Management a marketing v knihovnách Ing. Radka Johnová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Vybrané metody analýzy
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Struktura podnikatelského plánu
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
MARKETING Základy marketingu. Marketing Mercurius Mercator Market Der Markt.
Management a marketing v knihovnách Ing. Radka Johnová, Ph.D.
MARKETING Základy marketingu. Marketing Mercurius Mercator Market Der Markt.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Marketing v knihovnách Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Management Motivace Personalistika. Motivace Výkon schopnosti a podmínky Lidský potenciál.
Event Marketing. Komunikační mix podle účinku EfektKrátkodobýDlouhodobý ImageEvent marketing Reklama na značku Public relations Korporátní reklama Reklama.
Tvorba značky. Značka Hodnota Investice Přínosy Systém hodnot.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Analýzy a strategie Analýzy. Analýza SWOT S – Strengths; silné stránky W – Weaknesses; slabé stránky O – Opportunities; příležitosti T – Threats; ohrožení.
Analýzy a strategie Analýzy. SWOT Heuristika PEST a SLEPT.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
MARKETING Ing. Radka Johnová Ph.D.
CENA …a umění. Cena umění a kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
ARTS MARKETING Marketing umění a kulturního dědictví Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Marketingová komunikace. Účastníci Dodavatelé Odběratelé Veřejnost Zaměstnanci Státní a místní samospráva Umělci Znalci Kritici Žurnalisté Sponzoři.
Sponzoring. Tři pilíře Sponzor (firma, podnik) Sponzorovaní (neziskové organizace) Zprostředkovatelé spolupráce (média)
Strategie.
MARKETING Přednáška P
Strategie regionu, obce
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING 2.
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Tvorba značky.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Sponzoring.
Marketingová komunikace
MARKETINGOVÝ PLÁN PRO ROK 2009
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Management a marketing v knihovnách Ing. Radka Johnová, Ph.D.

Management informačních služeb Část 1

Management Manus Manage

Základní poslání organizace, smysl a účel její existence Cíle Plánování Rozhodování Organizování Motivace Personální řízení Organizační kultura Etika

Cíle Strategické Taktické Operativní

Hierarchie strategických cílů Trh Image Pracovníci Hospodárnost

Rozhodování Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec

Bariéry racionálního rozhodování jedince Nezasahování nebo odsunutí rozhodnutí Teorie satisfakce - nehledání optimální varianty, aspirační úroveň Neracionální jednání pod tlakem

Skupinové rozhodování Více znalostí a zkušeností Více faktů a variant řešení Účast jako motivační faktor Iniciativa při realizaci Vyšší ochota riskovat Pomalejší Kompromisy Dominantní jedinec nebo malá skupina Menší akceschopnost Zodpovědnost

Metody řešení rozhodování Exaktní Pragmatické (Peter Drucker)  Mezní podmínky pro cíle  Realizace (kdo, co, kdy)  Vyhodnocení výsledků, porovnání se záměry Heuristické

Fáze rozhodovacího procesu Identifikace problému a zjišťování jeho příčin Stanovení cílů Tvorba variant řešení Hodnocení variant a výběr nejlepší Realizace rozhodnutí Vyhodnocení realizace a event. korekce

Organizování Organizační modely  Systém 1 - byrokratický model Maxe Webera  Systém 4 - behavioristický model Rensise Likerta  Teorie kontingence

Reorganizace Analýza současného stavu - vnější faktory Vnitřní faktory:  Rozložení pravomocí  Dělba práce  Tvar organizační pyramidy  Využití pracovníků  Informační proces  Mimořádné situace  Sociální kompetence manažerů Reorganizace a podnikové klima  Rizika  Úspěšnost  Spoluúčast  Informace  Mluvčí  Výhody  Šance

