Seminář pro příjemce v oblasti intervence 1.1 IOP Nejčastěji řešené dotazy v průběhu realizace projektů a období udržitelnosti Ministerstvo vnitra České republiky Odbor strukturálních fondů Seminář pro příjemce v oblasti intervence 1.1 IOP Nejčastěji řešené dotazy v průběhu realizace projektů a období udržitelnosti Ministerstvo vnitra České republiky Odbor strukturálních fondů MV ČR, budova Centrotex, Praha prosince 2014
Osnova prezentace Aktuální informace Nejčastěji řešené dotazy v průběhu realizace a období udržitelnosti projektů (FAQs) Dotazy, diskuze
Aktuální informace blíží se konec programového období poslední výzva v rámci oblasti intervence 1.1 IOP – Výzva č. 17 „Projekty e-Governmentu“ ( – ) neuspokojivý stav čerpání (v o. i. 1.1 IOP k vyčerpáno cca 65 % alokace kryté vydanými právními akty) v důsledku nízkého čerpání v roce 2014 nenaplnění limitů čerpání daných pravidlem n+2 → krácení alokace probíhá revize Příruček pro žadatele a příjemce
FAQ #1 Kdo je primárním kontaktem, na který se žadatel/příjemce může obracet? Zprostředkující subjekt IOP pro o.i. 1.1 – Ministerstvo vnitra, Odbor strukturálních fondů od podání projektové žádosti do vydání právního aktu → projektový manažer hodnocení od vydání právního aktu → projektový a finanční manažer oddělení realizace IOP Jednotlivé kontakty k dispozici zde
FAQ #2 Co jsou základní dokumenty, které je nezbytně nutné prostudovat a znát ? Výzva a Příručka pro žadatele a příjemce (včetně příloh) k dané výzvě Podmínky právního aktu (dle typu příjemce) Metodika způsobilých výdajů a Pravidla způsobilých výdajů Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách + Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v programovém období Pravidla pro provádění informačních a propagačních opatření Relevantní dokumenty lze vždy najít na webových stránkách pod danou výzvou
FAQ #3 Co má příjemce za povinnosti v průběhu realizace projektu? oznamování změn v projektu pravidelné zasílání status reportu (měsíční přehled o aktivitách realizovaných v projektu, součástí i soupiska faktur) schůzky pracovního týmu (1x měsíčně s PM a FM) předkládání monitorovacích hlášení (Monitorovací zpráva, Hlášení o pokroku, Hlášení o udržitelnosti) plnění publicitních opatření předkládání dokumentací a poskytování informací k VŘ poskytování součinnosti a informací k případným kontrolám a auditům vedení projektové dokumentace
FAQ #4 Jak je to se změnami v projektu? hlásit změny v projektech před samotnou realizací změny (v případě neočekávaných změn hlásit OSF neprodleně) pro oznamování změny vždy použít stanovený formulář Oznámení o změně (příloha PPŽP) vždy změnu věcně zdůvodnit (objektivní důvody) změnami v projektu nelze přidávat či rozšiřovat aktivity, cíle a výstupy uvedené v projektové žádosti plánované změny v pracovní verzi (před jejich oficiálním zasláním) doporučujeme konzultovat s OSF
FAQ #5 Jakých nejčastějších chyb se při realizaci projektů vyvarovat? nedostatečné personální zabezpečení projektu vzhledem k rozsahu plánovaných aktivit nedostatek času v harmonogramu na realizaci konkrétních aktivit v etapách, případně na výběrová řízení (nutné počítat s možnými komplikacemi) je nutné mít zajištěno financování aktivit z vlastních zdrojů tak, aby byla pokryta realizace projektu před následným proplacením předfinancovaných prostředků nezajištěné financování z vlastních zdrojů na pokrytí udržitelnosti výstupů i pro období 5 let po ukončení realizace nespecifikované částky v rozpočtu (obsah a rozsah, ne pouze souhrnná částka; + členění na etapy a roky)
