Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Vnitřní odpor, samovybíjení olověných akumulátorů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:listopad 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na vysvětlení pojmů vnitřní odpor, samovybíjení, měkký a tvrdý zdroj napětí.
Ideální zdroj napětí (akumulátor) neklade proudu žádný odpor jeho vnitřní odpor je nulový svorkové napětí se při zatížení nemění Neexistuje Reálný zdroj napětí má vnitřní odpor, který způsobuje: úbytek napětí při zatížení = klesá napětí snížení výkonu a maximálního proudu Vnitřní odpor zdroje klade odpor proudu, procházejícímu obvodem.
Tvrdé: malý vnitřní odpor malý pokles napětí Měkké: velký vnitřní odpor velký pokles napětí Obr. 1 zatěžovací charakteristika
probíhá samovolně i bez připojení akumulátoru snižuje kapacitu akumulátoru o 0,2 až 1% denně při snížení kapacity o 1/3 již nemusí startovat V autech se k samovybíjení přidává klidová spotřeba (odběr) proudu. (řídící jednotky, autorádia, alarmy a další). Klidový odběr auta má být do 10 mA. Na autech bez provozu je nutné dobíjet baterku.
Sériové napětí akumulátorů se sčítá proud se nezvyšuje kapacita akumulátorů se sčítá Paralelní napětí se nemění proud akumulátorů se sčítá kapacita akumulátorů se sčítá používá se při připojení baterek přes startovací kabely
1. Co znamená „ideální zdroj napětí“? 2. Co znamená „reálný zdroj napětí“? 3. Co je to „tvrdý“, nebo „měkký“ zdroj elektrické energie? 4. Vysvětlete samovybíjení akumulátoru. 5. Co hrozí samovybíjením akumulátoru? 6. Jaké je výsledné napětí sériově a paralelně zapojených akumulátorů? 7. Jaký je výsledný proud sériově a paralelně zapojených akumulátorů? 8. Jaká je výsledná kapacita sériově a paralelně zapojených akumulátorů?
GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel I. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN Seznam obrázků 1. zatěžovací charakteristika - tvorba autora