Zkušenosti s novou legislativou bydlení Workshop konaný dne 24. září 2014 DOS, Nám. Winstona Churchilla 1800/2, Praha 3 Mgr. Martin Kroh předseda správní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Založení družstva © Mgr. Iva Jermanová, advokátka.
Advertisements

Otázka č.16 ZÁSADY PLATNÉ V KATASTRU NEMOVITOSTÍ V ČR
Podpis smlouvy. Na katastr podán návrh na vklad Tímto dnem se družstvo stane vlastníkem nemovitosti Tímto dnem se družstvo stane vlastníkem nemovitosti.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Evropská soukromá společnost s r. o
Společenství vlastníků od
Vznik společenství vlastníků jednotek, práva a povinnosti.
Některé problémy orgánů obchodních korporací
Pojem likvidace, její zahájení a ukončení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Výdělečná činnost občanských sdružení
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Právní procesy.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
JUDr. Jaroslav Stránský
Územní samospráva Obce
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Jednání podnikatele Fyzická osoba - sama
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
ZKUŠENOSTI S PRÁVNÍ ÚPRAVOU V BYTOVÝCH KORPORACÍCH – SPOLEČENSTVÍCH VLASTNÍKŮ A BYTOVÝCH DRUŽSTVECH Potřebují občanský zákoník a zákon o obchodních korporacích.
Knihovní řády a vymáhání pohledávek Seminář Závazky čtenářů vůči knihovnám Městská knihovna v Praze: 6. dubna 2011 Hanuš Hemola.
Shromáždění delegátů 2015 Projednání úvěrů na opravy bytových domů Pavel Hranáč Stavební bytové družstvo Plzeň - jih se sídlem v Přešticích Hlávkova 23,
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Zkušenosti s novou legislativou bydlení Konference konaná dne 19. března 2015 v Poslanecké Sněmovně Parlamentu České Republiky Mgr. Martin Kroh předseda.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
1 Svaz českých a moravských bytových družstev SČMBD Svaz českých a moravských bytových družstev je zájmovým sdružením bytových družstev a společenství.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Přechod daňové povinnosti (úmrtí poplatníka) Mgr. Václav Těžký.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Prodej bytů v MČ Brno-Kohoutovice Axmanova Chopinova 5 Jírovcova 8 – Pavlovská 7 – Pavlovská 13 – Voříškova
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Podpora oprav domovních olověných rozvodů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_07.
Zpráva o činnosti představenstva, hospodaření družstva za rok 2014 a návrh hospodářsko-finančního plánu na rok 2015 Jaroslav Majer Stavební bytové družstvo.
Bytové družstvo Seminář „Zákon o obchodních korporacích“
Shromáždění delegátů 2015 Jednací řád (úpravy) Jaroslav Majer Stavební bytové družstvo Plzeň - jih se sídlem v Přešticích Hlávkova 23, Přeštice.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Petr Smrček – náměstek ministryně Změny v oblasti bydlení po přijetí nové civilní úpravy.
Pojem přeměna obchodní společnosti Přeměna obchodní společnosti je obdobou smrti fyzické osoby. Přeměnou dochází k zániku přeměňované společnosti s univerzálním.
Obchodní rejstřík. Firemní právo Mgr. Monika Tichá Základy obchodního práva.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
1 Konzultace pro starosty a místostarosty Legislativa v bytové oblasti.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Práva a povinnosti mezi manželi
Shromáždění delegátů 2017 Projednání úvěrů na opravy bytových domů
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O BYDLENÍ ČESKÝCH SENIORŮ 1
Stavební bytové družstvo Plzeň - jih se sídlem v Přešticích
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novela zákona o místních poplatcích
Finanční zdroje obchodní korporace
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Seminář předsedů samospráv
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Společnost s ručením omezeným charakteristika
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Charakteristika společnosti
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ.
SOUČASTNOST A BUDOUCNOT
Transkript prezentace:

Zkušenosti s novou legislativou bydlení Workshop konaný dne 24. září 2014 DOS, Nám. Winstona Churchilla 1800/2, Praha 3 Mgr. Martin Kroh předseda správní rady DMS ČR Zkušenosti s novou legislativou bydlení

Hlavní statistická čísla sdružení: 11 členů bytových domů (SVJ/BD) ve správě jednotek z toho: bytů výtahů bankovních účtů členů družstva 100 členů PD a KK zaměstnanců Zkušenosti s novou legislativou bydlení

