Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace PODMÍNKY PRO ŽIVOT- VODA
Advertisements

VODA 8. třída.
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
zpracovaný v rámci projektu EU
VODA (H2O) Sumárním vzorcem H2O.
Znečišťování a ochrana vody Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu.
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
Hydrosféra.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Voda Veronika Drzková, 2.E.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Druhy vod.
Technologie na úpravu pitné vody Eva Košarišťanová.
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Voda a vzduch = základ života
VODA Kateřina Beranová.
Voda Co o ní víme?.
Voda Kocmichová, Lukášová.
Voda.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Voda a vzduch.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Definice, která je zakotvena v zákoně 258 a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČR 252. Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém.
Co je to vlastně voda? Klára Boháčová.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
RZ RZ v ní životVznikl v ní život Koloběh vodyKoloběh vody „obnovitelná“látka Kolem řekKolem řek vznikaly osady a města Civilizace.
VODA.
Voda a vzduch 1. VODA RZ
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
VY_32_ INOVACE_ 11_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou VODSTVO ČR Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:červen 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Voda VY_32_INOVACE_1A_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Voda Mgr. Helena Roubalová
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:červen 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Víš, proč se naší zemi říká Modrá planeta?
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
VY_32_INOVACE_615 Název školy příspěvková organizace Autor
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_07_Voda a její okolí
DUM II. / 18. voda v přírodě Bc. Zdeněk Klíma.
VODA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Druhy vod.
VY_32_INOVACE_
VY_52_INOVACE_Hydrosféra-učební text
3.2 Není voda jako voda Vodu člověk využívá k nejrůznějším účelům. Podle toho rozlišujeme vodu na pitnou, užitkovou a odpadní. PITNÁ VODA - zdravotně.
Transkript prezentace:

Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních materiálů Téma: Voda Číslo projektu: CZ.1.07/ /34/0003 Elektronická škola VY_32_INOVACE_618

Anotace: Materiál je vytvořen pro žáky 1. ročníku nástavbového studia oboru STAVEBNÍ PROVOZ Autor: Ing. Marie VARADYOVÁ Jazyk: čeština Vzdělávací cíl: seznámit žáky s vlastnostmi a metodami zkoušení stavebních hmot,surovin a materiálů Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: výklad,prezentace Vazby na ostatní materiály: interaktivní cvičení

Vlastnosti a metody zkoušení stavebních hmot, surovin a materiálů

› povrchová povrchová  voda v oceánech (většinou slaná), např. mořská voda voda v oceánechmořská voda  voda v ledovcích (sladká, v pevném skupenství) voda v ledovcích  podle umístění  voda v řekách, potocích a potůčcích (většinou sladká; vždy tekoucí)řekách,potocích  voda v jezerech (někdy slaná, někdy sladká; někdy tekoucí, někdy stojatá) voda v jezerech  podle stojatosti  tekoucí voda tekoucí voda  stojatá voda stojatá voda  ostatní povrchová voda › podpovrchová podpovrchová  půdní vláha půdní vláha  podzemní voda podzemní voda › voda v atmosféře – ve formě páry nebo ve formě srážek voda v atmosféřepárysrážek

 podle tvrdostitvrdosti › měkká – obsahuje málo minerálních látek měkká › tvrdá – z podzemních pramenů, obsahuje více minerálních látek tvrdá  podle mikrobiologiemikrobiologie › pitná voda – je vhodná ke každodennímu použití, je zbavená nečistot, obsahuje vyvážené množství minerálních látek tak, aby neškodily zdraví, např. minerální voda (obsahuje mnoho minerálních látek), může to být i balená voda pitná vodaminerální vodaminerálníchbalená voda › užitková voda – v průmyslových závodech (sníží se tvrdost vody a ta se zbaví Fe 2+ a Mn 2+ ) a v potravinářství – vyžaduje dezinfikovanou vodu (chlórování, ozonizace, ozařování ultrafialovým zářením), např. napájecí voda (voda pro parní kotle, zbavená minerálních solí, aby nevznikl kotelní kámen, který zanáší potrubí, nebo voda určená k napojení zvířat /má odlišné parametry než voda pitná/ ) užitková vodaprůmyslovýchpotravinářstvíchlórováníozonizaceozařováníultrafialovým zářenímnapájecí vodaparní kotlesolí kotelní kámenzvířat › odpadní voda, např. splašková voda odpadní vodasplašková voda

 Vodné roztoky mohou vykazovat kyselou, neutrální nebo zásaditou reakci.roztoky  Kyselost (acidita) a zásaditost (bazicita) se vyjadřuje ve stupnici hodnot pH.Kyselostzásaditoststupnici hodnot pH  Rozsah stupnice je od 0 do 14 pH, přičemž hodnotě pH 7 odpovídá roztok neutrální.roztokneutrální  Hodnoty nižší označují roztok kyselý, hodnoty vyšší zásaditý čili alkalický. Vody kyselé jsou obvykle bez života, protože se v nich nevytváří plankton ani baktérie. planktonbaktérie

Jakost záměsové vody při výrobě betonu může ovlivnit dobu tuhnutí, vývoj pevnosti betonu a ochranu výztuže proti korozi.  Pokud je používaná voda pitná, je považována pro výrobu za vyhovující.  Za stanovených podmínek je používána také voda ze zařízení pro zpracování zbytkového betonu (tzv. recykling). Toto opatření výrazně snižuje nebo zcela eliminuje vznik odpadů při výrobě a má pozitivní vliv na ekologii.

 Čisté vody (ideálně pitné, jinak se musí kvalita vhodnosti použití v betonu vyzkoušet) by mělo být ve směsi tolik, aby se ve spádové míchačce beton převaloval a po vyklopení do kolečka vytvořil kužel. kužel  Takovéto konzistence se dosahuje v míchačkách velice obtížně a proto se doporučuje přidat do betonové směsi i plastifikátor.konzistencemíchačkách plastifikátor  Ideální je zakoupit si nějaký ve stavebninách, ale u nenáročných staveb postačí i polévková lžíce saponátu na nádobí na cca 2 kolečka betonu.staveblžícesaponátu nádobí  Saponát, který musí být se směsí promíchán po dobu min. 2 minut, navíc beton provzdušní, což zvýší jeho životnost a stane se odolnějším vůči nasáknutí vodou a vůči mrazuživotnostodolnějšímmrazu

 Velké množství vody přidané při míchání betonu může vést k praskání a k prašnosti vzniklého betonu, který se následně může i drolit. Z výše popsaných důvodů nelze vůbec doporučit ruční míchání betonu.prašnosti  Pokud je třeba namíchat co nejsuší beton, je třeba použít suchého písku. Mokrý písek tvoří chuchvalce, beton téměř nelze namíchat. Proto musí být písek přikrytý plachtou, aby nezmokl.

Zdroj: slozeni-vlastnosti/voda Kučera J.,Doné P. Zkoušení stavebních materiálů a výrobků, skripta VŠB-TU Ostrava, 2002 Schmidt P. a kol. Základy zkušebnictví, CERM, Brno, 2008