Dobré vládnutí Správa věcí veřejných ( Podklad ke kursu Veřejná politika, témata 9 a 10.) Za patnáct let se ledacos změnilo k lepšímu. Dnes máme: fungující.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Advertisements

OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Boj proti korupci a lichvě
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Evropský správní prostor
MANAGEMENT VE VS Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Hospodářská politika státu
Základní otázky rozvoje informatizace Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra – ředitelka sekce Jihlava,
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Sektorové dohody Ing. Zdeněk Liška generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy České republiky.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Společenská odpovědnost organizací
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý 100 dnů na MF ČR.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Komunitní a otevřená škola
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Evropský správní prostor Veřejná správa v EU 1. Evropský správní prostor 2  Souhrn všech evropských institucí a jejich aktivity  (EK, EIB, Europol,
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Institut ochránce práv dětí
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Co říká česká veřejnost?
Transkript prezentace:

Dobré vládnutí Správa věcí veřejných ( Podklad ke kursu Veřejná politika, témata 9 a 10.) Za patnáct let se ledacos změnilo k lepšímu. Dnes máme: fungující parlamentní demokracii stabilizovaný systém politických stran nové krajské zřízení svobodné hromadné sdělovací prostředky aktivní občany a jejich organizace hájící různorodé zájmy (viz. kapitola C3) Stále se však potýkáme s nedokonalostmi vládnutí:nedokonalostmi vládnutí nekvalitní právní systém a justicenekvalitní právní systém a justice korupce ve veřejné správě nekompetentní politické strany odcizování mezi občany a politikouodcizování mezi občany a politikou slabé neziskové organizace C2 Listopad 1989 otevřel cestu k lepší správě veřejných záležitostí. Řešení nabízejí strategie zkvalitnění vládnutí.strategie zkvalitnění vládnutí zdroj: CVVM červen 2003

zákony bývají nekvalitní… vzhledem ke špatné práci soudů je vymahatelnost práva neuspokojivá… … proč by tedy lidé měli důvěřovat justici a právnímu systému? zdroj: Eurobarometr Název zákonaPočet novelizací po roce 1989 Občanský soudní řád (1963)52 Trestní zákon (1961)41 Zákoník práce (1965)28 Občanský zákoník (1964)29 Trestní řád (1961)24 Obchodní zákoník (1991)30 Zdroj: Parlament ČR, Týden 14/2004 * v letech 1995 až 2001 nebylo sledováno zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR Právní systém a justice nedosahují potřebných kvalit

Nestranný výkon veřejné správy významně ohrožuje korupce zdroj: Transparency International zdroj: BEEPS 1999 (Světová banka) … tak i přímé zkušenosti manažerů soukromých firem. Vysokou míru korupce v ČR potvrzují jak průzkumy vnímání korupce (CPI)…

Politické strany nejsou schopny se domluvit na klíčových zákonech týkajících se budoucnosti země Za pět let nebyli představitelé zúčastněných politických stran schopni dospět ke shodě o žádoucí podobě budoucího systému důchodového pojištění v ČR Politická strana ODSČSSDKDU-ČSLKSČMUnie svobody Prosazovaný koncept důchodového pojištění Jednotný důchod hrazený ze státního rozpočtu, dobrovolné soukromé individuální připojištění Systém NDC (Notion Defined Contribution), dobrovolné soukromé připojištění individuální nebo zaměstnaneckého typu Parametrické změny stávajícího systému se snížením náhradového poměru, s možností opt-out a posílení doplňkového soukromého individuálního připojištění Parametrické změny stávajícího systému s udržením náhradového poměru Parametrické změny stávajícího systému se snížením náhradového poměru, s možností opt- out a posílení doplňkového soukromého individuálního připojištění Neschopnost představitelů různých politických stran dospět k dohodě o principech a obsahu reformy důchodového pojištění vede k odkládání nutného rozhodnutí o změnách jeho stávající podoby. To vyvolá dlouhodobé ztráty, které se v budoucích desetiletích negativně dotknou životních podmínek všech občanů země v důchodovém věku, především dnešních dětí, mladší a střední generace.

důvěra občanů politickým stranám stagnuje… mnoho lidí se domnívá, že politické strany jsou potřebné… počet členů politických stran klesá… zdroj: Eurobarometr zdroj: CVVM červen 2003 zdroj: sekretariáty stran a Týden 22/2004 * počet členů v letech 1988 a 1993 je přibližný, zaokrouhlen na stovky … ale že fungují špatně.

