Krajina a životní prostředí. Krajina Krajina – jakákoliv část zemského povrchuKrajina – jakákoliv část zemského povrchu Krajina se skládá z mnoha prvků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Advertisements

Ozonová díra & Skleníkové plyny
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Příroda ovlivňuje člověka
Atmosféra Země.
Abiotické podmínky života
AMERIKA.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Krajina, krajinné složky
Tsunami Josef Matouš.
Kontinenty v pohybu.
Krajina a životní prostředí
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Světadíly a kontinenty + oceány
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Krajina a krajinná sféra
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s rozšířením, podmínkami a významem.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Globální, regionální a místní problémy životního prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
KRAJINNÁ SFÉRA.
Biosféra.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Podnebí, podnebné pásy.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Krajina Co to je krajina?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Atmosféra Země.
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Geografie Krajinná sféra
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
LITOSFÉRA zemětřesení
Problémy Ozónové vrstvy.
Environmentální problémy
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
Oceány.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

Krajina a životní prostředí

Krajina Krajina – jakákoliv část zemského povrchuKrajina – jakákoliv část zemského povrchu Krajina se skládá z mnoha prvků (lesy, louky, skály, řeky, jezera, pole, silnice…)Krajina se skládá z mnoha prvků (lesy, louky, skály, řeky, jezera, pole, silnice…) Krajinná sféra má dvě základní části:Krajinná sféra má dvě základní části: - přírodní krajina (fyzickogeografická sféra) - kulturní krajina – člověkem přetvořená (obyvatelstvo, sídla, zemědělství, průmysl, služby, doprava - socioekonomická sféra) Přírodní složku tvoří:Přírodní složku tvoří: - litosféra (svrchní část zemského tělesa) - atmosféra (vzdušný obal Země) - hydrosféra (vodstvo na Zemi) - pedosféra (půdy) - biosféra (všechny živé organismy)

Litosféra

Atmosféra

Hydrosféra

Pedosféra

Biosféra

Přírodní x kulturní x zdevastovaná krajina

Přetváření krajiny člověkem Krajiny se vytvářely miliardy let Člověk začal zasahovat výrazně do přírody teprve před lety – přechod lovce na zemědělce – vytvoření kulturní krajiny Velké zásahy do krajiny v 19. a 20. století Nárůst počtu obyvatel a technický pokrok Nejvíce postižen mírný podnebný pás

Vývoj počtu obyvatel na Zemi

Tropické deštné pralesy - odlesňování Nejvíce trpí odlesňováním tropické deštné pralesy, které jsou na druhém místě v tvorbě kyslíku (po mořských řasách) Amazonie (Jižní Amerika), Guinejský záliv (Afrika), Indonésie a Malajsie (odlesňování kvůli zakládání palmových plantáží) Důsledek – skleníkový efekt a klimatické změny, vyhnání místních obyvatel z pralesa

Polární oblasti Nejméně pozměněny lidskou činností Největší zásoby sladké vody vázané v kontinentálních ledovcích (Antarktida, Grónsko) Riziko roztátí ledovců a zatopení pobřeží všech světadílů

Vývoj modelové krajiny

Globální změny životního prostředí Globální změny klimatu Skleníkový efekt Ozonová vrstva Druhová rozmanitost Udržitelný rozvoj

Globální změny klimatu

Dlouhodobé změny podnebí Ve čtvrtohorách se střídají období s nízkou průměrnou teplotou (doba ledová) s obdobími teplého klimatu od začátku 20.století se průměrná teplota neustále zvyšuje a zvedá se hladina oceánu V některých oblastech se teplota zvyšuje, v některých klesá (např. vlivem posunutí studeného moř. proudu) Vyšší výskyt mimořádných klimatických událostí (extrémní mrazy, sucha, tropické cyklony,… Příčinou jsou přírodní vlivy (sopky,..) a lidské faktory (nadměrné vypouštění skleníkových plynů – CO2, metan)

Skleníkový efekt Klimatický proces probíhající v atmosféře Země. Jde o pronikání slunečního záření atmosférou na Zemi. Tzv. skleníkové plyny zadržují teplo odražené od Země a atmosféra se zahřívá Skleníkové plyny: voda (H2O), oxid uhličitý (CO2), metan (CH4) a oxid dusný (N2O) Oxid uhličitý se produkuje spalováním fosilních paliv (ropa, uhlí,..) či kácením tropických deštných pralesů Metan vzniká při chovu hospodářského dobytka Skleníkový efekt je nezbytný předpoklad života na Zemi. Jinak by teplota nebyla vhodná pro život na Zemi. Důležité je udržet množství skleníkových plynů v atmosféře v optimální míře

Skleníkový efekt

Ozonová vrstva Slunce vyzařuje též nebezpečné ultrafialové (UV) záření. Může být příčinou zdravotních problémů (poškození zraku, rakovina kůže) Většina záření se nedostane na Zemi, neboť ho zachytí ozonová vrstva (25-35 km nad Zemí) Ozonová vrstva však řídne vlivem produkce zejména freonů (chlor, fluor, brom), které se používaly v aerosolech, ledničkách,… Snížená koncentrace byla zejména nad Antarktidou – ozonová díra

