Metodická schůzka RŠPP – VIP II 23.11.2010 Dr. Anna Kucharská, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ CHOMUTOV, ZAHRADNÍ 5256 SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ Libuše Slavíková 2. června 2016.
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Výstupy projektu „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ Kontrolní šetření kvality sociálních služeb Mgr. Blanka Mikaušová Odbor sociálních.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Proč je dobré požádat o prostředky ze šablon. Je to jednoduché Není to souboj o peníze – vyjdou na každou školu Žádost o podporu i zprávy o realizaci.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Úřad práce České republiky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Institucionální cesta podpory
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
Pracovní porada Pracovní list.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Pracovní porada Pracovní list.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Dětský klub Malý drak.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
Výchovné a kariérové poradenství v ZŠ a MŠ Vinařice, okres Kladno
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Život bez střeva , Praha.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.

Z formulářů aktivit metodiků speciálních pedagogů září a říjen 2010 Podpora nově zapojeným specialistům Metodická pomoc při zpracování IVP, následné péče (nápravy, stimulační programy) Specialisté ve ŠPP (spolupráce s VP, ŠMP), spolupráce s vedením školy, učiteli, spolupráce s rodiči Sběr dat a zpracování MZ Podpora práce se třídami Podpora v oblasti koncepční práce – zpracování podkladů pro nárokování asistentů pedagoga Dlouhodobá nemocnost specialisty, řešení odchodu specialisty z projektu, hledání nového Kontrola dokumentace, webu Spolupráce s CPIV

Metodická zpráva č. 6 I. Aktuální vztah školy a rodiny II. Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními Průměrná délka textu 3 strany / 1 školu Minimální délka 2 strany / 1 školu Maximální délka 6 stran / 1 školu

I / 1 Spolupráce s rodiči

MZ 6 / Vztah rodiny a školy A) Vyjmenujte nejčastější formy spolupráce mezi ŠPP a rodiči Formy Osobní konzultace: na 1. místě v pořadí (83 %) Jak se konzultace uskutečňují, kdo s kým konzultuje? - specialista – rodič (s jedním rodičem, oběma) - specialista – rodič + učitel - specialista – rodič + žák - osobní individuální konzultace specialista – rodič + učitel + žák - osobní individuální konzultace specialista – rjiný člen rodiny (+ učitel + žák) - integrační tým + rodič Další členové dle aktuální potřeby konkrétního „případu“ (OSPOD, zástupci odborného zařízení Déledobější spolupráce, opakované konzultace, sledování pokroků, řešení průběhu poskytované péče (celkem 20%) Telefonická konzultace : 13% na prvním místě v pořadí Mailová korespondence,, internetová poradna, web školy, kapitola věnovaná ŠPP, kde jsou informace o možnostech spolupráce, blog školního specialisty (24%) Písemné informace, osobní pozvánka ke spolupráci, dotazníky, propagační brožury (20%)

MZ 6 / Vztah rodiny a školy Třídní schůzky (4 % na prvním místě), třídní setkávání, konzultační dny v rámci školy, mimořádné třídní schůzky svolávané z aktuální potřeby (situace ve třídních vztazích) Spolupráce s rodiči přes učitele a také komunikace přes žáka (ŽK, vzkazy) Účast na intervenčních a reedukačních programech Vřazovací řízení Účast na zápisech, práce s rodiči Účast na úvodních seznamovacích setkání s rodiči (1.ročník, 6. třída, nástup na SŠ) Výchovné komise Účast na Dni otevřených dveří Akce pořádané školou Besedy, přednášky Rodič má možnost před zahájením vyučování zastavit se u školního SPPG, bez ohlášení Rodič má možnost předávání dítěte ve ŠD zastavit se u školního SPPG, bez ohlášení Návštěvy v rodinách (1x), konzultace v přirozeném prostředí (nechodí do školy) – obchod, supermarket, kino ( 1x)

MZ 6 / Vztah rodiny a školy Změrnost konzultací: Domluvené, plánované vs. aktuální dle požadavků rodiče, neohlášeně (někde zpravidla) Frekvence: jednorázové vs. opakované Obsahy konzultací: (38 %) -Pro řešení žáků se ZP, ZZ, SZ: integrace IVP, obtíže dětí se ZP, ZZ, SZ, vedení rodiče pro práci s dítětem v domácím prostředí -Pro spolupráci rodiče s učitelem (mediace) -Pro řešení obtíží v rodině (problémy v rodinách, matky samoživitelky, výchovné obtíže související s rodinnou situací, vztahy mezi sourozenci, kontakt s OPD, -Problémy žáka: prospěch, domácí příprava, jak na učení -Problémy žáka: výchovné problémy, prospěch, záškoláctví, nutné rychlé řešení (neodkladnost), účast na výchovných komisích školy, hledání vhodného odborného pracoviště a zajištění kontaktu s tímto pracovištěm -Preventivní setkávání s rodiči (před 1.třídou, v ohrožených skupinách -Profesní poradenství, zejm. žáků se ZP -Odborná literatura, vhodná pracoviště -Přestup na školu Hodnocení spokojenosti se stávajícími formami spolupráce