Motivace Výkon schopnosti a podmínky Lidský potenciál

Výkon

Pyramida potřeb– A. Maslow

Motivační teorie A.H. Maslow: Teorie potřeb (1943) F. Herzberg: Motivačně hygienická teorie (1959) E. Mayo: Teorie lidských vztahů (1945) D. McGregor: Teorie X a Teorie Y (1960) J.S. Adams: Teorie spravedlnosti (rovnováhy vydání a zisku) (1962) V.H. Vroom: Teorie očekávání (1964) J.W. Atkinson: Teorie aspirace (1964) E. Locke: Teorie stanovení cílů (1967) D. McClelland: Teorie tří potřeb (moc, úspěch, sounáležitost) (1976) G. Wiswede: Teorie intrinsické (vnitřní) a extrinsické (vnější) motivace (1980)

Potenciál pracovníka

Styl vedení Autoritativní Volné Demokratické a participativní

Zpětná vazba Kontrola Ocenění Konstruktivní kritika Sankce

Ostatní motivace Mzdový systém Vedlejší výhody a sociální program Pracovní skupiny - týmová práce

Humanizace práce Obohacení práce (Job Enrichment) Horizontální rozšíření činností (Job Enlargement) Kolečko (Job Rotation)

Skupinová efektivita Formální role Neformální role Konflikty rolí

Komunikační struktura Fáze práce v malém týmu  Forming  Storming  Norming  Performing

Techniky řízení pracovních skupin Management by exception (řízení pomocí výjimek) Management by delegation (řízení delegováním) Management by objectives (řízení pomocí cílů)

Řízení pomocí cílů Vymezení odpovědnosti Kvantifikace a vymezení ukazatelů Vyjednávání cílů Hodnocení

Personální management Personální politika  Typ J (japonský)  Typ A (americký)  Teorie Z (Ouchiho)

Nástroje Tvorba personálního plánu Obsazování pracovních míst Hodnocení a odměňování Tvorba pracovních a sociálních podmínek Udržování personálního informačního systému a rozbor těchto dat Realizace vzdělávacích a tréninkových programů

Výběr vhodných pracovníků do organizace a kritéria hodnocení Kritéria výkonnosti  Znalosti  Zkušenosti  Dovednosti  Fyzické schopnosti Kritéria rysů osobnosti

Rozbor podkladů o uchazeči Dotazník, CV, dopis Reference Testování:  rozbor úředních listin  skupinová diskuse  obrácené interview Rozhovor:  nestrukturovaný  strukturovaný  stresové interview

Lidé a firemní kultura Organizační kultura a její prvky  Symboly  Hrdinové  Rituály  Hodnoty

Management činností Marketing management Finanční management Personální management Logistika Atd.

Marketing knihoven, informačních služeb a kulturního dědictví Část 2

Marketing Mercurius Mercator Market Der Markt

Definice marketingu dle Americké marketingové společnosti, 1985 “Marketing je procesem plánování a naplňování koncepce, oceňování, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb, který směřuje k uskutečnění vzájemné výměny, uspokojující potřeby jedinců.”

Produkt Správným skupinám zákazníků V pravý čas Na správném místě Za odpovídající ceny S přiměřenou propagací

Product (produkt) Hmotný Nehmotný Služba Událost Zkušenost Místo Myšlenka Kampaň Instituce Činnost Zážitek Osoba Demarketing

Place (distribuce) Místo Čas

Price (cena) Omezující vnější faktory Ekonomické činitele Právní činitele Společenské činitele

Promotion (propagace) Public relations - publicita, sponzoring, vztahy s veřejností Reklama Přímé akce na podporu služeb, podpora prodeje (sales promotion) Direct marketing, přímý prodej Event marketing

Další “P” People Public relations Progress Perfection Psychology Participation Partnership Punctuality Potential possibilities Packaging

4P4 (a více) C Product People (lidé) Consumer (spotřebitel) Customer (zákazník) Place (místo a čas)Convenience (pohodlí) Place (místo)Channels (distribuce) Price (cena)Cost (náklady) Promotion (propagace) Communication (komunikace) Contacts (kontakty) Competition (konkurence) Cooperation (spolupráce) Collaborators Company Skills Context

