Hasičský záchranný sbor České republiky Tísňová linka 112
Zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v ČR 1991 – rozhodnutí Rady EU o zavedení tísňového volání 112 ve všech členských státech Evropské unie 1996 – zahájena diskuze o zavedení v ČR - dislokace, systém
Zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v ČR 2000 – rozhodnutí o zavedení jednotného čísla TV 112 v ČR - usnesení vlády č. 391/2000 Sb., na základě něhož: bylo zavedeno číslo tísňového volání 112, mělo být zřízeno 6 TCTV na vybraných OPIS HZS ČR.
Zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v ČR změna usnesení vlády č. 391/2000: tísňové volání 112 bude svedeno na 14 TCTV na úrovni krajů, TCTV bude zabezpečovat příjem TV v české i cizí řeči, vyhodnocovat TV a předávat potřebné údaje místně příslušnému OS složky IZS, člověk v tísni nesmí na odbavení TV čekat, TCTV bude odbavovat 112 i 150 z mobilních telefonů, obsluha TCTV bude zabezpečena příslušníky HZS ČR
Zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v ČR 2002 – podepsání smlouvy s Českým Telecomem na dodávku služby TCTV – zprovoznění čísla 112 ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích)
Zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v ČR zahájení ostrého provozu na 12 krajských telefonních centrech tísňového volání funguje všech 14 krajských TCTV 112, postupně dochází k připojení jednotlivých OPIS složek IZS do systému
Základní architektura systému architektura systému TCTV odpovídá současnému administrativnímu členění ČR na 14 krajů v Praze, Plzni a Olomouci jsou instalovány 3 kompletně HW / SW vybavené platformy v dalších 11 krajích jsou centra TCTV vybavena přístupovými moduly vzdáleně připojenými ke zmíněným třem platformám
Základní architektura systému ABPM OL HK PU KV ZL JI KL LI UL BM CB OV JI
Místo dislokaceMinimální počet trvale aktivních operátorů TCTV 112 Minimální počet jazykově vzdělaných operátorů Minimální celkový početní stav příslušníků s odbornou způsobilostí Praha3320 Kladno2215 České Budějovice2212 Plzeň2212 Karlovy Vary118 Ústí nad Labem2214 Liberec118 Hradec Králové118 Pardubice118 Jihlava118 Brno2214 Zlín118 Olomouc2212 Ostrava2215 Celkem Personální obsazení TCTV
Telefonní centra tísňového volání 112
Centrum tísňového volání Ostrava
Základní přínosy technologie linky 112 identifikace adresy volajícího z pevné sítě lokalizace polohy mobilního telefonu selekce zlomyslných volání identifikace telekomunikačního operátora jednotná technologie GIS vzájemné hlasové i datové propojení vzájemná zastupitelnost - v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení
Základní přínosy technologie linky 112 propojení základních složek IZS - rychlé vyhodnocení vzniklé situace, okamžitou reakci záchranných složek na linku 112 se lze dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora schopnost odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby je k dispozici softwarová podpora i v dalších světových jazycích záznam odbavení a veškeré komunikace
Lokalizace místa události na mapě
Jazyková podpora
Telefonní spojení na složky IZS
volající je okamžitě dotazován na povahu události, dispečer vybírá typ události a využívá interaktivní hierarchii dotazů Příjem tísňového volání Příjem tísňového volání co se stalo - druh mimořádné události, příčina události kde se to stalo - kraj, město, adresa, poschodí, čas, počasí v místě MU rozsah události - kolik lidí je zraněno, jak je požár velký, kolik aut je v nehodě …… jiná zjištění – příjezdová cesta, zda je zámek bezpečnostní, … kdo volá - jméno a telefonní číslo
Centrum tísňového volání 112 112 GIS Princip činnosti linky tísňového volání 112 Občan v tísni Operační středisko HZS 150 GIS Dispečink záchranné služby 155 GIS Operační středisko Policie 158 GIS Legenda Telefonní komunikace Datová komunikace
Způsob odbavení tísňového hovoru v systému TCTV 112 Zavedení systému odbavování předcházela diskuze zástupců všech složek IZS. Nakonec byl dohodnut následující postup: tísňová volání určená HZS ČR nebo několika složkám IZS, či tísňová volání v cizí řeči jsou odbavena přímo v centru TCTV 112 v případě specifického zdravotnického volání, kdy se předpokládá zásah výhradně zdravotnické záchranné služby, obsluha provede stručné vytěžení typu mimořádné události a vytvoří telefonní konferenci s územně příslušným operačním střediskem ZZS
Způsob odbavení tísňového hovoru v systému TCTV 112 v případě specifického policejního volání, jehož řešení náleží výhradně Policii ČR, je na příslušné operační středisko Policie ČR předána datová věta a hovor je přepojován pouze tehdy, kdy je to nutné pro další detailnější vytěžení volajícího v případě specifického volání na ostatní složky IZS (horská služba, městská policie, havarijní služby…) je hovor předán na příslušné operační středisko HZS, které provede vytěžení události a zajistí informování příslušné složky
Statistika tísňových volání na linku 112 za rok 2008 v roce 2008 přijala telefonní centra tísňového volání celkem volání, z toho bylo volání na linku 150 přes 80 % volání bylo uskutečněno z mobilních telefonů počet hovorů v cizí řeči je 5 % z celkového počtu, tj volání za rok složení cizojazyčných hovorů je následující: anglicky - 50%, německy - 30%, rusky - 10%, ostatní - 10%
Statistika tísňových volání na linku 112 za rok 2009
Zavedení jednotného čísla tísňového volání 112 v Evropě TCTV národní čísla TCTV 112 Není zřízeno TCTV 112
Zavedení jednotného čísla tísňového volání 112 v Evropě V porovnání s ostatními státy EU existuje v ČR unikátní řešení – progresivní technologie, vyspělý a fungující systém, který prověřila řada MU velkého rozsahu. Na slavnostním ceremoniálu v Bruselu převzali zástupci HZS ČR prestižní ocenění v jedné z kategorií „112 Awards“