Škoda Auto ČEZ Student Agency Kofola Zentiva Komerční banka Plzeňský Prazdroj Česká pojišťovna Skanska CD Agrofert Holding Zdroj: Czech TOP 100Czech TOP 100
SOCIÁLNÍ SÍTĚ Facebook všechno změnil
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků 1Michael Jackson Facebook.com Barack Obama Vin Diesel Starbucks Coffee Company Lady Gaga Coca-Cola YouTube Oreo Skittles Zdroj: Facebook používá celosvětově přes 400M uživatelů Zahraniční „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků 11Nutella iTunes Disney Victoria‘s Secret Pringles Adidas Originals Kinder Surprise Red Bull Ferrero Rocher Zara Zdroj: (některé „osobní“ značky vynechány) V USA používá Facebook 150 milionů uživatelů Zahraniční „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků 1Simpsonovi Orbit Milka… Milka Kofola Dr.House Vyhraj notebook značky ASUS ZDARMA … (podvodná) Kofola Točená Kofola HARIBO Gummies Zdroj: V ČR má Facebook 2.6 milionu měsíčních aktivních uživatelů České „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků 11ZDENĚK POHLREICH Pedro – žvýkačka našeho mládí GUMOVÍ MEDVÍDCI Spole přátel DOMÁCÍHO ŽVÝKÁNÍ Krteček Potřebuji dovolenou!!! Hranolky z McDoland‘s Nike EVROPA 2 – Vyber si na maximum HARIBO Gummies Zdroj: Podle Google Facebook navštíví měsíčně 3.2 milionu českých uživatelů České „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků Lentilky CITRON Uvolněte se, prosím Evropa 2 – Ranní show Pilsner Urquell AC Sparta Praha Jesenka Mc Donald‘s Česká republika Cinestar The Sims 3 CZ/SK Zdroj: Stále platí, že tisíce fanoušků jsou velký úspěch České „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků Evropa Baťa Curaprox PLAYzone Zoo Praha T-music Lemond – Je to otevrene TOP Ibalgin SK Slavia Praha Zdroj: Fanoušky nasbírají spíše podvody a hlouposti, než seriózní stránky České „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků Frisco Česká Soda Neoluxor na Facebooku Playboy Ostře sledované žluté vlaky AC Sparta Praha Stream.cz Horst Fuchs Starbucks Česká republika Radio Zdroj: Změna „fanoušek“ na „líbí“ může přinést změny České „fan“ stránky
Značky na Facebooku ZnačkaFanoušků Česká pirátská strana iDnes.cz Časopis Reflex Mall.cz GE Money Bank Vodafone CZ Vypsaná fiXa9 979 KLIMATEX8 535 Babybox – Šance pro odložené děti8 433 Karlovy Vary Film Festival7 137 Zdroj: Právě jsme došli zhruba do poloviny seznamu českých stránek … České „fan“ stránky
Značky na Facebooku AplikaceUživatelů 1Kdo Na Tebe Právě Myslí??? Horoskopy Kdo Tě Dneska Nasere?! Posílej květiny! Pošli plyšáka Si Kuřák Nebo Nejsi????? Pošli čokoládu! Pošli slona pro štěstí Pošli pusu ! Pošli čtyřlístek pro štěstí3 721 Zdroj: České aplikace I zde platí, že hlouposti táhnou…
PŘÍKLADY Z PRAXE Zaklínadlo „marketingový mix“ je stále důležité
Praha ~50K RU měsíčně Facebook fan stránky – fanoušků TV6 – internetová televize Miniweby (Jak do školy a školky, Sněhová pohotovost) MMS -> Web Online vide a z hlasování Web a fan stránky starosty
Hewlett Packard ČR Hewlett Packard ČR spustil minulý týden kampaň pro získání fanušků. Ze zhruba tisícovky fanoušků se tak během týdne stalo 30 tisíc.
T-Mobile fanoušků T-Mobile CZfanoušků fanoušků t-musict-music TMO investuje do internetu cca. 11% mediálního ročního rozpočtu (9.7% v ČR) Priority : -Být dohledatelný a nalezitelný -Vést dialog a budovat vztah se zákanzíky a ambasadory -Budovat povědomí o nabídkách a službách -Generovat provoz na firemní web
T-Mobile Aktivity: -PPC (značka, klíčové produkty) -SEO pro -Přítomnost v sociálních sítích a komunitních platformách -Offline kampaně podporují online -Značka „pro společné zážitky“ a „inovativnost“ je převáděno do online projektů -Vše řeší dvě oddělení, eBusiness tým (web, eshop, Můj TMO) a Marketingová komunikace (display reklama, PPC, mirosite, sociální sítě
T-Mobile Aktivity: -YoutTube kanálYoutTube kanál -Aplikace na Facebooku -Rozesměj si profil (aktuální) apps.facebook.com/rozesmejsiprofil/ 2,620 monthly active users apps.facebook.com/rozesmejsiprofil/ -Máme rádi smích (prosinec 2010) apps.facebook.com/mameradismich/ 183 monthly active users apps.facebook.com/mameradismich/ -Pošli trochu rocku (červen 2009) apps.facebook.com/t-music/ 22 monthly active users apps.facebook.com/t-music/
T-Mobile Aktivity: Microsite a soutěž v karaoke (podzim 2009) Aplikace pro iPhone Héliový hlas Héliový hlas Jen za první týden tato stránka zaznamenala přes návštěv a soutěžící nazpívali přes 400 písniček. Celkem více než příspěvků. (RU, NetMonitor) (RU, NetMonitor)
BabyBox –Šance pro odložené děti Žádná reklama, žádné provázání s webem, žije samo
Zahraničí nakonec Pringles staví na videu fanoušků Coca-Cola se nebojí fanoušků a používá aplikaci jako „landing“ záložku fanoušků Starbucks sází na obsah fanoušků
Zahraničí nakonec Adidas propojuje FCB se vším co má fanoušků Red Bull na to jde soutěžemi a zábavou fanoušků Lady Gaga vzala sociální sítě útokem fanoušků Oreo na to jde také před aplikace fanoušků
Úspěšné budování značky? Budování značky na Internetu vyžaduje použití více dostupných médií z klasické i digitální nabídky. Marketingový mix je důležitý. Sociální sítě změnily Internet a do marketingového mixu rozhodně patří. Miliony uživatelů na Facebooku nelze ignorovat. Budování značky je nutné chápat jako dlouhodobý proces ve kterém hraje větší a větší roli obustranná komunikace. Všechny prvky firemní komunikace je nutné správně propojit. Pokud v tomto selžete, budete mít velmi těžkou pozici. Internet a digitální svět nepřejí pomalým a bojácným. Nebojte se pokusů, omylů i neúspěchu. Důležité je začít.
Zase někdy, někde. Facebook tady začaly blogy v ČR lousyanne.deviantart.com sociální síť fotografů lousyanne.deviantart.com pokud chcete CV pokud hledáte prezentace a samozřejmě, Twitter