Konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ 6. 10. 2015 Praha, Kongresové centrum ČVUT Masarykova kolej VIZE 2024 Vize oběhového hospodářství pro ČR 1 Vladimír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 7: Environmentální management v MSP.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Jak přistupovat k inovačním možnostem s dotacemi Richard Lev Ředitel odboru Projektového poradenství Mob:
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
CESTA PRO CHYTROU BUDOUCNOST. SMART CITIES Teorie?Koncepce? Realita? Neohraničený urbanistický koncept Informační technologie pro efektivní správu měst.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ A
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Dokument KAP MSK - obsah
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
Společné a koordinované politiky EU
Současný stav HÚL v evropském kontextu
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Inovace a regionální rozvoj
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Operační program životní prostředí (OPŽP)
Inovační potenciál České republiky
Náměty pro činnost Národního fóra
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Praha – 31. květen 2011 Petr Šobotník – Prezident KAČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Oběhové hospodářství v praxi
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
AktuálnĚ z odpadů a oběhového hospodářství z pohledu MŽP
Průmysl možnosti podpory
Národní akční plán čisté mobility
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ Praha, Kongresové centrum ČVUT Masarykova kolej VIZE 2024 Vize oběhového hospodářství pro ČR 1 Vladimír Dobeš EMPRESS, o. p. s

Odpad charakterizuje život Metabolismus je jednou z charakteristik života Jde o kvantitu a kvalitu vstupů a výstupů metabolismu naší společnosti a jejich dopady na kvalitu života Snaha o snižování objemu toků materiálu a energie (dematerializaci) a o snižování environmentálních rizik dostává nový impulz v podobě konceptu OBĚHOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ a cíle radikálně omezit produkci nevyužívaného odpadu do roku VIZE 2024 je platformou zástupců neziskové, akademické a soukromé sféry, kteří se rozhodil přispět svou odborností k zavádění oběhového hospodářství v ČR.

Platforma pro účinnější využívání zdrojů a udržitelnou spotřebu a výrobu  Platforma pro přenos informací, vytváření a výměnu know-how – VIZE 2024  Kontaktní místo v oblasti účinnějšího využívání zdrojů a USV –  Realizace projektů – vstupní hodnocení USV v podnicích  Mezinárodní aktivity – člen výkonného výboru globální sítě RECPnet

Oběhové hospodářství  Systém výroby a spotřeby, ve kterém je přidaná hodnota produktů uchovávána co možná nejdéle při současném snižování objemu odpadu a negativních dopadů na životní prostředí. Sdělení Evropské komise „Směrem k oběhovému hospodářství: program nulového odpadu pro Evropu“ COM(2014) 398 final

Od udržitelné spotřeby a výroby k oběhovému hospodářství 2008Legislativní balíček k udržitelné spotřebě a výrobě 2011Plán pro Evropu účinněji využívající zdroje 2011Inovace pro udržitelnou budoucnost – Akční plán pro eko-inovace 2014Iniciativa pro zelenou zaměstnanost Zelený akční plán pro malé a střední podniky 2014Směrem k oběhovému hospodářství: program nulového odpadu pro Evropu

Legislativní dokumenty  2014: Sdělení EK + balíček legislativních návrhů  2015: Stažení z projednávání  Veřejná konzultace  Do konce roku 2015 by měl být předložen nový balíček

Nakládání s přírodními zdroji v Evropě Zdroj: Eurostat Comtex statistics

Lineární vs. oběhová ekonomika Zdroj: Evropská agentura pro životní prostředí

Toky materiálů v oběhovém hospodářství Zdroj: Ellen MacArthur Foundation

Směrem k oběhovému hospodářství: program nulového odpadu pro Evropu  Design a inovace  Ekonomické aspekty  Investice, finanční stimuly  Zdanění, škodlivé podpory  Činnost podniků, podpora MSP  Spotřebitelé  Informace o výrobcích  Sdílená ekonomika  Politika a legislativa v oblasti odpadů

PROČ BY ČR MĚLA ZAVÁDĚT OBĚHOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ? závislost HDP na průmyslové produkci: více než 30% HDP, včetně stavebnictví 37% závislost na exportu: téměř 70% HDP tvoří export závislost na dovozu klíčových surovin a energií: u některých komodit až 80% dovozu vysoká produkce odpadů ukládaných bez využití: 25 mil. tun odpadů z průmyslu a stavebnictví, 5 mil. tun komunálního odpadu, z toho 9,6 mil.tun odpadu uloženo bez využití 55% odpadních plastů a 30% obalového skla, cenných zdrojů surovin, končí na skládkách

VIZE 2024: DESATERO OBĚHOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Předpoklady pro fungování oběhového hospodářství v České republice Principy oběhového hospodářství spočívají v efektivním nakládání se zdroji, a to hlavně v prevenci a opětovném využití odpadů. Aby mohlo být oběhové hospodářství se svým „cirkulárním“ modelem v ČR zavedeno, je nutné: 1. Zvýšit podporu trhů se surovinami z recyklačního průmyslu. 2. Radikálně zvýšit míru opětovného využití a recyklace komunálního odpadu. A to až na 70 %. 3. Klást důraz na daňové a investiční pobídky podporující opětovné využití odpadů a recyklaci. 4. Recyklovat nejméně 80 % všech obalových materiálů. 5. Podporovat vývoj nových technologií prostřednictvím strategické spolupráce průmyslového sektoru s vysokými školami a vědeckými institucemi.