Koncepce Výrobní koncepce – dostatek zboží Výrobková - kvalita Prodejní koncepce – intenzívní propagace (neziskové organizace) Marketingová koncepce Holistická koncepce

Marketing založený na vztazích Integrovaný marketing 4P Interní marketing Sociální zodpovědnost

Vývoj marketingu Osobní komunikace Tisk Rádio Kino TV Moderní technologie ´60 kreativita ´70 strategické plánování ´80 kvalita ´90 zákaznická orientace 21. st. IMC Holistická koncepce

Potřeby Přání Poptávka Deklarovaná Reálná Nevyřčená Potěšení Utajená

Standardy racionality Standard racionality momentálního cíle Standard racionality zájmu o sebe sama

Trh kulturního dědictví, jeho subjekty a funkce Analýza prostředí  Vnitřní prostředí  Tržní prostředí  Legislativní prostředí a další regulace  Konkurenční prostředí  Makroprostředí

Konkurence Konkurence v oblasti přání Generická konkurence Konkurence formy Konkurence mezi organizacemi Kooperace

Chování spotřebitele Zákazníci, uživatelé, trhy, segmentace

Zákazníci – Uživatelé – Návštěvníci Občasní Pravidelní Místní Dojíždějící Turisté

Assaelův model kupního chování zaujetí při výběru ► rozdíly mezi produkty ▼ vysokénízké velké, zákazník rozlišuje komplexní kupní chování chování hledající rozmanitost malé nebo je zákazník není s to rozlišit disonančně redukční chování stereotypní, zvykové chování

Vlivy působící na rozhodování zákazníků7 „O“ (7 otázek) 1.Kdo jsou zákazníci – Occupants 2.Co na trhu vyhledávají – Objects 3.Proč, za jakým účelem – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets

Faktory ovlivňující chování zákazníka Marketingové nástroje  Produkt  Cena  Distribuce (čas + místo)  Marketingová komunikace Ostatní podněty  Okolí zákazníka  Technologie  Politické faktory  Kulturní faktory  Makroprostředí

Vnější vztahy Národohospodářský vývoj země Vnější faktory působící jednosměrně na instituci Vnější faktory působící vzájemně TRH

Vnější obecné faktory Kultura Subkultura Společenské vrstvy

Sociální faktory Referenční skupiny Členské skupiny  Primární členské skupiny Rodina  Sekundární členské skupiny  Aspirační skupiny  Nežádoucí skupiny

Osobní faktory Životní cyklus Životní styl  VALS Values + Lifestyles  AIO Activities, Interests, Opinions Povolání Ekonomické podmínky

Psychologické faktory Motivace Vnímání Učení Postoje

Potřeby a motivace zákazníků na trhu kulturního dědictví Estetický prožitek Potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí Potřeba společenské sounáležitosti Potřeba poznávání Potřeba úcty a obdivu Potřeba odpočinku

Modifikace produktu Skutečná modifikace Psychologické modifikace  Psychologické přemístění (změna mínění o značce)  Konkurenční sesazení (změna mínění o konkurenčních značkách)  Modifikace přikládaného významu (změna významu užitných vlastností)  Zdůraznění opomíjených vlastností  Modifikace zákazníkova ideálního produktu (změna ideální představy spotřebitele)

Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků.

Geografická segmentace Místní zákazníci Tuzemští zákazníci přijíždějí z větší vzdálenosti Zahraniční návštěvníci Podle bydliště na obyvatele velkých a menších měst, příměstských oblastí a vesnic, nebo horských oblastí, příhraničních regionů apod.