Nová legislativa bydlení: 1. Zákon č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník (NOZ) - právní úprava bytového spoluvlastnictví - nájemní bydlení 2. Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích (ZOK) - bytové družstevnictví 3. Zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty ( o službách) Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: Obecná úprava právnických osob zpřísnila odpovědnost za členství ve statutárních orgánech – akcent na profesionalitu, ale další odliv mnohdy beztak malého zájmu o výkon funkce člena statutárního orgánu SVJ i BD V dlouhodobé perspektivě založené a neřešené dvojí pojetí „jednotky“ - nová a stará jednotka, vždy s jiným obsahem – obtížně pochopitelné pro běžného občana obtížně uchopitelné pro praxi  Nedůvodně rozdílný přístup ke „starým“ a „novým“ SVJ (např. nutná přítomnost notáře u změn stanov dosavadních SVJ), násobená obtížemi při výkladu založení/vzniku SVJ v „přechodovém období 2013/2014“… Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: Nesrozumitelné rozdíly v právní úpravě i v postavení vlastníka jednotky, družstevního nájemce a nájemce: Příklad 1: ZoS § 2 písm. g): „osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v bytě po dobu delší než 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období“ NOZ § 1177 odst.2: „vlastník jednotky oznámí osobě odpovědné za správu domu změny v počtu osob, které mají v bytě domácnost a bydlí v něm po dobu, která činí v souhrnu nejméně 3 měsíce v jednom kalendářním roce.“ NOZ § 2272 odst. 1: „přijme-li nájemce nového člena své domácnosti, oznámí zvýšení počtu osob žijících v bytě bez zbytečného odkladu pronajímateli; neučiní-li tak do 2 měsíců, co změna nastala, má se za to, že závažně porušil svou povinnost.“ Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: Nesrozumitelné rozdíly v právní úpravě i v postavení vlastníka jednotky, družstevního nájemce a nájemce: Příklad 2: ZoS § 7: „(1) … vyúčtování se doručí do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období a … (2) … finanční vyrovnání se provede nejpozději do 4 měsíců ode dne doručení vyúčtování.“ NOZ § 1181: „(1) … osoba odpovědná za správu domu vyúčtuje zpravidla do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období a … (2) … nedoplatek a přeplatek jsou splatné k témuž dni do 3 měsíců po uplynutí lhůty uvedené v odst. 1.“ NOZ § 2252: „(2) nedoplatek a přeplatek záloh na poskytnuté služby jsou splatné k témuž dni; není-li ujednána jiná doby, jsou splatné do 3 měsíců po uplynutí lhůty uvedené v odst. 1 („nahlédnutí do 4 měsíců po skončení zúčtovacího období“) Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: Nesrozumitelné rozdíly v právní úpravě i v postavení vlastníka jednotky, družstevního nájemce a nájemce: Příklad 3: ZoS § 8: „(1) Na základě písemné žádosti příjemce služeb je poskytovatel služeb povinen nejpozději do 5 měsíců po skončení zúčtovacího období doložit příjemci služeb náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování podle tohoto zákona…“ NOZ § 2252 odst.1: „(1) Požádá-li o to nájemce, umožní mu pronajímatel zpravidla nejpozději do 4 měsíců po skončení zúčtovacího období nahlédnout do vyúčtování nákladů na poskytnuté služby za minulý kalendářní rok, jakož i pořídit si z vyúčtování výpisy, opisy nebo kopie; totéž platí o dokladech týkajících se účtovaných nákladů.“ Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: Nesrozumitelné rozdíly v právní úpravě i v postavení vlastníka jednotky, družstevního nájemce a nájemce: Příklad 3: ZoS § 8: „(1) Na základě písemné žádosti příjemce služeb je poskytovatel služeb povinen nejpozději do 5 měsíců po skončení zúčtovacího období doložit příjemci služeb náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování podle tohoto zákona…“ NOZ § 2252 odst.1: „(1) Požádá-li o to nájemce, umožní mu pronajímatel zpravidla nejpozději do 4 měsíců po skončení zúčtovacího období nahlédnout do vyúčtování nákladů na poskytnuté služby za minulý kalendářní rok, jakož i pořídit si z vyúčtování výpisy, opisy nebo kopie; totéž platí o dokladech týkajících se účtovaných nákladů.“ Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: § 1177 – pro vlastníky jednotek nadbytečná povinnost uvádění počtu členů domácnosti v případech, kdy nedochází k rozdělování nákladů podle počtu členů domácnosti (osob…) (viz také nesoulad s obdobnou povinností nájemců a družstevních nájemců) § 1180 – větší zamyšlení zaslouží vnitřní hospodaření SVJ – „zálohový příspěvek“ - nesrozumitelná je dále úprava v odst. 2 ve vazbě na prováděcí nařízení vlády č. 366/2013 – jistě není záměrem, aby např. náklady na odečet poměrových měřidel byly rozděleny na vlastníky jednotek stejně při jejich nestejném počtu v bytech (někdo 3 měřidla, jiný např. 9 měřidel!) § 1181 odst. 2 – nesoulad lhůt se zákonem o službách a úpravou pro bytová družstva, resp. nájemce Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: § 1185 odst. 2 - zastupování ve společenství (týká se vůbec shromáždění vlastníků(?) nebo jde podle dikce zákona pouze o zmocnění zákonného zástupce pro výkon práv vůči osobě odpovědné za správu domu (tj. SVJ)?, - u manželů s jednotkou ve společném jmění jde o nadbytečné ustanovení, mající v nejednom případě důsledek v neusnášeníschopnosti shromáždění vlastníků… Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: § přechody dluhů – je zpochybňován samotný princip přechodu dluhů vůči SVJ a podobně i jeho rozsah, - obecně chybí garance vymahatelnosti pohledávek za vlastníky jednotek (v menší míře se princip týká i bytových družstev), Zákon by měl chránit práva členů korporace kteří plní své závazky - není mravné, aby závazky z užívání jednotky byli nuceni uhradit ostatní vlastníci jednotek (viz případy insolvencí i exekucí, ve kterých je realizace přechodu dluhů zatím odmítána) – v tomto smyslu nová právní úprava postavení SVJ jako věřitele v praxi zhoršila, a to při současné nemožnosti ovlivnit výběr nového člena společenství, tedy spoluvlastníci jsou fakticky nuceni ručit za osobu, kterou si přitom nemohou vybrat I v Praze pohledávky SVJ za dlužníky přesáhly vlivem délky soudních jednání i průtahů ze strany dlužníků v procesu insolvence řádově stovky tisíc korun - u menších domů nebo u většího výskytu dlužníků se může jednat o úplně likvidační situaci pro ostatní vlastníky jednotek, kteří řádně plní své povinnosti! Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: §§ 1195 a neřeší možnost SVJ přebírat závazky zakladatelů, zejména od bytových družstev, zejména se jedná o úvěrové závazky na modernizace domů §§ 1198, 1202 a 1203 (a současně § 1200) založení a vznik SVJ – od počátku zjevně nesouladná a prakticky nevyložitelná ustanovení, která ve svém důsledku mohou znamenat postižení stovek až tisíců SVJ a jejich členů - je třeba urychleně upravit vznik/založení SVJ pro řádově desítky či stovky domů z „přechodného období 2013/2014“, jejichž členové jsou nedůvodně postiženi nemožností prokázat vznik SVJ ve svém domě § 1202 odst. 2 - zákaz přehlasování je nesmyslný a takto neplní zamýšlenou funkci § 1200 přítomnost notáře – omezit na případ založení „nového“ SVJ (viz také duální přístup k „novým“ a „starým“ SVJ) Zkušenosti s novou legislativou bydlení