VIZE 2024: DESATERO OBĚHOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ 6. Vytvořit rekvalifikační programy pro nezaměstnané. 7. Vytvořit vzdělávací programy na základních, středních i vysokých školách a učilištích. 8. Eliminovat skládkování všech opětovně využitelných zdrojů zvýšením poplatků za skládkování nejméně na částku Kč za tunu uloženého odpadu. 9. Omezit možnost využívání odpadů pro technické zabezpečení skládek. 10. Maximálně využívat zdroje Evropské unie při budování a modernizaci odpadové infrastruktury.

PŘÍNOSY OBĚHOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ PRO ČR zvýšení kvality životního prostředí úspory z efektivnějšího využívání zdrojů snížení závislosti na dovozu surovin posílení role místního zpracovatelského průmyslu vznik nových služeb a pracovních míst

HLAVNÍ PŘEKÁŽKY PRO ROZVOJ ÚČINNÉHO OBĚHOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ V ČR 1. Nedostatek politické podpory. Chybí mj. systematická podpora prevence odpadu. Účinnost využívání přírodních zdrojů je nízká, legislativní rámec nedává jistotu k investicím 2. Nevyvážený trh druhotných surovin Odpad sice vytřídíme, ale nevyužijeme: Mimo území ČR se vyváží 25 % odpadních plastů za 1,4 miliardy Kč 3. Deformace vnitřního trhu ČR v důsledku nevyvážených pravidel Skládkování jako nejhorší způsob nakládání s odpady je nejlevnější. Poplatek za skládkování: ČR 17 EUR vs. průměr EU 60 EUR 4. Překážky v materiálovém využití odpadů Nevyhovující standardy, příliš mnoho nerecyklovatelných materiálů 5. Nedostatek informací o tocích materiálů - problémy s výkaznictvím.

Dílčí výstupy Kulatého stolu k oběhovému hospodářství – Lichtenštejnský palác, V České republice je potřeba vytvořit podmínky pro rozvoj oběhového hospodářství. Základem je politický leadership na úrovni vlády, stanovení jasné strategie, jakých cílů chce ČR dosáhnout a jejich naplňování konkrétními aktivitami. Oběhové hospodářství je potřeba pojmout v širokém kontextu managementu přírodních zdrojů se zaměřením nejen na odpadové hospodářství a recyklaci, ale na celý životní cyklus produktů a účinné využívání zdrojů v rámci hodnotových (dodavatelských) řetězců. Finanční podpora z veřejných prostředků na projekty oběhového hospodářství by měla směřovat na aktivity s dlouhodobými přínosy, zejména na inovační projekty, investice do vědy a výzkumu a vzdělávání. V oblasti odpadového hospodářství musí být kladen hlavní důraz na předcházení vzniku odpadu. Dále by měla Česká republika zvýšit poplatky za ukládání odpadů na skládky, a tím podpořit technologie na materiálové (příp. energetické) využití odpadu. Doporučení Národního konventu o EU

Dílčí výstupy Kulatého stolu k oběhovému hospodářství – Lichtenštejnský palác, Na evropské úrovni by měla Česká republika prosazovat harmonizaci a standardizaci definic, výpočtů, statistiky a monitoringu v oblasti odpadového hospodářství. Zároveň by měla být odstraněna duplicita vykazování na národní úrovni. Regulatorní požadavky musí být stanoveny jednotně na úrovni EU; členské státy by neměly mít možnost stanovovat požadavky na národní úrovni, aby nebyl narušen systém volného obchodu a společný evropský trh. Česká republika by se měla zabývat otázkou změn v daňovém systému, které by vedly k vyšší atraktivitě a výhodnosti aktivit směřujících k zavádění oběhového hospodářství. V tomto směru je možné uvažovat též o tzv. ekologické daňové reformě – tj. přesunu zdanění z práce na využívání přírodních zdrojů, spotřebu a znečišťování. Doporučení Národního konventu o EU

Děkuji za pozornost

PŘEDSTAVENÍ ZAKLÁDAJÍCÍCH ČLENŮ Prof. RNDr. Jiří Hřebíček, CSc., Masarykova univerzita „Ukládáním odpadu na skládky a jeho spalováním přichází EU o významné příležitosti k účinnějšímu využívání zdrojů a posílení oběhového hospodářství vedoucí k hospodářskému růstu a zaměstnanosti, což by následně snížilo emise skleníkových plynů a její závislost na dovážených surovinách.“ Prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc., Masarykova univerzita „Považuji za nezbytné systémové řešení problematiky toxických látek v prostředí, likvidace starých ekologických zátěží, hodnocení účinnosti prováděných sanací a především problematice nových ekologických zátěží vznikajících problematickou likvidací odpadů a nedůslednostmi v likvidaci kontaminovaných míst.“ Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc., ředitel EMPRESS, o.p.s. „Přes dvacet let se v rámci dílčích aplikací ukazuje, že systematické uplatňování účinnějšího využívání zdrojů funguje. Nyní se tento přístup ukazuje nejen jako možný, ale jako nutný.“

Ing. Jaroslav Vích, jednatel a ředitel ENVIROS, s.r.o. „Česká republika si, vzhledem k nedostatečné surovinové základně, nemůže dovolit plýtvat svými zdroji. Oběhové hospodářství představuje cestu k šetření primárních zdrojů, snižování nákladů v průmyslových podnicích a současnému snižování negativních dopadů na životní prostředí a lidské zdraví.“ Dipl. Ing. Zdeněk Horsák, Ph.D., člen správní rady EMPRESS, o.p.s. „Je nutné radikálním omezením skládkování motivovat k efektivnějšímu využívání odpadů jako surovin, a to všechny zúčastněné aktéry jak na straně spotřebitelů, tak na straně producentů.“