Asistent prevence kriminality aktuality. 2 Legislativní ukotvení Asistent prevence kriminality (dále jen „APK“) je zaměstnancem samosprávy zařazeným v.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Advertisements

Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Asistent prevence kriminality Ministerstvo vnitra odbor prevence kriminality.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Individuálně, ale společně a jinak
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Centrum na podporu integrace cizinců
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Zákon o sociálním podnikání
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
„IOP – šance pro váš rozvoj“
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Zákon o sociálním podnikání
eRecept – komunikace se základními registry
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Příspěvek na konferenci
Pracovnělékařské služby
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Aplikace Monitorovací systém
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zvláštní odborná způsobilost
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
Projekt Komplexní program podpory ke zvýšení zaměstnanosti žen na trhu práce v Ústeckém kraji PRÁCE PRO KAŽDOU Registrační číslo projektu.
Dotační program Ministerstva vnitra k ochraně škol a školských zařízení 12. prosince 2018 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského.
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Profesionalizace sociální práce v ČR
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Asistent prevence kriminality aktuality

2 Legislativní ukotvení Asistent prevence kriminality (dále jen „APK“) je zaměstnancem samosprávy zařazeným v obecní policii ve smyslu zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů. APK není strážníkem ani čekatelem, ale plní úkoly, které nejsou dle zákona o obecní policii svěřeny výhradně strážníku nebo čekateli, zejména se: podílí na prevenci kriminality v obci; přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku; provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci;

3 Silné stránky projektu zaměstnání osob dlouhodobě a obtížně nezaměstnaných se znalostí specifik SVL; působení APK snížilo riziko páchání trestné činnosti, riziko vandalismu a zvýšilo pocit bezpečí občanů; APK pomohli k navázání kontaktu mezi obyvateli lokalit a strážníky; došlo ke změně postojů dětí i jejich rodičů ke strážníkům a k dodržování zákonů; postupná změna náhledu na romskou komunitu jako na skupinu ryze problémovou;

4 Silné stránky projektu objektivně dochází ke snížení počtu oznámení a stížností na vybrané přestupky zejména proti veřejnému pořádku; došlo zároveň ke zvýšení objasněnosti různých přestupků, a to na základě místní a osobní znalosti APK; APK jsou obyvateli lokality velmi pozitivně přijímáni a obyvatelé lokalit se na ně se svými problémy obracejí (a to jak příslušníci romské menšiny, tak i příslušníci majority); téměř všichni APK se identifikovali s rolí „ochránce zákona a spolupracovníka městské policie“; z pohledu městské policie je pozice APK zajímavou a efektivní možností jak „nerepresivním způsobem“ usměrnit chování obyvatel vyloučené lokality;

5 Silné stránky projektu obyvatelé lokalit vnímají APK jako součást systému bezpečnosti; důkazem důvěry obyvatel v asistenty je fakt, že samotní obyvatelé se přímo na ně obracejí s žádostmi o řešení jejich problémů (nejčastěji vyplývající ze soužití s problémovými rodinami); veřejnost dále kladně hodnotí zodpovědný přístup APK k jejich získané práci a její vliv na snížení negativních jevů v SVL; úspěch projektu je znásoben vytvořením návazných preventivních programů a zakomponováním činnosti APK do strategických a rozvojových dokumentů obce (integrace, prevence, rozvoj …) a do pracovních skupin.

6 Slabé stránky projektu Nevhodný výběr asistenta = páchání trestné činnosti, šíření pomluv a nepravdivých informací, nadržování příbuzným … APK se nepodařilo ve všech lokalitách navázat takové vztahy v SVL, především v místní romské komunitě, které by jim pomohly do ní hlouběji „proniknout“ a spolupodílet se odstraňování bariér a řešení problémů; nedostatečně konkrétní zadání práce pro APK, absence přímého vedení a důsledné kontroly práce APK ze strany obecní policie; neochota resp. nedostatečná motivace APK k doplnění formálního stupně vzdělání, které by jim otevřelo cestu k jiným pracovním pozicím (např. strážníka obecní policie);