FAQ #6 Hrozí v případě nějakého pochybení udělení sankce? při nedodržení ustanovení Podmínek právního aktu je dotace krácena dle popisu uvedeného v příloze PPŽP (Postup při porušení podmínek) - nejvyšší sankce (100 %) nenaplnění účelu projektu nedodržení zákazu dvojí podpory - procentuálně odstupňované sankce pochybení v zadávání veřejných zakázek (ZVZ a Závazné postupy) porušení ostatních povinností příjemce uvedené v Podmínkách (např. pozdně předložená MZ/ŽoP) při krácení finančních prostředků zasílá OSF informaci ŘO IOP a finančnímu úřadu
FAQ #7 Jak v projektech vznikají úspory a na co je lze případně využít? úspora = rozdíl mezi předpokládanou hodnotou veřejné zakázky a skutečně vysoutěženou cenou o využití úspor žádá příjemce prostřednictvím OoZ s odůvodněním nutnosti provedení změny (vč. podkladů pro posouzení dopadu do finančních plánů) lze využít: na dosud neuskutečněná VŘ nebo VŘ před proplacením plnění, kdy vysoutěžená částka je vyšší než předem odhadnutá cena dorovnání změny výše DPH nelze využít: osobní náklady, publicita; poradenské služby nové aktivity, které nebyly v projektu plánovány, rozšíření stávajících aktivit
FAQ #8 Kde jsou upravena pravidla pro dodržování publicitních opatření? Nařízení Evropské komise č. 1828/2006 Pravidla pro provádění informačních a propagačních opatření Logo manuál IOP (určuje zásady správného používání loga IOP a vlajky EU) povinnosti příjemce v rámci publicity: poskytnout souhlas se začleněním na veřejně přístupný seznam příjemců (ZS je povinen informovat příjemce podpory a širokou veřejnost o tom, že daný projekt je spolufinancován z EU) splnit ta publicitní opatření, k jakým se příjemce zavázal v projektové žádosti umístit po dokončení realizace dobře viditelnou trvalou informativní desku o podpoře (v rozsahu dle Čl. 9 Nařízení EK č. 1828/2006)
FAQ #9 Jak je projekt ze strany OSF monitorován? status report měsíční informace o průběhu realizace projektu k poslednímu dni každého měsíce vždy včetně Soupisky faktur (scan nebo.xls) zasílat vždy na PM + do kopie FM schůzky pracovního týmu (task force) každoměsíční setkání cca v polovině kalendářního měsíce (PM + FM OSF) vzájemné předávání informací o realizaci a administraci projektu vč. konzultací k plánovaným změnám, přípravě HoP, MZ a ŽoP monitorovací hlášení
FAQ #10 Jaké typy monitorovacích hlášení má příjemce povinnost OSF odevzdávat a kdy? Hlášení o pokroku (HoP) navázáno na sledované období v délce 6 měsíců (počítáno od prvního dne měsíce následujícího po vydání prvotního Stanovení výdajů na financování akce OSS/Rozhodnutí o poskytnutí dotace, podáváno do 20 pracovních dnů po skončení sledovaného období) příjemce vyplňuje a finalizuje v IS BENEFIT7 vč. příloh a zasílá tištěnou verzi dokumentace na OSF (obsáhlé přílohy lze na CD) při pozdním odevzdání riziko sankcí v nejbližší následné ŽoP! Monitorovací zpráva (MZ) navázána na etapu projektu + Žádost o platbu předkládána vč. všech příloh do 20 pracovních dnů po ukončení etapy příjemce vyplňuje a finalizuje v IS BENEFIT7 vč. příloh a zasílá tištěnou verzi dokumentace na OSF (obsáhlé přílohy lze na CD) při pozdním odevzdání riziko sankcí v související ŽoP!
