DOPRAVNÍ NEHODA STČ 08/IZS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Advertisements

Činnost jednotek požární ochrany při povodních
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Útvar krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
OCHRANA OBYVATEL ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Letecká záchranná služba
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Traumatologický plán ÚSZS
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Technické prostředky v požární ochraně
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
Zdolávání mimořádných událostí Oznámení o uložení nebo nálezu výbušniny nebo výbušného systému STČ – 03/IZS.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Zásah složek IZS v podmínkách rozsáhlých policejních opatření pro udržení veřejného pořádku při technopárty STČ – 06/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Technické prostředky v požární ochraně Motorové řetězové a rozbrušovací pily v požární ochraně.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Typová činnost složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu „LETECKÁ NEHODA“ STČ – 04/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Typová činnost složek IZS při společném zásahu při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici STČ 10/IZS.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_17_Integrovaný záchranný systém Číslo a název klíčové.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Záchrana pohřešovaných osob - pátrací akce v terénu STČ – 07/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
MUDr. Marek Slabý předseda AZZS ČR. Zdravotnická záchranná služba je zdravotní službou dle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, v jejímž rámci.
Havarijní plán kraje.
Technické prostředky v požární ochraně
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Třídění raněných metodou START
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Technické prostředky v požární ochraně
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Technické prostředky v požární ochraně
Jednotky požární ochrany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

DOPRAVNÍ NEHODA STČ 08/IZS

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu 08_03_32_INOVACE_11

Předmět: Zdolávání mimořádných událostí Ročník: 2. Jméno autora: Ing.jaromír Šindler Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaromír Šindler Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace : Prezentace seznamuje žáky s typovou činností složek IZS u dopravní nehody Klíčová slova: Dopravní nehoda, úsek, záchranné práce, likvidační práce, obnovovací práce

Definice dopravní nehody: Dopravní nehoda je událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.

Rozšířená definice pro potřeby tohoto STČ 08/IZS Dopravní nehoda je taková MU, při které v souvislosti s provozem na dálnici, silnici, místní nebo účelové komunikaci (dále jen „pozemní komunikace) hrozí ohrožení nebo je přímo ohrožen život nebo zdraví osob, případně hrozí či vznikla škoda na majetku nebo na životním prostředí, která podléhá oznamovací povinnosti.

Cílem činnosti složek IZS při zásahu u dopravních nehod na pozemních komunikacích je zejména: a) zajištění místa a okolí dopravní nehody, b) poskytnutí první pomoci raněným, c) provedení protipožárních opatření, d) vyproštění raněných a ohrožených osob, e) zamezení úniku nebezpečných látek a látek ohrožujících, f) poskytnutí nezbytné humanitární pomoci postiženým osobám.

Tato typová činnost se nevztahuje na problematiku dopravních nehod: a) které podle zvláštního právního předpisu mohou na místě vyřešit účastníci nehody, b) u kterých při odstranění následků (likvidační nebo obnovovací práce- viz příloha tohoto listu) asistuje pouze jedna ze složek IZS.

Velitel zásahu 2.1. Stanovení velitele zásahu podle druhu dopravní nehody Při zásazích u dopravní nehody je zpravidla řídící a koordinační složkou HZS ČR a velitelem zásahu velitel jednotky požární ochrany (pokud zasahují síly a prostředky jednotek požární ochrany). V případě, že na místě dopravní nehody nezasahují, je velitelem zásahu velitel nebo vedoucí té složky, které přísluší provádění převažujících záchranných a likvidačních prací podle zvláštního právního předpisu.

Členění místa zásahu na úseky Při zásazích může být místo zásahu rozděleno na úseky, kde se provádí určitá charakteristická činnost nebo při rozsáhlých dopravních nehodách (v koloně) na místa vzniku jednotlivých nehod.

Součinnost velitele zásahu s orgány Policie ČR, Souběžně se zásahem u dopravní nehody může probíhat samostatné řízení o trestných činech prováděné orgány činnými v trestním řízení nebo šetření policejního orgánu pověřeného dohledem nad bezpečností a plynulostí silničního provozu ve věci přestupků nebo jiných správních deliktů.

