Da ň ový systém Špan ě lska JUDr. Pavlína Vondráčková 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

DPH Nepřímá daň Všeobecná daň ze spotřeby
Struktura daní v ČR.
DAŇOVÝ SYSTÉM České republiky. Daňový systém České republiky je ve svých hlavních znacích podobný systémům většiny vyspělých zemí Daňový systém České.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_09 NázevDaně Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekDaňový systém AnotaceVysvětlení.
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Daňová soustava Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
Důchodové daně Petr Mrkývka.
Daňová teorie a politika
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Daňové vztahy k zahraničí
Zdaňování ostatních příjmů Ostatní příjmy FO vymezuje § 10 ZDP, jsou jimi mj.: příjmy z příležitostných činností nebo z příležitostného pronájmu movitých.
Daňový systém Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Finanční a rozpočtové právo
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
ZDP - Zdanění právnických osob – veřejně prospěšných poplatníků (VPP) VPP = v souladu se statutem, stanovami apod. jako svou hlavní činnost vykonává činnost.
Druhy daní Daně FO.
Zamezení dvojího zdanění
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Základní prvky daňové techniky
1 Optimalizace daní a odvodů podniku VŠFS, Zima 2006 Jiří Přibyl.
Zdaňování ostatních příjmů Ostatní příjmy FO vymezuje § 10 ZDP, jsou jimi mj.: příjmy z příležitostných činností nebo z příležitostného pronájmu movitých.
Zdaňování ostatních příjmů Ostatní příjmy FO vymezuje § 10 ZDP, jsou jimi mj.: příjmy z příležitostných činností nebo z příležitostného pronájmu movitých.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Téma 5 Zdanění příjmů ze závislé činnosti
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Daně Tématický okruh: Stát a národní hospodářství Vzdělávací obor:
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
1 Daňový systém v SRN V Praze, dne I. Německý daňový systém 1. Druhy daní a právní formy 2. Daňová povinnost 3. Zdanění fyzických osob.
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jitka Jirmanová Název materiálu:
Ekonomika Přímé daně 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_08.
Daň z příjmů fyzických osob. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Ing. Veronika Dostálková MBA Daňová soustava Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ Z PŘEVODU NEMOVITOSTÍ.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Podpory pro malé a střední podnikatele v roce zvýhodněné záruky, úvěry a finanční příspěvky.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku z obchodní korporace a úroky z držby.
Téma 4 Zdanění příjmů ze závislé činnosti  Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,  Zákon č. 337/1992 sb., o správě daní a poplatků.
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
Daňový systém v SRN V Praze, dne
DAŇOVÁ SOUSTAVA CHARAKTERISTIKA DANÍ.
Rub a líc daňového plánování
Daň z příjmů fyzických osob – zdanění závislé činnosti Michal Radvan
Obecná část daňového práva procesního I
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Malé a střední podnikání
Zdaňování ostatních příjmů
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Daň z příjmů fyzických osob
Daň z příjmů fyzických osob
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Da ň ový systém Špan ě lska JUDr. Pavlína Vondráčková 2014

Daňový systém Španělska Španělsko či Španělské království je konstituční monarchií. Historicky vzniklo v r sňatkem Isabely Kastilské a Ferdinanda Aragonského). Španělsko má 46,7 mil. obyvatel., rozloha km². Je členem EU, NATO a dalších organizací. Úředním jazykem je španělština (označovaná též jako kastilština). Další jazyky jsou uznávány jako úřední jednotlivými autonomními společenstvími (katalánština, baskičtina, galicijština a okrajově aranéština). Měna EUR

Demografie

Autonomní společenství Španělska

Autonomní společenství vytváří 50 provincií Španělského království seskupených do 17 autonomních regionů. Město Ceuta a Melilla (provincie Španělska) ležící na severu Afriky mají postavení autonomních měst. Hlavním městem Španělska je Madrid. Náboženství katolické.

