Ing.Regina Kuchtová, Ph.D. BYTOVÝ FOND Statutárního města Ostravy
Město a jeho základní funkce Bydlení Práce Odpočinek Základní funkce města bydlení práce odpočinek
3 Bydlení Základní lidská potřeba - vychází z Listiny základních práv a svobod Sociální bydlení pro „obecní chudé“ – Domovský zákon z r Municipalita jako garant
§ 38 (1) Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Obec vede evidenci svého majetku. (2) Majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím.S nepotřebným majetkem obec naloží způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy. 4 Zákon č.128/2000 O obcích
5 Ostrava – vývoj do r Prudký nárůst obyvatelstva - potřeba pracovních sil. imigrace a to především z okruhu km obyvateli Těšínska a imigrace a to především z okruhu km obyvateli Těšínska a Frýdecka. Frýdecka. Další vlna v podobě horníků a řemeslníků, báňských úředníků z Pruska, Polska a Haliče. z Pruska, Polska a Haliče. Počet obyvatel Vítkovic stoupl mezi lety 1849 až 1880 o 984 obyvatel a předstihl tak i Moravskou Ostravu. Hrušov, Přívoz, obyvatel a předstihl tak i Moravskou Ostravu. Hrušov, Přívoz, Michálkovice a dalších. Michálkovice a dalších. Tuto expanzi však nebylo schopno pokrýt město pouze svým přirozeným přírůstkem. přirozeným přírůstkem.
Bydlení Zaměstnanecké – dle postavení a profese Nájemní Vlastnické Družstevní
Příklady nejstarší dochované zástavby
Vítkovice Štítová kolonie – družstevní zaměstnanecká výstavba
Specifika tohoto vývoje: Intenzivní zástavba mimo centrum. již v počátečních fázích rozvoje Moravské Ostravy v průmyslové velkoměsto se populační přírůstek obyvatel soustřeďoval mimo tradiční centrum. Centra výstavby se soustřeďovala do sousedství průmyslových závodů. V jejich bezprostřední blízkosti pak přirozeně vznikala i dělnická sidliště v koloniích 70% všech obyvatel, což asociuje současný stav bydlení v panelových sídlištích kde žije 57% všech obyvatel Ostravy. Toto období pak můžeme považovat za počátek řízené hromadné bytové výstavby.
Poválečný vývoj Tempo růstu obyvatelstva překračovalo meziročně více než trojnásobně tehdejší republikový průměr. Ostrava se tak stává nejrychleji rostoucím městem v ČSR. V roce 1949, kdy se v Ostravě postavilo už nových bytů Potřeba plánovité urbanistické koncepce výstavby na územích mimo vlivy důlní činnosti a dosah průmyslových exhalací. Poruba, Svinov,Hrabůvka atd. Od roku 1950 do roku 1991 došlo ve městě k zvýšení počtu obyvatel o 51,7%.
Přehled výstavby bytů pro zaměstnance OKR. Rok Poč. bytů
Intenzivní výstavba panelových sídlišť První období je obdobím po znárodnění stavebního průmyslu racionalizace tradičních technologií, rozvoj typizace a uplatnění proudové metody stavění Odstranění diferenciace bydlení V druhém období, po roce 1955, dochází k zásadnější změně – nástupu prefabrikace
Novodobý vývoj Zákon č.10/1993 – převod majetku ze státu na obce Nutnost dostavby tzv.KBV Privatizace b.f. Prodej bytového fondu z majetku SMO domy byty Odhad výnosu z prodeje obecních bytů v porovnání z komerčním prodejem : při prům. ceně tis. Kč za byt do r ………………… tis. Kč komerční hodnota (400 tis. Kč/ byt) do r. 2005…………… … tis. Kč
Náklady na výstavbu nových a rekonstruovaných bytů 1995 – 2005 Počet B.J. CRN V tis. Kč Z toho MMOMobjinéstát Statutární město Ostrava Z toho novostavby vč.DPS
Sociální bydlení Pro koho sociální byt – není definován Sociálně potřebné skupiny obyvatel V Evropě – není jednotný systém Dostupnost bydlení
Sociální byt Stavba sloužící k ubytování osob ohrožených sociálním vyloučením Nájemní byty pořízené z veřejných prostředků, nebo s jejich přímou podporou Domy s pečovatelskou službou Nájemní byty Startovací byty Komunitní bydlení Dům na půl cesty Podpora výstavby tech. infrastruktury
Nástroje Celková dostupnost Finanční dostupnost Univerzální nástroje – většina domácností Selektivní nástroje – zvláštní, předem určené soc. skupiny Bytová politika státu Bytová politika obcí
Statutární město Ostrava - současnost Dlouhodobě nepříznivý vývoj obyvatel a) počet b) věkové složení c) sociální složení Finančně zajištění- řeší bydlení sami Střední třída najde si nástroje Sociálně nedostateční – nedosáhnou na komerční bydlení Není schválena dlouhodobá, kontinuální koncepce politiky bydlení Nová výstavba Dotační tituly státu Rekonstrukce Prognóza
Ostrava město – vybrané údaje ČSÚ 2012 Počet obyvatel celkem Z toho příjemci starobních důchodů Příjemci příspěvku na bydlení Odhad bezdomovectví Uchazeči o práci 8% z celk.počtu obyv.
Závěr Klesá počet obyvatel absolutně Prognóza do r.2051 pokles obyv. v kraji cca o 250 tis. obyv. převážně v Ostravě a Karviné Úbytek mladých a vzdělaných Rostoucí počet občanů nižší sociální třídy nezaměstnaní, mladé rodiny zdravotně postižení, Důchodci - zejména ženy Municipalita jako garant zmírnění dopadů Úloha kraje chybí
Děkuji za pozornost