MZ 6 / Vztah rodiny a školy B) Netradiční formy spolupráce s rodiči? Jaké? Co se osvědčilo ? Otázka: Co je netradiční forma spolupráce: - Vzhledem ke škole – tj. nové, dříve nebyly uplatňovány - Netradiční ve vztahu k jiným školám – děláme něco jinak než ostatní? Žádné netradiční formy spolupráce (26 %) : vs. netradiční formy (zbývající počet)

MZ 6 / Vztah rodiny a školy Konkrétně: Účast rodičů na reedukačních skupinách ( 15% ), rodičovská skupina pro děti s ADD/ADHD, psychosociálním výcvikem Kurzy pro předškoláky ( 12% ), představení se již v MŠ ( 10% ), schůzky s rodiči před nástupem do školy (1. st. i SŠ) Náslechy v hodinách, účast na práci specialisty s dítětem (8 %) Den otevřených dveří, výjezdové pobyty pro rodiče a žáky s účastí školy, lyžařský výcvik, projekty, adaptační, pobyty, slavnosti školy, vánoční setkávání, společné víkendy, táborák, pracovní dílny aj. Schránka důvěry Představení se rodičům na RS – projít všechny třídy, informovat, dát kontakt Třídní schůzky za účasti žáků s občerstvením Schůzka všech rodičů dané školy s ředitelkou Workshopy pro rodiče (SPU), smlouvy s rodiči Pomůcky, literatura pro zapůjčení, výstavy pomůcek On-line žákovská knížka

MZ 6 / Vztah rodiny a školy C) Typické skupiny problémových rodičů, vyhodnocení příčin problémů Otázka: zda bylo vztahováno k práci specialisty, spolupráci nebo víc obecně – vše, co komplikuje vzdělávání, kde je možné problém ve spolupráci předpokládat Rodiče nejsou vnímáni jako problémoví Jde spíš o nutnost motivovat je pro spolupráci, akceptaci odmítnutí spolupráci, nelze spolupracovat za každou cenu, musí se počkat, až budou chtít, vždy jsou dvě strany, zda bude spolupráce možná (8 %) Není zkušenost s problémovými rodiči: spolupráce byla navázána ve všech případech (odpověď postižena ve smyslu prvního chápání otázky) (5 %) Jsou vyjmenovány skupiny problémových rodičů – komplikující vzdělávání i spolupráci na řešení žáka prostřednictvím zapojení školního specialisty (87 %) Nejčastěji: žáci se sociokulturně znevýhodněného prostředí (66 %)

Jsou vyjmenovány skupiny problémových rodičů: Rodiče ze sociokulturně odlišného prostředí, neúplných rodin, matky samoživitelky, nezaměstnaní rodiče, ekonimicky slabí, ale i jiná etnika, cizinci Rodiče bez zájmu o dění kolem dítěte, nespolupracující, nekomunikující se školou, nevěnující pozornost problému dítěte Formálně spolupracující, řešící problém v jeho nejvyšší úrovni, pak odpadá zájem, přestanou spolupracovat po přidělení dg. v PPP, ale i rezignující rodiče Přehnaně ambiciózní rodiče, velké nároky na dítě, výkonově zaměření, stresující dítě Rodiče příliš pečující, hypeprotektivní, nekritičtí, neobjektivní, svalující vinu na školu, škola jako protivník, dítě nemá ze strany učitele porozumění Rodiče příliš informovaní, kteří vědí, co dítě potřebuje a vymáhají různé úlevy, zasahuje do práce učitele, příliš informovaní Osobnostně problematičtí rodiče, hysteričtí rodiče, příliš úzkostní, s psychiatrickou dg., problém závislostí, rodiče s nižším nadáním Problém v rodinné situaci - rodiče ve střídané péči o dítě, příp. s novým partnerem, v rozvodovém řízení, v konfliktní situaci Rodiče, podřízení svými rodičům, nekompetentní, zásahy prarodičů do péče o dítě Nedůslední rodiče, nedůvěřiví, odmítající problém dítěte, nezralí Nemající čas na řešení problému dítěte, podnikatelé, příliš zaměstnaní, bohémové Omlouvající,neřešící záškoláctví, tolerující úniky Rodiče přenášející špatnou zkušenost s jinou školou, projikující své problémy

