Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (2001) Uspokojovat a vyvolávat vzdělávací potřeby dětí, mládeže a dospělých. Vytvářet podmínky k maximálnímu rozvoji různorodých schopností všech jedinců v rámci celoživotního vzdělávání v souladu s principem spravedlivosti a využívání talentů. Dosáhnout vyšší kvality a funkčnosti vzdělávání prostřednictvím nových vzdělávacích a studijních programů, které odpovídají požadavkům současné společnosti, s respektováním individuální odlišnosti a životních podmínek účastníků vzdělávání.
Navržené změny v cílech a obsahu vzdělávání Realizovat navržený systém vzdělávacích programů na všech úrovních Vytvořit Státní program vzdělávání jako nový kurikulární dokument Vytvořit soustavu navazujících RVP a zpracovat metodické pokyny pro tvorbu školních vzdělávacích programů Využít existující infrastruktury – rezortních ústavů, pedagogických center, vysokých škol – pro zajištění metodické přípravy učitelů a metodické pomoci školám
Předškolní vzdělávání v kontextu vzdělávací politiky ČR Zakotvit předškolní vzdělávání jako integrální součást vzdělávacího systému Obcím stanovit zákonem povinnost zajistit předškolní vzdělávání pro všechny děti daného věku Při základních školách zřizovat přípravné třídy Umožnit, aby se na rozhodování o zahájení či odkladu povinného vzdělávání dítěte podíleli i předškolní pedagogové
Realizace celoživotního učení pro všechny Vývoj dostupnosti vzdělávání Vývoj spravedlivosti ve vzdělávání
3. Zvýšení kvality a funkčnosti vzdělávání Ukazuje se nedostatečná provázanost mezi jednotlivými rámcovými vzdělávacími programy Příprava na práci s novým kurikulem se ukazuje od samého začátku značně nesystematická
4. Implementace RVP PV do pedagogické práce škol Nekoncepčnost v přípravě na tak zásadní změnu Chyběla komunikace mezi vzdělavateli budoucích předškolních pedagogů, tvůrci kurikula a pedagogickým terénem Učitelé mateřských škol hledali a stále ještě hledají často řešení na principu pokus - omyl Učitelům chybí odpovídající zpětná vazba
5. Informovanost v souvislosti s kurikulární reformou „z Bílé knihy můžeme nabýt dojmu, že důvodem celé kurikulární reformy, je pouze to, že se tak rozhodli v EU. Popřípadě, že jde o svévoli ministerských úředníků.“ Nedostatečné pochopení změny Reforma začala být mnohými pedagogy vnímána jako nutné zlo, které komplikuje zažitý systém. V tedy tkví podstata reformy?
6. Monitorování a hodnocení kvality Prioritou je podpora vzniku bohatého a diferencovaného evaluačního prostředí, ve kterém by byly uplatňovány různé formy interní a externí evaluace
V předškolním vzdělávání vidíme dvě stěžejní oblasti: oblast manažerskou, která souvisí s již zmiňovanými podmínkami vzdělávání, hospitacemi, výměnou zkušeností apod. oblast pedagogicko – diagnostikou. Chybí dovednost správně formulovat kriteria a indikátory hodnocení, uvědomit si možnosti evaluačních nástrojů !!!!
7. Vzdělávání nadaných „Schopní a nadaní přinášejí do společnosti kvality, kterými je možné se prosadit v konkurenci s jinými státy“ (Bílá kniha 2001)
Záměry a doporučení vzdělávací politiky ČR- ve vzdělávání nadaných jedinců Připravovat budoucí pedagogy na práci nadanými jedinci,a to s uplatněním moderních metod a forem práce Vzdělávání a zájmové činnosti dětí diferencovat s ohledem na jejich potřeby Zajistit dostupnost odborného a podpůrného materiálu pro vzdělávání nadaných jedinců Kompetentní předškolní pedagog Odpovídající podmínky
Záměry a doporučení vzdělávací politiky ČR – ve vzdělávání nadaných jedinců Realizovat ucelený systém péče o nadané jedince (podpora výzkumu, poradenství atd.) Podporovat výzkum v rozpoznávání nadaných dětí Vytvářet programy pro mimořádně nadané jedince a zajistit jejich dostupnost
Závěrem Reforma představuje dlouhodobý proces, který vyžaduje strategické řízení ze strany MŠMT. Na základě analýzy vybraných oblastí, můžeme konstatovat, že některé strategické linie nebyly naplněny, některé spíše formálně, bez potřebné metodické podpory Nekoncepčnost v rámci probíhající reformy má za následek její nedostatečný dopad
Děkuji za pozornost