Název DUMu: VY_52_INOVACE_28_3_PLASTY A SYNTETICKÁ VLÁKNA Číslo skupiny: 1 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_05-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Advertisements

PLASTY. DEFINICE Plasty jsou uměle (synteticky) vyrobené makromolekulární látky, které lze za určitých podmínek tvarovat. Mají vlastnost zvanou PLASTICITA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_16_Plasty Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
= syntetické materiály
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název dokumentu: Doplní autor Autor: Doplní autor Číslo šablony: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Název DUMu: VY_52_INOVACE_28_3_PLASTY A SYNTETICKÁ VLÁKNA Číslo skupiny: 1 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / LÁTKY „STVOŘENÉ“ ČLOVĚKEM Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Prezentace slouží jako opakování a prohloubení probraného tématu, součástí prezentace je dělení a využití plastů a syntetických vláken a výčet vlastností jednotlivých plastů a syntetických vláken. Ověřeno ve třídě: 9.A Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám)dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

 makromolekulární organické látky synteticky (uměle) vyrobené člověkem  tvořeny makromolekulami (molekuly o velké molární hmotnosti a s několika sty až tisíci atomy)

 polymerací -> z malých molekul výchozích látek vznikají velké molekuly produktu nCH 2 =CH 2 --> [ CH 2 -CH 2 ] n …hranaté závorky ve vzorci označují opakující se úsek

Příklad polykondenzace. Karboxylové skupiny a aminoskupiny monomerů reagují za tvorby polyamidu, uvolňuje se voda.

 Polyethylen (PE)  Polypropylen (PP)  Polyvinylchlorid (PVC)  Polystyren (PS)

 pevný, odolný proti vodě, chemikáliím a mrazu, výborný elektroizolátor  zahříváním měkne, dá se tvarovat

 k výrobě vodoinstalatérských zařízení, hadice, sáčky, cedníky apod.

nCH 2 =CH --> [CH 2 - CH] n Cl Cl  tvoří asi 30% světové produkce plastů značně odolný proti účinkům chemikálií  po zahřátí se snadno zpracovává lisováním do forem, dá se svářet teplým vzduchem

 měkčený se používá k výrobě fólií, podlahovin, ubrusů aj.  neměkčený k výrobě nádrží, částí nábytku apod.

 vyrábí se polymerací propylenu  polypropylen (na rozdíl od PVC) při hoření neprodukuje tolik kouře a žádné toxické halogenuhlovodíky, které by mohly za vysokých teplot přispět ke vzniku různých kyselin.

 k výrobě trubek, fólií a různých nádob  alternativa k PVC pro izolaci elektrických kabelů v málo větraných prostředích, především v tunelech.

 pevný, tvrdý, rozpustný v organických rozpouštědlech  dobrý tepelný a zvukový izolátor, dobře se barví

 výroba užitkových předmětů (dlaždice, kuchyňské potřeby aj.)  v lehčené (pěnové) formě se využívá jako izolační a obalový materiál ve stavebnictví

 vyrábějí se průmyslově jako náhražka vláken přírodních (vlna, bavlna, hedvábí, len)  dělení syntetických vláken:  polyamidová vlákna  polyesterová vlákna  nanovlákna

polyamidová vlákna  vyrábí se z ropy  např. nylon, silon  použití k výrobě nemačkavých tkanin, punčoch, oděvů, dekoračních látek, koberců, lan, hadic, rybářských vlasců aj.

 pevnější než vlákna vlněná či hedvábná  nevýhodou nedostatečné propouštění vzduchu a vodní páry (mohou podporovat vznik různých kožních chorob)

 obsahují makromolekuly, které jsou tvořeny ze vzájemně vázaných molekul esterů  spřádají se společně s přírodními vlákny  uplatnění a vlastnosti obdobné jako vlákna polyamidová 400x zvětšeno

 textilní výrobky s průměrem menším než 1µm = 1000 nanometrů (nm).  Jako surovina se dá (dosud) použít asi 50 syntetických a přírodních polymerů.  Nanovlákna bývají označována za materiály třetího tisíciletí, které mají přinést revoluci v medicíně, elektronice, automobilovém průmyslu, dále ve filtraci, v ochraně životního prostředí, nanokompozitech, energii a IT, ochranných pomůckách a bariérách.

 Nanovlákno má tisícinásobně větší povrchovou plochu než např. mikrovlákno, vysokou porezitu a vynikající tuhost a houževnatost  první pokusy o výrobu nanovlákna začali v letech  pokusy dále pokračovaly několik let na všechny badatele a jejich následníky úspěšně navázal tým profesora Oldřicha Jiráska z Technické univerzity v Liberci.

 jaké předměty bychom kolem sebe měli pokud by zmizeli vše vyrobené z ropy?

text (snímky č. 3, 4, 7, 9 – 18)  Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy chemie 2.díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, s. ISBN polymerace (snímek č.5)  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: polyethylen (snímky č. 7, 8).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ]].Dostupné z WWW:

PVC (snímky č. 9, 10).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: Polypropylen (snímky č. 11, 12).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: Polystyren (snímky č. 13,14 ).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW:

polyamidová vlákna (snímek –obr. Nylon 66, Nylon 6).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ]].Dostupné z WWW: polyesterová vlákna (snímek –obrázek vlákna).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ]].Dostupné z WWW: text – nanovlákna (snímky č. 19, 20).  In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ]].Dostupné z WWW:  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Stanislava Kolářová.