Ing.Regina Kuchtová, Ph.D. BYTOVÝ FOND Statutárního města Ostravy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Návrh rozpočtu MČ Brno-Kohoutovice na rok Struktura příjmů MČ Brno-Kohoutovice 1. Příjmy z veřejných rozpočtů o příjmy ze státního rozpočtu - postoupené.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Shrnutí analýzy pro pracovní skupinu
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ a MŠ a nedostatek pedagogů Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice č. CZ /0.0/0.0/15_005/
Lidská společnost digitálního věku
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obecné souvislosti v sociálním zabezpečení Mirka Wildmannová.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Sociální práce na obcích v rámci ORP - Zákon o sociálních službách.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Stavební bytové družstvo Plzeň - jih se sídlem v Přešticích
Digitální učební materiál
Podpora v nezaměstnanosti
Místní rozpočtové jednotky
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Místní programy sociálního začleňování – oblast bydlení
Státní organizace.
Malé a střední podnikání
Jednoduché účetnictví
STÁTNÍ FONDY.
Obsah veřejných rozpočtů I
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Foto zdroj: SHENZHEN Foto zdroj:
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Katedra veřejné ekonomie
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Bydlení – nová bytová výstavba
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Obsah veřejných rozpočtů III
Tisková konference ČMKOS
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
STAROSTA ZAČÁTEČNÍK Vít Rakušan.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Profesionalizace sociální práce v ČR
Cizinci na trhu práce v JMK
Sociální a dostupné byty
dostupné bydlení z pohledu měst a obcí
Současná situace na trhu s byty konkrétně v Drážďanech
MPSV a nájemní a družstevní bydlení Dny nájemného a družstevního bydlení Mgr. Zuzana Jentschke Stőcklová MPSV.
Stavební bytové družstvo Plzeň - jih se sídlem v Přešticích
Transkript prezentace:

Ing.Regina Kuchtová, Ph.D. BYTOVÝ FOND Statutárního města Ostravy

Město a jeho základní funkce  Bydlení  Práce  Odpočinek Základní funkce města bydlení práce odpočinek

3 Bydlení  Základní lidská potřeba - vychází z Listiny základních práv a svobod  Sociální bydlení pro „obecní chudé“ – Domovský zákon z r  Municipalita jako garant

§ 38  (1) Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Obec vede evidenci svého majetku.  (2) Majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím.S nepotřebným majetkem obec naloží způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy. 4 Zákon č.128/2000 O obcích

5 Ostrava – vývoj do r  Prudký nárůst obyvatelstva - potřeba pracovních sil. imigrace a to především z okruhu km obyvateli Těšínska a imigrace a to především z okruhu km obyvateli Těšínska a Frýdecka. Frýdecka.  Další vlna v podobě horníků a řemeslníků, báňských úředníků z Pruska, Polska a Haliče. z Pruska, Polska a Haliče.  Počet obyvatel Vítkovic stoupl mezi lety 1849 až 1880 o 984 obyvatel a předstihl tak i Moravskou Ostravu. Hrušov, Přívoz, obyvatel a předstihl tak i Moravskou Ostravu. Hrušov, Přívoz, Michálkovice a dalších. Michálkovice a dalších.  Tuto expanzi však nebylo schopno pokrýt město pouze svým přirozeným přírůstkem. přirozeným přírůstkem.

Bydlení  Zaměstnanecké – dle postavení a profese  Nájemní  Vlastnické  Družstevní

Příklady nejstarší dochované zástavby

Vítkovice Štítová kolonie – družstevní zaměstnanecká výstavba

Specifika tohoto vývoje:  Intenzivní zástavba mimo centrum.  již v počátečních fázích rozvoje Moravské Ostravy v průmyslové velkoměsto se populační přírůstek obyvatel soustřeďoval mimo tradiční centrum.  Centra výstavby se soustřeďovala do sousedství průmyslových závodů. V jejich bezprostřední blízkosti pak přirozeně vznikala i dělnická sidliště v koloniích 70% všech obyvatel, což asociuje současný stav bydlení v panelových sídlištích kde žije 57% všech obyvatel Ostravy.  Toto období pak můžeme považovat za počátek řízené hromadné bytové výstavby.