Demografická segmentace Pohlaví Věk Vzdělání Příjem Zaměstnání Životní cyklus rodiny

Psychografická segmentace Společenské vrstvy Životní styl Osobnostní charakteristiky

Segmentace podle chování zákazníka Příležitost Loajalita Připravenost Postoje

Segmentace firem a organizací Velikost Místo Obor činnosti Zdroje

Subjektivní proměnné Zájmy a preference majitele Osobní vztahy

Výhody segmentace Pravidla segmentace Velikost Měřitelnost Dostupnost

Soubor volby produktu Spotřebitelská přidaná hodnota Celková spotřebitelská hodnota  Hodnota produktu  Hodnota služeb  Hodnota personálu  Hodnota image Celková spotřebitelská cena  Peněžní cena  Cena času  Cena energie  Cena psychiky

Marketingové informace a marketingový výzkum

Marketingový informační systém Sběr informací Třídění informací Analyzování informací Distribuce informací

Informace Potřebnost Včasnost Přesnost

Zdroje dat Sekundární informace  Interní informace  Externí informace Primární informace  Dotazníky (typy otázek)  Pozorování  Skupinová diskuse  Prognostická dílna, brainstorming  Průzkum uživatelů  Průzkum okolí (obce) - potenciálních uživatelů  Průzkum pracovníků

Informace a jejich použití v oblasti kulturního dědictví Popis Vysvětlení příčin Předpovídání tendencí

Cíle marketingového výzkumu Typy výzkumu Explorační výzkum Průzkum potenciálních zákazníků Deskriptivní výzkum Kauzální výzkum Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum

Příprava výzkumného projektu Metody výzkumu: Pozorování Skupinové dotazování Průzkum Experimentální výzkum Experiment v laboratorních podmínkách Experiment v reálných podmínkách

Sběr dat Pozorování Technické prostředky sběru dat  Oční kamery  Průmyslové kamery  Tachyskop  Galvanometr  Audiometr = peoplemetr  Snímač čárového kódu  Mechanické počítadlo vstupů  Čtečka magnetického proužku, čipu  Měření návštěvnosti webových stránek

Dotazování Uzavřené otázky Otázky s otevřeným koncem Polootevřené otázky

Uzavřené otázky Dichotomická Mnohonásobný výběr Stupnice  Likertova stupnice  Stupnice přikládaného významu  Stupnice oblíbenosti a známosti  Stupnice úmyslu  Hodnotící škála Párové srovnávání Řazení objektů podle důležitosti Významový (sémantický) diferenciál

Dichotomická otázka Je to vaše první návštěva v tomto kulturním centru? ANO NE

Mnohonásobný výběr S kým jste sem dnes přišli? Sám, sama S manželem, manželkou (partnerem/partnerkou) S rodinou tj. s dětmi, vnoučaty, rodiči (tj. alespoň 2 generace) Se známými, ostatními příbuznými S kolegy, obchodními partnery S organizovanou skupinou, turistickým zájezdem Se školou Jiná možnost (vypište)

Likertova stupnice Příležitostná výstava je pro mě důvodem k opakované návštěvě kulturního centra. absolutně souhlasím spíše souhlasím (ani souhlas ani nesouhlas, nelze říct) spíše nesouhlasím zcela nesouhlasím

Stupnice přikládaného významu Výše ceny je pro mě velmi důležitá spíše důležitá spíše nedůležitá zcela nedůležitá

Stupnice oblíbenosti a známosti Knihovnu v Městě M mám velmi oblíbenou spíše oblíbenou spíše neoblíbenou zcela neoblíbenou Knihovna v Městě M je mi dobře známa spíše známa spíše neznáma zcela neznáma

Oblíbenost ►velmi oblíbenéneoblíbené Známost ▼ velmi známé1. ideál4. nejhorší varianta neznámé2. marketingová komunikace, publicita 3. odstranit nedostatky, pak až publicita

Stupnice úmyslu Pokud by kulturní centrum zavedlo kursy tvůrčího psaní určitě se zúčastním spíše se zúčastním nevím zda se zúčastním spíše se nezúčastním určitě se nezúčastním

Významový (sémantický) diferenciál Je galerie, knihovna: velká malá světlá tmavá zajímavá nudná přehledná zmatená přívětivá nepřátelská levná drahá

Řazení objektů podle důležitosti Když si vybírám knihovnu, je pro mě nejdůležitější (seřaďte od 1. nejdůležitější po nejméně důležité) Vzdálenost od místa bydliště Cena Parkování Výběr beletrie Výběr odborné literatury Příjemná restaurace v objektu Bezbariérový přístup Příjemný personál Osobní doporučení Ostatní služby (uveďte jaké)……………..

