Začínáme s prvky CLILu. CLIL v učebnicích anglického jazyka  New Happy House O Dvoudílný kurz – 1. a 2. ročník O První díl neobsahuje čtení ani psaní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ECVET v Programu celoživotního učení
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
, Praha, Goethe institut Tereza Šmídová NÚV.
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Informační centra Moravskoslezského kraje – pomocník na cestě k využití CT ve výuce Soutěžní přehlídka TOPík 2012 Využití ICT prostředků při bilingvní.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
PT – obecná charakteristika
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TRÉNINK KOMUNIKAČNÍCH A PREZENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ V OBLASTI VELETRHŮ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Základní škola Merklín, okres Plzeň - jih
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Rámcové a školní vzdělávací programy
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
EU peníze školám II.Cizí jazyky Koordinátor: Věra Křížová akreditace - DVPP ze
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
VY_32_INOVACE_20_AJI_ROZVRH HODIN Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
CLIL Step by Step aneb Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem 21st Oct 2014 Mgr. Jana Čadová reg. Č.: CZ.1.07/1.3.50/
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
The stem engagement europe project
Didaktické prostředky
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
„K inovaci s inspirací“
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_18 _MY TIMETABLE Mgr. Libuše Stonawská
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
SEMINÁŘ Mgr. Karolina BOSTLOVÁ
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
VY_32_INOVACE_Sei_I_11 My school Název projektu: OP VK
Školní vzdělávací program
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Projekt VOV Ekonomická sekce jazyky
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Začínáme s prvky CLILu

CLIL v učebnicích anglického jazyka  New Happy House O Dvoudílný kurz – 1. a 2. ročník O První díl neobsahuje čtení ani psaní O Zaměření na mezipředmětové vztahy O Efektivní metodika založená na příběhu

CLIL v učebnicích anglického jazyka O Project 3rd edition (1 + 2) – za každou lekcí dvojstrana „Culture“ a „ English across the curriculum“ O 5. a 6. ročník O Student’s book 1U 1 Maths: sums U 2 Geography: the world U 3 Science: we are animals, too U 4 Music: musical instruments U 5 History: place names U 6 Art: describing people

O Project 3rd edition (1 + 2) – za každou lekcí dvojstrana „Culture“ a „ English across the curriculum“ O 6. a 7. ročník O Student’s book 2 U 1 Science and Maths: measuring time U 2 Biology: animal classification U 3 History: transport U 4 Geography: food from around the world U 5 Geography: east and west U 6 History /Art: the Greek theatre CLIL v učebnicích anglického jazyka

PROJECT 3 (CEF A2) O ACROSS THE CURRICULUM O UNIT 1 – BIOLOGY, MIGRATION (Přírodopis, migrace) O UNIT 2 – SCIENCE, THE SOLAR SYSTEM (Zeměpis/ Přírodopis/Sluneční soustava) O UNIT 3 – GEOGRAPHY, TIME ZONES (zeměpis, časová pásma) O UNIT 4 – HISTORY, THE PLAGUE (dějepis, morová epidemie) O UNIT 5 – MUSIC, MELODY AND RHYTHM (hudební výchova, melodie a rytmus) O UNIT 6 – HEALTH, EYES (přírodopis? Zrak)CULTURE O UNIT 1 – FAMILIES (rodinný život) O UNIT 2 – TRANSPORT (doprava – historie a současnost) O UNIT 3 – BRITAIN (Velká Británie) O UNIT 4 – THE BIG APPLE (New York) O UNIT 5 – HEROES AND HEROINES IN BRITAIN (hrdinové Velké Británie) O UNIT 6 – EMERGENCY SERVICES (záchranná služba) CLIL v učebnicích anglického jazyka

Podpora dalšího jazykového vzdělávání učitelů  11 ze 13 učitelů 1. stupně je schopných komunikovat v Aj  15 z 21 učitelů 2. stupně je schopných komunikovat v Aj  Z celkového počtu 34 učitelů má 6 učitelů aprobaci Aj  26 ze 34 učitelů je schopných komunikace v Aj (na rozdílné úrovni)  Vzdělávání učitelů v Aj patří na škole mezi priority

CLIL – vizuální podpora, práce žáků

cLIL I ntegrated L anguage L earning O bsahově a J azykově I ntegrovaná V ýuka

CLIL Metody a formy vhodné pro CLIL O Zohlednění individuálních učebních stylů žáka O Dramatické techniky O Podpora kritického myšlení O Reflexe učebního procesu O Kooperativní učení O Lexikální přístup O Webquests „Learning by construction rather than learning by instruction.“

Počátky CLILu v ČR – CLIL součástí jazykové vzdělávací politiky v ČR (Národní plán výuky cizích jazyků v ČR) MŠMT vydává dokument Content and Language Integrated Learning v ČR … … - projekty zaměřené na zavádění CLILu do českých škol podpořené z OPVK

