Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Uničov, Moravské nám. 681 Ročník1. ročník strojírenských oborů Typ šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spoje potrubí-pájené spoje1 VY_32_INOVACE_456.
Advertisements

Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
Historie výroby Fe doba kamenná – meteorologické železo 3000 – 2000 let p.n.l. - první tavba svářková ocel – 99,8 % Fe, zbytek C pudlovací pece – černé.
Technické materiály - test. Technické materiály Akovy, přírodní materiály, syntetické materiály, provozní a pomocné látky B oceli, nekovy, vrstvené materiály,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
Vytápění Účinnost spalování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Výroba ocelí Ocel se vyrábí zkujňováním.
VÝROBA OCELI Co má společného ? železo litinové klepadlo rez a
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství.
TĚŽKÉ NEŽELEZNÉ KOVY A JEJICH SLITINY
Základy automatického řízení 1
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TLAKOVÉ LITÍ KOVŮ OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vytápění Tmavé plynové infrazářiče
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DYNAMICKÉ mechanické zkoušky cyklické
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OCELI K TVÁŘENÍ vypracovala: Ing
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Rovnání a ohýbání.
Statické mechanické zkoušky tvrdosti
Název materiálu: Nerostné suroviny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vlastnosti technických materiálů test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Název projektu: Moderní škola
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_52_INOVACE_I–04–08 Název a adresa školy:
VY_52_INOVACE_I–03–03 Název a adresa školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Lití do kokil kokila je trvalá, drahá forma
01 VY_32_INOVACE_B–06–01 Název a adresa školy:
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Technologie Teorie obrábění.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
Transkript prezentace:

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Uničov, Moravské nám. 681 Ročník1. ročník strojírenských oborů Typ šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oborStrojírenská technologie TémaOpakovací test – shrnutí učiva - Technické materiály Jméno autoraIng. Hana Sochová Vytvořeno Metodický popis (anotace) Souhrnné opakování učiva zaměřené na železné kovy a hutní polotovary formou prezentace a zobrazením řešení na pokyn učitele.. Číslo materiáluVY_32_INOVACE_20Sch Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/

Vlastnosti technických materiálů a jejich zkoušení Výroba surového železa Výroba oceli Značení ocelí a polotovary

Vlastnosti a zkoušení technických materiálů 100 Teplota tavení a tuhnutí technických materiálů je vlastnost, která je důležitá například pro technologie: -slévání -tváření -svařování -obrábění -povrchové úpravy -tepelné a chemické zpracování atd.

Vlastnosti a zkoušení technických materiálů 200 Nejdůležitější chemickou vlastností, kterou zkoumáme zejména u kovových materiálů a která vypovídá o odolnosti vůči prostředí se nazývá: odolnost vůči korozi - korozivzdornost

Vlastnosti a zkoušení technických materiálů 300 Vhodnost materiálů pro specifické technologie nebo pracovní podmínky se určuje tzv. technologickými vlastnostmi. Uveďte příklady technologií a co budeme zjišťovat? - pro tváření – zkoušky hloubením, lámavosti, střídavým ohybem, navíjením, krutem, zkoušky trubek - pro tepelné a chemické zpracování – zkoušky kalitelnosti - pro svařování – zkoušky svařitelnosti materiálů - pro slévání – zkoušky zabíhavosti roztaveného materiálu - pro obrábění – zkoušky obrobitelnosti - pro agresivní a abrazivní prostředí – zkoušky odolnosti proti opotřebení

Vlastnosti a zkoušení technických materiálů 400 Uveďte příklady mechanických zkoušek statických a dynamických, jaký je mezi nimi rozdíl? statické zkoušky – zatížení pomalu a klidně vzrůstající sílou -zkouška tahem, tlakem, krutem, střihem (smykem), zkoušky tvrdosti dynamické zkoušky - síla působí rázem nebo je v čase periodicky proměnná - zkoušky rázem v ohybu a krutu, únavové zkoušky