Závěrečné vyhodnocení akce (ZVA) navázáno na ukončení realizace a financování projektu termín pro odevzdání je uveden v právním aktu v souladu s Vyhláškou č. 560/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů příjemce předkládá Zprávu o závěrečném vyhodnocení akce správci programu = rozpočtovému útvaru, který pro projekt vydává Stanovení výdajů/Rozhodnutí o poskytnutí dotace → ZVA jeden originál ZVA příjemce předkládá na OSF Hlášení o udržitelnosti (HoU) navázáno na ukončení realizace projektu (udržitelnost projektu = 5 let) vyplňováno a odevzdáváno pouze v tištěné verzi (.doc) vč. případných příloh první HoU – 10 měsíců po ukončení realizace projektu je příjemce ze strany OSF upozorněn na termín podání + 20 pracovních dnů na odevzdání; následující termíny pro odevzdání – vždy po 12 měsících od 1. termínu
FAQ #11 Jak probíhá kontrola projektu ze strany OSF? administrativní kontrola - ZS IOP prověřuje 100 % administrovaných projektů v realizaci finanční kontrola - probíhá při schvalování zjednodušených žádostí o platbu na základě kontroly dokumentů předložených příjemcem (tj. ŽoP včetně všech požadovaných dokladů) věcná kontrola - probíhá na základě kontroly monitorovací zprávy o realizaci projektu, kterou příjemce zasílá souběžně se žádostí o platbu kontrola na místě monitorovací návštěvy veřejnosprávní kontroly / obecné kontroly – u vzorku projektů na základě výsledku analýzy rizik či plánu kontrol dle zákona 320/2001 Sb., o finanční kontrole, a zákona 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) → ověření souladu realizace projektu se schválenou projektovou žádostí, právním aktem a podmínkami dotace; kontrola účetních záznamů, vedení projektové dokumentace, pořízeného majetku atp.
FAQ #12 Jak probíhá kontrola veřejných zakázek projektu ze strany OSF? tři fáze kontroly OSF: kontrola zadávací dokumentace - povinnost příjemce předložit zadávací dokumentaci ke kontrole kontrola průběhu zadávacího řízení před podpisem smlouvy s vybraným uchazečem – povinnost příjemce dodat veškerou dokumentaci k VZ nad 500 tis. Kč. bez DPH před uzavřením smlouvy následná kontrola po podpisu smlouvy celé VZ – příjemce dodá k dříve doložené dokumentaci kopii podepsané smlouvy a čestné prohlášení k VŘ k předané dokumentaci vždy předávací protokol vč. seznamu předávaných dokumentů (s uvedením počtu listů, bude na vyžádání zasláno ze strany PM OSF) předkládat OSF dodatek ke smlouvě ihned po jeho uzavření (včetně odůvodnění nezbytnosti uzavírání dodatku)
Jaké jsou základní principy pro zadávání zakázek v IOP? plnění musí být pro projekt nezbytné a v souladu s projektovou žádostí výdaje na pořízení určitého plnění musí splňovat pravidla hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti (3E) podle zákona č. 320/2001 Sb. při výběru vhodného dodavatele (§6 zák. č. 137/2006 Sb.) zásada transparentnosti = zadavatel je povinen zajistit co největší průhlednost řízení (tj. pořizování a uchovávání písemné dokumentace o všech významných úkonech v dostatečném rozsahu; jasné vymezení kritérií, dle kterých budou hodnoceny nabídky; opatření všech rozhodnutí řádným odůvodněním) zásada rovného zacházení = zadavatel je povinen již od okamžiku přípravy řízení (a v průběhu řízení) přistupovat stejným způsobem ke všem dodavatelům, kteří mohou podat či podávají nabídky zásada zákazu diskriminace = zadavatel je povinen postupovat vždy tak, aby jeho jednáním nedošlo k diskriminaci žádného z dodavatelů FAQ #13