NOZ: § 1208 působnost shromáždění vlastníků – výkladové problémy některých pravomocí (viz např. nejasná vazba na § 1169 – změna prohlášení vlastníka) - cílem by mělo být zestručnění oprávnění shromáždění s ponecháním prostoru pro stanovy SVJ § 1214 – zcela nekoncepční řešení: změna poměru výše příspěvků na správu domu a pozemku jinak, než v důsledku změny podílů na společných částech domu = vždy se souhlasem všech vlastníků jednotek, nikoliv jen v případech hlasování mimo zasedání (per rollam)! Problém solidarity z bytového spoluvlastnictví tam, kde nevzniklo SVJ … … a naproti tomu institut „odkladu vzniku SVJ“…? Zkušenosti s novou legislativou bydlení

ZOK: Přílišná a nadbytečná svázanost vnitřních poměrů korporace, která neponechala nabízející se prostor pro volné uvážení členů korporace v rámci stanov korporace. (např. zvolená koncepce volby delegátů je pro velká bytová družstva v praxi nerealizovatelná!) Zbytečně omezující vazba definice družstevního bytu jen na vlastnictví nemovitosti (§ 729) Nejasná koncepce úpravy družstevního nájmu (srovnej § 741 a NOZ § 2240) (viz odkaz na NOZ se zpětným odkazem na ZOK) Právní úprava nerespektuje základní požadavky pro rozvoj družstevní bytové výstavby, která zažívá svou opatrnou renesanci: - vypořádací podíl - postavení zakladatelů družstva a hlavních garantů průběhu výstavby - nakládání s družstevním podílem Zkušenosti s novou legislativou bydlení

