1 Brno, září 2015. Tři důvody, proč je nutné, aby Česká republika měla kvalitní a v praxi aplikovatelnou střednědobou koncepci muzejnictví: 1) Zajistit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Dagmar Fialová Asociace muzeí a galerií České republiky
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Typologie muzeí VIII. běh Školy muzejní propedeutiky
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Podpora přípravy projektů NNO pro příští programovací období 2007 – 13 Chceme zpracovat takové projekty NNO, jejichž cíle jsou společné více organizacím.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí.
Informační kulturní portál
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
AEB_34 Právní rámec archeologického výzkumu Podpora výzkumu a role sbírkotvorných institucí Evidenční systémy o archeologických výzkumech a nálezech.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
David Cigánek, Metodické centrum pro informační technologie v muzejnictví (CITeM) Moravské zemské muzeum, Brno Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Certifikace informačních systémů veřejné správy (ISVS) ve smyslu zákona č. 365/2000 Sb. - atest-
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Kvalita v sociálních službách jako proces
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný regionální operační program
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Standardizace odborné zdravotní péče
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

1 Brno, září 2015

Tři důvody, proč je nutné, aby Česká republika měla kvalitní a v praxi aplikovatelnou střednědobou koncepci muzejnictví: 1) Zajistit kvalifikované a konsensuální stanovení standardů ochrany movitého kulturního dědictví a jejich důsledné dodržování (přičemž je nutno brát v úvahu, že se tyto standardy budou proměňovat v čase) 2) Poskytnout záruku kontinuálního zajištění veřejné služby muzeí a galerií v garantovaném rozsahu (přičemž nelze zapomenout, že tato služba má široké celospolečenské dopady v oblasti výchovy a vzdělávání a musí být podporovaná a dostupná maximálnímu počtu potenciálních uživatelů) 3) Zajistit efektivní vynakládání veřejných finančních prostředků na tyto účely (přičemž je nutno brát v úvahu rovný a nediskriminační přístup k jednotlivým institucím a důslednou aplikaci pravidel veřejné podpory a to jak v rámci platného českého, tak evropského právního řádu) 2

Ministerstvo kultury si klade za cíl prostřednictvím Koncepce muzejnictví: ● systematicky vytvářet optimální podmínky pro činnost veřejných muzeí a galerií v České republice; ● nebránit jejich iniciativě, která je skutečnou zárukou, že budou dobře plnit úkoly, k nimž jsou zřízena; ● koordinovat jejich aktivity a podporovat jejich vzájemnou spolupráci, která je důležitou podmínkou pro efektivní vynakládání veřejných finančních prostředků; ● zajišťovat účinnou zpětnou vazbu a podporovat evropské a světové vývojové trendy. 3

Koncepce je postavena na následující struktuře: 1) Vyhodnocení výsledků, dosažených při realizaci koncepce z let 2010 až 2014; 2) SWOT analýza současného stavu; 3) Stanovení cílů koncepce na léta 2015 až 2020; 4) Definice prostředků k jejich dosažení. Ostatní části představují pomocný aparát. 4

5

Majetkové vypořádání (dokončení majetkového vyrovnání s církvemi, Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války, vypořádání majetku státu a obcí atd.)  Do konce roku 2016 by veřejné muzejní a galerijní organizace spravující majetek České republiky, měly v zásadě uzavřít majetkové vypořádání, plynoucí z nároků vznesených oprávněnými osobami podle zákona č. 428/2012 Sb. a stanovit strategii, jak eliminovat jeho negativní dopady.  V letech 2015 až 2017 se Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války začne připravovat na přechod do role paměťové instituce.  V letech 2015 až 2020 postoupí také vypořádání státního majetku a majetku měst a obcí. Bude zpracován přehled historických muzejních sbírek měst a obcí ve vlastnictví státu a muzejních sbírek ve vlastnictví státu, spravovaných obcemi. 6

Založení Registru veřejných muzeí a galerií (dlouhodobý požadavek odborné veřejnosti, účelný nástroj distribuce veřejných finančních prostředků)  Prezentace záměru založení Registru veřejných muzeí a galerií a zahájení odborné rozpravy na toto téma.  Návrh struktury informací a způsobu zveřejňování informací v Registru muzeí a galerií.  Na základě odborné rozpravy a konsensu o struktuře informací a způsobu jejich zveřejňování připraví Ministerstvo kultury návrh novelizace zákona č. 122/2000 Sb. O ochraně sbírek muzejní povahy. 7