Otázky s otevřeným koncem Zcela nestrukturovaná otázka Slovní asociace Dokončení věty Dokončení povídky Dokončení obrázku Dokončení tématického námětu (doplnění obrázku)

Výběrový soubor Pravděpodobnostní, náhodný, exaktní  Prostý náhodný soubor  Vrstvený náhodný soubor  Shlukový/skupinový náhodný soubor Nepravděpodobnostní – úsudkový, neexaktní  Soubor vhodné příležitosti  Soubor vhodného úsudku  Určený soubor

Metody kontaktování respondentů: Poštou Telefonické dotazování Osobní Na zastavení Předem dohodnutý rozhovor Internetové a ové dotazníky a ankety Ankety

Závěrečná zpráva, vyhodnocení a uvedení do praxe Průzkum a hodnocení akcí, pořadů, cyklů, výstav, vzdělávacích programů  Předběžné ohodnocení (potenciální zájem)  Průběžné hodnocení (dlouhodobých, opakovaných programů)  Závěrečné hodnocení (po skončení) Studie a výzkumy návštěvníků Průzkum možností dalšího rozvoje Interní nebo organizační průzkumy

Marketingové nástroje Produkt

Kulturní dědictví jako produkt Budova a interiéry, místo Fondy, sbírky Výrobky Odborné služby Programy Společenské a komerční služby Pronájem prostor Doprovodné služby

Specifika služeb Nehmotný produkt Neoddělitelné od poskytovatele Proměnlivé Pomíjivé

Životní cyklus produktu Zavádění Růst Vrchol Pokles

Zavádění nových produktů Životní cyklus produktu  Stálé služby  Dočasné akce a programy Zavádění nových produktů  Orientace na zážitky  Orientace na kulturní a společenské potřeby místní komunity

Strategie zavádění nových produktů Penetrace trhu Geografická expanze Nové segmenty zákazníků  Modifikovaná nabídka  Modifikace produktu pro stávající zákazníky  Modifikace produktu pro geograficky rozptýlené zákazníky  Modifikace produktu pro nové segmenty zákazníků Inovace produktu Geografická inovace Kompletní inovace

Tvorba značky

Značka může být: Jméno Název Termín Zkratka Znak, logo Design Grafický symbol Kombinace všeho předchozího

Kulturní organizace používají jméno: Zakladatele Slavné osoby z oblasti kultury Historické osoby Autora, kterému je věnováno Mecenáše, který se zasloužil o rozvoj Místní jméno Jméno bájné postavy

Značka vyjadřuje Užitek, přínos Systém hodnot Kulturní hodnoty Osobnost uživatele

Posuzování značky Podle věrnosti značce Podle vyhledávání zákazníky Podle rozpoznávání na trhu

Úrovně značky Testy  Známosti  Přijatelnosti  Preferencí  Věrnosti značce

Historie Podepsaná díla Cechovní značky Punc (zlato, stříbro) Název plus jméno

Jméno značky Zapamatovatelné Dobře vyslovitelné Rozpoznatelné, krátké, zřetelné Respektovat mateřštinu i mezinárodní prostředí

Testování značky Asociační test Test učení Test zapamatovatelnosti Preferenční test

CENA

Cena kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální nabídky

Cenové strategie podle cílů, které si organizace klade Maximalizace počtu uživatelů, návštěvníků Návratnost nákladů a zisková rezerva na budoucí náklady Přizpůsobení se cenám přímé konkurence Cena zohledňující ceny ostatních volnočasových aktivit Maximalizace příjmů Sociálně spravedlivá cena

Speciální nabídky a jejich oceňování Balíčky služeb Mimořádné výstavy Pořádané akce a programy Pronájem prostor a komerční služby Zboží v obchodě Sponzoring