ZOK: § 580 a násl. – úprava seznamu členů prakticky znemožňuje v některých případech členy přesně evidovat (chybí zákonná možnost evidovat datum narození člena) - právo každého člena získat úplný seznam údajů o všech členech je příliš široké § 685 odst. 1 - ochrana zájmů jedince/ů na úkor ochrany zájmu většiny (u SVJ přitom až 25%) § 731 – nesmyslný a v praxi nerealizovatelný požadavek 100% souhlasu - nadbytečně široká obligatorní záležitost (viz dikce „podrobnější“) - koncepční problém náležitostí obsahu družstevního nájmu § 736 – zatím nefunkční systém přechodu dluhů – znemožnění vymahatelnosti dluhu negarantováním jeho přechodu na nabyvatele při současné nemožnosti ovlivnit vznik nového členství - podobně i SVJ § 1186 NOZ § i když je možno překlenout výkladem, pro ujasnění by bylo vhodné ve výčtu položek nákladů hrazených družstevním nájemným výslovně zmínit také investiční náklady (úvěry) Zkušenosti s novou legislativou bydlení

ZOK: §§ 748 a 749– vypořádací podíl poskytující neodůvodněné výhody členům družstva bez jakékoliv vazby na reálný vývoj hospodaření i situace bytového družstva, bez vazby na vývoj trhu bydlení!!! § 750omezení použití zisku bytového družstva - zbytečné omezení hospodaření – proč, když je družstvo (včetně bytového družstva) standardní korporací - nejasný obsah dikce „uspokojování bytových potřeb členů“ § 755 – zásadní problém postavení zakladatelů u družstevní bytové výstavby – zkušenosti ukazují, že pro financují banky je stěžejní garance zakladatelů za zdárnost výstavby, kteří musí mít možnost nejméně po dobu výstavby a předání bytů mít vliv na chod a řízení družstva, za jehož rozhodování mají být odpovědni - k tomu i nefungující vazba na vypořádací podíl (viz zde shora § 748) Zkušenosti s novou legislativou bydlení

ZOK: Nerealizovatelná volba delegátů u velkých družstev: - stejná délka funkčního období při nemožnosti volby v krátkém čase (viz § 632 věta druhá ve spojení s § 673 odst. 2), ustanovení je nerealizovatelné a je třeba jej urychleně vypustit, než se projeví jeho negativní důsledky - nenavazující vazba samospráv na volební obvody - odpovědnost představenstva při současné tradiční „samostatnosti“ samospráv či volebních obvodů Sdělování kontaktních údajů zvolených delegátů (§§ 678 až 680) a obecně nadbytečný a lehce zneužitelný rozsah oprávnění k nahlížení a zpřístupňování informací (viz zákon o ochraně osobních údajů) s ohrožením obchodního vedení družstva – vede často až k obstrukčním přístupům. Pozvánky na jednání – povinné internetové stránky pro BD (§ 636 odst. 1) – zveřejňování by mělo být ponecháno zcela na ujednáních mezi členy ve stanovách konkrétní korporace se zohledněním místních poměrů, potřeb a zvyklostí (princip platí i v případě SVJ!) Zkušenosti s novou legislativou bydlení

ZOK: Přechodná ustanovení pro družstva § 777 odst. 2 nemůže platit současně s § zásadní věcný a koncepční problém - zvolená šestiměsíční lhůta je nepřiměřeně krátká (viz rozdíl od SVJ), kdy se nebere na zřetel charakter a účel bytových družstev jako „bytové korporace“ - termíny v praxi nezvládají ani notáři… Zkušenosti s novou legislativou bydlení

Zákon o službách: Zde jen stručný výčet hlavních bodů: 1. nesouladná ustanovení zákona o službách s NOZ 2. nejasná pravidla pro „počty osob rozhodné pro rozúčtování“ 3. kritérium „počtu osob rozhodných pro rozúčtování“ není smysluplné, pro SVJ a BD v situacích, kdy nedojde ke společnému rozhodnutí: - nabízí se vazba na objektivně zjistitelné parametry, tj. spoluvlastnický podíl u SVJ, resp. plochu bytu u BD 3. v některých případech chybí upřesnění pojmů (viz § 7 odst. 2 „se všemi potřebnými náležitostmi“) 4. obecně chybí v právních předpisech opora pro účtování nejméně jedné osoby v případech, kdy dochází k rozdělování nákladů podle osob Zkušenosti s novou legislativou bydlení

Děkuji za pozornost ! Mgr. Martin Kroh předseda správní rady DMS ČR Zkušenosti s novou legislativou bydlení