… důvěra ústavním institucím kolísá... lidé pochybují o své možnosti reálně ovlivňovat politické dění … a nacházejí stále méně dobrých důvodů jít k volbám zdroj: CVVM zdroj: ČSÚ, vysvětlivky: * = volby do ČNR Politický systém si žádá kultivaci, neboť... Zdroj: CVVM 2003, zbytek do 100% tvoří odpovědi nevím. Většina občanů vnímá současný politický systém tak, že jim dává prostor pro vyjádření svých názorů na problémy a nedostatky ve společnosti, avšak ovlivnit jejich řešení nemohou a to ani na nejnižší, obecní úrovni. Podle reprezentativního výzkumu CESES z roku 2002 si 85,4% občanů myslí, že nemá žádný (65%) nebo velmi malý (21,4%) vliv na rozhodování v obci.

Neziskové organizace Často vyjadřují zájmy lidí lépe než to dokáží politické strany…. … narážejí však i na nezájem a nepochopení jejich role ve společnosti ze strany občanů. …jen málokdy však dostanou možnost přímo se podílet na přípravě nových zákonů. Stát je dosud nebere jako rovnocenné partnery a samy teprve sbírají zkušenosti a učí se spojovat síly… zdroj: CVVM červen 2003 Zdroj: Frič a kol. 2001

Kvalita vládnutí v České republice zaostává v mnoha oblastech Zdroj: Potůček, M. (2004) Zdroj: Aggregate Governance Indicators 2002, World Bank Institute Pro oba grafy platí, že čím vyšší skóre, tím vyšší kvalita vládnutí v dané oblasti.

Nedokonalé vládnutí ztěžuje život nám všem. Zkvalitnit vládnutí je pro Českou republiku mimořádně důležité, a to především při: –stanovení a realizaci strategických cílů pro celou zemi –zlepšování výkonu veřejné správy na úrovni centra, krajů i obcí –řešení střetu různých zájmů hledáním, přijetím a realizací rozumných kompromisů zohledňujícího veřejné zájmy –rozvíjení produktivního dialogu mezi politiky, úředníky a občany Horizontální, vertikální a participativní koordinace a slaďování politik, strategický přístup k otázkám s dlouhodobým dopadem, rovnovážné zahrnutí ekonomického, sociálního a environmentálního pilíře – stav na počátku 21. století standardní součást tvorby a realizace politik obecné přijetí uvedených přístupů a jejich cílené posilování snahy o uplatnění daných přístupů nemají širší podporu Strategické vládnutí v Evropě Zdroj: CESES 2004

zkvalitnění veřejné politiky posílením strategického řízení, meziresortní koordinace a hodnocení politika přijetím etického kodexu chování politiků zlepšení veřejné správy zavedením celoživotního vzdělávání a průběžného hodnocení úředníků, jejich lepším výběrem, uplatněním cílově programového řízení a financování, svobodného přístupu k informacím, účinnou kontrolou zvýšení kompetence politických stran a jejich zatraktivnění pro občany zprůhledněním jejich financování, rozvíjením systému politického vzdělávání, zlepšením personální práce a spolupráce se sympatizanty - nestraníky růst míry občanské angažovanosti občanskou výchovou ve školách, otevřením prostoru pro neziskové organizace v legislativní tvorbě a správním rozhodování, vtahováním občanů do dialogu o veřejných záležitostech s politiky a úředníky Strategie zkvalitnění vládnutí