Autonomní společenství Španělska Údaje o jednotlivých společenství

Politický systém Španělska Nejvyššími státními orgány jsou: král ( hlava státu na základě primogenitury, reprezentuje stát navenek, svolává a rozpouští parlament. Má pravomoc schvalovat a vyhlašovat zákony). parlament (má 2 komory – Kongres a Senát – volené na 4 roky). vláda – má výkonnou a nařizovací moc. Předseda vlády může být zastoupen králem nebo parlamentem.

Bankovní systém Španělska Španělsko postihla v roce 2009 dluhová krize (příčina jiná než např. Řecku) Španělsko je od počátku silným příznivcem evropské bankovní unie a všech jejích pilířů. Z jeho pohledu (zejména po absolvování krize bankovního sektoru) je prioritní, aby se sjednocením trhu snížily ceny financování bank, firem i států - teprve v takovém kontextu se plně mohou projevit pozitivní efekty reforem (daňová, bankovní na úrovni států apod.). Mezi hlavní banky fungující v zemi patří BBVA, Santander, Bankia, Banco Sabadell, Banco Popular a CaixaBank (soustředí se především na zájmy v Latinské Americe)

Daňový systém Španělska Daňová reforma Neefektivní systém výběru daní během krize (v roce 2011 Španělsko vykázalo nejmenší podíl spotřebních daní na HDP v celé EU). V roce 2013 zahájeny práce na komplexní daňové reformě.

Daňový systém Španělska Daňová reforma Hlavní cíle: - zjednodušení DS - zvýšení efektivity výběru daní (snížení výjimek a omezení) - podpora rozvoje ekonomiky (snížit přímé daně a reformovat daň z příjmů firem) - vytváření nových pracovních míst (snížit sociální a zdravotní odvody) - teritoriální sjednocení pravidel (omezení kompetencí autonomních oblastí)

Daňový systém 1. Daně ukládané centrální vládou 2. Daně ukládané vládami autonomních oblastí 3. Daně ukládané obcemi Daňový systém je složen z: daní poplatků speciálních poplatků

Daňový systém Pravomoc ukládat daně se ve Španělsku dělí mezi stát, 17 autonomních regionů, 2 autonomní města a místní samosprávy (přes 1800). Bascicko, Navarra mají vlastní daňový systém, ačkoli pro účely smuv o zamezení dvojí zdanění tvoří součást Španělska. Jisté specifikum zdanění mají Kanárské ostrovy. Regiony mohou ovlivnit některé daně. Daňová pravomoc místních samospráv je velmi omezená.

Daňový systém Správa daní a alokace daňového výnosu: Ministerstvo hospodářství a daní spravuje většinu hlavních daní (daň z příjmů FO i PO, DPH, spotřební daně). Baskicko a Navarra: vlády těchto nezávislých provincií spravují většinu daní na svém území a platí zvláštní podíl na výnosu státu (to se nazývá Cupo). V ostatních nezávislých regionech regionální vlády spravují daň z příjmů FO, dědickou a darovací daň, daň z bohatství a daň z hazardu.

Daňový systém Daňový rezident (osoba s neomezenou daňovou povinností) - FO s obvyklým bydlištěm na území Španělska (tzn. zdržuje se na území Španělska více než 183 v průběhu zdaňovacího období) nebo má na území Španělska centrum svých ekonomických zájmů;. - PO, která byla založena podle španělského práva, má na území Španělska své sídlo nebo místo svého vedení Devizoví nerezidenti platí 25,75 % daň z příjmu fyzických osob a 35 % daň z kapitálových výnosů. V případě, že devizoví cizozemci mají zřízenou ve Španělsku stálou provozovnu, platí pro ně podmínky podle mezivládní dohody o zamezení dvojího zdanění.

Daně ukládané centrální vládou Přímé daně: Daň z příjmů FO Daň z příjmů nerezidentů Daň z příjmů PO Daň z bohatství (majetku) Dědická a darovací daň Ekologické/energetické daně: - Daň z prodeje elektrické energie. - Daň z produkce nukleárního odpadu. - Daň z ukládání nukleárního odpadu.