I / 2 Vztahová síť školy ve vztahu ke komunikaci o dítěti s rodiči

MZ 6 / Vztah rodiny a školy A)Formy a způsoby komunikace o žákovi uvnitř školy Vždy individuální, vychází se z různých možnosti sběru dat, ne vždy se všechny uplatňují Výčet jednotlivých forem Shromažďování informací ŠSP o problémových žácích, monitoring, neformální si „povídání o žácích“ Pravidelné schůzky ŠSP a všech U, ŠSP a TU, ŠSP a pedagogů asistenta, ŠSP a vedení Osobní komunikace ŠSP – U Konzultační hodiny vyučujících, konzultační hodiny ŠSP Telefonické konzultace Žákovské knížky Porady pedagogů, porady vedení školy, metodické porady Náslechy ve třídách, účast na mimoškolních akcích, sledování žáků mimo vyučování Třídní schůzky Výchovné komise Informace z materiálů o žákovi (katalogové listy, IVP, hodnotící zprávy, průběh poskytování péče, zprávy z PPP, „výchovný deník“, kázeňský sešit TU, sešit v třídní knize aj.)

MZ 6 / Vztah rodiny a školy B) O čem se dozvídá ŠSP naposled…. Nezaznamenáno, případně jen velmi málo (39 %) Vyučující si chce problém vyřešit sám, dozvídá se jen o těch, které nevyřešil nebo kde se vyskytl problém v komunikaci v průběhu jeho řešení, případně rodiče nesouhlasili s postupy učitele (26% ) Rodiče řeší problém žáka s ředitelem, ten informuje TU a jako poslední je informován specialista (nejčastěji) (22 %) Rodiče si přejí zachovat anonymitu, řeší problém s někým jiným než ŠSP (VP, vedení) – nutno respektovat Nedozví se o problémech, které nejsou v jeho kompetenci – např. profesní poradenství (VP), práce s žáky s poruchami chování (psycholog) Chybí komunikace ve ŠPP, více angažován je VP, nepředá informace ŠSP Není zcela přesně zpracován postup předávání materiálů o dítěti z různých institucí, jsou v rukou rodiče, ten je předá TU a mohou se „ztratit“ – nejsou předány do ŠPP, příp. si ve vezme VP a nepředá ŠSP Někdy i jen prosté zapomenutí, hranice vše pojmout

I /3 Přenosy negativních kompetencí

MZ 6 / Vztah rodiny a školy Delegování kompetencí na ŠSP Není možné odpovědět, nestalo se. (32 %) Zpravidla se nestává, snažíme se dodržovat vymezené činnosti (22 %) Konkrétní odpovědi (44 %) Nezodpovězeno (0,5 %) KONKRÉTNÍ SITUACE: ŠSP a vedení školy: Školní sppg je vedením školy požádán, aby řešil to, co zpravidla není jeho kompetence začne situaci řešit. Vzápětí se dozvídá, že to není jeho kompetence. Žádost vedení, aby vyřešil spor mezi rodiči a učitelem – vede spíš rodiče jak by se mohli dohodnout, žádá aby ŠSP učiteli domluvil (přístup k žákovi, metody hodnocení, náročnost výuky, komunikace s dítětem aj.) Vedení požaduje zhodnocení „kvality učitele“ (např. pro setrvání ve škole)

MZ 6 / Vztah rodiny a školy ŠSP a učitelé Přenášení neúspěchu na PPP – nic tam nenapsali, nemám jak postupovat, neřeším TU požaduje po ŠSP návrh vyšetření v PPP, má pro rodiče větší váhu TU učitel žádá, aby ŠSP domluvil rodičům – je mu to nepříjemné, odborník to umí lépe, případně zajištění lepší klasifikace, tolerance, rodič chápe ŠSP jako nadřízeného Učitel žádá, aby nebyl jiný učitel na žáka – nespravedlivý, přísný, netolerující, neomlouvající – přístupy k žákovi ŠSP a rodiče Jeden z rodičů žádá, aby ŠSP druhému domluvil, zařídil péči v době pobytu u otce, aby se otec s ním učil, aby nebyl druhý rodič tak…. Rodič požaduje omluvy dítěte (zapomínání, pomůcky) Rodič nárokuje sledování „spravedlivé“ klasifikace ŠSP a vnější síť školy OSPOD chtěl, aby ŠSP asistoval při odebrání dítěte – oslovili FOD

