Mgr. Michal Oblouk. stav napětí, nespokojenosti, zklamání a bezmocnosti z neuspokojování svých potřeb pocit, když se něco důležitého nepovede a v nejbližší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

OBEZITA.
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Neurózy, psychózy, rané poruchy
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Vymezení pojmů, definice
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Agrese a agresivita.
Seminář Trauma.
Způsoby řešení náročných životních situací
Léčba deprese Vincent van Gogh: Sorrowing old man
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Oblouk

stav napětí, nespokojenosti, zklamání a bezmocnosti z neuspokojování svých potřeb pocit, když se něco důležitého nepovede a v nejbližší době není šance to napravit – zklamání ze zmaru způsobuje ji nějaká překážka, která brání vyřešit problém - může být v okolním prostředí nebo uvnitř člověka organismus, který je připraven bojovat s problémem, neustále naráží na neřešitelnost překážky, která nás odsuzuje k nečinnosti - cítíme stále dokola vztek, napětí a zklamání z neúspěchu - organismus se frustraci brání - nejčastěji tento stav řešíme agresí (slovní nebo agresi namíříme přímo proti něčemu či někomu)

pokud frustrace trvá delší dobu, může se z ní stát DEPRIVACE = citové strádání, závažný psychický stav, který může negativně poznamenat další vývoj člověka DEPRESE = závažná, dlouhotrvající porucha psychiky reakce člověka: bud podrážděnost, agresivita a zlomyslnost, nebo naopak únava, tichost a klid léčí se antidepresivy, často v kombinaci s psychoterapií druhy: 1) lehká - člověk se musí do každé činnosti nutit, uzavírá se do sebe, nemá z ničeho radost, ale nějaké věci zvládá udělat – v domácnosti i v práci 2) středně těžká - člověk je nešťastný, nedokáže pracovat a nic ho nebaví 3) těžká – člověk se o sebe nedokáže postarat, zanedbává osobní hygienu, dívá se na televizi (i když ho to nebaví), bez hlubšího zaujetí dělá nenáročné věci např. na počítači, ale moc toho nezvládne či je činnost povrchní, nebo leží v posteli a zabývá se svými chmurnými myšlenkami

dlouhodobě zhoršená nálada, pocity beznaděje a bezvýchodnosti ztráta zájmu o své koníčky, záliby a sex dochází ke změně spánku poruchy stravování poruchy koncentrace ztráta energie sebevražedné myšlenky poruchy paměti problémy s hygienou uvnitř celého těla člověk cítí nepopsatelný stav člověk těžko přijímá negativní informace sebeobviňování člověk bez příčiny pláče člověk je nervózní, chová se podrážděně, agresivně, může i „vybouchnout“ člověk nedokáže říct nahlas druhým, co chce či potřebuje – je to pro něho velmi náročné sebepoškozování

zátěž, tíseň, tlak reakce na nepřiměřenou tělesnou a duševní zátěž stav člověka v situaci, kdy na jeho organismus a duševní život působí velmi nepříznivé přírodní nebo společenské podmínky – tzv. STRESUJÍCÍ FAKTORY = LIDSKÉ STRESORY - druhy stresu: a) eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům b) distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění, či dokonce smrt

1.individuální 2.z nemoci 3.skupinové 4.sociální 1.fyzikální faktory - prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota 2.psychické faktory - zodpovědnost (nezaplacené účty, nedostatek peněz), práce nebo škola (zkoušky, termíny úkolů), frustrace, nesplněná očekávání, věk 3.sociální faktory - osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání, týrání), životní styl (přejídání, kouření, nadměrné pití alkoholu, nedostatek spánku) 4.traumatické faktory - události (narození dítěte, úmrtí, únos, znásilnění, válka, sňatek, rozvod, stěhování, chronické onemocnění, ztráta zaměstnání) 5.dětské faktory - vystavení stresu v raném věku může trvale zvýšit odpověď na stres, např. u týraných a zneužívaných dětí, školní zátěž, alkoholismus rodičů, přílišná náročnost rodičů

určitá míra stresu je nutná, pokud je překročena, může se objevit stresová reakce – formy: 1) agrese 2) toxikomanická reakce 3) autistická reakce 4) paradoxní reakce – zdůraznění vedlejších nebo směšných stránek situace - obranné mechanismy: 1. vytěsnění – vyloučení bolestivých impulzů či vzpomínek z vědomí 2. racionalizace – např. při nesplnění cíle si člověk může zmírnit zklamání, když si řekne „stejně jsem to nechtěl“ 3. reaktivní formace – např. matka trpící pocitem viny, že své dítě nechtěla, je pak přehnaně rozmazluje a ochraňuje 4. projekce – připisování vlastních nežádoucích vlastností jiným v přehnané míře 5. intelektualizace – např. lékař, který je často přítomen u velkého lidského utrpení, nemůže soucítit s každým, musí si udržovat jistý emoční odstup 6. popření – např. rodiče smrtelně nemocného dítěte si odmítají připustit takovou diagnózu 7. sublimace – přesunutí, potřeba, kterou nelze uspokojit, je zaměřena na náhradní cíl (vybití se)

-soustředit se na plnění jednoduchých, nejlépe manuálních úkolů -rozvíjet optimistický přístup k životu zaměřením se na to, co vede ke štěstí -dobrý životní styl -nemocný by měl jít k lékaři, důvěřovat mu, sdělit mu své pocity -neobviňovat se, není to ani vaše vina ani vina nikoho jiného, jedná se o nemoc -člověk by neměl činit vážná rozhodnutí -nemá cenu si stanovovat laťku činností příliš vysoko, plán pak člověk nemusí zvládnout -je lepší dělat něco, co je nemocnému příjemné -za pláč se nikdo nemusí stydět -léčba může trvat několik měsíců nebo let, proto i když se člověk cítí lépe, neměl by ji přerušovat a klást si vysoké cíle - stav se může opět zhoršit -o myšlenkách na sebevraždu je třeba někoho informovat -nedoporučuje se jezdit na dovolenou -zvážit ulehnutí do postele během dne - deprese se nedá zaspat

Přijdeš na další způsoby?

/dum_osobnosti.aspx?c=A120124_095300_dum_osobnosti_rez /dum_osobnosti.aspx?c=A120124_095300_dum_osobnosti_rez