Historie vědy Dana Kopencová Eva Štěpánková Lenka Strachotová Milan Novotný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Co je to logika ?. Logika Má více významů v češtině se běžně používá ve smyslu myšlenková cesta, která vedla k daným závěrům. Logika je také formální.
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Aristotelés ze Stageiry
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Husserlova teorie přirozeného světa
MODERNÍ VĚDA Počátek novověku
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Filosofie úvod do problému....
VET – středověk a novověk (po 18. století)
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Filozofie empirismu, racionalismu
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Platón & „objektivní idealismus“
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
FILOsOFIE A VĚDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Historie vědy Dana Kopencová Eva Štěpánková Lenka Strachotová Milan Novotný

Obsah Úvod do historie vědy Věda ve starověku Věda ve středověku Věda v novověku

Úvod do historie vědy první formy předávání znalostí – ústně – písemně Eposy (antické a orientální) – o stvoření světa – o nadpřirozených silách – o tradicích a kultuře, aj.

Mýtus představoval pevnou pravdu ohraničoval vysvětlení „nevysvětlitelných“ jevů poskytoval možnost vyznat se ve světě poskytoval dostatečné vysvětlení smyslu lidské existence bez možnosti diskuze jeho vyvracování bylo tabu

Odklon od mýtu Pokud mýty přinášeli naplnění, proč se jich lidé vzdávali a pátrali po něčem jiném? vývoj v oblasti obchodu, dopravy, výroby, … soužití mýtů a jiného způsobu poznání, který se stal vědou přechod dodnes nedokončen

Starověk přechod od mýtu k logu snaha odhalit a formulovat univerzální nauku o bytí myšlenkové spekulace nejvýznamnější myslitelé: Platón a Aristoteles

Platón (427 př. n. l. – 347 př. n. l.) Akademia dialogy se Sokratem – člověk a lidská společnost hlavní témata: rozdíl mezi pravým poznáním a pouhým míněním ctnost a možnost výchovy ke ctnosti spravedlivé a přitom trvalé uspořádání obce dobro jako konečný cíl člověka i obce

Spisy Sokratovské období Lachés, Charmidés, Euthyfrón, Lýsis, Kritón, Ión, Obrana Sokratova Konstruktivní období – filozofie idejí Kratylos, Ethydémos, Faidón, Faidros, Symposion, Ústava, Theaitétos Kritické období (období stáří) Sofistés, Polítikos, Filébos, Timaios, Krritias, Zákony

Aristotelés (384 př. n. l. – 322 př. n. l.) jeho dílo položilo základy mnoha věd filozofická škola Lykeion snaha obsáhnout a uspořádat všechno vědění své doby a výsledky vlastních pozorování vytvoření formální logiky nové vymezení filozofie a věd nauka o jsoucnu – látka, tvar, účel a hybná příčina

Spisy Spisy o logice - Organon - Kategorie, O vyjadřování, První a Druhé analytiky, O sofistikovaných důkazech… Spisy přírodovědné - Fysika, O nebi, O vzniku a zániku, Meteorologie, O duši, O zkoumání živočichů… Spisy metafyzické - Metafysika Spisy etické - Deset knih Etiky Nikomachovy Spisy politické - Politika Spisy o literatuře a rétorice - Rétorika, Poetika

Počátek vědy řešení otázek empirického charakteru filozofie matkou věd, i když sama vědou není Eratosthenes z Kyrény, Eukleides, Aristarchos ze Samu, Ptolemaios, Archimedes ze Syrakus

Středověk Odklon od antických ideálů Antickou vzdělanost částečně přejímá arabská středověká filosofie a věda Nástup teologie= univerzální vysvětlení všeho přírodního a lidského na základě božského zásahu Užití pojmu teologie: v Platónově Ústavě

Renesance Kritika předchozí křesťanské ideologie Návrat k antickým ideálům Vývoj evropské kultury Nový způsob myšlení Vytvořeny podmínky pro další rozvoj poznání a vědy Základy novodobého evropského myšlení

Renesance Období významných objevů: Objev kompasu rozvoj mořeplavby, nové geografické objevy Objev střelného prachu Objev knihtisku revoluční změna v šíření literárních děl i vědeckého poznání Všechny objevy známé z Číny