Distribuce kulturního dědictví

Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace Dostupnost (doprava) a působnost (místní, národní, celosvětová – z hlediska významu) Meziknihovní výpůjční služba Služby mimo prostory instituce Publikace Elektronické zpřístupnění kulturního dědictví

Místo – hlavní budova a pobočky Fyzická přístupnost Časová přístupnost Atraktivita  Historická sídla  Reprezentativní budovy  Průmyslové stavby  Moderní stavby  Komorní prostředí Atmosféra Vybavení

Externí faktory Architektura Génius loci Okolí  Centrum města  Park  Prostor před organizací

Interní faktory Návštěvnost Mikroklima Přeplněnost Vstup a vstupní hala Chodby Schodiště Výtahy Uspořádání prostoru Osvětlení Orientační systém Technické zázemí

Pobočky a zápůjčky Publicita Reciprocita Obohacení nabídky organizace

Nabídka mimo prostory organizace Autobus Vlak Pošta

Programy Speciální programy Pořádání konferencí Účast odborníků z institucí na konferencích a seminářích Veřejná vystoupení Články v odborném tisku Texty popularizující odborná témata ve společenských časopisech Univerzity třetího věku Audiovizuální materiály na nekomerční bázi výukové Komerční AV materiály  K reklamním účelům pro informační centra a cestovní kanceláře  Prodávány jako suvenýry na památku

Publikace Knihy Katalogy Průvodce Brožury Výroční zprávy Hry Návody

Elektronická distribuce kulturního dědictví Virtuální prohlídka Katalog Objednávky, rezervace Impuls k návštěvě Propagace Informace

E-shop Prodej  Suvenýrů  Audiovizuálních programů  Průvodců  Publikací  Katalogů  Audioprůvodců stažení

Distribuce prostřednictvím veletrhů Veletrhy jsou samostatným tématem marketingové komunikace

Marketingová komunikace

Účastníci Dodavatelé Odběratelé Veřejnost Zaměstnanci Státní a místní samospráva Znalci Kritici Žurnalisté Sponzoři

Ekonomie  Co  Jak  Pro koho Marketing  Proč  Jací zákazníci  Kdy budou mít zájem  Za jaké ceny

Marketingová komunikace Co říci Komu to říci Jak to říci Jak to zakódovat Jak často to říkat Kdo to bude říkat Vědět proč to říkáme

Komunikační mix Reklama Podpora prodeje PR Přímý marketing Osobní prodej Event marketing

Jak najdeme my zákazníky? Jak zákazníci najdou nás?

Fáze marketingové komunikace Před uskutečněním prodeje V průběhu prodeje Při konzumaci/užívání produktu Po skončení konzumace/užívání produktu

Reklama Reklama propagující instituci Reklama zaměřená na produkt Reklama zaměřená na událost Reklama zaměřená na zákazníky

Reklama: výhody a nevýhody Působí rychle Kontrola nad  obsahem  volbou médií  počtem opakování Lze ovlivnit  koho a  na jakém území reklama zasáhne Podat s nadsázkou a humorem Cena Neosobní sdělení Působí jednosměrně Šum Zpoždění zpětné vazby Spolupůsobí další faktory Obtížné vyhodnocení účinnosti vynaložených prostředků

Přenášení reklamy

Dvě části reklamní strategie Strategie  Co říci  Komu  Jak Realizace  Jak často  Kde  Za kolik

Cíle reklamní kampaně Povědomí Znalost Oblíbenost Preference Přesvědčení Akce

Rozpočet Co si organizace může dovolit Podle konkurence Procentem z příjmů S ohledem na cíle, kterých má být dosaženo

Média Tištěné reklamy ke shlédnutí Ostatní plošné, velkoplošné a světelné reklamy Tištěné reklamy k prostudování  Inzerát Audiovizuální reklama  Rozhlas  Televize  Propagační pořady 3D reklama Nové technologie, internet