Časové vymezení společného zásahu řešeného podle této typové činnosti Za začátek zásahu se považuje okamžik, kdy došlo na základě oznámení a jeho vyhodnocení příslušným operačním střediskem nebo na žádost příslušníka z místa dopravní nehody k aktivaci jiné složky IZS.

Časové vymezení společného zásahu řešeného podle této typové činnosti O ukončení zásahu rozhoduje velitel zásahu v těchto případech: a. oznámení se ukázalo být plané, b. jsou ukončeny záchranné a likvidační práce, c. další činnosti na místě dopravní nehody mají charakter obnovovacích prací a jsou řízené nebo objednané správcem komunikace nebo orgány veřejné správy.

Záchranné práce a) zajištění ochrany záchranářů a osob zdržujících se v místě dopravní nehody proti vnějším faktorům, zejména před ohrožením přijíždějícími vozidly, b) uhašení požárů havarovaných vozidel, c) provedení nezbytných technických opatření k zajištění ochrany záchranářů a dalších osob (odpojení baterie, vypnutí samostatných topení, zajištění stability havarovaného vozidla apod.), d) vynesení nebo vyproštění raněných osob z vozidel, e) poskytování první pomoci raněným osobám, f) poskytování přednemocniční neodkladné zdravotní péče, g) umožnění transportu zraněných sanitkami nebo vrtulníky (přenosy raněných, zřízení stanoviště raněných, provizorního heliportu), h) zabránění úniku nebezpečných látek do životního prostředí, i) další bezprostředně nutné práce k zajištění ochrany života zdraví, majetku a životního prostředí.

Likvidační práce veškeré činnosti na místě dopravní nehody spočívající nebo směřující zejména k: a) transportu raněných do lůžkových zdravotnických zařízení a poskytování neodkladné a přednemocniční neodkladné péče během transportu, b) poskytování psychologické a posttraumatické intervenční péče raněným i dalším účastníkům nehody, c) dokumentaci a ochraně stop pro vyšetřování nehody (fotografie, šetrnost vůči stopám apod.), d) některé vyšetřovací úkony (např. zjištění totožnosti účastníků nehody) na místě nehody, e) řízení dopravy, uzavírce komunikace a vytýčení objížděk a postupnému obnovování plynulosti a bezpečnosti silničního provozu, f) provedení potřebných procedur a úkonů k předání obětí dopravní nehody pohřebním službám nebo k provedení pitvy,

Likvidační práce veškeré činnosti na místě dopravní nehody spočívající nebo směřující zejména k: g) odstranění krve a tkání obětí dopravní nehody, h) přečerpání nebezpečných látek z nepojízdných cisteren, i) neutralizaci vyteklých nebezpečných látek a odstranění nebezpečných látek z havarovaných vozidel, j) vyčištění komunikace od olejových skvrn nebo látek snižujících přilnavost pneumatik, nebo jejich zásyp, k) úklidu komunikace od trosek, střepů, posypů použitých k neutralizaci vyteklých kapalin, padlých stromů a větví,

Likvidační práce veškeré činnosti na místě dopravní nehody spočívající nebo směřující zejména k: g) odstranění krve a tkání obětí dopravní nehody, h) přečerpání nebezpečných látek z nepojízdných cisteren, i) neutralizaci vyteklých nebezpečných látek a odstranění nebezpečných látek z havarovaných vozidel, j) vyčištění komunikace od olejových skvrn nebo látek snižujících přilnavost pneumatik, nebo jejich zásyp, k) úklidu komunikace od trosek, střepů, posypů použitých k neutralizaci vyteklých kapalin, padlých stromů a větví,

Likvidační práce veškeré činnosti na místě dopravní nehody spočívající nebo směřující zejména k: l) odtahu nebo přemístění nepojízdných vozidel do nejbližšího místa, kde netvoří překážku silničního provozu, m) zajištění dopravního značení, pokud dojde k takovému poškození silniční komunikace, že nelze obnovit zcela plynulý a bezpečný provoz bez omezení nebo varování, n) statické posouzení a případné provizorní zajištění objektů a zařízení poškozených havarovanými vozidly, o) další práce, které je vhodné bez dlouhého odkladu vykonat.

