Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

1. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany Nýřany
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tematické setkání KAP Jihomoravského kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Tematické setkání KAP Ústeckého kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Individuálně, ale společně a jinak
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpora krajského akčního plánování
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
RIZIKO.
Pedagogika školního sportu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
RIZIKO.
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (2001)  Uspokojovat a vyvolávat vzdělávací potřeby dětí, mládeže a dospělých.  Vytvářet podmínky k maximálnímu rozvoji různorodých schopností všech jedinců v rámci celoživotního vzdělávání v souladu s principem spravedlivosti a využívání talentů.  Dosáhnout vyšší kvality a funkčnosti vzdělávání prostřednictvím nových vzdělávacích a studijních programů, které odpovídají požadavkům současné společnosti, s respektováním individuální odlišnosti a životních podmínek účastníků vzdělávání.

Navržené změny v cílech a obsahu vzdělávání  Realizovat navržený systém vzdělávacích programů na všech úrovních  Vytvořit Státní program vzdělávání jako nový kurikulární dokument  Vytvořit soustavu navazujících RVP a zpracovat metodické pokyny pro tvorbu školních vzdělávacích programů  Využít existující infrastruktury – rezortních ústavů, pedagogických center, vysokých škol – pro zajištění metodické přípravy učitelů a metodické pomoci školám

Předškolní vzdělávání v kontextu vzdělávací politiky ČR  Zakotvit předškolní vzdělávání jako integrální součást vzdělávacího systému  Obcím stanovit zákonem povinnost zajistit předškolní vzdělávání pro všechny děti daného věku  Při základních školách zřizovat přípravné třídy  Umožnit, aby se na rozhodování o zahájení či odkladu povinného vzdělávání dítěte podíleli i předškolní pedagogové

Realizace celoživotního učení pro všechny  Vývoj dostupnosti vzdělávání  Vývoj spravedlivosti ve vzdělávání

3. Zvýšení kvality a funkčnosti vzdělávání  Ukazuje se nedostatečná provázanost mezi jednotlivými rámcovými vzdělávacími programy  Příprava na práci s novým kurikulem se ukazuje od samého začátku značně nesystematická

4. Implementace RVP PV do pedagogické práce škol  Nekoncepčnost v přípravě na tak zásadní změnu  Chyběla komunikace mezi vzdělavateli budoucích předškolních pedagogů, tvůrci kurikula a pedagogickým terénem  Učitelé mateřských škol hledali a stále ještě hledají často řešení na principu pokus - omyl  Učitelům chybí odpovídající zpětná vazba

5. Informovanost v souvislosti s kurikulární reformou  „z Bílé knihy můžeme nabýt dojmu, že důvodem celé kurikulární reformy, je pouze to, že se tak rozhodli v EU. Popřípadě, že jde o svévoli ministerských úředníků.“  Nedostatečné pochopení změny  Reforma začala být mnohými pedagogy vnímána jako nutné zlo, které komplikuje zažitý systém.  V tedy tkví podstata reformy?

6. Monitorování a hodnocení kvality  Prioritou je podpora vzniku bohatého a diferencovaného evaluačního prostředí, ve kterém by byly uplatňovány různé formy interní a externí evaluace

V předškolním vzdělávání vidíme dvě stěžejní oblasti:  oblast manažerskou, která souvisí s již zmiňovanými podmínkami vzdělávání, hospitacemi, výměnou zkušeností apod.  oblast pedagogicko – diagnostikou. Chybí dovednost správně formulovat kriteria a indikátory hodnocení, uvědomit si možnosti evaluačních nástrojů !!!!

7. Vzdělávání nadaných  „Schopní a nadaní přinášejí do společnosti kvality, kterými je možné se prosadit v konkurenci s jinými státy“ (Bílá kniha 2001)

Záměry a doporučení vzdělávací politiky ČR- ve vzdělávání nadaných jedinců  Připravovat budoucí pedagogy na práci nadanými jedinci,a to s uplatněním moderních metod a forem práce  Vzdělávání a zájmové činnosti dětí diferencovat s ohledem na jejich potřeby  Zajistit dostupnost odborného a podpůrného materiálu pro vzdělávání nadaných jedinců  Kompetentní předškolní pedagog  Odpovídající podmínky

Záměry a doporučení vzdělávací politiky ČR – ve vzdělávání nadaných jedinců  Realizovat ucelený systém péče o nadané jedince (podpora výzkumu, poradenství atd.)  Podporovat výzkum v rozpoznávání nadaných dětí  Vytvářet programy pro mimořádně nadané jedince a zajistit jejich dostupnost

Závěrem  Reforma představuje dlouhodobý proces, který vyžaduje strategické řízení ze strany MŠMT.  Na základě analýzy vybraných oblastí, můžeme konstatovat, že některé strategické linie nebyly naplněny, některé spíše formálně, bez potřebné metodické podpory  Nekoncepčnost v rámci probíhající reformy má za následek její nedostatečný dopad

 Děkuji za pozornost