zadávání veřejných zakázek v projektech dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách; dle Závazných postupů pro zadávání zakázek, na které se nevztahují postupy upravené zákonem o veřejných zakázkách –nastavují minimální požadavky na postupy při pořízení plnění, které musí být naplněny –nevylučují použití zadavatelových přísnějších interních pravidel pro zadávání zakázek (zadavatel - zejména, pokud je zadavatelem ČR - se nemůže v případě nedodržení vlastních přísnějších interních pravidel pro zadávání zakázek odvolávat na úpravu zadávání zakázek v Závazných postupech) Předmětem jedné zakázky jsou všechna obdobná a spolu související plnění, která zadavatel zamýšlí zadat v rámci jednoho účetního období zadavatel by měl posoudit, zda je vhodné zadat předmět zakázky jako jednu zakázku, a to s ohledem na: věcné hledisko předmětu zakázky (tj. věcný obsah plnění) hledisko geografické (tj. dostupnost dodavatelů v daném místě plnění zakázky) zadavatel je povinen postupovat tak, aby nedocházelo k dělení předmětu zakázky na menší zakázky s cílem snížit hodnotu zakázky pod stanovené limity pro jednotlivé postupy
zadavatel je dále povinen: určit předpokládanou výši peněžitého závazku vyplývající pro zadavatele z plnění zakázky (při stanovení předpokládané hodnoty zakázky je vždy rozhodná cena bez DPH, a to cena ke dni odeslání či uveřejnění výzvy k podání nabídky) postupovat hospodárně a zboží a služby pořizovat za cenu obvyklou v místě plnění zakázky vycházet z ceny zakázek s obdobným plněním -nemá-li zadavatel k dispozici takové údaje, je nezbytné, aby před zahájením výběru dodavatele provedl průzkum cen v místě plnění zakázky (formulace dotazu zadavatele nesmí zvýhodňovat oslovené dodavatelé oproti ostatním dodavatelům např. součástí dotazu nesmí být zadávací dokumentace, tu smí zadavatel uchazečům poskytnout až po uveřejnění výzvy k podávání nabídek)
Jaká dokumentace je zejména kontrolována? záznam o stanovení předpokládané hodnoty výzva k podání nabídky (zadávací dokumentace) + dodejky či potvrzení o převzetí nabídky podané uchazeči jmenování komise pro otevírání obálek/komise pro hodnocení nabídek + čestná prohlášení členů zápis o otevírání obálek/posouzení a hodnocení nabídek rozhodnutí a oznámení o výběru nejvhodnější nabídky smlouva doklady o zveřejnění jednotlivých kroků (print screen) FAQ #14
FAQ #15 Na co je třeba dále nezapomenout v rámci předkládání dokumentace k výběrovým řízením v projektech? předkládání dokumentace Ministerstvu financí (nutno zjistit u odboru žadatele či jeho zřizovatele, který je správcem rozpočtové kapitoly, tj. vydává Registrační list akce a Stanovení výdajů na financování akce OSS): příklad MV: projekty nad 200 mil. Kč → ZD před zveřejněním k VŘ nad 30 mil. Kč bez DPH + písemná zpráva o posouzení a hodnocení nabídek (zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů) předkládání informace do Vlády ČR: nadlimitní JŘBU a výjimka dle §18 ZVZ vč. odůvodnění použití (Usnesení Vlády ČR č. 246 z )
FAQ #16 Může na náš projekt přijít ještě jiná kontrola než z OSF? kontrola projektu ze strany OSF nemusí být zdaleka poslední kontrolou kontroly a audity jsou legislativně zakotveny (národní legislativa, evropská legislativa) – ŘO IOP, AO, NKÚ, EK,… po ohlášení data zahájení kontroly/auditu informovat OSF ihned mít dokumentaci v pořádku tak, aby ji bylo možno na vyžádání předat obratem poskytovat kontrolním subjektům součinnost předávat OSF bezodkladně kopie oznámení, usnesení, rozhodnutí ze všech externích kontrol a auditů (i předběžné zprávy pro možnost součinnosti OSF s příjemcem!)