7 Slabé stránky projektu média zveřejňují tendenční a zkreslené informace o působení APK. Utvrzují a povzbuzují předsudky majority vůči minoritám a sociálně vyloučeným; despekt některých strážníků k APK; podcenění personální práce uvnitř obecní policie; proces zavádění projektu do obce; není garantována kontinuita realizace projektu, protože není zajištěno víceleté financování z národních zdrojů. To způsobuje nejistotu v působení APK, zadluženost APK, která jim neumožňuje plně využívat platu, který podléhá exekuci

Současnost Projekt APK je podporován ze dvou zdrojů –státní rozpočet, kapitola Ministerstvo vnitra, státní účelová dotace v rámci Programu prevence kriminality 2013 (45 obcí, 88 asistentů) –Evropský sociální fond, Operační program lidské zdroje a zaměstnanost (reg. č. CZ 1.04/ / ) /11 obcí, 50 asistentů) Celkově je projekt Asistent prevence kriminality v roce 2013 realizován v 56 obcích, kde působí 138 asistentů.

9

10 Projekt podpořený z OP LZZ bude ukončen v červnu 2014 zapojená města: Děčín, Havířov, Chomutov, Karviná, Kutná Hora, Litvínov, Most, Obrnice, Orlová, Ostrava, Šluknov Výstupy –standardizace fáze výběru APK i mentorů –Standardizace vstupního a průběžného vzdělávání –Vytvoření metodiky činnosti APK –Akreditace vzdělávacího kurzu –Nalezení trvalého pracovního uplatnění pro 10 APK

APK v systému Národní soustavy povolání odboru prevence kriminality se podařilo s platností od 1. října 2012 nově zařadit pozici APK do Národní soustavy povolání konkrétně viz d_sm1=8 d_sm1=8 Pracovní pozice APK byla Sektorovou radou Národní soustavy povolání pro Veřejnou správu úspěšně schválena a stala se součástí Katalogu Národní soustavy povolání 11

APK v NSP NSP je významným zdrojem informací pro oblast řízení a rozvoje lidských zdrojů a profesního vzdělávání ve všech jeho stupních NSP významně posiluje roli zaměstnavatelů v těchto oblastech NSP se stává základnou pro budoucí mobilitu a flexibilitu na trhu práce v kontextu celé Evropské unie

Vyhodnocení efektivity za rok 2012 hodnocení provedly samy obce na základě formuláře OPK MV projekt jednoznačně plní očekávání realizátorů – samospráv a MP vysoký efekt v rovině přestupků – uklidnění situace v problémových lokalitách, snížení počtu přestupků případně jejich zvýšení (odkrývání) za podmínky zvýšení objasněnosti

Vyhodnocení efektivity za rok 2012 Počty přestupků proti občanskému soužití poklesly po zahájení realizace činnosti APK v rozpětí od 17% (ze 158 na 132-Krupka) do 100 % (z 15 na 0 - MP Sokolov). Pouze v Rotavě došlo v tomto ukazateli k drobnému zvýšení ze 44 na 47 což činí zvýšení o 6,8%.

Vyhodnocení efektivity za rok 2012 U veřejného pořádku ve většině případů došlo k výraznému snížení (Krupka o 24%; Sokolov o 86% u MP a 3,16% u PČR; Bruntál o 50%) Ke zvýšení došlo např. ve Vejprtech (+36%) nebo Rotavě (+28%) vykázaly zvýšení. Podobně jako u přestupků majetkového charakteru, kde naopak ve většině míst vykázali nárůst, je tento nárůst odůvodňován zvýšenou „pozorností“ a „všímáním si“, a to jak přímou pochůzkovou činností APK nebo zájmem občanů APK takové skutky hlásit (mnohdy i mimo službu). Co se týče nápadu TČ, nejsou výsledky tak výrazné, přesto např. Bílina udává pokles o 36%, Praha 14 o 27%, Krásná Lípa o 17%, Rotava o 14,2%. Zvýšení nápadu TČ je vysvětlováno podobně jako u přestupků připisují zvýšené pozornosti a zvýšenému odhalování.

