Vzdělávací program pro pracovníky přímé péče v rámci projektu: Národní centrum podpory transformace sociálních služeb (součást Individuálního projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Transformace DZP Velehrad, Salašská
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Ing. Stanislava Správková
Eva Brožová Alexandra Bečvářová
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Transformace pobytových zařízení sociálních služeb v České republice Hradec Králové 28. února 2011.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
Čtyřlístek – centrum pro osoby se zdravotním postižením Ostrava je příspěvkovou organizací statutárního města Ostravy, zřízenou k Poskytujeme.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Proces transformace služeb pobytových zařízení v Moravskoslezském kraji 12. listopadu 2009 Konference „Sociální služby v Ústeckém kraji“
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Jak na transformaci aneb ‘Co jsme se naučili’
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Domov pro osoby se zdravotním postižením
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Ing. Stanislava Správková
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Vzdělávací program pro pracovníky přímé péče v rámci projektu: Národní centrum podpory transformace sociálních služeb (součást Individuálního projektu Podpora transformace sociálních služeb) Modul 1: 10 kroků transformace

10 PRVKŮ PROCESU TRANSFORMACE Know-how britské organizace Lumos Lumos je mezinárodní nezisková organizace se sídlem v Londýně, založena v roce 2005 Posláním organizace je napomáhat procesu změny systému péče o ohrožené děti od institucionálního přístupu směrem ke komunitním službám – podpoře rodiny, náhradní rodinné péči a malým pobytovým službám

10 PRVKŮ PROCESU TRANSFORMACE PRINCIPY MODELU:  respektuje individuální potřeby klienta, i ty nejsložitější  dělí proces na prvky, aby se všechno dobře naplánovalo a mohlo běžet  jednotlivé části se vzájemně prolínají a nastu- pují různě v průběhu procesu

CO JE TRANSFORMACE Transformace sociálních služeb je souhrn procesů změny  řízení  financování  vzdělávání  místa a způsobu poskytování služeb tak, aby výsledným stavem byla péče v běžných životních podmínkách

Historie 1 Pobytové služby – tradiční model poskytované služby 1918 – postupné zapojení obcí, okresů, a státu 1948 – přebírá stát, kompetence samospráv vymizela Obd. normalizace – ústavní péče dominuje, medicínský model péče 1956 – zákon o soc. zabezpečení – ústavy pro staré, ústavy pro os. s trv. těles. a smysl. vadami a pro os. nepotřebující léčebnou péči ve zdravot. zař., avšak potřebují ústavní zaopatření – zásadní vliv až do zák. o soc. sl Postupné zestátnění celého segmentu sociální péče

Historie 2 Do 1989 – zajištění státem - OÚSS 1989 – 2002 – stát ze zákona služby garantuje, organizuje, poskytuje, pozvolná a nesystematická reflexe z praxe (rozvoj různých služeb bez legislativy) Poskytoval: Hlavně stát, okresní úřady, postupně pak obce, nevládní sektor 2003 – 2006 – kompetence krajům 2007 – sjednocení, registrace, inspekce, financování, podnikatelské záměry Zařízení ve špatném stavu, historické budovy. Nezbytnost transformace pobyt. soc. služeb – segregace, potlačení individuality člověka, moc ústavu nad uživatelem služby

Charakteristika zázemí v „původních“ ústavech Velké pokoje (25 lůžek) Nedostatek sociálních zařízení Oddělené světy mužů a žen Objekty mimo běžný způsob společnosti a soustředění velkého množství osob se stejným druhem postižení na jednom místě Uzavřené objekty a komunity Poskytování služeb ve výchovných skupinách Komplex služeb na jednom místě Míru péče a v zásadě kvalitu života určuje diagnóza O potřebách jednotlivce rozhoduje instituce

Změna je život 1 Měnit je možné jen tam, kde je vědomí potřeby změny Změn se lidé bojí Reforma veřejné zprávy jako příležitost ke změně Pilotní projekt, analýza, popis reality Potřeba stanovení cílů a vizí, prosazení do veřejných politik Dlouhodobé změny je možné dosáhnout jen cílenými, transparentními, projednanými a přijatými opatřeními (rozhodnutí o opuštění stávajících objektů, dále tam neinvestovat, tvorba sítě moderních pobytových služeb komunitního charakteru) Vize a cíle je potřeba zakotvit do veřejných strategií Střednědobý plán, realizace, zapojení všech příspěvkových organizací

Změna je život 2 Cíle změny: Zvýšení kvality sociálních služeb Transformovat pobyt. sl. pro lidi se zdr. postižením do moderních forem Vytváření podmínek pro zlepšení kvality života obyvatel se zdravotním postižením Trvale udržitelný rozvoj sociálních služeb Cílem je transformace, nikoliv pouze humanizace!