FAQ #17 Jaké jsou povinné přílohy MZ a ŽoP? Čestné prohlášení příjemce Podpisové vzory Seznam čísel účtů Soupiska faktur Faktury Akceptační/předávací protokoly Výpisy z účtů Doklad o odděleném účetnictví Dokumentace k osobním výdajům - př. smlouvy, výkazy práce, rekapitulace mzdových výdajů atd. (pokud jsou relevantní)
FAQ #18 Jak vyplnit ŽoP v IS Benefit7? 1.Veškeré identifikační údaje – tzn. název projektu, číslo projektu, název příjemce, typ žádosti apod. 2.Bankovní spojení – účet, který bude používán pro následnou refundaci finančních prostředků od MF 3.Finanční údaje: v kolonkách „Celkové způsobilé výdaje na projekt připadající na příjmy dle článku 55“ a „ Celkové způsobilé výdaje vynaložené v rámci křížového financování“ budou uvedeny nuly políčko „Zdůvodnění platby“ není nutné vyplňovat ostatní položky vyplňte v souladu s částkami dle Soupisky faktur celková nárokovaná částka na ŽoP musí souhlasit s výdaji projektu celkem na Soupisce faktur a se skutečností výdajů za uplynulé období (v Kč) v MZ
FAQ #19 Jak postupovat při vyplňování Soupisky faktur? při každé ŽoP si stáhnout poslední verzi Soupisky faktur z příloh PPŽP v současné době již nedochází k zaokrouhlování a nárokované částky se vyplňují včetně haléřů nemazat přednastavené vzorce vždy dokládat elektronickou soupisku ve formátu xls., která musí souhlasit s tištěnou verzí vyplnit všechna pole soupiska musí být podepsána oprávněnou osobou (stejná osoba jako u MZ/ŽoP, nesmí být podepsána pouze účetní)
FAQ #20 Jaké jsou požadované náležitosti faktur, akceptačních a předávacích protokolů? faktury na OSF předat kopie faktur – originály zůstávají u příjemce faktury musí obsahovat patřičné náležitosti dle zákona o účetnictví částky na fakturách se musí shodovat s částkami, které jsou uvedeny v Soupisce na fakturách musí být uvedena informace, že daný výdaj patří k projektu. Příklad textu: Tento projekt je spolufinancován z Integrovaného operačního programu, registrační číslo CZ.xxxx. akceptační a předávací protokoly (chybí podpisy zúčastněných stran)
FAQ #21 Jaké jsou náležitosti dalších povinných příloh MZ a ŽoP? Výpisy z účtů kopie výpisů z účtů, ze kterých/na které byly realizovány platby v souvislosti s realizací projektu IOP za období, za které je MZ a ŽoP předkládána výpis z elektronického bankovnictví obě formy výpisů z účtů musí být opatřeny razítkem příjemce a podpisem osoby odpovědné za účetní případy. Kopie navíc i označením „kopie souhlasí s originálem“
Doklad o odděleném účetnictví nutnost doložit sestavu po ukončení každé etapy projektu musí být patrné zejména závazky vyplývající z realizace jednotlivých výdajů, analytické zaúčtovaní v poměru SF (85%) a SR (%15) účetní sestava musí být vygenerovatelná z účetního systému kdykoliv znovu se stejným výstupem doklad musí být podepsán odpovědnou osobou (např. hlavní účetní) ze strany příjemce Seznam čísel účtů příjmový účet uvedený v tomto seznamu je používán pro následnou refundaci finančních prostředků od MF číslo výdajového účtu musí odpovídat přiloženým bankovním výpisům s jednotlivými úhradami výdajů projektu
FAQ #22 Co to je udržitelnost projektu a jaké z ní plynou povinnosti pro příjemce dotace? udržitelnost = fáze po ukončení realizace projektu – doba trvání 5 let příjemce má povinnost zajistit zachování dosažených výstupů projektu (vč. udržení dosažené hodnoty monitorovacích indikátorů) financování provozu projektů je odpovědností příjemce příjemce je povinen nadále informovat o změnách týkajících se projektu (např. změna kontaktní osoby, změna statutárního zástupce, technické změny, atd.) každoročně po dobu 5 let předkládat Hlášení o udržitelnosti
