Vyúčtování projektu a plnění smluvních závazků Pavla Šimoňáková, Karolína Drozdová
Základní informace Smlouva – období realizace projektu, termín PZ/ZZ Rozpočet projektu Pokyny pro příjemce Průběžné vyúčtování – zahrnuty doklady uhrazené do termínu vyhotovení PZ Závěrečné vyúčtování – v tabulce jsou uvedeny údaje za celou realizaci projektu (včetně dat z PV), ale obsahuje doklady pouze za druhou část realizace projektu (ne doklady z PZ)
Rozpočtové kapitoly
1. Osobní náklady Dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, pracovní smlouvy. Nerozdělujte hrubou mzdu a odvody! Mzdy jsou uznatelným nákladem při úhradě do 20. dne (včetně) následujícího měsíce po ukončení projektu. Údaje pokládáme za důvěrné a NOKD je dále nerozšiřuje !!!
1. Osobní náklady Prokazování výdajů: Kopie DPP, DPČ nebo pracovní smlouvy Kopie výplatního lístku (opatřen povinným popisem) Odvody sociálního a zdravotního pojištění a daně ze mzdy – 2 možnosti: a) uvedeno na výplatním listu b) interní doklad Doklady prokazující úhradu nákladu mzdy i odvodů: výpis z bankovního účtu, výdajový pokladní doklad
2. Investice Definice Investice: DHM nad ,- Kč / kus DNM nad ,- Kč / kus Prokazování výdajů: Kopie dokladu (faktura apod.) s jasnou identifikací předmětu plnění – nestačí zálohová faktura, ta není daňovým dokladem Doklady prokazující úhradu: výpis z bankovního účtu, výdajový pokladní doklad
3. Materiálové náklady Definice Materiálových nákladů: předměty hmotného charakteru např. kancelářský papír, ceny pro vítěze, ale také např. PHM (stroje a auta – majitelem je organizace) Prokazování nákladů: Kopie dokladu (faktura, paragon apod.) s jasnou identifikací předmětu plnění – kopie dokladu musí být čitelná, jak obsah tak datum vystavení. Doklady prokazující úhradu: výpis z BÚ, výdajový pokladní doklad. U odměn pro účastníky (cen) s jednotkovou hodnotou 500,- Kč a více je povinný Předávací protokol.
4. Cestovné Definice Cestovného Definice Cestovného : Jedná se o cestovní náhrady dle zákoníku práce Nejedná se o zajištění dopravy soukromým dopravcem!!! Stravné je uznatelným nákladem pouze při prokázání také cestovních nákladů Prokazování nákladů: cestovní příkaz + doklad o úhradě (VPD) + jízdní doklady (při cestě osobním vozem kopie technického průkazu) vnitřní předpis zaměstnavatele o pracovních cestách (na vyžádání administrátora)
5. Služby Definice Služeb: Jedná se o služby zprostředkované dodavatelem (tisk propagačních materiálů, moderování akce, smlouva o dílo, honoráře atp.) Provozní náklady např. nájem, telefonní poplatky, energie. Služby související s provozem jsou uznatelným nákladem při úhradě do 20. dne následujícího měsíce po ukončení projektu (přesný výčet služeb viz. Pokyny pro příjemce).
5. Služby Prokazování nákladů: Kopie dokladu (faktura, smlouva o dílo, smlouva o honorář) Ne DPP či DPČ!!! Nájemné – kopie nájemní smlouvy Energie – kopie rozpisu záloh popř. faktur Doklad prokazující úhradu nákladu: výpis z bankovního účtu, výdajový pokladní doklad.
ORIGINÁLNÍ ÚČETNÍ DOKLADY, KTERÉ SI NECHÁVÁTE PROPLÁCET Z NADACE OKD, MUSÍ BÝT ŘÁDNĚ OZNAČENY DLE SMLOUVY O NADAČNÍM PŘÍSPĚVKU RUČNĚ NEBO RAZÍTKEM Čl. IV. č. 1 písmeno b Z grantu č. ………. Nadace OKD čerpáno ………..Kč.