Public Relations Důvěra Prestiž Image Rutinní publicita Reakce na mimořádné události

Nástroje PR Události Vztahy s veřejností Vztahy s médii Tisková zpráva Interview Obrazový materiál Veřejná vystoupení Tiskoviny

Podpora prodeje Krátkodobé stimuly Motivovat zákazníka k jednání Podpora návštěvnosti Podpora prodeje  Doprovodných služeb  Abonentních programů  Výrobků

Direkt marketing Pošta Telefon

Marketingová komunikace Umění a kreativita v reklamě

Účinná zpráva Upoutat pozornost Udržet zájem Vzbudit přání Vyvolat akci u cílové skupiny

Vnímání Selektivní pozornost  Potřeby  Očekávání  Rozměry Selektivní zkreslení  Efekt rozšíření  Efekt zúžení Selektivní zapamatování  V souladu s názory

Zásady pro formulaci zprávy Jasná Překonat šumy a zkreslení Nést jedno hlavní poselství Tlumočit ho jednoduchým jazykem Dostatečně silná a dramatická Zapamatovatelná

Zpráva může působit Na rozum Na cit Morálně

Úspěšnou zprávu tvoří Obsah Kreativní zpracování

8-denní víkendový kurs pro pojišťovací poradce jen za 4 999,- Kč Po úspěšném absolvování nabízíme zaměstnání s nadstandardními příjmy Nabízíme zaměstnání s nadstandardními příjmy pro pojišťovací poradce po úspěšném absolvování 8-denního víkendového kursu. Kurs jen za 4 999,- Kč

Teoretické postupy pro tvorbu reklamy Definovat důležité prvky Dokonalé poznání produktu Dokonalý popis Přesnost, výstižnost (stejný popis se nesmí hodit na nic jiného) Utřídění vlastností podle významu

Sponzoring Mecenášství

Maecenas Gaius Cilnius Maecenas, 1. stol. př. Kr. Bohatý římský občan, sám literárně činný, který proslul jako příznivec kultury. Shromáždil kolem sebe skupinu básníků. Vergilius, Horatius a další Římský císař Augustus, Gaius Octavius

Tři pilíře Sponzor (firma, podnik) Sponzorovaní (neziskové organizace) Zprostředkovatelé spolupráce (média)

Typy sponzoringu Státní: plně dotuje nebo celkově platí rozpočtové organizace Částečně státní, částečně soukromý Soukromý

Zaměření sponzoringu Osoba – umělci, vědci, sportovci Skupina – klub, mužstvo, vědecký tým Organizace Událost, akce

Cíle sponzoringu Známost, popularita firmy Image Prestiž Renomé Sympatie, důvěra, goodwill Obcházení komunikačních bariér Motivace spolupracovníků (zvýšení prestiže)

Cílové skupiny Stávající a potenciální zákazníci Státní a místní úřady a organizace Stávající a potenciální zaměstnanci Média

Geografický rozměr sponzorských cílů Celosvětový dosah Celostátní Regionální Lokální (místní)

Podmínky sponzoringu Věrohodnost konceptu Jedinečnost konceptu Publicita konceptu Etika

Druhy sponzoringu Jednorázový Dlouhodobý Finanční Naturální Investiční kapitál (dlouhodobý) Spolusponzoring Výlučný sponzoring Nositelé jména

Sponzor si vybírá Jeden nebo více projektů Podle cílových skupin Podle počtu oslovených Podle úrovně prezentace v médiích Podle způsobu propagace akce Podle možnosti získat kontakty

Cena za sponzoring Neodvozuje se z nákladů Přínos pro sponzora Publicita a její účinnost Neformální kontakty

Etika sponzoringu Poškození jména Střet zájmů Diskutabilní vnímání

Strategie

Analýza SWOT Vnitřní faktory  S – Strengths – silné stránky  W – Weaknesses – slabé stránky Vnější faktory  O – Opportunities - příležitosti  T – Threats - ohrožení