FAQ #23 Do kdy je třeba archivovat dokumentaci související s projektem? dokumenty a doklady, které se vztahují k operacím spolufinancovaným ze strukturálních fondů EU, podléhají ve všech fázích projektového cyklu a na kterékoli úrovni zapojení subjektů kontrole ze strany Evropské komise a dalších kontrolních orgánů příjemce je povinen archivovat veškerou dokumentaci související s realizací projektu (včetně účetních dokladů a dokumentaci o výběrovém řízení) v souladu s článkem 90 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 minimálně do konce roku 2021 příjemce je povinen zajistit, aby povinnosti spojené s archivací plnili také partneři a dodavatelé podílející se na realizaci projektu
FAQ #24 Jak ovlivní případné sankce uplatněné vůči dodavatelům schválenou dotaci? smluvní pokuta na základě vad a nedostatků dodávky → považuje se pokuta za zdroj financí na opravy a dokončení díla a neovlivňuje celkové způsobilé výdaje smluvní pokuta za nedodržení dodacích lhůt → sníží se celkové způsobilé výdaje o uplatněnou pokutu či penále o všech smluvních pokutách a penále informovat ZS MV formou OoZ bezprostředně po jejich vzniku
FAQ #25 Do kdy jsou výdaje v rámci projektů způsobilé? výdaje musí být zrealizovány, tj. s datem uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP), ještě v době realizace projektu (vymezení konečného termínu realizace projektů v rámci dané Výzvy) obecně způsobilost výdajů končí k
FAQ #26 Je možné převést majetek pořízený v rámci projektu (např. na zřizující/zřízenou OSS)? příjemce nesmí majetek získaný z peněžních prostředků projektu během realizace projektu ani v době udržitelnosti bez předchozího písemného souhlasu Zprostředkujícího subjektu MV prodat, převést, pronajmout či vypůjčit jinému subjektu příjemce dotace zůstává nezměněn a nadále zodpovídá za plnění příslušných povinností i při případném převedení majetku (nutné smluvně ošetřit vztahy příjemce a případné nové odpovědné osoby) musí být zajištěno trvající plnění cílů projektu i možnost kontroly pořízeného majetku následným auditem
FAQ #27 Je možné majetek pořízený v rámci projektu vyměnit/nahradit/upgradovat z důvodu morálního zastarávání, resp. jeho vyřazení (havárie, atp.)? příjemce může za předpokladu zachování výstupů a indikátorů projektu majetek pořízený z projektu v případě nutnosti vyměnit (ba má i povinnost nahradit nefunkční jednotku – např. v případě vyhoření serveru – obdobným komponentem plnícím svůj originální účel ve stejné či lepší kvalitě) nadále musí být zajištěno plnění cílů projektu v dosažené kvalitě neprodleně o vzniku situace informovat OSF formou OoZ nutné zachovat auditní stopu pro případ následných kontrol (např. protokol o vyřazení vč. zdůvodnění)
FAQ #28 Jaké další obecné tipy pro usnadnění administrace projektů může OSF ze své zkušenosti příjemcům dát? zachovávat auditní stopu v projektech (veškeré věcné, konkrétní, relevantní informace o realizaci projektu) případné vyvstalé problémy a rizika v projektech řešit vždy včas (= ihned po identifikování) s pracovníky OSF využít možnosti konzultace v rámci pravidelných pracovních týmů (připravit si konkrétní dotazy, dokumenty ke konzultaci – např. ŽoP, MZ) sledovat novinky na webu OSF nečekat při podání termínově vázaných dokumentů na poslední den daného termínu (např. v případě ŽoP a MZ, HoP) zajistit zastupitelnost v rámci svého projektového týmu pro případné požadované doplnění, zejména po předložení ŽoP a MZ, OoZ
Prostor pro dotazy
Děkujeme Vám za pozornost a přejeme hodně úspěchů při dokončování realizace Vašich projektů!