Tvorba průběžné/závěrečné zprávy
Zprávy v systému Grantys Textová část PZ i ZZ se vyplňuje v systému Grantys Elektronické přílohy (fotografie, články apod.) vkládáte také přímo do systému Grantys Ve fyzické podobě dokládáte pouze vyúčtování společně s doklady
Zprávy v systému Grantys Textová část 1)Přihlášení do systému Grantys (stejný postup jako při podávání žádosti) 2)Výběr příslušného projektu – otevření 3)Oddíl Zprávy v sekci Další informace 4)Kliknu na Detail příslušné zprávy (PZ/ZZ) – otevře se formulář, do kterého po jeho otevření k editaci vpisuji text stejně jako při vyplňování žádosti o nadační příspěvek
Zprávy v systému Grantys Textová část -Zprávu lze průběžně ukládat -Po úpravách a uložení zprávy nahrát přílohy: fotografie, články, elektronická verze tabulky vyúčtování -Vyplněnou zprávu odešlete červeným tlačítkem „Odeslat zprávu“ (po odeslání nelze již nic měnit!) -Zprávu lze pro vlastní potřebu vygenerovat do formátu.docx pomocí tlačítka „Stáhnout jako Word“ na konci stránky
Postup přípravy vyúčtování projektu
Vyúčtování - postup 1.Doklady rozdělit dle kapitol a jednotlivých položek rozpočtu a následně seřadit dle data úhrady (dle VPD či výpisu). 2.Zkontrolovat popisy o úhradě ze zdrojů Nadace OKD na dokladech (viz. smlouva o poskytnutí nadačního příspěvku, článek IV. odstavec 1 b) – popis musí být na dokladu uveden prostřednictvím razítka či ručně psaným textem. Z grantu č. … Nadace OKD čerpáno … Kč. Až poté vyhotovit kopie dokladů! 3.Tabulka Vyúčtování
Tabulka Vyúčtování
Pořadové číslo dokladu - seřadit dle kapitoly rozpočtu a dle data úhrady, 1 číselná řada pro celé vyúčtování (od prvního do posledního dokladu) – jednotlivé kapitoly se nečíslují samostatně. V případě povinnosti podání PZ V případě povinnosti podání PZ pokračujete v ZZ v číslování dokladů dle průběžného vyúčtování (číslování dokladů z průběžného vyúčtování musí zůstat zachováno) Doklady musí být opatřeny pořadovým číslem dle vyúčtovací tabulky a seřazeny. Číslo dokladu v účetním systému Tabulka Vyúčtování
Účel platby – uveďte název položky v rozpočtu (ve zkratce) a následně popis obsahu dokladu. Celková částka uvedená na dokladu – uvádí se celková částka na dokladu. Při úhradě v hotovosti celková částka na výdajovém pokladním dokladu. Částka hrazená z grantu Nadace OKD. Datum úhrady – uvádí se datum dle výdajového pokladního dokladu či výpisu. Tabulka Vyúčtování
Vždy se musí jednat o kopie originálních dokladů opatřených povinným popisem Doklady označte Pořadovým číslem, které je uvedeno v tabulce vyúčtování Kopie dokladů seřaďte dle pořadového čísla Ke každé kopii dokladu přikládejte kopii dokladu o úhradě (výdajový pokladní doklad, výpis z bankovního účtu) Kopie dokladů
4. Ukázka kopie dokladu Datum úhrady Celková částka uvedená na dokladu Částka hrazená z grantu Popis na dokladu
Průběžné vyúčtování Organizace musí prokázat čerpání první splátky ve výši 30 %. Podmínka je dána přímo ve smlouvě. Pokud nebude tato část příspěvku vyčerpána není možné uhradit další splátku příspěvku! (možnost podání žádosti o změnu termínu odevzdání zprávy)
Nejčastější chyby Úhrada nákladu před datem zahájení či po ukončení projektu (týká se jak úhrady samotného nákladu – datum zdanitelného plnění – tak data uvedeného na VPD). Neoprávněné změny rozpočtu projektu. Chybí popis na dokladech. Nedostatečně prokázané náklady projektu.
Změny projektu / rozpočtu Změny uvnitř organizace: Změna statutárního zástupce Podat Žádost o změnu + doklad o volbě (žádost musí být opatřena ověřeným podpisem nového statutár. zástupce) Změna sídla organizace Podat Žádost o změnu Změna čísla bankovního účtu Podat Žádost o změnu a kopii nové smlouvy Změna osoby zodpovědné za realizaci projektu a jejích kontaktních údajů Oznámit administrátorovi programu, em nebo jinak
Změny projektu / rozpočtu Změna termínu realizace projektu – prodloužení max. o 12 měsíců Průběžná zpráva – termín odevzdání Závěrečná zpráva – termín odevzdání Nepřízeň počasí – změna harmonogramu Nedostatek financí
Změny projektu / rozpočtu Změny v rozpočtu projektu: Změny do 15 % (včetně) z celkového přiznaného nadačního příspěvku mezi schválenými položkami rozpočtu Oznámit administrátorovi programu Změny nad 15 % poskytnutých prostředků Podat Žádost o změnu Ostatní změny projektu: Ostatní změny projektu: kontaktujte administrátory Řešte vše včas !!!
Používejte vždy aktuální formuláře Cesta: – Ke stažení – Pro příjemce / příslušný program
Dodržování smluvních závazků
Klíčové dokumenty Smlouva Pokyny pro příjemce Přečtěte si oba dokumenty a řiďte se jimi Vypište si nejdůležitější data na složku s dokumentací k projektu datum zahájení datum ukončení datum předložení průběžné a závěrečné zprávy Pamatujte! změny projektu řešte hned, jak nastanou (opačný postup plodí nedůvěru) po dobu 5 let musí zůstat majetek pořízený z projektu ve Vašem vlastnictví
Když závazky neplním a nekomunikuji Přichází na řadu sankce pokuta 10 % z příspěvku prodleva v dodání zprávy dní pokuta 25 % z příspěvku prodleva v dodání zprávy nad 60 dní odstoupení od smlouvy nepravdivé údaje prostředky využity na jiný účel než bylo sjednáno odmítnutí přezkoumání použití příspěvku Nedoložení průběžné či závěrečné zprávy Porušení podmínek smlouvy a neodstranění porušení do 30 dní od výzvy poskytovatele Odstoupení = navrácení plné výše poskytnutého příspěvku
Nejčastější problémy Příjemce má problém s realizací, nedokládá zprávy Nekomunikuje Slibuje, nedodržuje Urgence doložení zprávy Smluvní pokuta Organizace vedena na černé listině Může končit odstoupením od smlouvy – navrácení celého příspěvku Vše často zbytečně
Řešte problémy včas a komunikujte s námi
Děkujeme za pozornost