Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24. června 2008
Cíl vlády č ,,Dokončení převodu vybraných kompetencí z centrální úrovně na územní samosprávné celky a územní reformu ve zbývajících agendách doposud vykonávaných ústředními správními úřady“
Cíle projektu Vymezení konkrétních oblastí, ve kterých je funkce státu nezastupitelná Podrobné zkoumání konkrétní funkce státu v území z hlediska toho, zda některé funkce by vůbec nemusela veřejná moc vykonávat – možnost regulace jinými mechanizmy Podrobné zkoumání každé kompetence v rámci decentralizace a dekoncentrace
Etapy projektu I etapa – provedení analýzy všech činností, které vykonává stát II. etapa – vyhodnocení výstupů a zpracování konečného materiálu s možnými návrhy a podněty
Závěry s výstupy analýzy Převážná část kompetencí už byla převedena Role státu je nezastupitelná z důvodu charakteru či povahy jednotlivých kompetencí, které přesahují lokální a regionální význam
Resort N á vrh PředkladatelStanovisko resortu MF Povolov á n í výhern í ch a hrac í ch automatů aj. pouze se souhlasem obce (z á kon č. 202/1990 Sb.) SMO nezn á m é MMR Povolov á n í Ú PD do samostatn é působnosti ( z á kon č. 183/2006 Sb.) SMO negativn í MV Rozhodov á n í o přenosu působnosti dle § 66a z á kona o obc í ch – VPS na kraje AK souhlasn é MV Rozhodov á n í o přenosu působnosti ORP na jinou ORP na kraje (§ 66b z á kona o obc í ch) AK negativn í MŽP Udělov á n í výjimky dle § 43 z á kona č. 114/1992 Sb. na kraje AK souhlasn é M Š MTVeden í agendy rejstř í ku š kolských zař í zen í přev é st na kraje (§ 149 odst. 1 z á kona č. 561/2004 Sb.) AK negativn í Návrhy na převody kompetencí ze státu na územní samosprávné celky
V průběhu reformy veřejné správy přešly na kraje významné kompetence Odpovědnost za rozvoj kraje Školství Dopravní obslužnost Krizové řízení Správa a údržba komunikací tzv. II. a III. třídy Nemocnice, zdravotnictví
Současné kompetence krajů Dozorové kompetence nad obcemi Imigrace a cizinecká politika Podpora regionálního prostředí Regionální rozvoj Doprava a silniční rozvoj Ochrana životního prostředí Školství, kultura Památková péče Zdravotnictví Podpora venkovského prostoru Pracovní trh Územní plánování Krizové řízení Politika bydlení, sociální péče
Limity omezující decentralizační proces Potřeba zajištění jednotnosti právního řádu Finanční náklady Větší nároky na odbornost úředníků Nevhodnost v oblastí speciálních postupů (obrana a bezpečnost státu) Nevhodnost u záležitostí s dosahem celostátního významu
Doporučení Decentralizovat či dekoncentrovat za předpokladu, že konkrétní kompetence bude zajišťována na nižší úrovni lépe a efektivněji Otázky přenosu kompetencí jsou spjaty s posílením finanční základny operativní územní samosprávy, bez níž by posílení kompetencí na samosprávu nebylo reálné Pokračující decentralizační a dekoncentrační proces se bude odvíjet podle dalšího postupu reformy veřejné správy – reforma ústřední státní správy.
Děkuji za pozornost