Významní představitelé Leonardo da Vinci Mikuláš Koperník- heliocentrická teorie G. Galilei-experimentální metoda v oblasti mechanických pohybů G. Bruno-výzkumy v astronomii obviněn z kacířství a upálen Isaac Newton – fyzikální a mechanické jevy

Další představitelé Mikuláš Oresme- přeložil Aristotelovy spisy do francouzštiny Jean Buridan- filosof, psal komentáře k Aristotelovým spisům Tomáš Akvinský- učitel církve, vychází z teologické interpretace Aristotelových děl Mikuláš Kusánský-ovlivnil novověké myšlení (R. Descarta)

Novověk (pol. 16. st. – konec 18. st) Období občanských a náboženských válek Filosofové píší a publikují stále více v národních jazycích Vznik národních filosofických škol a tradic, které se navzájem méně stýkají a ovlivňují Filosofie přestává být společnou tradicí a stává se dílem výrazných osobností Hlavními tématy jsou politická filosofie, epistemologie a etika Od filosofie se oddělují další jednotlivé vědy. Rozlišit zde lze tři hlavní proudy: racionalismus, empirismus a osvícenství

Racionalismus potřeba najít novou a spolehlivou jistotu => společný rozum je to pouze rozum, který dovoluje nacházet a vyjadřovat obecné pravdy a zákonitosti a z nich vyvozovat jisté závěry Hlavní představitelé: René Descartes ( ) Baruch Spinoza ( ) Nicolas Malebranche ( ) Gottfried Wilhelm Leibniz ( )

René Descartes ( ) francouzský filosof, matematik a fyzik zakladatelem: moderní kritické epistemologie, novověké racionalistické filosofie, založené na sebejistotě myslícího subjektu, mechanistického výkladu přírody, analytické metody moderní vědy, která umožnila vědu jako kolektivní dílo.

Empirismus skepse vůči možnostem rozumu jedinou, i když nepříliš spolehlivou jistotou pro člověka je jeho zkušenost Hlavní představitelé: Francis Bacon ( ) Thomas Hobbes ( ) John Locke ( ) George Berkeley ( ) David Hume ( )

Francis Bacon ( ) anglický filosof, vědec, historik a politik považován za zakladatele empirismu a tvůrce nové vědecké metody Dílo: Novum Organum zdokonalil zde aristotelskou metodu myšlení a položil tak základy vědecké metody i moderního empirismu.

Osvícenství myšlenka pokroku spojená s myšlenkou osvobození a emancipace člověka Hlavní představitelé: Charles Louis Montesquieu ( ) Voltaire ( ) Jean-Jacques Rousseau ( ) Denis Diderot ( ) Claude Adrien Helvétius ( ) Bernard Bolzano ( ) Immanuel Kant ( )

německý filosof, jeden z nejvýzn. evropských myslitelů a poslední z představitelů osvícenství na konci celého období stojí velká syntéza Immanuela Kanta, která spojuje a shrnuje všechny tři uvedené proudy tím už přesahuje období novověké filosofie a zároveň zakládá německý idealismus, nejvýznamnější filosofický proud 19. století

Vědecká revoluce = termín užívaný v rámci historiografie a dějin vědy a dějin myšlení k označení řady změn uvnitř evropské vědy, které se měly projevovat především během 16. a v 17. st. jedněmi je považována za počátek moderní vědy, jiní toto tvrzení vyvracejí a zdůrazňují kontinuitu raně novověké vědy s vědou ve středověku

Vědecká revoluce toto spojení poprvé užito v knize Alexandra Koyrého z roku 1939 nejznámější autorem, který staví na myšlence vědecké revoluce je Thomas Samuel Kuhn Dílo: Struktura vědeckých revolucí (1962) konceptualizace změny ve vědě jako změna paradigmatu změna paradigmatu je ve vědě postavena na anomáliích, které odporují ustanovenému způsobu vysvětlení => nové otázky vyžadují nové způsoby vědeckého tázání a nové odpovědi

Prostor pro Vaše dotazy ?

Děkujeme za pozornost Dana Kopencová, Eva Štěpánková, Lenka Strachotová, Milan Novotný