Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.7 Josef II. Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

římský císař, král český a uherský
Osvícenství Marie Terezie Josef II.
Josefínské reformy Počátky občanské společnosti
Josef II
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Josef II. a jeho reformy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Odpovídej na otázky, hledej v textu.
Josef II. obdivovatel Fridricha II. pruského "selský císař„
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Josef II
Marie Terezie, Josef II. 4. ročník
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Číslo v digitálním archivu školy
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Náboženská tolerance Josefa II. © Lucie Stárková, č. 1.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Svatá říše římská, Rusko
České země – součást Rakouska
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Čeští vynálezci Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ světová válka Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Habsburkové 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. České země součástí habsburské říše  po smrti Ludvíka Jagellonského roku 1526 byl zvolen na český trůn.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vznik Československé republiky Téma: Člověk a jeho svět -
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
České země za Josefa II. Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3605_ České_ země_ za_ Josefa_II Autor: Mgr. Kočíř.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Dějiny ČR Josef II. - osvícenÝ panovník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HABSBURSKÁ MONARCHIE v 17. a 18. století. HABSBURSKÁ MONARCHIE v 17. a 18. století.
České země v období osvícenského absolutismu
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Marie Terezie.
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Marie Terezie a Josef II.
Marie Terezie a Josef II.
Habsburská monarchie a české země v 18. století
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název.
České země v 18. století Josef II..
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Marie Terezie a Josef II.
Česká republika jako součást Evropy
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
Prezentace Josef II. Jakub Šíma, 3. A.
1741(Vídeň) (Vídeň) Alice Brychtová, 3.B
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.7 Josef II. Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Výkladová hodina pro žáky 5.ročníku, významné okamžiky českých dějin. Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí, pro dataprojektor nebo do počítačové učebny.

 Josef II. ( 1741 – 1790) Josef II. byl nejstarším synem rakouské, české a uherské panovnice Marie Terezie Je jedním z nejdůležitějších panovnických představitelů evropského osvícenství, prosadil řadu osvícenských reforem.

 -Protože to byl následník trůnu, jeho výchova a vzdělání měly poměrně vysokou úroveň -Po smrti otce roku 1765 byl jmenován římskoněmeckým císařem a spoluvládcem své matky -Stal se osvícencem (uplatňoval reformy), ale radikálnost jeho názorů vedla k rozporům mezi ním a matkou -Po smrti Marie Terezie 29. listopadu 1780 se ujal vlády v monarchii, stal se českým a uherským králem -byl prvním panovníkem pocházejícím z Habsbursko- Lotrinské dynastieHabsbursko- Lotrinské dynastie Nástup na trůn

 Způsob vlády Jeho vládou pokračoval osvícenský absolutismus a nedokonalý rakouský centralismus Pokračoval tedy v úsilí o centralizaci a postátnění správy monarchie, které již započala Marie Terezie. Proto zavedl mnohé reformy, mnohem odvážnější než reformy své matky. Osvícenský absolutismus byl způsob vlády, kdy absolutistický panovník (vládnoucí sám, podle vlastní vůle a bez omezení) uplatňoval reformy Rakousko bylo centrem Habsburské říše a vše se řídilo odsud. Josef však chtěl, aby tato centralizovaná říše byla jednotná, spravovaná všemocným státním aparátem, v jehož čele by stál panovník (tedy on sám)

 Reformy kulturní Toleranční patent - Rušilo se jím výsadní postavení katolické církve. Stoupenci nekatolických náboženství tak nesměli být nadále pronásledováni a měli stejná práva jako jiní občané - směli vlastnit majetek, provozovat živnost, studovat, vykonávat veřejné funkce -byl tedy prostředkem náboženské tolerance

 Změny v církvi -Josef II. ponechal katolicismu výsadní postavení v církevní správě a školství -Podřídil však církev státnímu dohledu a odňal jí cenzurucenzuru -Výchovu kněží převedl do generálních seminářů (ústavů pro vzdělávání kněží) a tím do rukou státu -Navíc zrušil četné kláštery, a tak zůstaly většinou jen kláštery vykonávající užitečnou činnost – tedy kláštery zabývající se výchovou mládeže, ošetřováním nemocných, zemědělstvím… Toleranční modlitebna ve Vysoké. Je otočena k ulici apsidou, protožeapsidou toleranční modlitebny nesměly mít vchod z ulice.