Založení Národní sítě muzejních a galerijních organizací (základ státem garantované veřejné služby muzeí a galerií, podmínka pro změnu právního postavení klíčových národních paměťových institucí )  Národní síť muzejních a galerijních organizací bude vycházet z Registru veřejných muzeí a galerií, respektive z jeho vnitřní kategorizace. Hlavním cílem sítě je ustavit soustavu institucí zajišťujících státem garantovaný základ veřejné služby muzeí a galerií v České republice.  V rámci Registru veřejných muzeí a galerií budou stanovena kritéria pro zápis jednotlivých institucí do Národní sítě muzejních a galerijních organizací.  Základem sítě Národní síť muzejních a galerijních organizací se stanou tradiční národní paměťové instituce, které budou zapsány ze zákona. Půjde o princip analogický postupu, jímž byly v roce 2005 jmenovitým výčtem v ustanovení § 80 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, zařazeny mezi specializované akreditované archivy někdejší tzv. „archivy zvláštního významu“. 8

Síť metodických center má nebo může mít zásadní význam pro nastavení a dodržování profesních standardů v muzejnictví České republiky. V současnosti tuto síť tvoří:  Centrum pro informační technologie v muzejnictví (CITeM) při Moravském zemském muzeu;  Centrum pro prezentaci kulturního dědictví při Národním muzeu;  Centrum nových strategií při Moravské galerii v Brně;  Metodické centrum konzervace při Technickém muzeu v Brně;  Metodické centrum muzejní pedagogiky při Moravském zemském muzeu;  Metodické centrum pro muzea v přírodě při Valašském muzeu v Rožnově pod Radhoštěm;  Metodické centrum pro muzea výtvarného umění při Národní galerii v Praze;  Metodické centrum knižní kultury při Památníku národního písemnictví. 9

Zlepšení systematické odborné péče o sbírky muzejní povahy a účinnější podpora prezentace kulturního dědictví :  Řádné fungování sítě metodických center vytváří jeden z důležitých předpokladů pro to, aby muzea a galerie mohla úspěšně plnit jeden ze svých základních úkolů, totiž kvalifikovanou péči o sbírky a sbírkové předměty.  Stanovení rámcových standardů kvalifikované péče o sbírky muzejní povahy – po veřejné odborné rozpravě Ministerstvo kultury navrhne vhodnou formu jejich kodifikace novelou zákona č. 122/2000 Sb. O ochraně sbírek muzejní povahy.  Vedle kvalifikované péče o sbírky a sbírkové předměty je pro posuzování úspěšnosti muzejních a galerijních organizací rozhodující prezentace národního kulturního dědictví. Priority:  rozvoj prostorového a technického zabezpečení sbírek;  zajištění mechanismů účinné podpory mobility sbírek a sbírkových předmětů.  Kontroly dodržování těchto standardů kvalifikované péče o sbírky se stanou jedním z měřítek pro čerpání veřejných prostředků jednotlivými muzejními a galerijními organizacemi. 10

Akvizice současného umění (dosud systémově nezajištěná aktivita, suplovaná nejrůznějšími způsoby – návrh systému a způsobu alokování nezbytných finančních prostředků)  Zřízení „akvizičního fondu“, jejímž posláním bude prezentace a akvizice současného českého umění s eventuálními přesahy do umění zahraničního při získávání děl reprezentujících převládající trendy světového umění.  Rozšíření na design, architekturu atp. 11

Aktivity muzeí a galerií v oblasti vědy a výzkumu (způsoby efektivní podpory vědy a výzkumu v muzejních a galerijních organizacích)  Věda a výzkum představují důležitou složku činnosti muzejních organizací. Výhodou muzejních pracovníků v oblasti vědy a výzkumu je kontakt se sbírkovými předměty, jejich dokonalá znalost a zpravidla také velmi dobrá znalost srovnatelných sbírkových předmětů ze sbírkových fondů jiných institucí. Tato výhoda představuje potenciál pro spolupráci s institucemi z akademické sféry.  Prostřednictvím grantů na velké výstavní projekty již v této chvíli v rámci mechanismů GAČR a NAKI Česká republika podporuje konsorciální projekty, propojující muzea a galerie s institucemi z akademické sféry.  Potenciál, který tato spolupráce představuje, ještě stále není dostatečně využíván. Priority? Lepší vyhodnocování a vyšší úspěšnost muzeí a galerií v rámci projektů, předkládaných do soutěží:  GAČR (Granty, udělované Grantovou agenturou České republiky)  NAKI (Granty, udělované Ministerstvem kultury v rámci Programu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity ) 12

Strategie dalšího postupu v oblasti digitalizace národního kulturního dědictví (rozhodující aktivita v oblasti rozvoje technologií, nezbytná pro standardizaci a sjednocení zavedených a perspektivních systémů a uživatelských rozhraní)  Klíčovou otázkou dalšího rozvoje muzejnictví je jeho schopnost osvojit si a využívat informační technologie. V letech 2010 až 2014 učinila v tomto směru muzea v České republice pokrok směrem k prezentacím svých sbírek a své činnosti prostřednictvím webu. Marketingové využití webových stránek jednotlivých muzeí a galerií se pronikavě zlepšilo a v některých případech se přiblížilo běžným světovým standardům.  Prakticky o všech veřejných muzeích a galeriích je možné najít na jejich webových stránkách základní informace. Jinou otázkou zůstává, jak často jsou tyto informace aktualizovány a jak jsou webové stránky jednotlivých institucí uživatelsky přátelské a atraktivní.  Ostatní řeší Strategie digitalizace zpracovávaná OIT  Informační systémy – oborové priority:  Modernizace databáze Centrální evidence sbírek (CES) online  Modernizace systému DEMUS a jeho zpřístupňování potenciálním uživatelům  Projekt eSbírky 13

Funkce muzeí v procesu uchování a rozvoje statků nemateriální kultury (dosud neprávem opomíjená oblast, v níž je třeba v souladu se světovým trendem vytvořit prostor a podmínky pro aktivitu jednotlivých muzejních institucí) Muzea v přírodě (zavedení standardů, podpora a propagace) Spolupráce muzeí a galerií s vysokými školami při koncipování edukačních aktivit (vytváření kvalitních programů pro muzejní pedagogiku, účinná mezirezortní spolupráce) Spolupráce muzeí a galerií s Národním památkovým ústavem (důležitý moment komplexní péče o národní kulturní dědictví, koordinace výstavních aktivit a marketingu v regionech) 14

Spolupráce státních muzeí a galerií s muzei a galeriemi zřizovanými vyššími územně samosprávnými celky, městy a obcemi (synergický efekt v regionech, lepší využívání sbírkových fondů, jejich kvalitnější veřejná prezentace, efektivnější využívání veřejných finančních prostředků) Podpora kulturního turismu (zapojení regionálních muzeí a galerií do rozvojových projektů regionů a lokalit, partnerství muzeí a galerií s veřejnou správou v těchto aktivitách) Popularizace muzejnictví v mezinárodním kontextu Ceny + (mezinárodní výstavní projekty, spolupráce v rámci ICOM) 15

1) Legislativní nástroje (novelizace zákona č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy, a dalších právních norem) 2) Finanční mechanismy (provozní financování státních příspěvkových organizací, granty, systém ISO a potenciálně i akviziční fond) 3) Systém akreditace veřejných muzeí a galerií (stanovení standardů, nastavení pravidel procesu akreditace, akreditace jako legitimační princip pro možnost využívání veřejných finančních prostředků) 4) Metodická podpora 5) Motivace prostřednictvím cen, ocenění a festivalů (veřejné ocenění práce muzejních a galerijních institucí i jednotlivců) 16

1) Účinná spolupráce s odbornými sdruženími (především s Asociací muzeí a galerií České republiky, Radou galerií České republiky, Uměleckohistorickou společností v českých zemích a Českým výborem Mezinárodní rady muzeí ICOM) 2) Kvalitní zpětná vazba (zajištěná jednak přímou aktivní spoluprací s jednotlivými muzejními a galerijními institucemi, jednak prostřednictvím Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu /NIPOS/) 3) Pravidelné aktualizace (nejcennější zkušenost s uplatňováním Koncepce účinnější péče o movité kulturní dědictví v České republice na léta 2010 až 2014 ukazuje, že sebelepší dokument nesplní svůj účel, pokud nebude průběžně aktualizován) 17

18 … a jako malý bonus nabízím optimistický pohled na budoucnost muzejnictví!