Obnovovací (asanační) práce a) veškerá zdravotní péče poskytovaná postiženým osobám v lůžkových zdravotnických zařízeních, b) odvoz kontaminovaných látek a trosek na skládky nebezpečného odpadu nebo na skládky, c) opravy komunikace, jejích součástí a příslušenství (zejména záchytných bezepčnostních zařízení – svodidel – a dopravního značení), d) obnova průjezdnosti komunikací v původním rozsahu, e) asanace kontaminované zeminy a vegetace v okolí nehody, f) opravy budov, objektů a zařízení poškozených havarovanými vozidly mimo komunikaci, g) procedury související s pojištěním vozidel a majetku, h) ochrana cenného nákladu v nepojízdných vozidlech, jeho přeložení na jiná vozidla, i) odtažení nepojízdných vozidel na odstavná parkoviště nebo k majiteli a další asistenční služby (např. opravy na místě), j) správní řízení s účastníky nehody a další činnosti.

Úkoly a činnosti sil a prostředků jednotek požární ochrany (PO) · organizují průzkum; organizují místo zásahu; · zjišťují přítomnost nebezpečných látek; · organizují výměnu informací o situaci na místě zásahu s Policií ČR, se silami a prostředky (technikou) správce komunikace a se ZZS, předávají informací o situaci a vývoji na místě operačním střediskům, · povolávají na místo dopravní nehody orgány veřejné správy a vyžadují od nich rozhodnutí o způsobu provedení nebo výjimečně dohled nad provedením vlastními silami, např. - opatření vůči převáženým zvířatům nebo masným výrobkům – veterinární správa, veterináři, - opatření souvisejí s ochranou vodních toků (např. vytažení automobilů ze dna) a zdrojům – vodoprávní úřady a správci toků, - opatření související s ochranou životního prostředí (např. odtěžení kontaminované zeminy) – referáty životního prostředí obcí s rozšířenou působností a odbory ŽP krajů.

Úkoly a činnosti sil a prostředků jednotek požární ochrany (PO) Provádí potřebné záchranné a likvidační práce, které jsou úkolem jednotek PO u dopravních nehod, podle konkrétní situace zejména: a) do příjezdu Policie ČR usměrňují dopravu; b) provádí hašení požárů; c) provádí vyproštění osob z havarovaných vozidel; d) poskytují první pomoc zraněným osobám, pokud na místě není ZZS; e) spolupracují se ZZS, včetně případného provedení laického třídění zraněných osob podle STČ 09/IZS; f) podílí se na zabezpečení místa zásahu (osvětlení, týlový kontejner apod.);

Úkoly a činnosti sil a prostředků jednotek požární ochrany (PO) Provádí potřebné záchranné a likvidační práce, které jsou úkolem jednotek PO u dopravních nehod, podle konkrétní situace zejména: g) zajišťují týlovou pomoc dlouhodobě zasahujícím složkám IZS; případně přistavení autobusu pro odpočinek dlouhodobě zasahujících záchranářů a pro tepelnou ochranu osádek poškozených automobilů; h) organizují zásah na nebezpečné látky, i) vyžadují od správce komunikace nebo poskytovatelů věcné pomoci přemístění (příp. odtažení) havarovaných vozidel mimo jízdní pruhy nebo tuto činnost provádí vlastními prostředky; j) provádí potřebné neodkladné likvidační práce na místě zásahu, zejména odklizení trosek, zásyp a neutralizace uniklých látek apod.;

Úkoly a činnosti sil a prostředků jednotek požární ochrany (PO) Provádí potřebné záchranné a likvidační práce, které jsou úkolem jednotek PO u dopravních nehod, podle konkrétní situace zejména: k) zajišťují opatření vůči zraněným nebo stresovaným zvířatům, l) zajišťují v součinnosti se ZZS nebo přímo poskytují posttraumatickou intervenční péči účastníkům nehody nebo zasahujícím, m) požaduje při velkých dopravních nehodách přednostní spojení v mobilní telefonní síti pro složky IZS, n) podílí se na odstraňování následků dopravních nehod na pozemních komunikacích (viz Bojový řád jednotek PO, ML č.4/D).

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaromír Šindler Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Text: Katalog typových činností integrovaného záchranného systému STČ 08/IZS "Dopravní nehoda"

Konec prezentace