Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
B) Nabídková funkce.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Dokonalá konkurence (DK)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Trh a tržní mechanismus PREZENTACE

Trh

Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence

Trh a tržní ekonomika Nejsou hospodárn ě vyu ž ívány ekonomické zdroje Nabídka a poptávka neodpovídá cen ě Cena neodpovídá náklad ů m

Ekonomické sektory : těžba nerostných surovin, zemědělství, lesnictví, lov,... Primární průmysl, výroba hmotných statků, stavebnictví Sekundární služby, poradenství, obchod, doprava, cestovní ruch, peněžnictví, zdravotnictví, Terciální školství, věda a výzkum, přenos informací Kvartérní

Tržní mechanismus je procesem vzájemného ovlivňování tvorby nabídky, tvorby poptávky a tvorby ceny poptávka nabídka

Trh ur č ují dva hlavní principy:1) nabídka2) poptávka

Nabídka (supply) Množství zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně.

Nabídka (supply)  Individuální ( televize LG)  Tržní ( všechny televize)  Agregátní ( veškeré zboží)

GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ NABÍDKY Zákon stoupající nabídky: roste-li cena zboží, roste i nabídka - za vyšší cenu se vyplatí prodat více zboží.

Zákon stoupající nabídky Změny cen – v důsledku porovnání s náklady a výpočtem zisku A/ Rostoucí náklady (se zvýšením objemu výroby se zvyšují náklady a to zvyšuje cenu) B/ Struktura výroby (výrobci mohou přesouvat zdroje výroby jednoho produktu na výrobu jiného, jehož cena je příznivější) C/ Vstup do odvětví (vstup nových výrobců, kteří dříve kvůli nižší ceně nemohli vyrábět)

Poptávka (demand) Množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit při určité ceně.

GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ POPTÁVKY Zákon klesající poptávky: roste-li cena zboží, poptávka klesá a naopak.

Poptávka (demand) Při zvýšení ceny – reagují spotřebitelé nákupem menšího množství než dřív Při snížení – chtějí koupit víc Množství se mění v opačném směru než cena = Zákon klesající poptávky

TRŽNÍ ROVNOVÁHA Vzniká v okamžiku, kdy se vyrovná poptávka s nabídkou. č.1

GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ TRŽNÍ ROVNOVÁHY

TRŽNÍ ROVNOVÁHA Rovnovážný bod - množství nabízeného a poptávaného zboží/služby jsou si rovny. č.1

Tržní rovnováha - výhody pro zákazníky: ◦vždy se na ně dostane zboží/služba, kterou chtějí, za cenu, kterou jsou ochotni zaplatit pro prodejce: ◦nedochází k převisu nabídky zboží, takže se jim nevytvářejí přebytky popř. nevznikají ztráty z prošlého zboží podléhajícímu zkáze ◦to samé u přebytku nabídky u služeb ◦nedochází k převisu poptávky, takže nemusí zákazníky, na které se nedostalo, poslat pryč (ke konkurenci)

Posun křivky nabídky nebo poptávky Změnou objemu nabídky dochází k posunu nabídkové křivky vlevo nebo vpravo č.1

Posun křivky nabídky nebo poptávky Změny poptávaného množství vedou k posunu poptávkové křivky vlevo nebo vpravo ( cena zůstává stejná, mění se poptávané množství) č.1

Nabídka (supply) Příčiny posunu: 1/ Změna nákladů výrobce a) ceny vstupů b) technologický pokrok 2/ Ceny alternativních výrobků ( žito – oves) 3/ Změny výrobních podmínek ( výkyvy počasí)

Poptávka (demand) Příčiny posunu: 1. Změny cen jiných produktů a/ komplementy ( auto – benzín) b/ substituty (drůbeží – vepřové maso) 2. Změny úrovně důchodů 3. Změny preferencí

Zdroje Citace: 1.Odmaturuj ze společenských věd, Brno: Didaktis s Tamtéž. s Tamtéž. s. 88 Obrázky: č. 1. Váhy Dostupné z: Použitá literatura: Eichler, B., Ryska, R., Svoboda, V. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky, Praha: Fortuna Odmaturuj ze společenských věd, Brno: Didaktis Sojka, M. Ekonomie pro střední školy, Praha: Fortuna Sojka, M., Pudlák, J. Ekonomie pro střední školy, Praha: SPN. 1992