1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematické kyvadlo a tíhové zrychlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Advertisements

DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Ludolfovo číslo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Pravda NÁZEV: VY_32_INOVACE_02C_05_ Obyvatelstvo ČR TEMA:Česká republika ČÍSLO.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Charakteristiky variability
Výběrové metody (Výběrová šetření)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PAVLOV VY_52_INOVACE_ února 2014
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mýdla 6. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_130218
ROBERT SMITHSON – Spiral Jetty
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KRAJINA V UMĚNÍ 20. září 2013 VY_32_INOVACE_160205
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
Tepelná kapacita tělesa
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
VY_32_INOVACE_42_Spořič_obrazovky
13. Růst lidské populace, demografie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Základní statistické pojmy
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
YVES KLEIN – Antropometrie
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Z historie statistiky VY_42_INOVACE_ ledna 2014

2 2 Slovo statistika pochází z latinského „status“, což znamená stav. Původně se jednalo pouze o stav nějaké země či státu a statistikou se rozuměla činnost spočívající ve zjišťování tohoto stavu. Nejstarší písemné památky pocházející z oblasti Sumeru mají statistickou povahu – jednalo se o záznamy o časových intervalech, počtech osob a kusů domácího zvířectva a úrodě. gramy a skutečným znakovým písmem.záznamy

3 Starověké říše byly finančně zcela závislé na úspěšném výběru daní. Nejstarší známé sčítání bylo uskutečněno Babyloňany v roce 3800 př. n. l. Zahrnovalo nejen informace o počtu lidí a dobytka, ale i o množství másla, medu, mléka, vlny a zeleniny. Babyloňany Například v Egyptě je od roku 2850 př.n.l. pravidelně jednou za dva roky prováděn soupis dobytka, od roku 2000 př.n.l. se vybírá rovná daň z hlavy, jejíž zavedení si vyžádalo aktualizované sčítání obyvatelstva, také je zdaněna půda (výše daně vychází z přesně zaměřené rozlohy a vydatnosti záplav na tom kterém místě). 3

4 Bible zmiňuje hned několik sčítání. Kniha Numeri popisuje Bohem přikázané sčítání, které proběhlo v době, když Mojžíš vyváděl Izraelity z Egypta. Později nařídil sčítání lidu král David, což však vyvolalo Boží odplatu, jelikož bylo sčítání motivováno vojensky nebo ukazovalo nedostatek víry v Boha. V Evangeliu podle Lukáše je dáván římský soupis lidu do souvislosti s cestou Josefa a Marie z města Nazareta do Betléma.Josefa a Marie Pojem census (sčítání) pochází právě ze starého Říma, z latinského výrazu censere neboli odhadovat. Nejstarší dodnes dochovaný soupis obyvatelstva pochází z Číny z doby Dynastie Chan (z roku 2 n. l., kdy Čína měla okolo 60 milionů obyvatel). 4

5 Ve středověku dochází v Evropě k úpadku vzdělanosti. Nositelem vzdělanosti byla pouze církev, která vedla evidenci svého majetku a ve farních matrikách zaznamenávala veškeré křty, sňatky a úmrtí. 5

6 6 Od 17. století se začínají objevovat první studie zpracovávající statistické údaje. John Graunt objevil při studiu farních matrik nerovnoměrnost mezi počtem narozených chlapců a děvčat.studiu Edmont Halley vytvořil úmrtnostní tabulky. Nicolaas Struyck chtěl zjistit, zda světový počet obyvatel stoupá, zůstává stejný, či klesá. Thomas Malthus vyslovil hypotézu, podle níž je počet obyvatelstva (roste exponenciálně) obvykle větší než možnosti jeho zásobování potravinami (roste lineárně). Adolphe Quetelet stanovil moderní pravidla sčítání lidu. Vzniká nový vědní obor – demografie.

7 První sčítání lidu v Anglii přineslo podrobné informace o počtu úmrtí na jednotlivé nemoci a přispělo k růstu povědomí o úděsných hygienických podmínkách ve městech. V průběhu Krymské války, kdy působila Florence Nightingaleová jako ošetřovatelka ve vojenské nemocnici, zjistila, že úmrtnost mužů ve věku 25 – 35 let zde byla větší oproti civilním nemocnicím a 60% roční úmrtnosti byla způsobena nemocemi jako tyfus a cholera. Své výsledky prezentovala ve formě polárního plošného grafu (úmrtí v boji x úmrtí z jiných příčin x úmrtí způsobená nemocemi)polárního plošného grafu 7

8 Statistika 19. a počátku 20. století je charakteristická tím, že vytváří rozsáhlé soubory dat, sbírá mnoho informací (demografických i hospodářských) od co nejširšího okruhu respondentů, s cílem: obsáhnout ve svém šetření celou populaci a tím získat maximálně přesný obraz stavu společnosti. Tak si mnohý laik představuje statistiku i dnes. 8

9 Časová i finanční náročnost takových šetření vedla k úvahám, zda je opravdu třeba zkoumat celou populaci, nebo postačí-li vybrat pouze její reprezentativní vzorek. A tak počátkem 20. století vzniká matematická statistika. Namísto namáhavé práce zjistit kdejaký detail, hledá metody, jež by umožnily vytvořit závěr o celku na základě výběru a dílčích šetření. 9

10 Současná statistika se zabývá studiem hromadných jevů, jejich stavem ale i vývojem. Nejde pouze jen o pouhý popis. Provádí statistický rozbor, sloužící k poznání pravidelností, souvislostí a vývojové tendence hromadných jevù. Pomáhá nám při rozhodování. 10

11 Sčítání lidu. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] [cit ]. Dostupné z: MAGNELLO, Eileen. Statistika. Vyd. 1. Překlad Jiří Foltýn. Ilustrace Borin Van Loon. Praha: Portál, 2010, 190 s. Seznamte se-- (Portál). ISBN Citace