PROJEKT BY MĚL NASTARTOVAT PROCES ZMĚN TECHNICKÁ STRÁNKA  přechod na menší bytové jednotky (malé domácnosti – maximálně rodinná velikost) ETICKÁ STRÁNKA  čím menší zařízení, tím méně se porušují práva a tím více se naplňují potřeby klientů (dodržování lidských práv, individuální podpora a partnerský přístup)

1. OSVĚTA (KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE) Komunikační strategie – 3 úrovně:  národní  krajská  místní Pracovníků v přímé péči se týká především komunikace na místní úrovni Důležité je: KOMU (cílová skupina), CO, JAK, KDY, KDO sdělí

CÍLOVÉ SKUPINY KOMUNIKACE PRO PRACOVNÍKY V PŘÍMÉ PÉČI  uživatelé  opatrovníci, zákonní zástupci, rodiče, rodinní příslušníci  vedení organizace, přímí nadřízení  místní komunita

2. ŘÍZENÍ PROCESU – NA NÁRODNÍ, KRAJSKÉ, MÍSTNÍ ÚROVNI Národní úroveň – řídící orgán (MMR, MPSV, Národní centrum) Krajská úroveň – RTT (regionální transformační tým) – sleduje principy a základní hodnoty Místní úroveň – MTT (multidisciplinární transformační tým) (ředitel, ekonom, personalista, účetní, sociální pracovník, odborník pro práci s klienty, ….) Je nutné nastavit jasné schéma řízení procesu s vymezením kompetencí a odpovědností jednotlivých subjektů na všech úrovních procesu.

3. NÁRODNÍ ANALÝZA analýza stávajícího systému  označení rizikových skupin (např. dítě s poruchou autistického spektra)  způsob práce existujících služeb, jejich limity a rozvojové plány  co se děje s klienty v a po opuštění instituce  důvod, proč se klienti do instituce dostávají  finanční toky  legislativa – co je možné a nemožné ve stávající legislativě  jaké je vzdělávání a kvalifikace pracovníků  jaký je přístup / postoj veřejnosti  analýza zdrojů  identifikovat oblasti rezistence  analýza systému řízení – efektivita systému, kontrola kvality

4. MÍSTNÍ ANALÝZA A ANALÝZA INSTITUCE  ANALÝZA INSTITUCE (analýza „toku“ klientů institucí) – průměrná délka pobytu, proč byli přijati a odkud, proč byli propuštěni a kam, kontakt s rodinou ano/ne, míra potřeby podpory aj.  - postoj veřejnosti  - vzdělání a kvalifikace pracovníků  - analýza systému řízení, efektivita, kontrola

4.MÍSTNÍ ANALÝZA A ANALÝZA INSTITUCE MÍSTNÍ ANALÝZA – analýza zdrojů v dosahu instituce, které by bylo možné využít - např. analýza služeb, které v okolí existují a s kterými by bylo možné navázat spolupráci, využívat jejich služby

5. PLÁNOVÁNÍ SLUŽEB  Předem musíme mít zmapované zdroje (zaměstnance, vybavení, finance)  Vycházíme z analýzy organizace a místní analýzy (míra podpory klientů, kontakty s rodinou, doba pobytu, věková struktura, partnerské vztahy, nabídka sociálních služeb v regionu,….)  nutno zohlednit dlouhodobou perspektivu – např. plánujeme služby pro postižené děti, co potom až vyrostou? Plánujeme služby pro klienty ve středním věku, co potom, až zestárnou?

5. PLÁNOVÁNÍ SLUŽEB  Plánovat takové služby, které zajistí rodinné, běžné prostředí a pocit bezpečí  Na začátku bude třeba vynaložit více úsilí v období adaptace klientů na nové podmínky a pracovníků na nové náplně práce  V určitém časovém úseku bude současně dobíhat služba ve stávajícím zařízení a rozjíždět se služba nová – zvýšené náklady

6. PLÁNOVÁNÍ PŘESUNU ZDROJŮ Zdroje- finanční, materiální, lidské  Zdroje finanční - provozní náklady – je důležité ochránit stávající rozpočet, abychom s ním mohli počítat v nových službách – budou nutné další přechodné náklady, ty lze odhadnout na základě dobrého plánu  Zdroje materiální - postele, sprchová lůžka, zvedáky, počítače, některý nábytek, služební automobily, …

