Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název dokumentu: Doplní autor Autor: Doplní autor Číslo šablony: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Malování Grafický program MS Windows Mgr. Marie Kardová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Malování Grafický program MS Windows
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obecná a anorganická chemie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CHEMIE - Chemická vazba
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozmnožování organismů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
4.3 Typy chemické vazby Elektronegativita - schopnost atomu přitahovat vazebný elektronový pár. (Značíme X, najdeme ji v periodické tabulce prvků) např.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
IM RESTAURANT ( k o m i k s )
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Ročník: 8. Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.8.21 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Klíčová slova Chemická vazba, molekula, elektronegativita

Druh materiálu: Prezentace Třída: VIII. Pomůcky: Inovace: Materiál slouží k výuce, zápisu a aktivnímu opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: ANOTACE Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektovala všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřila ve výuce a provedla o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Autor: Mgr. Růžena Koubová

OD ATOMU K MOLEKULE Chemická vazba

Opakování Co je to periodický zákon? Kolik period a kolik skupin má PSP? Co lze zjistit o prvku z PSP? Prvky jsou řazeny podle rostoucího protonového čísla. 7 period a 18 skupin Dává informace o každém prvku – název, značka, počet částic v atomu.

Obal atomu Obal atomu prvků: a) hodně reaktivní prvky mají ve valenční vrstvě 1,2 nebo 7 elektronů (vodík, chlor) b) málo reaktivní prvky mají 8 valenčních elektronů př. vzácné plyny (helium, neon)

CHEMICKÁ VAZBA VAZBA VAZNOST ATOMU - síla, která drží atomy v molekule - vzniká vytvořením vazebného elektronového páru z valenčních elektronů množství vazeb, které může atom vytvořit - nejvíce 8

Vaznost atomu 1 pár elektronů = vazba jednoduchá 2 páry elektronů = vazba dvojná 3 páry elektronů = vazba trojná př. H 2 H-H (pouze 1 nepárový e - ) př. O 2 O=O př. N 3 N N

CHEMICKÉ VAZBY KOVALENTNÍ IONTOVÁ KOVOVÁ (zvláštní typ vazby) polární nepolární

ELEKTRONEGATIVITA najdeme ji v PSP př. H = 2,2 prvky elektropozitivní – málo valenčních elektronů – vytváří kationty př. kovové prvky (železo, draslík, vápník) Ca = 1 prvky elektronegativní – hodně valenčních elektronů, proto doplňují počet do 8 - př. nekovy (chlor, brom, jod, síra) Cl = 3,16 schopnost atomu poutat elektrony

KOVALENTNÍ VAZBA NEPOLÁRNÍPOLÁRNÍ – mezi atomy stejných prvků např. H 2, O 2, N 2 (rozdíl elektronegativit je 0) - i u sloučenin např. CH 4 (rozdíl elektronegativit je menší než 0,4 ) – u většiny sloučenin, rozdíl elektronegativit je větší než 0,4 ale menší než 1,7 např. HCl H = 2,2 Cl = 3,16 Cl – H = 0,94

IONTOVÁ VAZBA Vazba mezi opačně nabitými ionty – anion a kation př. Na +I Cl -I Anionty – prvky s vysokou elektronegativitou Kationty – prvky s nízkou elektronegativitou Vlastnosti iontových sloučenin: vysoký bod varu a tání (při pokojové teplotě jsou to pevné látky), jsou rozpustné ve vodě, jejich roztoky vedou elektrický proud, často tvoří krystaly Rozdíl elektronegativit je větší než 1,7

KOVOVÁ VAZBA V krystalových mřížkách kovů Kovy snadno ztrácí valenční elektrony a z volných elektronů vzniká elektronový oblak, který se pohybuje celou krystalickou mřížkou Proto jsou kovy vodivé, kujné či tažné

Procvičování 1) Uvedené vazby uspořádej od nejméně polární po nejvíce polární: H – I H – H Na – F H – Cl Na – Br 2) Urči, ve kterých látkách jsou vazby nepolární, polární nebo iontové: HBr, N 2, CO 2, H 2 O, NH 3, CaF 2 ŘEŠENÍ

1)H-H H-I H-Cl Na-Br Na-F 2) NEPOLÁRNÍ: N 2 POLÁRNÍ: HBr, CO 2, H 2 O, NH 3 IONTOVÁ: CaF 2

Citace a zdroje: Obrázky: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Koubová.