Daně ukládané centrální vládou Nepřímé daně: DPH Převodní daně a kolkovné Spotřební daně Daň z pojistných prémií Daň z hazardu

Daně ukládané centrální vládou Daň z příjmů FO Španělští daňoví rezidenti platí daň ze svých celosvětových příjmů. Při příjmu nižším než € není povinnost podat daňové přiznání. Daň z příjmů zahrnuje: příjmy ze závislé činnosti příjmy z investic – tj. z movitého a nemovitého majetku příjmy z podnikání příjmy z CFC režimů kapitálové zisky.

Daně ukládané centrální vládou Příjmy ze závislé činnosti obecně lze od příjmů odečíst například: - příspěvek na sociální zabezpečení, - právní náklady v souladu s ukončením zaměstnání do stanovené výše, - příspěvky odborovým organizacím, - příspěvky hrazené povinně profesním organizacím do stanovené výše. Zdanění podléhá i příjem nepeněžní poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci.

Daně ukládané centrální vládou Příjem z podnikání Základ daně se stanoví trojím způsobem: - tzv. objektivní metodou (použijí podnikatelé se specifickým způsobem podnikání – např. provozovatelé restauračních služeb – základ daně se stanoví na základě počtu zaměstnanců, metrů čtverečních plochy restaurace a dalších spec. Ukazatelů) - přímou metodou (vychází z vedení účetnictví – příjmy – výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmu) - zjednodušenou přímou metodou (využitelné u poplatníků do určité výše obratu v prvním roce podnikání).

Daně ukládané centrální vládou Sazba daně z příjmů FO: Příjem Sazba € 0 - € ,75 % € € % € € % € € % € € 175,000 49% € € % nad € % Od se sníží spodní hranice ze 24,75 % na 20 % a horní hranice z 52 % na 47 %.

Daně ukládané centrální vládou Daň z příjmů FO Slevy na dani: Na poplatníka: €. Při invaliditě: od € do € (v závislosti na stupni invalidity). Na dítě: € (věk do 25, žijící ve společné domácnosti s vlastním příjmem nižším než 8.000€). Na rodiče: € (otec či matka žijící ve společné domácnosti s vlastním příjmem nižším než €). Sleva na závislý příjem: od € do € v závislosti na výši příjmů.

Daně ukládané centrální vládou Příjmy za kapitálového majetku a investic: o Dividendy do € jsou osvobozeny Pro rok 2015: o €: 21% o €: 25% o nad €: 27% Pro rok 2016 dojde ke snížení na 19% až 23 %.

Daně ukládané centrální vládou Prohlášení o zahraničních aktivech: Daňoví rezidenti mají povinnost poskytnout informace o zahraničních účtech, zahraničních investicích a nemovitostech ležících v zahraniční o hodnotě vyšší než €. Při nesplnění povinnosti se uplatní následující sankce: za neposkytnutí informací - minimální sankce €. za poskytnutí nekompletních, nepřesných či falešných informací – minimální sankce €. za poskytnutí informací po uplynutí lhůty - minimální sankce €. za neposkytnutí informací v elektronické formě - minimální sankce €.

Daně ukládané centrální vládou Daň z příjmů PO Obecná sazba: 30%. Sazba je tedy nižší než některé sazby daně z příjmů PO. Od příjmů cca € ročně se vyplatí převést z daňového hlediska podnikání na PO (nutno zohlednit slevy na dani u daně z příjmů FO). Po daňové reformě z roku 2014 se obecná sazba sníží na 28% v roce 2015 a 25% v roce Snížené sazby: Obchodní společnosti s obratem pod 10 milionů €: 25%. Malé a střední obchodní společnosti (roční obrat do €): 20-25%. Daň z bohatství (z majetku) Dani podléhá každý rezident i nerezident. Rezident musí deklarovat celosvětový majetek včetně movitých věcí, jako např. šperky, auta atd. Daň z kapitálového majetku, tzv. patrimonio. Předmětem daně není majetek s hodnotou do €, posuzuje se dle reálné tržní hodnoty. Sazba: od 0.2% do 2.5%. Prvních € je osvobozeno, u rezidentů i nerezidentů.

