Dotazník ke zjištění postojů a chování zaměstnanců vůči životnímu prostředí Během listopadu a prosince roku 2011 byl zaměstnancům krajského úřadu k dispozici.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Ve dnech – proběhla na krajského úřadu anketa v rámci projektu "Zelený úřad", který je zaměřen na prosazování ekologicky příznivého (šetrného)
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Společnost pro trvale udržitelný život – diskusní seminář Praha
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Outsourcing a Facility Management
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec Anotace ICT 2 _ 1/59 Prezentace seznamuje žáka s principy zdravého bydlení a vlivem.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
1 Výsledek sběru dat monitorujících úrovně certifikace škol v oblasti systému řízení Dotazníkové šetření realizované v rámci projektu - Kvalitní management.
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Marketingové prostředí obce
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ 1148/09 Kutná Hora ŽADATEL: Denisa Divišová
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
EVVO aktivity pro školy
SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY ŠKOLY ZŠ Želechovice nad Dřevnicí 4. Května 336, Želechovice nad Dřevnicí.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Dotazník ke zjištění postojů a chování zaměstnanců vůči životnímu prostředí V červnu roku 2014 byl zaměstnancům krajského úřadu poskytnut dotazník, který.
„Váš kraj, Váš rozpočet“. Projekt „Váš kraj, Váš rozpočet“  Běžná praxe: občané mají možnost vyjádřit se k návrhu rozpočtu až ve fázi, kdy je návrh rozpočtu.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Liberec ŘEŠME PROBLÉMY PODNIKÁNÍ V REGIONECH.
Metodický postup pro zavedení CSR do strategie vybrané veřejné vysoké školy Lucie Háková (ČZU) Lucie Susanyiová (ČZU) Anna Cibulková (UK) Lenka Bednárová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vzdělávání zaměstnanců v UniCredit Bank, a.s. Autor bakalářské práce:
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Návrh logistiky skladového hospodářství ve vybraném podniku
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Výrobní faktory organizace
Strategie regionu, obce
Nový zákon o ochraně ovzduší
Ekologické hotely.
„Váš kraj, Váš rozpočet“
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Klíčové aktivity projektu
Zapojení JMK do kampaně „Dost bylo plastu“
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Dotazník ke zjištění postojů a chování zaměstnanců vůči životnímu prostředí Během listopadu a prosince roku 2011 byl zaměstnancům krajského úřadu k dispozici dotazník, který obsahoval 39 otázek zaměřených na náš přístup k otázkám životního prostředí. Výsledky ankety svědčí o zájmu lidí o životní prostředí. Své odpovědi poslalo 176 osob, tj. 48% všech oslovených zaměstnanců úřadu. Mezi respondenty byla převaha žen (70%).

Dotazník Složení respondentů Následující grafy ukazují zastoupení respondentů podle věku a dosaženého vzdělání.

Dotazník Postoje k životnímu prostředí Velká většina dotázaných (84%) považuje ochranu životního prostředí za nutnost, a dokonce součást svého životního stylu, a má zájem o informace, jak mohou sami k ochraně životního prostředí přispět. Více než polovina respondentů se rovněž domnívá, že i snaha jednotlivce má v ochraně životního prostředí význam. V otázce vztahu životního prostředí a ekonomiky již však tak jednoznačný názor nepanuje – více než 30% účastníků ankety upřednostňuje před ochranou přírody ekonomický rozvoj regionu.

Dotazník Úspory kancelářského papíru Více než 80% dotázaných se řídí organizační směrnicí o ekologizaci provozu budovy krajského úřadu, tj. třídí na pracovišti odpady, využívá možnost oboustranného tisku a téměř 60% rovněž používá recyklovaný papír. Respondenti také překvapili množstvím námětů na úsporu papíru při své práci. Většina navrhovala větší využívání elektronické komunikace, zejména v interních záležitostech úřadu, dále lepší rozvržení dokumentu před tiskem, oboustranné využívání papíru. Často zaznívalo, že je především třeba používat zdravý rozum a netisknout zbytečně.

Dotazník Třídění odpadů Potěšující je zjištění, že více než 90% zaměstnanců soustavně na pracovišti třídí odpady. Pokud jde o složky odpadu, které považují respondenti za účelné na úřadě třídit, zastoupení měly všechny anketou nabízené varianty.

Dotazník Třídění odpadů – překážky v třídění Mezi důvody, které jsou pro zaměstnance překážkou v třídění odpadů, jsou uvedeny i nedostatek informací k třídění na pracovišti, nedostatek označených košů na tříděný odpad či jejich dosažitelnost. To je poměrně překvapivé vzhledem k soustavnému vzdělávání zaměstnanců v této problematice a existenci organizační směrnice, která přesné informace rovněž obsahuje. Opakování je však matkou moudrosti a úřad bude trvale informovat zaměstnance o této problematice.

Dotazník Kancelářský papír Oboustranný tisk a kopírování provádí při své práci přes 70% zaměstnanců, což je potěšitelná informace. Respondenti zároveň přispěli mnoha náměty do diskuse o možnostech, jak papír více ušetřit.