Vlastnosti a zkoušení technických materiálů 500 Navrhněte příklady reálných situací, při kterých je třeba provádět mechanické zkoušení technických materiálů za jiných než běžných teplot. nízké teploty – potrubí, stavební technika, letecký a kosmický průmysl vysoké teploty – součásti parních a plynových turbin, kotlů, pece, motory

Výroba surového železa 100 Vyjmenujte rudy nebo jiné druhy surovin, ze kterých se získává surové železo. magnetovec krevel hnědel ocelek chamosit kyzové výpalky hutní odpad

Výroba surového železa 200 Jaké palivo se používá pro vysoké pece? dřevěné uhlí – starší způsob hutnický koks elektrická energie – u obloukových elektrických pecí

Výroba surového železa 300 Jaké jsou produkty vysoké pece? surové železo vysokopecní struska vysokopecní plyn

Výroba surového železa 400 Jakým způsobem lze chránit tavnou lázeň před nadměrným nasycováním uhlíkem? přídavkem struskotvorných přísad (např. vápenec) Tyto přísady dále chrání tavnou lázeň před oxidací a mají čisticí funkci - přebírají z taveniny nežádoucí látky.

Výroba surového železa 500 Vyjmenujte jednotlivé části vysoké pece a ve které její části se dosahuje nejvyšších teplot? Popis shora: -sazebna - kychta -šachta -zarážka (cca 2000°C) -rozpor -podstava s válcovou nístějí

Výroba oceli 100 Jaká je horní hranice obsahu uhlíku v ocelích (slitiny železa a uhlíku)? obsah uhlíku smí být maximálně 2,11% (slitiny s vyšším obsahem uhlíku se řadí k litinám)

Výroba oceli 200 Jak se nazývá proces výroby oceli a co je podstatou tohoto procesu? Jedná se o zkujňování. Princip tohoto procesu - tekuté surové železo i ocelový odpad se zbavují oxidací (spalováním) přebytečného množství uhlíku a dalších prvků (P a S) s případným dodáním dalších prvků (např. Mn, Al, Si atd.)

Výroba oceli 300 Uveďte názvy zařízení pro výrobu oceli: - konvertory - pece (elektrické, indukční, vakuové)

Výroba oceli 400 Jaké výhody má technologie výroby oceli ve vakuových pecích? - lze odstranit prchavé prvky škodlivé i ve stopových množstvích (Zn, Pb, Bi, Cd) - dosažení přesně žádaného složení ocelí - pro výrobu nejnáročnějších slitin ocelí

Výroba oceli 500 Vyjmenujte způsoby odlévání oceli: - do kovových forem (kokily), v nich ocel tuhne na ingoty – určeno pro další zpracování v kovárnách a válcovnách - do pískových, hliněných nebo žáruvzdorných forem – zde tuhne na odlitky - ve velkých ocelárnách se plynule (kontinuálně) odlévá ocel přímo do žádaných tvarů (bez dalšího zahřívání)

Značení ocelí a polotovary 100 Oceli můžeme podle použití rozdělit do dvou hlavních skupin, jsou to oceli: 1.konstrukční (třídy 10 až 17) 2.nástrojové (třída 19)

Značení ocelí a polotovary 200 Jakým způsobem se značí oceli vhodné ke tváření podle České státní normy a uveďte alespoň základní význam značení. 1.barevně 2.číselně ve formátu 1X XXX.XX

Značení ocelí a polotovary 300 K normalizovaným polotovarům patří: předvalky (bloky, sochory) tyče (kruhové, čtvercové…) plechy pásy trubky dráty tenkostěnné profily

Značení ocelí a polotovary 400 Jak se nazývá dokument, ve kterém lze zjistit chemické složení konkrétního materiálu a jaké další informace tento dokument obsahuje? Dokument se nazývá „materiálový list“ a kromě chemického složení uvádí také: - mechanické vlastnosti (pevnostní, tvárnosti) - použití - značení v různých národních normách - další případné vlastnosti

Značení ocelí a polotovary 500 Navrhněte možné druhy polotovarů pro tyto obrobky: kruhová tyč plech nebo plochá tyč sestava: 1. díl plech 2. díl trubka kruhová nebo šestihranná tyč