6. PLÁNOVÁNÍ PŘESUNU ZDROJŮ  Zdroje lidské - kvalitní personál je největším bohatstvím každé organizace. Pracovníci v přímé péči nejlépe klienty znají a jejich úkolem je zajistit, aby klient prošel procesem transformace s pocitem jistoty a bezpečí a byl co nejvíce na změnu připraven. Proto je zájmem organizace co nejvíce pracovníků převést do nových služeb.  Budeme samozřejmě potřebovat i jednorázové Investiční zdroje – na pořízení pozemků, výstavbu budov, vybavení domácností, nákup praček, sušiček prádla, myček nádobí, nábytku

7. PŘÍPRAVA A PŘEMÍSTĚNÍ KLIENTŮ  Potřeby klientů (základní) - bezpečí fyzické i psychické  Sdělit jim informaci vhodným, pro ně srozumitelným způsobem, aby pochopili, co se bude dít  Nepodcenit komunikaci s klienty s nejtěžšími formami postižení  Program přípravy – vycházet z potřeb klientů, pracovat s jejich individuálním plánem - zaměřit se na přípravu klienta v získávání nových dovedností, které předtím nepotřeboval (samostatné cestování, manipulace s penězi, nakupování, pohyb v okolí, příprava pokrmů, ovládání elektrospotřebičů, …..)

7.PŘÍPRAVA A PŘEMÍSTĚNÍ KLIENTŮ  Osvědčily se cvičné domácnosti (tam, kde je to z provozního hlediska možné)  Motivovat klienta: - ukázat / popsat, jak bude nová služba vypadat (možná návštěva i jiných zařízení) - ukázat jim jejich pokoj, prostor (zapojit klienta do přípravy – barvy stěn pokojů, bytového textilu, …) - spolupráce s rodinou, pokud je to možné Rizika: strach klientů,rodiny, pracovníků, komunity, veřejnosti

8. PŘÍPRAVA A PŘEMÍSTĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ Co nastává při oznámení plánovaných změn:  Strach - obava ze změny - nepřijdu o pracovní místo? nesníží se mi výplata? budu muset dělat něco, co nechci?  Mít obavy je naprosto přirozené, vyžadujte odpovědi od vedení, získejte sebevědomí.  Management musí podporovat proces přípravy personálu, struktura předávání informací od shora dolů – management informuje střední personál, ten informuje nižší personál (pozor na zkreslování informací)  Uvědomit si, že se nejedná pouze o změnu místa, ale o změnu myšlení – přechod od pečovatelského přístupu k přístupu partnerskému

8. PŘÍPRAVA A PŘEMÍSTĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ  Je třeba se připravit na změny, na novou náplň práce, získat nové kompetence potřebné pro práci v nových podmínkách (řízení služebních vozidel, základy práce na PC,…)  Formy podpory pracovníků v přímé péči: -Supervize, intervize -Vzdělávání (modul pro pracovníky v přímé péči) -Stáže v jiných zařízeních -Další vzdělávání (zážitková školení, práce se specifickými skupinami klientů, alternativní a augmentativní komunikace, standardy…)

9. LOGISTICKÉ PLÁNOVÁNÍ CELÉHO PROCESU Pokud máte plán (víte, co chcete dělat, jaké služby, který personál, které klienty budete přesouvat) - je nutné udělat harmonogram, kde budou všechny aspekty, jako např.:  Příprava místa / objektu - kdy se vymaluje, kdy se přiveze nábytek…  Příprava a přesun klientů - kdy se půjdou podívat do nového objektu, kdy půjdou vybrat nábytek, kdy začne kontakt s náhradní rodinou (v případě dětí), zajistit včas souhlas opatrovníků / zákonných zástupců

9. LOGISTICKÉ PLÁNOVÁNÍ CELÉHO PROCESU  Trénink a přesun personálu – kdy se začne tak, aby byl připraven před spuštěním služby  Zajištění provozu (praní, vaření, úklid) - jak se bude zajišťovat strava, úklid

10. SLEDOVÁNÍ A HODNOCENÍ Důležitá součást procesu  Je třeba stanovit časové intervaly, v kterých se bude proces hodnotit a revidovat  Nutno nastavit takové nástroje sledování, aby byly srovnatelné (NC připravuje jednotný materiál pro hodnocení nového stavu uživatelů ve všech zařízeních – jak uživatelé v novém prostředí prospívají)