Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem
NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL Čas: 00: :00
Otázky k ukázce z divadelní hry: 1) Které své vlastnosti už zde představuje Chlestakov? 2) Na příkladu příchozích mužů doložte jejich chování vůči Chlestakovovi. Proč se tak chovali?
Vysvětlete myšlenky z textu: 1) „V mnohém případě mnoho rozumu více škodí, než kdyby ho vůbec nebylo.“ 2) „Mladého spíše pročicháš. Běda, je-li to starý čert, ale mladý má co na srdci, to na jazyku.“ 3) „Když velmož mluví, cítí člověk strach.“ 4) „Na to člověk žije, aby trhal květy požitku.“ 5) „Vy, když promluvíte slovo, jako by Cicero z úst vyletěl.“ 6) „Kdybych to udal na tebe, mohl bych tě také přivést do Sibiře.“ 7) „Takové svini leze vždy do rypáku štěstí!“ 8) „Galanterní, u všech čertů, jsou tam způsoby.“ (Které slovo je špatně - vysvětlete rozdíl. O čem to u mluvčího svědčí?) 9) „Musíme se dáti do toalety.“ (V čem tkví jazyková hříčka?) 10) Vysloužilý voják Rastakovský vypráví Chlestakovovi zážitky z války s Turkem. Dělá, že nerozumí, že chce Chlestakov půjčit, naopak přednáší prosbu, aby ve vládě vyřídili jeho zvýšení penze – žádost podal již před 30 lety. O čem to v Rusku svědčí? 11) Jak kdekoliv zapůsobí zpráva, že přijede kontrola? (Uveďte příklad)
Výrazům z textu přiřaď náležitý význam ŠČI PIROH LABARDAN
Vysvětlete, co znamenají jednotlivé výrazy: jede inkognitodrožkakordrozmlouvá s jemnou delikátností taškářmít všech pět pohromaděpodívejme se, jak umí prášit krčmapochlebenstvíporazí i slonabýt upejpavý šohajco na srdci, to na jazykuadmirállivre j častovat někoho
V divadelní hře se často hovoří o ruské měně. Vyberte, jakou správnou hodnotu má rubl přibližně vůči české koruně (v současnosti) 100 rublů = 25, 19 Kč 100 rublů = 65, 29 Kč 100 rublů = 3, 23 Kč 100 rublů = 64, 37 Kč 100 rublů = 20, 54 Kč
Odpovězte na otázky k textům v pracovním listě A. Charakterizuj tohoto člověka. B. Charakterizuj tohoto člověka. C. Co svědčí o léčení ve městě? D. Jak lidé sami sebe ponižují? E. Jaká vlastnost z textu vyplývá? F. Jaké má hejtman povinnosti? Jaké vlastnosti hejtmana z textu vyplývají? Proč to všechno dělá? G. Jaké vlastnosti projevuje Chlestakov? Co v řeči upozorňuje hejtmana, že je to revizor? H. Kdo všechno má být potrestán? Proč byl odveden na vojnu manžel zámečnice?
Odpovězte na otázky k textům v pracovním listě CH. Co si myslí obyvatelé města o působení hejtmana v Petrohradě? I. Vyhledejte v textu všechny nesmysly. A na závěr: Proč obsahují ruská jména tři části a jak se tvoří? Vytvořte podobným způsobem vaše jméno.
Přečtěte úryvek ze hry podle osob tak, jako byste stáli na jevišti Pracovní list - dramatické čtení
Posuďte, ze které části hry Revizor jsou fotografie a co se tam právě odehrává:
Externí odkaz z Zdroje: Gogol, Nikolaj Vasiljevič. Revizor. Z ruského originálu... přeložil Zdeněk Mahler. 1. vyd. Praha : Artur, s. Edice D ; sv. 73. ISBN