OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U-1-005. ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Název Ontogeneze člověka
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
FÁZE ŽIVOTA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rozmnožovací soustava
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
ČLOVĚK Pří_232_Savci_Člověk Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Mladší školní věk.
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U-1-005

ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová

1. PRENATÁLNÍ OBDOBÍ Trvá v průměru 260 dní a je také nejpřesněji určitelné Prenatální období začíná početím Vývoj plodu je ovlivňován stavem matčina organismu i vnějšími vlivy Nesmírně důležitá je v těhotenství správná výživa a životospráva matky

Citlivost sluchová - ve 20. týdnu je sluch vyvinutý téměř stejně jako u dospělého člověka Citlivost zraková - v nitroděložním prostředí je skoro úplná tma, proto není snadné doložit vývoj funkce zrakové soustavy před narozením a po něm Období porodu (natální období) je velkou zátěží pro nezralý organismus z hlediska psychologického i fyziologického

2. NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ Období mezi týdny po narození Dítě se přizpůsobuje novým životním podmínkám po porodu Převážnou část dne i noci prospí (asi 20 hodin)‏ Právě narozené dítě přichází na svět se všemi smysly :

Zrak-dítě dokáže nejlépe zaostřit na vzdálenost asi 20 až 35 cm; kromě obličeje rodičů jeho zrak přitahuje světlo, okolní pohyb. jednoduché obrázky založené na kontrastních barvách... Sluch-dítě vnímá hodně zvuků již v době před porodem; nejoblíbenějším zvukem je hlas jeho mámy nebo táty Chuť a čich-předpokládá se, že malé dítě má vyvinutou chuť i čich Hmat-dítě může zkoumat nový svět kolem sebe

3. KOJENECKÉ OBDOBÍ Období od 4 týdnů až do 1 roku Dítě činí největší pokrok ve svém vývoji Rozvíjí se pohybová aktivita Dítě si vytváří vztah k okolnímu světu, který začíná vnímat a poznávat

Předřečové období - příprava pro rozvoj řeči vyvíjí se potřeba dorozumět se, dítě si osvojuje řečové prvky, dítě prožívá a rozeznává příjemné a nepříjemné city, kolem 6. měsíce můžeme u dětí pozorovat výrazné projevy strachu z neznámých předmětů, lidí a situací, ze sociálních citů je pro další vývoj dítěte nejdůležitější pocit bezpečí a jistoty, který nachází především v přítomnosti matky

4. BATOLECÍ OBDOBÍ Batoletem je dítě ve věku od 1 do 3 let života: Mladší batole (1 - 2 roky)‏ Starší batole (2 - 3 roky)‏ Mezi rokem se u dítěte rozvíjí chůze a řeč - mimořádný vliv na jeho další vývoj

Přiměřeně k výšce se zvyšuje i hmotnost Ve srovnání s kojeneckým obdobím je patrný rozdílný vzájemný poměr velikosti hlavy, trupu a končetin

5. PŘEDŠKOLNÍ VĚK Trvá asi od 3 do 6 let Velkým zásahem do života dítěte je vstup do mateřské školky Konec období není určen fyzickým věkem, ale sociálně, tzn. nástupem do školy

Rozvíjí se jemná motorika a začíná se vyhraňovat stranová orientace - lateralita (pravák nebo levák; v ojedinělých případech může být dítě pravák i levák tzv.ambidextrie) Období od 3. roku života se označuje jako „druhé dětství “. Dochází ke spojování vrozeného a získaného. Mezi základní duševní změny patří: 1. zvídavost 2. soustředění 3. učení 4. rozvoj myšlení 5. rozvoj řeči

6. ŠKOLNÍ VĚK Mladší školní věk (6 - 10/11 let)‏ Střední školní věk (10/ /16 let) pubescence Starší školní věk (16 – 20/24 let) adolescence

Začátek období nastává vstupem do školy a končí pubertálními změnami. Charakteristický je intenzivní růst zvláště do výšky a přiměřeně přibývá i na hmotnosti. Kostra, svalstvo i ostatní orgány sílí. Velmi intenzivně postupuje i pohybový vývoj - je výsledkem pokročilejšího stupně zralosti nervové soustav.

7. OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ U dívek mezi 11. a 13. rokem a u chlapců mezi 13. a 15. rokem – nastává období puberty Puberta představuje proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo dospělého člověka schopné se rozmnožovat

V období dospívání si člověk začne uvědomovat svou osobnost. Pozoruje změny na svém těle.Koncem období nabývá tělo typicky ženského nebo mužského tvaru. Ztrácí se dětský výraz tváře (zvláště u chlapců), tvar hlavy a tváře nabývá definitivní podoby. V období adolescence roste síla a výkonnost svalů

8. OBDOBÍ DOSPĚLOSTI Dospělost je hranice, která odděluje jednu část života od druhé. Není přesně určená Člověk dospívá mezi 18. až 20. rokem.

Legální věk pro určení dospělosti je od 16 do 21 let podle zákonů dané země. Věkový limit dospělosti je ve většině zemí 18 let, výjimky tvoří např.:  Jižní Korea - 19 let  Japonsko - 20 let Rozdělení:  Mladší dospělost = mecítma  Střední dospělost = adultium  Starší dospělost = interevium Jedinec přestává růst a je fyzicky i psychicky zralý.

9. OBDOBÍ STÁŘÍ Počáteční stáří (60 – 75 let)‏ Pokročilé stáří (75 – 90 let)‏ Krajní stáří (nad 90 let)‏ Stáří je v mnoha ohledech důsledkem až dosud prožitého života člověka; odráží se jak v psychice, tak i na tělesné stránce.

Ve stáří dochází k řadě změn, které vyplývají z přirozeného procesu stárnutí. Stárnutí - zpomalení psychické činnosti, které je ovlivňováno charakterem života a životním stylem. Člověk registruje úbytek zraku, sluchu, zhoršují se jeho zvukové rozlišovací schopnosti... Další změny:  v motorice  paměťové

Zdroje: ● psychologie/mladsi_skolni_vek_z_psychologicke ho_hlediska ● ● ● omotorik/zakony_ontogeneze/stranky/dospelost ● Helus, Zdeněk: Psychologie pro střední školy. Fortuna, Praha 1999 ● ni- ● obdobi/72.html

Zdroje obrázků: ● tehotenstvo.academy.sk/images/16wk.jpg ● ● aci%20u.jpg ● stockphoto_ _ready_steady_go.jpg ● z.hubpages.com/u/885726_f260.jpg

● deti.jpg ● ● ● ●