I / 4 smlouvy s rodiči

MZ 6 / Vztah rodiny a školy A) Smlouvy s rodiči Není známo: 0,5 %Nerealizují se : 19 % Realizují se v rámci IVP 24 % Ne smlouva, ale dohoda, písemný souhlas 9 % Generální a individuální souhlasy 0,5% Neuvedeno 0,5 % Výčet oblasti, kde se smlouvy realizují 33 % Při vzdělávání žáků, kteří nesplní kritéria na ZP a potřebují modifikaci přístupů, dokument „Rozvaha“ (jako IVP) a Dohoda – spoluúčast rodiče, Plán rozvoje Smlouvy se dají praktikovat až na SŠ, kdy může ředitel žáka vyloučit, v ZŠ nikoli Účast na canisterapii, logopedii Darovací smlouva mezi rodiči a školou Ne smlouva, ale zápis z jednání s rodiči, k čemu se zavazují oni a co bude zajišťovat škola Podpůrné programy, zapojení rodičů Výuka čj – plán rozvoje Pravidla určuje školní řád

MZ 6 / Vztah rodiny a školy B) Co je obsahem, k čemu směřují: Obsahem je konkrétné péče o dítě, v rámci integrace nebo práce před diagnostikou, Případně i tam, kde již byla dg. provedena bez očekávaného závěru Dohodnout pravidla, podíl školy i rodiny na práci, práva a povinnosti Motivovat rodiče – co je psáno, to je dáno, podpisy jako stvrzující akt Aby rodič věděl, že co se děje ve škole, má nějaký rámec povinnosti (zápis z výchovné komise) c) Smysluplnost Zaručena pokud rodič chce, není tlačen Pokus ne nepostupuje formálně Ani „papír“ nezajistí práci s dítětem doma – není vymahatelné, že se na něčem domluvili

II Spolupráce ŠPP a ŠPZ

MZ 6 / Spolupráce ŠPP a ŠPZ S kým ŠPP spolupracuje? Uváděno: PPP (89 %), SPC (78), SPV (0,5%), jiná zařízení (17%) Hodnocení spolupráce Bez hodnocení, jen výčet (24 %) Deklarovaná dobrá spolupráce (65 %) Formální spolupráce (10 %) Problémy ve spolupráci (1 %) Formy spolupráce Návštěvy SPPG: z PPP 1x měsíčně, za 3 měsíce, 2x do roka aj. Telefonické konzultace, mailová korespondence Osobní jednání Schůzky jednotlivých zainteresovaných (PPP, ŠPP, TU, rodič, žák) ŠSP jako zprostředkovatel mezi školou a PPP/SPC Pomoc a metodické vedení školního metodika prevence Účast na přednáškách pro pracovníky PPP, školy

MZ 6 / Spolupráce ŠPP a ŠPZ Pozitiva Zpřesnění kompetencí obou SPPG, dohodnutí na diagnostických nástrojích Participace na řešení obtíží žáků Pracovníci SPC vycházejí ze zkušenosti se žákem ve školním prostředí, náslechy Dříve prodleva v řešení PPP, dnes zlepšení Ochota pracovníků PPP podílet se na řešení Vtahování do dění – přednášky, besedy aj. Negativa Byly zrušeny pravidelné konzultace pracovníka ve škole Zpráva z PPP se musí učitelům vysvětlovat Odtrženost pracovníků PPP od reélného života ve škole, doporučení nejsou vždy reálná Formálnost přístupů PPP Zvyšující se čekací doby v SPC, přetíženost Chyby ve zprávách, „zkopírované“ části textů ve zprávách, u chlapce v ženském rodu aj. Dlouhá čekací doba (5 měsíců), zpráva přes rodiče ještě situaci komplikuje

MZ 6 / Spolupráce ŠPP a ŠPZ Oblasti spolupráce ŠPP a ŠPZ problematika vzdělávání žáků se SPV spolupráce při zápisu dětí do 1.tříd – odklady školní zralosti vyšetřování dětí a následné kontroly pomoc pedagogicko-psychologické poradny při tvorbě IVP, kontrola jeho plnění a účinnosti integrací pomoc při případných problémech s již vyšetřenými žáky péče o hraniční žáky nadaní žáci maturita u žáků se SPV zapůjčování pomůcek

Hezký den!