Marketingové faktory Produktový mix Efektivita cenových strategií Účinnost distribuce, dostupnost Propagační mix a jeho účinnost Publicita a odborná kritika Image, jakou má organizace mezi veřejností

Faktory související se zákazníky Celkové množství zákazníků, úroveň návštěvnosti Sezónnost, resp. vyváženost návštěv Složení zákazníků (homogennost nebo různorodost) Procento návštěvníků přicházejících často Procento návštěvníků, využívajících ziskové služby Atraktivita pro komerční (firemní) zákazníky Atraktivita pro zahraniční návštěvníky Využívání členských programů

Faktory související s nabídkou, její šíří a úrovní Význam a úroveň hlavních služeb Vyváženost nabídky jako celku Množství a úroveň odborných programů Partnerství a kooperace s podobnými institucemi Životní cyklus produktů Zavádění nových produktů Množství a úroveň doprovodných služeb Celková pověst organizace

Organizační faktory Úroveň a schopnosti managementu Nadšení pro věc u zaměstnanců Odborné i individuální předpoklady všech pracovníků Styl řízení a prostředí, které podporují nové nápady, inovace Odpovědnost vyplývající ze služby veřejnosti Zákaznická orientace managementu i řadových pracovníků Flexibilita a podnikatelské schopnosti v rámci možností neziskové organizace

Finanční faktory Finanční stabilita Cash flow Náklady Státní dotace Dotace z místních zdrojů Dostupnost a čerpání fondů a grantů (domácích i z EU) Příjmy z vlastní vedlejší činnosti Sponzoring Dárci, mecenáši Efektivita při získávání prostředků z dalších zdrojů (fundraising)

Příležitosti a ohrožení Ideální aktivity P o Spekulativní aktivity PO Vyzrálé aktivity po Znepokojivé aktivity p O

Definování cílů Čeho chce dosáhnout? Jaké to bude mít vedlejší důsledky? Existují pro tyto cíle nějaká měřítka? Jak je měřit? Jsou cíle realistické a dosažitelné? Odpovídají cíle zdrojům dostupným organizaci (finančním i hmotným – fondy, prostory)? Dokáže to instituce efektivněji než jiné organizace? Čím se bude odlišovat od nabídky svých konkurentů ?

Základní trojúhelník hodnot organizace Image Produkt (nabídka) Publikum (poptávka)

Strategické plánování Ansoffova matice produkt – trh Intenzívní růst  Strategie penetrace trhu  Strategie rozvoje nebo posílení trhu  Strategie rozvoje produktu  Strategie diverzifikace Integrační růst  Zpětná integrace  Integrace vpřed  Horizontální integrace Diverzifikační růst  Koncentrická diversifikace  Horizontální diversifikace  Konglomerativní diversifikace

Plánování Marketingový plán

Struktura marketingového plánu I. Úvod: Výchozí situace II. Hlavní body plánu 1. Marketingový audit, analýza SWOT 2. Analýza konkurence (možností spolupráce) 3. Analýza zákazníka (průzkum, segmentace) 4. Návrh strategie – Cíle 5. Marketingový mix 6. Rozpočet 7. Kontrola a vyhodnocení III. Závěr: Shrnutí hlavních bodů

Marketingový mix 4P a/nebo C ad II.4 Produkt Cena Distribuce Marketingová komunikace

Plán marketingové komunikace Reklama Publicita – PR – Sponzoring Podpora prodeje Direkt marketing Event marketing Guerilla marketing

Reklamní plán Strategie Média Kreativní složka Produkce Rozpočet Testování Kontrola – Vyhodnocení

Úkolem marketingu není určovat strategické cíle kulturních organizací. Marketing má v případě správy kulturního dědictví pouze pomocnou roli, a to ve zprostředkování tohoto dědictví veřejnosti. Marketing je jen jedním z nástrojů, který pomůže k dosažení některých ze strategických cílů.

Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Nebo stránky zaměstnanců Kontakt: Podrobněji v knize: JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Art marketing v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN © Radka Johnová, 2012