Ozonová vrstva chrání před UV zářením

Úbytek ozonu nad Antarktidou

Druhová rozmanitost = biodiverzita Biodiverzita – rozmanitost druhů rostlin a živočichů Vyhynutí druhu – přerušení potravního řetězce Červená kniha – seznam ohrožených a vzácných druhů rostlin a živočichů Celosvětová ochrana oceánů, tropických deštných pralesů a mokřadů Ochrana v rámci EU zajišťuje Natura 2000 – soustava chráněných území Ohrožení diverzity i zavlečením nepůvodních druhů rostlin a živočichů – přemnožení nepůvodního druhu = invazní druh (králíci v Austrálii, mandelinka bramborová)

Mapa ptačích oblastí NATURA 2000

Udržitelný rozvoj Snaha vytvořit rovnováhu mezi ekonomickými potřebami a ekologickými možnostmi krajiny a zachovat kvalitní ŽP pro další generace Závislost člověka na přírodě -První zemědělci – vypalování lesů, obdělávání krajiny -Průmyslová revoluce (18.století) závažnější zásahy do žp -Dnes šetření neobnovitelných zdrojů a energie (využití obnovitelných zdrojů a recyklace)

Přírodní katastrofy Přicházejí náhle Při odstraňování následků pomáhá humanitární pomoc – dobrovolné finanční sbírky z celého světa a aktivní pomoc dobrovolníků Varovné systémy – měření seismické aktivity, postup cyklonů, povodňových vln – evakuace obyvatel, protipovodňových hrází

Povodně Důsledek přívalových dešťů nebo rychlého tání sněhu Dochází k rozlití vody z řeky do krajiny a sídel V ČR – červenec 1997, srpen 2002, červen 2013 Velké záplavy jsou každoročně v Bangladéši (monzunové deště) Ochrana protipovodňovými hrázemi a vodními nádržemi Suchá nádrž – tzv. polder (zatravněné území, do kterého se rozleje voda) Ve městech mobilní protipovodňové zábrany

Svahové procesy - eroze Velké deště mohou způsobit sesuv půdy nebo bahnotoky Činitelem je příroda (srážky, zemětřesení) nebo i člověk (těžba, odlesňování) Zejména v jižní Americe nebo v JV Asii Sněhové laviny (sesunutí sněhu po dráze větší než 50 m) – nebezpečí na prudších svazích při určité klimatické situaci (oteplení, nový sníh, neslepené vrstvy sněhu,…)

Extrémní sucha Velký nedostatek dešťové a podzemní vody Největší problém v Africe (odumírají rostliny a živočichové – zhroucení ekosystému) Desertifikace – rozšiřování pouští (příčina: sucho i lidská činnost) – rozšiřování Sahary, vysušování Aralského jezera Důsledky sucha: neúroda, nedostatek potravin, podvýživa, nemoci, válečný konflikt o vodu a jídlo, krajina je náchylnější ke vzniku požáru (časté požáry v Kalifornii a v australské buši)

Tropická cyklona Oblast tlakové níže, která vzniká nad oceány v tropických oblastech Má podobu obrovského víru Tropické cyklony podle oblasti vzniku se nazývají: Hurikán – vzniká v oblasti střední Ameriky (Karibské moře) Tajfun – bouře vznikající u východoasijských břehů a v Indickém oceánu

Výskyt tropických cyklon

Vlny Tsunami Vznikají při zemětřesení nebo výbuchu sopky pod mořskou hladinou Přívalové vlny – na širém oceánu nejdou ani rozeznat; v mělkých mořích vytváří vlny až 40 m Největší katastrofa v roce 2004 v Indickém oceánu (zemětřesení o síle 9 stupňů), obětí na životech

Zemětřesení (atlas 14-15) krátkodobé otřesy zemského povrchu Vyvolaný pohybem litosférických desek a jejich střetem Hlavní zemětřesné oblasti se nachází na styku litosférických desek (Japonsko, Indonésie, západní Amerika, jižní Evropa, střední Asie) K záznamu otřesů slouží seismograf Síla se měří podle Richterovy škály (12 stupňů) Nejsilnější otřesy jsou v epicentru – místo kolmo nad místo vzniku zemětřesení

Sopečná činnost Vzniká v důsledku vnitřní aktivity Země a dochází k ní na styku litosférických desek V hlubinách Země dochází k tavení hornin a vzniká magma, které vlivem tlaku litosférických desek se dostává na povrch jícnem sopky Magma, které dosáhne zemského povrchu se nazývá láva Okolí výbuchu ohroženo lávou a sopečnými plyny Vznik atolů – korálových ostrovů sopečného původu Posopečná aktivita – vznik minerálních a termálních pramenů (Karlovy Vary) nebo bahenní sopky (v západních Čechách)

Geografické informační systémy GIS Elektronické zobrazení informací, které lze zobrazit v mapě Pracuje s polohou objektů nebo jevů a dokáže je do mapy uložit pomocí zeměpisných souřadnic Základem GIS je mapa Družicové a letecké snímky zobrazují aktuální stav daného území (po povodních, požárech,..) GIS jsou uloženy ve vrstvách – vodstvo, doprava, infrastruktura, turistické značky – jednotlivé vrstvy lze vypnout nebo zapnout dle potřeby Mapy.cz, maplandia.cz, chmi.cz/meteo/sat, earth.google.com cenia.cz Značky v mapě jsou: bodové, liniové, plošné

GPS Global Position Systém – navigační systém umožňující určení přesné polohy podle družice Lze vypočítat aktuální polohu včetně nadmořské výšky kdekoliv na Zemi Je potřeba mít GPS přijímač (může být součástí hodinek, mobilu,..) GPS přijímač musí mít nad sebou otevřenou oblohu