Poválečný vývoj  Tempo růstu obyvatelstva překračovalo meziročně více než trojnásobně tehdejší republikový průměr. Ostrava se tak stává nejrychleji rostoucím městem v ČSR.  V roce 1949, kdy se v Ostravě postavilo už nových bytů  Potřeba plánovité urbanistické koncepce výstavby na územích mimo vlivy důlní činnosti a dosah průmyslových exhalací. Poruba, Svinov,Hrabůvka atd.  Od roku 1950 do roku 1991 došlo ve městě k zvýšení počtu obyvatel o 51,7%.

Přehled výstavby bytů pro zaměstnance OKR. Rok Poč. bytů

Intenzivní výstavba panelových sídlišť První období je obdobím po znárodnění stavebního průmyslu racionalizace tradičních technologií, rozvoj typizace a uplatnění proudové metody stavění Odstranění diferenciace bydlení V druhém období, po roce 1955, dochází k zásadnější změně – nástupu prefabrikace

Novodobý vývoj  Zákon č.10/1993 – převod majetku ze státu na obce  Nutnost dostavby tzv.KBV  Privatizace b.f. Prodej bytového fondu z majetku SMO domy byty Odhad výnosu z prodeje obecních bytů v porovnání z komerčním prodejem : při prům. ceně tis. Kč za byt do r ………………… tis. Kč komerční hodnota (400 tis. Kč/ byt) do r. 2005…………… … tis. Kč

Náklady na výstavbu nových a rekonstruovaných bytů 1995 – 2005  Počet B.J. CRN V tis. Kč Z toho MMOMobjinéstát Statutární město Ostrava Z toho novostavby vč.DPS

Sociální bydlení  Pro koho  sociální byt – není definován  Sociálně potřebné skupiny obyvatel  V Evropě – není jednotný systém  Dostupnost bydlení

Sociální byt  Stavba sloužící k ubytování osob ohrožených sociálním vyloučením  Nájemní byty pořízené z veřejných prostředků, nebo s jejich přímou podporou  Domy s pečovatelskou službou  Nájemní byty  Startovací byty  Komunitní bydlení  Dům na půl cesty  Podpora výstavby tech. infrastruktury

Nástroje  Celková dostupnost  Finanční dostupnost  Univerzální nástroje – většina domácností  Selektivní nástroje – zvláštní, předem určené soc. skupiny  Bytová politika státu  Bytová politika obcí

Statutární město Ostrava - současnost  Dlouhodobě nepříznivý vývoj obyvatel a) počet b) věkové složení c) sociální složení  Finančně zajištění- řeší bydlení sami  Střední třída najde si nástroje  Sociálně nedostateční – nedosáhnou na komerční bydlení  Není schválena dlouhodobá, kontinuální koncepce politiky bydlení  Nová výstavba  Dotační tituly státu  Rekonstrukce  Prognóza

Ostrava město – vybrané údaje ČSÚ 2012 Počet obyvatel celkem Z toho příjemci starobních důchodů Příjemci příspěvku na bydlení Odhad bezdomovectví Uchazeči o práci 8% z celk.počtu obyv.

Závěr Klesá počet obyvatel absolutně Prognóza do r.2051 pokles obyv. v kraji cca o 250 tis. obyv. převážně v Ostravě a Karviné Úbytek mladých a vzdělaných Rostoucí počet občanů nižší sociální třídy  nezaměstnaní,  mladé rodiny  zdravotně postižení,  Důchodci - zejména ženy Municipalita jako garant zmírnění dopadů Úloha kraje chybí

Děkuji za pozornost