Indikátory hodnocení efektivity –Snížení počtu vybraných přestupků a trestných činů –Snížení počtu výjezdů MP/PČR do problémové lokality –Snížení počtu oznámení občanů na rušení veřejného pořádku –Zvýšení pocitu bezpečí –Zlepšení komunikace mezi sociálně vyloučenou lokalitou a organizacemi samosprávy

Budoucnost projektu z prostředků samosprávy - asistent je zaměstnán v obecní policii na pozici asistenta prevence kriminality nebo na pozici strážníka případně na pozici např. terénního sociálního pracovníka; ze státních prostředků, z rozpočtu Ministerstva vnitra v rámci Programu prevence kriminality –samospráva musí podat žádost o dotaci, splnit podmínky vyhlášené MV, doplnit minimálně 10 % finanční spoluúčast, –může být příjemcem státní účelové dotace vždy na jeden kalendářní rok (tj. do konce roku 2014 a poté do konce roku 2015) –garance další podpory není v této chvíli možná, protože platnost vládou schválené Strategie prevence kriminality v ČR končí v roce 2015 (usnesení vlády č. 925/2011) –garance poskytnutí dotace je podmíněna naplněním rozpočtu MV na oblast prevence kriminality, kvalitou podané žádosti, zajištěním vstupních podmínek na straně obce pro spuštění projektu a objektivní bezpečnostní potřebou zřídit pozici asistenta v lokalitě;

Budoucnost projektu ze státních prostředků, z rozpočtu Úřadu práce ČR v rámci podpory aktivní politiky zaměstnanosti. –podpora APK prostřednictvím institutu veřejně prospěšných prací vykonávaných dle potřeb a požadavků obce s nutností dodržovat standardy a doporučení vydaná MV a obsažených také v Národní soustavě povolání. –Tato varianta bude předmětem jednání s Generálním ředitelstvím Úřadu práce ČR (1. října 2013);

Budoucnost projektu z prostředků Evropské unie s využitím výzev budoucího (2014 – 2020) programovacího období využití výzev zaměřených na zvýšení zaměstnanosti obtížně zaměstnatelných osob a výzev podporujících sociální integraci současné i budoucí programovací období umožní podávat žádosti na podporu projektu asistent prevence kriminality orgánům územní veřejné správy (kraje, obce) i orgánům státní správy (např. Úřad práce ČR) tyto projekty by vhodně navázaly na individuální projekt OPLZZ realizovaný MV (ukončen k ) a využili by jeho závěry a výstupy. Podmínkou realizace projektů je nutnost dodržovat standardy a doporučení vydaná Ministerstvem vnitra a podmínek obsažených také v Národní soustavě povolání Pozn.: vážný zájem o podporu APK z prostředků OPLZZ v současném období měl Moravskoslezský kraj / problémy s opakovaným financováním stejného projektu / konzultace – řešení

APK II MPSV zhodnotilo realizaci projektu APK jako velice úspěšnou vyhlásilo individuální výzvu C5 v rámci OPLZZ pouze pro MV k realizaci APK II Dne 30. září 2013 podalo MV žádost o dotaci na APK II Plán: –75 APK ve 20 obcích –přímý výkon práce APK duben 2014 – srpen 2015 (17 měsíců) –průběžné odborné vzdělávání, supervize, tvorba metodik pro řízení APK a zvládání rizikových situací

APK II Výběr 20 obcí bude zahájen v říjnu 2013 / výběr APK prosinec 2013-leden2014 / školení APK a mentorů únor-březen 2014 K účasti budou vyzvány pouze obce, které zahájily realizaci APK v roce 2013 s podporou státní dotace v rámci Programu prevence kriminality a mají zřízenu MP (45 – 3 PČR = 42 obcí) / nelze zařadit 11 obcí realizujících APK I v rámci OPLZZ

22 Ministerstvo vnitra ČR Odbor prevence kriminality Mgr. Radek Jiránek a JUDr. Tomáš Koníček oddělení preventivních programů, dobrovolnické služby a lidských práv