 Reformy hospodářské a společenské Patent o zrušení nevolnictví v Čechách, na Moravě i ve Slezsku -Poddaný se stal osobně svobodným a mohl se stěhovat, uzavírat sňatky, učit se bez povolení vrchnosti -Robota zůstala pouze v podobě daně za propůjčení půdy -Berní a urbariární reforma snižovala poddaným daně a nahrazovala robotu peněžními a naturálními dávkami (později zrušena) Patent o zrušení nevolnictví v Habsburské monarchii

 Reformy ve správě státu -Josef II. spojil v jeden celek Slezsko a Moravu, přičemž do jejího čela postavil město Brno -Sjednotil Prahu, která byla doposud rozdělena na jednotlivá města. Těmi byly Staré Město, Nové Město, Malá Strana a Hradčany -Vydal občanský zákoník a zrušil trest smrti -Omezil cenzuru, například vědecká díla neměla podléhat cenzuře vůbec -Nechal zreorganizovat univerzity, zřídil úřednické magistráty Pamětní deska Josefa II. v Městském muzeu v Děčíně

 Další zajímavosti -Chtěl vše řídit a kontrolovat sám - Rád a hodně cestoval inkognito pod jménem hrabě Falkenstein a seznamoval se s realitou na vlastní oči -Poddaní ho měli rádi, protože se snažil zlepšit jejich postavení a to se mu podařilo -U českého lidu získal velké sympatie. -Češi ho hrdě nazvali „selským císařem“ Koruna Josefa II. je uložena ve Vídni. Je z pozlaceného stříbra a byla vyrobena r ve Vídni.

 -Pramen Císaře Josefa II. V Horní Lipové se nachází naproti penzionu Kovárna u státní silnice. Byl obnoven k 95. výročí ode dne, kdy byl postaven kamenný obelisk u tehdejší studánky, ze které dne při své inspekční cestě dostal napít. Vzpomínky na Josefa II.

 -V roce 1882 z vděčnosti a v upomínku na lidového císaře a humanistu Josefa II. občané Kunratic zakoupili z dobrovolných příspěvků sochu Josefa II. a slavnostně ji umístili na podstavec k základní škole, kde stojí dnes. Vzpomínky na Josefa II. Pomník císaře Josefa II. v Kunraticích

 - Císařská lípa na Pasekách je památný strom, který roste v ulici U Staré lípy v současné čtvrti Jablonce nad Nisou -Kolem desáté dopolední dne 26. června 1778 se před domem č. 10 zastavil císař Josef II. s družinou. Sedláka Petra Feixe požádal císař o nůž, osobně ukrojil krajíc, namazal jej máslem a tvarohem a rozdělil jej mezi všech 11 jezdců. Na talíř za odměnu položil čtyři stříbrné dvacetníky. Návštěva císaře Josefa je doložena německým zápisem v kronice od řídícího učitele z Frýdlantu. Vzpomínky na Josefa II. Přísně chráněný strom zasazený na paměť návštěvy cís. Josefa, 1779

  Toleranční patent  Zrušení nevolnictví  Trest smrti  Cestoval v přestrojení Co sis zapamatoval? Zákon, který umožnil volbu náboženství Zákon který osvobodil prosté obyvatele od závislosti na vrchnosti Jaký trest byl zrušen? Jak zjišťoval informace o dění ve státě?

 Chceš vědět víc?

  NEZNÁMÝ. jesenik.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:   MAERTENS. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Vlastivěda – M. Bloudková a kol. – SPN Vlastivěda – doc. PhDr. František Čapka, CSc. – Nová škola Vlastivěda – M. Hronek – Prodos Obrazy ze starších českých dějin – J.Harna a kol. – Alter Citace