Daně ukládané centrální vládou Dědická a darovací daň Daň z nabytého majetku o hodnotě vyšší než €. Poplatníci: rezidenti i nerezidenti, pokud se majetek nachází ve Španělsku. Sazba: 7,65% až 34%. Pokud je dědicem či příjemcem dítě (do 18 let) zemřelého, snižuje se sazba na 5%. DPH V rámci EU plně harmonizováno. Sazby: Základní: 21 % (do roku 2014 to bylo 18 %). Snížená: 10 %: jídlo, voda, nádobí, kontaktní čočky, doprava, některé vstupenky. Divadla a koncerty ale 21 %. Extra snížená: 4 %: chléb, mléko, léčiva… Na Kanárských ostrovech se neuplatní DPH, ale General Indirect Tax of the Canary Islands – nižší než DPH v kontinentálním Španělsku z důvodu geografické odlehlosti.

Daně ukládané centrální vládou Převodní daně a kolkovné 3 daně v jednom zákoně: daň z transakcí s nemovitými věcmi (ze převod vlastnického práva – 6 %, za převod jiných práv – 1 %) daň z obchodních transakcí (např. založení společnosti, změna ZK) - 2 % z hodnoty transakce, daň z reorganizací obchodních společností (sazba 1 % ze základního kapitálu). Sazba začíná na 0,5% a zvyšuje se až na 6 – 10 % (v závislosti na regionu).

Daně ukládané centrální vládou Spotřební daně Některé harmonizovány na úrovni EU. Španělsko uplatňuje následující spotřební daně: Spotřební daň z výroby piva, vína, meziproduktů, alkoholu a alkoholických nápojů, uhlovodíků, tabáku a elektřiny. Spotřební daň z uhlí. Spotřební daň z některých druhů dopravy. Daň z pojistných (sazba 6 %). Daň z hazardu (daň z her a sázek) Nejdůležitější loterie jsou mimo rámec této daně. Daň se aplikuje na hry a sázky provozované nestátnímu společnostmi (sázky na dostihy, sportovní sázky…). Autonomní regiony spravují tuto daň a mají pravomoc zřídit výjimky, vymezit daňový základ, sazbu aj. Sazba: 20 % u výher nad €.

Daně ukládané regionálními vládami Autonomní regiony mohou spravovat následující daně v následujícím rozsahu: DPFO: 50 %. Daň z majetku: 100 %. Daň dědická a darovací: 100 %. Převodní daně a kolkovné: 100 %. DPH: 50 %. Spotřební daně (některé): 100 %. Daň z hazardu: 100 %. Mají však též regulatorní pravomoc k některým z těchto daní. V praxi vytvářejí různá daňová zvýhodnění. Mohou vytvořit nové daně, které však nesmí omezit pravomoci státu a obcí. Španělský ústavní soud většinou zavedené nových daní schvaluje. Většinou jde o daně obdobné ekologickým daním. Např. daň z obchodních center nad m2 obchodní plochy.

Daně ukládané obcemi Daň z nemovitého majetku– určuje se na základě tzv. katastrální hodnoty stanovené městským úřadem, která nesmí překročit tržní hodnotu (zohledňují se různé koeficienty) – max. sazba činí 1,17 % u majetku ve městech a 1,11 % u majetku na venkově Daň z majetku Daň se liší dle obce a typu majetku. Daň z ekonomických činností Pro obchodní společnosti s obratem přes 1, €. Daňová sazba závisí na mnoha faktorech jako je druh činnosti, lokalita počet zaměstnanců apod.

Daně ukládané obcemi Daň z motorových vozidel Zdaňuje se vlastnictví vozidla, sazba dle výkonu motoru a místa registrace vozidla. Daň ze stavebních prací Sazba daně se vypočte na základě skutečných nákladů jakýchkoli prací a stavební činnosti a pohybuje se mezi 2 až 4% s tím, že vyšší sazba se aplikuje v obcích nad 100 tisíc obyvatel. Daň ze zvýšení hodnoty pozemku v zastavěné oblasti Zdaňuje se zvýšení hodnoty pozemku od momentu nabytí do momentu převodu pozemku. Za základ výpočtu daně se bere procento z roční katastrální hodnoty v době převodu. Výše sazby odvisí od velikosti obce a pohybuje se mezi 16 až 30%.

Děkuji za pozornost