Dotazník Recyklovaný papír Následující graf ukazuje, jak zaměstnanci používají recyklovaný papír.

Dotazník PC Z dotazníku však dále vyplývá, že více než polovina zaměstnanců – 63% - nevypíná počítač v průběhu pracovního dne ani jej „neukládá k spánku“, a to ani tehdy, když na delší dobu své pracoviště opouští.

Dotazník Osvětlení Zbytečné svícení na svém pracovišti omezuje přes 70% zaměstnanců.

Dotazník Biopotraviny Jedna z otázek zjišťovala povědomí zaměstnanců o biopotravinách a případný zájem o jejich nabídku ve stravovacím centru. Většina dotázaných nemá o podobnou nabídku zájem.

Dotazník Vzdělávání v oblasti životního prostředí Většina zaměstnanců sice nemá dle odpovědí v dotazníku zájem o další vzdělávání v dané oblasti, ale současně navrhli respondenti několik desítek témat na vzdělávací aktivity, a také dalších námětů a připomínek.

Dotazník Vzdělávání v oblasti životního prostředí a další náměty - vypořádání Mezi navrhovanými tématy vzdělávacích aktivit jednoznačně dominovalo poradenství pro domácnost, zejména možnosti energetických a dalších úspor. Dále respondenti uváděli třídění odpadu, zelené nakupování a fair trade, zdravý životní styl. Zajímavý byl návrh, aby toto vzdělávání bylo prováděno formou e-learningu, kdy si každý může vybrat téma, které ho zajímá. Toto vzdělávání je nad rámec povinného vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků. Vzhledem k podnětům zaměstnancům bude snahou úřadu tuto problematiku zakomponovat do e-learningového vzdělávacího kurzu Adaptační proces. Prozatím mohou zaměstnanci využívat v rámci vzdělávacího portálu obecný e-kurz s názvem Environmentální minimum. Mezi náměty na vylepšení v rámci provozu budovy krajského úřadu se objevilo: -instalování nádoby na kovový odpad a třídění biologicky rozložitelného odpadu a ostatních plastů (nejen PET) V současnosti není pro takto vytříděný odpad dostupný odbyt; pokud jde o směsné plasty, obyvatelé Liberce mají možnost pouze jejich pytlového sběru s následným vlastním odvozem do sběrného dvora. -koše na tříděný sběr před budovou úřadu Vzhledem k tomu, že úřad není na trase běžně průchozí pro občany, tj. přichází sem prakticky jen ti, kteří jdou na úřad, je vybavení vnitřních prostor koši na třídění dostatečné. -vytvořit jasná pravidla k dodržování pro ekologický provoz -sdělovat informace o množství vytříděných odpadů Pravidla jsou daná v organizační směrnici OS-08/05/11. Informace o třídění jsou zpracovávány v rámci vyhodnocování směrnice a jsou umístěny na internetu v sekci Zelený úřad. -kontrola filtrů v klimatizaci Kontrolou provádí oddělení hospodářské správy budovy a externí servisní firma a na základě kontrol je prováděna údržba filtračních jednotek. -osvětlení toalet a kuchyněk O tomto problému víme, vylepšení stavu (např. instalace senzorů) bude vyžadovat poměrně velkou investici, která se zatím neplánuje.

Dotazník další náměty - vypořádání -vypínání pater nosteru dříve Doba provozu oběžného výtahu je od 6:00 (příchod zaměstnanců) do 19:00 (pracovníci ostrahy vypínají po obchůzce budovy). Námět na zkrácení této doby bude projednán s vedením úřadu. -zapojení samosprávy do projektu zelený úřad – nejlépe proklamativně, třeba v rámci předvolební kampaně; dále zbytečné jednostranné materiály do RK a ZK Projekt „Zelený úřad“ vychází z Vize krajského úřadu a jeho opatření mají vliv na chod úřadu. Úřad se snaží efektivně využívat svěřené finanční a materiální prostředky, a to příkladným způsoben šetrným k životnímu prostředí. Zapojování samosprávy do projektu je postupné, a to především přes realizované kroky patrné v rámci budovy sídla Libereckého kraje. -chybí dostupné koše na tetrapaky Na každém patře ve všech kuchyňkách jsou žluté koše společné pro PET lahve a tetrapaky. -méně svítit na chodbách Podobně jako intenzitu svícení v kancelářích lze i svícení na chodbách ovlivnit jednoduše vypínačem. -použití užitkové vody na splachování WC Zatím není v plánu (investice do nových rozvodů užitkové vody). -ekologizace autoprovozu (LPG, elektro…) S instalovaným pohonem LPG jsou spojena některá rizika (např. omezení parkování v podzemních prostorách), elektromobily jsou zatím hudbou budoucnosti (nedostupnost čerpacích míst). -nakupovat ekologicky šetrné čistící prostředky Úklidové čistící prostředky si nakupuje firma, která v budově zajišťuje úklidové práce. V rámci výběrového řízení na zajištění úklidu v budově KÚ LK byl požadavek na předložení ověřené kopie certifikátu ISO 9001 a ISO k prokázání jakosti a splnění požadavků systémů řízení podniků z hlediska ochrany životního prostředí.