CLIL CLIL v ČR – výzkum z roku 2008 O 9% škol využívá CLIL O Nejčastěji využitým jazykem je AJ O Nejčastějším integrovaným předmětem je matematika, dále výtvarná a hudební výchova O CLIL nejvíce využívají učitelé na 1. stupni ZŠ, následuje SŠ, pak 2. stupeň ZŠ O Hlavní překážky – nedostatečné jazykové kompetence, nedostatečné metodické kompetence

CLIL není Nic převratně novéhoNáhrada za hodiny cizího jazykaVýuka předmětů v hodinách cizích jazykůPřesné stanovení poměru L1 a L2 ve výuce

CLIL je Jeden z typů dvojjazyčného vzdělávání. Integrovaná výuka jazyka a nejazykového předmětu. Založen na týmové spolupráci učitele jazyka a nejazykového předmětu. Inovace metod a forem výuky.

Cíle CLILu Jazykové (language) Obsahové (předmět) (content) Učební dovednosti a strategie (learning skills)

1)jakým způsobem budou ve výuce zprostředkovány znalosti, dovednosti a porozumění obsahu 2)jak bude využit jazyk 3)které myšlenkové procesy budou probíhat 4)s jakými kulturními aspekty se žáci seznámí C CONTENT C COMMUNICATION C COGNITION C CULTURE

Jazykové sprchy (language showers) Téma hodiny a na konci hodiny shrnutí v AJ – možno kombinovat s písemným materiálem (např. text s vynechanými slovy) zkontrolovaným učitelem AJ Vizuální podpora ve třídě, nápisy, plakáty, pracovní koutky apod. Využití cizojazyčných studijních materiálů ve výuce předmětu (ve spolupráci s jazykářem je možno i tam, kde jazyková úroveň učitele obsahu je nízká) Výstupy v cizím jazyce hodnocené učitelem předmětu a jazyka Možnosti zařazení prvků CLILu do výuky Projektové dny, škola v přírodě, mezinárodní projekty (např. E-Twinning)

O Zaměření spíše na jazyk (povrchové mezipředmětové propojení) / soft CLIL O Integrace jazyka a prohloubení nebo opakování obsahu O Integrace jazyka a nového obsahu O Bilingvní vzdělávání (celý obsah vyučován v cizím jazyce) / hard CLIL

Rozvinutý CLIL Zařazení jednotlivých modulů v cizím jazyce do výuky vybraného předmětu Zařazení obsahu do jazykové výuky Integrované předměty (1 – 2 vyuč. hodiny týdně vedené částečně v cizím jazyce – jazyk i předmět v téže vyuč. hodině)

CLIL UČITEL: je odborníkem vyučovacího předmětu rozumí procesům osvojování si cizího jazyka a umí plánovat integrovanou výuku zná potřeby žáků volí správné a efektivní výukové strategie používá různé organizační formy výuky využívá různorodé zdroje a pomůcky volí vhodné hodnotící nástroje

Učitel/ka je zároveň učitelem předmětu i jazyka Showers – jazykové sprchy (kratší celky)Informační zdroje v L2 a/nebo výstupy v L2 Projekty nebo tematické celky v L2 (spolupráce s učitelem-jazykářem) Postupné zvyšování L2 ve výuceVýuka v L2

Učitel/ka vyučuje předmět, jeho/její jazyková úroveň je B2 Showers – jazykové sprchy Informační zdroje a/nebo výstupy v L2 (konzultace s učitelem- jazykářem) Projekty nebo tematické celky v L2 (spolupráce s učitelem-jazykářem) Projektové dny, škola v přírodě - týmové vyučování – jazykář a učitel předmětu Při úzké spolupráci s učitelem jazyka lze dosáhnout výuky v L2

Učitel/ka vyučuje předmět, jazyková úroveň je nižší než B2 Nutná těsná spolupráce s jazykářemShowers formou domluvených částí hodin, které mohou probíhat v L2 Téma hodiny a na konci hodiny shrnutí v AJ – možno kombinovat s písemným materiálem (např. text s vynechanými slovy) zkontrolovaným učitelem AJ Výběr studijních materiálů v L2 ve spolupráci s učitelem jazyka, který žáky připraví na hodinu předmětu Výstupy v L2 hodnocené učitelem předmětu a jazyka, společné cíle Týmová výuka při projektové práci

O Příprava pro internacionalizaci a pro další studium O Rozvoj jazykových kompetencí O Jazyk je osvojován v rámci reálné komunikační situace O Inovace metod a forem výuky O Zvýšení motivace O Širší kulturní rozhled a rozvoj mulitilingvních zájmů a postojů

CLIL Co může škola udělat pro učitele CLILu? O Školení O Hospitace (vedení, kolegové) O Návštěvy jiných škol O Nákupy materiálů (učebnice, výukové programy atd.) O Poskytnutí prostoru pro společné plánování O Flexibilita při změnách ŠVP O Podpora v náročné činnosti nad rámec běžného úvazku