OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U-1-005
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová
1. PRENATÁLNÍ OBDOBÍ Trvá v průměru 260 dní a je také nejpřesněji určitelné Prenatální období začíná početím Vývoj plodu je ovlivňován stavem matčina organismu i vnějšími vlivy Nesmírně důležitá je v těhotenství správná výživa a životospráva matky
Citlivost sluchová - ve 20. týdnu je sluch vyvinutý téměř stejně jako u dospělého člověka Citlivost zraková - v nitroděložním prostředí je skoro úplná tma, proto není snadné doložit vývoj funkce zrakové soustavy před narozením a po něm Období porodu (natální období) je velkou zátěží pro nezralý organismus z hlediska psychologického i fyziologického
2. NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ Období mezi týdny po narození Dítě se přizpůsobuje novým životním podmínkám po porodu Převážnou část dne i noci prospí (asi 20 hodin) Právě narozené dítě přichází na svět se všemi smysly :
Zrak-dítě dokáže nejlépe zaostřit na vzdálenost asi 20 až 35 cm; kromě obličeje rodičů jeho zrak přitahuje světlo, okolní pohyb. jednoduché obrázky založené na kontrastních barvách... Sluch-dítě vnímá hodně zvuků již v době před porodem; nejoblíbenějším zvukem je hlas jeho mámy nebo táty Chuť a čich-předpokládá se, že malé dítě má vyvinutou chuť i čich Hmat-dítě může zkoumat nový svět kolem sebe
3. KOJENECKÉ OBDOBÍ Období od 4 týdnů až do 1 roku Dítě činí největší pokrok ve svém vývoji Rozvíjí se pohybová aktivita Dítě si vytváří vztah k okolnímu světu, který začíná vnímat a poznávat
Předřečové období - příprava pro rozvoj řeči vyvíjí se potřeba dorozumět se, dítě si osvojuje řečové prvky, dítě prožívá a rozeznává příjemné a nepříjemné city, kolem 6. měsíce můžeme u dětí pozorovat výrazné projevy strachu z neznámých předmětů, lidí a situací, ze sociálních citů je pro další vývoj dítěte nejdůležitější pocit bezpečí a jistoty, který nachází především v přítomnosti matky
4. BATOLECÍ OBDOBÍ Batoletem je dítě ve věku od 1 do 3 let života: Mladší batole (1 - 2 roky) Starší batole (2 - 3 roky) Mezi rokem se u dítěte rozvíjí chůze a řeč - mimořádný vliv na jeho další vývoj
Přiměřeně k výšce se zvyšuje i hmotnost Ve srovnání s kojeneckým obdobím je patrný rozdílný vzájemný poměr velikosti hlavy, trupu a končetin
5. PŘEDŠKOLNÍ VĚK Trvá asi od 3 do 6 let Velkým zásahem do života dítěte je vstup do mateřské školky Konec období není určen fyzickým věkem, ale sociálně, tzn. nástupem do školy
Rozvíjí se jemná motorika a začíná se vyhraňovat stranová orientace - lateralita (pravák nebo levák; v ojedinělých případech může být dítě pravák i levák tzv.ambidextrie) Období od 3. roku života se označuje jako „druhé dětství “. Dochází ke spojování vrozeného a získaného. Mezi základní duševní změny patří: 1. zvídavost 2. soustředění 3. učení 4. rozvoj myšlení 5. rozvoj řeči
6. ŠKOLNÍ VĚK Mladší školní věk (6 - 10/11 let) Střední školní věk (10/ /16 let) pubescence Starší školní věk (16 – 20/24 let) adolescence
Začátek období nastává vstupem do školy a končí pubertálními změnami. Charakteristický je intenzivní růst zvláště do výšky a přiměřeně přibývá i na hmotnosti. Kostra, svalstvo i ostatní orgány sílí. Velmi intenzivně postupuje i pohybový vývoj - je výsledkem pokročilejšího stupně zralosti nervové soustav.
7. OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ U dívek mezi 11. a 13. rokem a u chlapců mezi 13. a 15. rokem – nastává období puberty Puberta představuje proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo dospělého člověka schopné se rozmnožovat
V období dospívání si člověk začne uvědomovat svou osobnost. Pozoruje změny na svém těle.Koncem období nabývá tělo typicky ženského nebo mužského tvaru. Ztrácí se dětský výraz tváře (zvláště u chlapců), tvar hlavy a tváře nabývá definitivní podoby. V období adolescence roste síla a výkonnost svalů
8. OBDOBÍ DOSPĚLOSTI Dospělost je hranice, která odděluje jednu část života od druhé. Není přesně určená Člověk dospívá mezi 18. až 20. rokem.
Legální věk pro určení dospělosti je od 16 do 21 let podle zákonů dané země. Věkový limit dospělosti je ve většině zemí 18 let, výjimky tvoří např.: Jižní Korea - 19 let Japonsko - 20 let Rozdělení: Mladší dospělost = mecítma Střední dospělost = adultium Starší dospělost = interevium Jedinec přestává růst a je fyzicky i psychicky zralý.
9. OBDOBÍ STÁŘÍ Počáteční stáří (60 – 75 let) Pokročilé stáří (75 – 90 let) Krajní stáří (nad 90 let) Stáří je v mnoha ohledech důsledkem až dosud prožitého života člověka; odráží se jak v psychice, tak i na tělesné stránce.
Ve stáří dochází k řadě změn, které vyplývají z přirozeného procesu stárnutí. Stárnutí - zpomalení psychické činnosti, které je ovlivňováno charakterem života a životním stylem. Člověk registruje úbytek zraku, sluchu, zhoršují se jeho zvukové rozlišovací schopnosti... Další změny: v motorice paměťové
Zdroje: ● psychologie/mladsi_skolni_vek_z_psychologicke ho_hlediska ● ● ● omotorik/zakony_ontogeneze/stranky/dospelost ● Helus, Zdeněk: Psychologie pro střední školy. Fortuna, Praha 1999 ● ni- ● obdobi/72.html
Zdroje obrázků: ● tehotenstvo.academy.sk/images/16wk.jpg ● ● aci%20u.jpg ● stockphoto_ _ready_steady_go.jpg ● z.hubpages.com/u/885726_f260.jpg
● deti.jpg ● ● ● ●