Matematické kyvadlo a tíhové zrychlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Dynamická viskozita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 2.7.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_04 TÉMA: Násobení ČÍSLO.
Záření kolem nás Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Knihovna VY_32_INOVACE_ února 2014
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
EU_12_sada1_19_Inf_Excel_1_Šeb
Růžencová slavnost Albrecht Dürer
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
SLUŽBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
PAVLOV VY_52_INOVACE_ února 2014
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
KOULE A JEJÍ POVRCH VY_42_INOVACE_ 33_02.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ROBERT SMITHSON – Spiral Jetty
KRAJINA V UMĚNÍ 20. září 2013 VY_32_INOVACE_160205
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tepelná kapacita tělesa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
Řecko – malba na keramiku
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
POHYB ŽIVOČICHŮ 30. ledna 2013 VY_32_INOVACE_110108
Informatika – Základní operace s buňkami
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Otáčení Země + Poledník.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mgr. Veronika Vaňousová
2. Centrální gravitační pole
Měření tíhového zrychlení
Transkript prezentace:

Matematické kyvadlo a tíhové zrychlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ srpna 2013

2 Hlavička protokolu: Laboratorní práce z fyziky PROTOKOL Č. Téma: Matematické kyvadlo a tíhové zrychlení Jméno a příjmení : Třída: Datum:Skupina: Spolupracovali: 2

Struktura zápisu do protokolu: Hlavička protokolu Úkol: Určete tíhové zrychlení pomocí matematického kyvadla Pomůcky: Teorie: Tabulka: Graf 1: Graf 2: Graf 3: Závěr: 3

Pomůcky: -Tenké lanko (např. silonový vlasec) -Závaží -Pohybové čidlo PS 2103A -SparkLink -Notebook s instalací DataStudio -Kovový stojan -Metr 4

Teorie: 5

Postup: 1.Vyjádřete ze vztahu pro periodu matem. kyvadla tíhové zrychlení g. 2.Sestavte stojan podle nákresu. 3.Na tenké pevné vlákno (např. silnější rybářský vlasec) zavěste pevně malé závaží a celý závěs připevněte ke stojanu tak, aby se mohlo kyvadlo volně kývat. 4.Změřte délku kyvadla (vzdálenost mezi místem uchycení a těžištěm závaží). 5.Do blízkosti kývajícího se závaží upevněte pohybové čidlo PS-2103A podle nákresu. 6.K notebooku připojte SparkLink s připojeným pohybovým čidlem PS- 2103A a spusťte program DataStudio. 7.Vyčkejte, dokud program nenačte připojené čidlo. 8.Měření polohy se spouští pomocí tlačítka Start v levé horní části okna DataStudia. 9.Vyzkoušejte si, z jaké vzdálenosti bude nejlepší provádět měření. V ideálním případě by se na obrazovce měl objevovat graf sinusoidy. 10.Spusťte měření. 11.Pomocí svislých posuvníků změřte dobu jednoho kmitu na 4 místech grafu. 6

7 Postup: Pomocí klávesy PrintScreen ofoťte obrazovku s grafem a vložte jej do protokolu laboratorní práce. 13. Změňte délku kyvadla, změřte ji, upravte výšku zavěšení kyvadla (kvůli čidlu) a měření opakujte (body 9 – 12). 14. Celé měření proveďte alespoň pro tři délky kyvadla a krom grafů zaznamenávejte i doby kmitu a délku kyvadla. 15. Zpracujte tabulku, vypočtěte tíhové zrychlení a odchylky při jejím určování. 16. Do závěru zapracujte odpovědi na otázky: a) Jak by se kyvadlo kývalo v místě o vysoké nadmořské výšce (např. na vrcholku K2)? b) Jak by vypadal pohyb kyvadla ve stavu beztíže? c) Jak ovlivňuje pohyb kyvadla hmotnost zavěšeného závaží? d) Je změřená hodnota tíhového zrychlení obvyklá v našich zeměpisných šířkách? e) Jak by se změnila perioda matematického kyvadla po jeho přemístění na Měsíc (uvažujte, že je zde pouze šestinová gravitace)?

8 Návrh tabulky: 8 číslo měření msm.s Součet Průměr

9 Zdroje: 9 Obr. 1: PASCO. PASPORT Motion Sensor [online] [cit ]. Dostupné z: