Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_26_Milan Kundera Téma sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Ztracená generace
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _06_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Téma: Audience – V. Havel
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Jak se dělá reportáž….
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
Meziválečná literatura
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
Milan Kundera. ● Narodil se v Brně roku 1929, studoval FF UK v Praze, studia nedokončil, pak studoval filmovou fakultu na AMU – později působil jako učitel.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
GE - Vyšší kvalita výuky
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Odraz 2. sv. války v české literatuře
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_26_Milan Kundera Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: březen 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

česko – francouzský spisovatel

Milan Kundera Milan Kundera se narodil v Brně v rodině hudebního pedagoga Ludvíka Kundery, který stál u základů jeho hudebního vzdělání. Po maturitě na gymnáziu a dvou semestrech na FF UK vystudoval FAMU v Praze. Tam také po ukončení studia vyučoval světovou literaturu. V roce 1970 musel opustit fakultu a bylo mu znemožněno publikovat. Tíživou situaci nakonec vyřešila možnost stáže a výuky na francouzských univerzitách. Z Francie se Kundera odmítl do ČSSR vrátit, a tak byl v roce 1978 zbaven českého občanství. Nakonec se usadil v Paříži, kde žije doposud. Román Nesmrtelnost napsal ještě v češtině, ale při přípravě fr. vydání ho podstatně přepracoval a pro české vydání dílo přeložil z francouzštiny. Od té doby píše pouze francouzsky. Spisovatel sice udržuje kontakty s okruhem přátel v Česku, ale do své vlasti se vrací zřídka a vždy inkognito. Je označován za výrazného soudobého postmodernistu. Milan Kundera Milan Kundera se narodil v Brně v rodině hudebního pedagoga Ludvíka Kundery, který stál u základů jeho hudebního vzdělání. Po maturitě na gymnáziu a dvou semestrech na FF UK vystudoval FAMU v Praze. Tam také po ukončení studia vyučoval světovou literaturu. V roce 1970 musel opustit fakultu a bylo mu znemožněno publikovat. Tíživou situaci nakonec vyřešila možnost stáže a výuky na francouzských univerzitách. Z Francie se Kundera odmítl do ČSSR vrátit, a tak byl v roce 1978 zbaven českého občanství. Nakonec se usadil v Paříži, kde žije doposud. Román Nesmrtelnost napsal ještě v češtině, ale při přípravě fr. vydání ho podstatně přepracoval a pro české vydání dílo přeložil z francouzštiny. Od té doby píše pouze francouzsky. Spisovatel sice udržuje kontakty s okruhem přátel v Česku, ale do své vlasti se vrací zřídka a vždy inkognito. Je označován za výrazného soudobého postmodernistu.

Doplňte správné zakončení věty. Milan Kundera se narodil v rodině významného vystudoval byl v roce 1978 zbaven je považován za představitele směru zvaného jako

Doplňte správné zakončení věty. Milan Kundera se narodil v rodině významného hudebního pedagoga Milana Kundery. vystudoval FAMU v Praze. byl v roce 1978 zbaven československého občanství. je považován za představitele směru zvaného jako postmodernismus.

Když viděla v mladíkově pohledu neúplatnou posedlost, snažila se pokračovat dál ve hře, i když už nemohla a neuměla. Se slzami v očích vylezla na stůl. Deska byla velká sotva metr krát metr a jedna noha byla o maličko kratší; dívka stojící na stole měla pocit vratkosti. Ale mladík byl spokojen s nahou postavou, která se teď tyčila nad ním a její stydlivá nejistota jen podněcovala jeho rozkazovačnost. Chtěl to tělo vidět ve všech polohách a ze všech stran, tak jak si představoval, že je viděli a budou vidět i jiní muži. Byl sprostý a lascivní. Říkal jí slova, která od něho v životě neslyšela. Chtěla se vzepřít, chtěla utéci ze hry, nazvala ho křestním jménem, ale on ji hned okřikl, že nemá právo ho nazývat tak důvěrně. A tak nakonec ve zmatku a vnitřním pláči poslouchala, předkláněla se i dřepala podle mladíkových přání, salutovala a zase se kroutila v bocích, aby mu předvedla twist; tehdy při trochu prudším pohybu sklouzl pod její nohou ubrus a málem upadla.

Ze které povídky a) Ze které povídky výňatek pochází? Určete vypravěče. vlastními slovy b) Shrňte vlastními slovy obsah textu, vymyslete pro něj vlastní název. jazykovou stránku výňatku. c) Posuďte jazykovou stránku výňatku. Vysvětlete význam slov: d) Vysvětlete význam slov:  lascivní  twist Ze které povídky a) Ze které povídky výňatek pochází? Určete vypravěče. vlastními slovy b) Shrňte vlastními slovy obsah textu, vymyslete pro něj vlastní název. jazykovou stránku výňatku. c) Posuďte jazykovou stránku výňatku. Vysvětlete význam slov: d) Vysvětlete význam slov:  lascivní  twist

Vypravěč er - forma a) Falešný autostop. Vypravěč er - forma (snažila se, nemohla). b) Dívka se s přítelem domluvila na tom, že se bude chovat jako nemravná žena k cizímu muži. Tančí před ním na stole, postupně si začíná uvědomovat, že překročila hranice své osobnosti a stává se někým jiným. Název textu – např. Tanec na stole. c) Spisovná čeština, pasáž vypravěče; opakování slova chtěla, nepřímá vyjádření – stydlivá nejistota, ve vnitřním pláči (metonymie). Cizí slova jako salutovat, twist aj. d)lascivní - necudný, chlípný, nemravný. twist - tanec z 60. let 20. století twist - tanec z 60. let 20. století Vypravěč er - forma a) Falešný autostop. Vypravěč er - forma (snažila se, nemohla). b) Dívka se s přítelem domluvila na tom, že se bude chovat jako nemravná žena k cizímu muži. Tančí před ním na stole, postupně si začíná uvědomovat, že překročila hranice své osobnosti a stává se někým jiným. Název textu – např. Tanec na stole. c) Spisovná čeština, pasáž vypravěče; opakování slova chtěla, nepřímá vyjádření – stydlivá nejistota, ve vnitřním pláči (metonymie). Cizí slova jako salutovat, twist aj. d)lascivní - necudný, chlípný, nemravný. twist - tanec z 60. let 20. století twist - tanec z 60. let 20. století

Kniha Směšné lásky je souborem sedmi povídek: Nikdo se nebude smát; Zlaté jablko věčné touhy; Falešný autostop; Symposion; Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým; Doktor Havel po dvaceti letech a Eduard a Bůh. Milan Kundera je vybral mezi deseti povídkami, které původně vyšly postupně během let ve třech Sešitech směšných lásek. Společným tématem všech sedmi povídek je láska a věčný konflikt mezi mužem a ženou. Navzdory názvu knihy autor lásku nezesměšňuje či neshazuje, pouze ukazuje, že láska nemusí být vždy jen vážná a seriózní – ale že může být i nečekaně komická a někdy až tragikomická. Téměř ve všech povídkách má svoje místo také erotika a intimita. Kunderovy postavy vyrůstají z konkrétní situace, z konkrétního lidského problému a autor prostřednictvím jejich perspektiv skládá mozaiku možných pravd. Pod anekdotickou slupkou se tak skrývá také bolestně existenciální téma. Kniha Směšné lásky je souborem sedmi povídek: Nikdo se nebude smát; Zlaté jablko věčné touhy; Falešný autostop; Symposion; Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým; Doktor Havel po dvaceti letech a Eduard a Bůh. Milan Kundera je vybral mezi deseti povídkami, které původně vyšly postupně během let ve třech Sešitech směšných lásek. Společným tématem všech sedmi povídek je láska a věčný konflikt mezi mužem a ženou. Navzdory názvu knihy autor lásku nezesměšňuje či neshazuje, pouze ukazuje, že láska nemusí být vždy jen vážná a seriózní – ale že může být i nečekaně komická a někdy až tragikomická. Téměř ve všech povídkách má svoje místo také erotika a intimita. Kunderovy postavy vyrůstají z konkrétní situace, z konkrétního lidského problému a autor prostřednictvím jejich perspektiv skládá mozaiku možných pravd. Pod anekdotickou slupkou se tak skrývá také bolestně existenciální téma.

1. Vymyslete minimálně pět otázek k textu. 2. Který slohový postup v ukázce převládá? 3. Určete, jaká je funkce textu. 4. Která forma jazyka se v úryvku uplatňuje? 5. Vysvětlete smysl slov v textu: a) skládá mozaiku b) jejich perspektiv 5. Vysvětlete smysl slov v textu: a) skládá mozaiku b) jejich perspektiv

1. Individuální řešení. 2. Převládá slohový postup výkladový a popisný. 3. Hlavní funkce textu je sdělná. Formou výkladu, popisu i úvah nás seznamuje s dílem Směšné lásky. Text může pomoci pochopit smysl Kunderova díla. 4. Spisovná čeština. 5. a) jejich perspektivy –jejich pohledu b) skládá mozaiku – skládá z částí celek 1. Individuální řešení. 2. Převládá slohový postup výkladový a popisný. 3. Hlavní funkce textu je sdělná. Formou výkladu, popisu i úvah nás seznamuje s dílem Směšné lásky. Text může pomoci pochopit smysl Kunderova díla. 4. Spisovná čeština. 5. a) jejich perspektivy –jejich pohledu b) skládá mozaiku – skládá z částí celek

Milan Kundera Milan Kundera Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. / / a)Jaký problém mající souvislost s udavačstvím M. Kunderu trápí? Jaký problém mající souvislost s udavačstvím M. Kunderu trápí?Jaký problém mající souvislost s udavačstvím M. Kunderu trápí? b)Proč nerad komunikuje s českými novináři? Proč nerad komunikuje s českými novináři?Proč nerad komunikuje s českými novináři? c)Která jeho díla byla v nahrávce zmíněna? Jak jsou vnímána? Co je pro ně typické? Která jeho díla byla v nahrávce zmíněna? Jak jsou vnímána? Co je pro ně typické?Která jeho díla byla v nahrávce zmíněna? Jak jsou vnímána? Co je pro ně typické? Milan Kundera Milan Kundera Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. / / a)Jaký problém mající souvislost s udavačstvím M. Kunderu trápí? Jaký problém mající souvislost s udavačstvím M. Kunderu trápí?Jaký problém mající souvislost s udavačstvím M. Kunderu trápí? b)Proč nerad komunikuje s českými novináři? Proč nerad komunikuje s českými novináři?Proč nerad komunikuje s českými novináři? c)Která jeho díla byla v nahrávce zmíněna? Jak jsou vnímána? Co je pro ně typické? Která jeho díla byla v nahrávce zmíněna? Jak jsou vnímána? Co je pro ně typické?Která jeho díla byla v nahrávce zmíněna? Jak jsou vnímána? Co je pro ně typické?

a) V roce 2008 se objevil v českých médiích text obviňující M. Kunderu z udavačství (jednalo se o západního agenta M. Dvořáčka, jehož prý tehdy udal MK). Ten s obviněním nesouhlasí. V roce 2008 se objevil v českých médiích text obviňující M. Kunderu z udavačství (jednalo se o západního agenta M. Dvořáčka, jehož prý tehdy udal MK). Ten s obviněním nesouhlasí. V roce 2008 se objevil v českých médiích text obviňující M. Kunderu z udavačství (jednalo se o západního agenta M. Dvořáčka, jehož prý tehdy udal MK). Ten s obviněním nesouhlasí. b) Nerad komunikuje s českými médii z důvodu aféry, nepochopení jeho exulantské minulosti, také polemiky s Václavem Havlem aj. Nerad komunikuje s českými médii z důvodu aféry, nepochopení jeho exulantské minulosti, také polemiky s Václavem Havlem aj. Nerad komunikuje s českými médii z důvodu aféry, nepochopení jeho exulantské minulosti, také polemiky s Václavem Havlem aj. c) Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, drama Jakub a jeho pán aj. Sebeironie, absurdita života, exulantský úděl aj. Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, drama Jakub a jeho pán aj. Sebeironie, absurdita života, exulantský úděl aj. Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, drama Jakub a jeho pán aj. Sebeironie, absurdita života, exulantský úděl aj. a) V roce 2008 se objevil v českých médiích text obviňující M. Kunderu z udavačství (jednalo se o západního agenta M. Dvořáčka, jehož prý tehdy udal MK). Ten s obviněním nesouhlasí. V roce 2008 se objevil v českých médiích text obviňující M. Kunderu z udavačství (jednalo se o západního agenta M. Dvořáčka, jehož prý tehdy udal MK). Ten s obviněním nesouhlasí. V roce 2008 se objevil v českých médiích text obviňující M. Kunderu z udavačství (jednalo se o západního agenta M. Dvořáčka, jehož prý tehdy udal MK). Ten s obviněním nesouhlasí. b) Nerad komunikuje s českými médii z důvodu aféry, nepochopení jeho exulantské minulosti, také polemiky s Václavem Havlem aj. Nerad komunikuje s českými médii z důvodu aféry, nepochopení jeho exulantské minulosti, také polemiky s Václavem Havlem aj. Nerad komunikuje s českými médii z důvodu aféry, nepochopení jeho exulantské minulosti, také polemiky s Václavem Havlem aj. c) Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, drama Jakub a jeho pán aj. Sebeironie, absurdita života, exulantský úděl aj. Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, drama Jakub a jeho pán aj. Sebeironie, absurdita života, exulantský úděl aj. Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, drama Jakub a jeho pán aj. Sebeironie, absurdita života, exulantský úděl aj.

Dusil jsem se ponížením a hanbou. Netoužil jsem po ničem jiném než zmizet, osamět a smazat Helenu i Zemánka, smazat předvčerejšek, včerejšek i dnešek, tento hloupý žert, smazat to, smazat, aby po tom všem nezůstala ani stopa … byl jsem naplněn jedinou touhou: být odtud pryč, pryč odtud a z celé té historie: udělat za vším tečku. Věděl jsem, že nesmím Helenu dále klamat: byla vůči mně nevinná a já jsem jednal nízce, protože jsme ji proměnil v pouhou věc, v kámen, který jsem chtěl (a neuměl) vrhnout po někom jiném. Dusil jsem se výsměšným nezdarem své msty a nízkostí vlastního jednání a byl jsem rozhodnut udělat všemu konec, aspoň nyní, ale přece dřív, než bude pozdě. Dusil jsem se ponížením a hanbou. Netoužil jsem po ničem jiném než zmizet, osamět a smazat Helenu i Zemánka, smazat předvčerejšek, včerejšek i dnešek, tento hloupý žert, smazat to, smazat, aby po tom všem nezůstala ani stopa … byl jsem naplněn jedinou touhou: být odtud pryč, pryč odtud a z celé té historie: udělat za vším tečku. Věděl jsem, že nesmím Helenu dále klamat: byla vůči mně nevinná a já jsem jednal nízce, protože jsme ji proměnil v pouhou věc, v kámen, který jsem chtěl (a neuměl) vrhnout po někom jiném. Dusil jsem se výsměšným nezdarem své msty a nízkostí vlastního jednání a byl jsem rozhodnut udělat všemu konec, aspoň nyní, ale přece dřív, než bude pozdě.

1.Hlavní hrdina románu Žert se jmenuje Jan Jahn. ano – ne ano – ne 1.Hlavní hrdina románu Žert se jmenuje Jan Jahn. ano – ne ano – ne 2. M. Kundera sepsal divadelní hru Petr a jeho pán. ano - ne 3. V díle Žert je hlavní hrdina vyloučen ze strany i z vysoké školy a stráví několik let u PTP. ano - ne 4. Kunderovi hrdinové jsou konfrontováni s levicovými intelektuály z jiných zemí. ano - ne

1.Hlavní hrdina románu Žert se jmenuje Ludvík Jahn. ano – ne 2. M. Kundera sepsal divadelní hru Jakub a jeho pán. ano - ne 3. V díle Žert je hlavní hrdina vyloučen ze strany i z vysoké školy a stráví několik let u PTP. ano - ne 4. Kunderovi hrdinové jsou konfrontováni s levicovými intelektuály z jiných zemí. ano - ne

Žert – film režiséra Jaromila Jireše (1968) Žert – film režiséra Jaromila Jireše (1968) 1.Jak ovlivnila dobová ideologie éry komunistické totality osud hlavního hrdiny?Jak ovlivnila dobová ideologie éry komunistické totality osud hlavního hrdiny? 2.Kdo byl Trockij? Jaké měl spory se Stalinem?Kdo byl Trockij? Jaké měl spory se Stalinem? 3.Srovnejte film s knihou Milana Kundery.Srovnejte film s knihou Milana Kundery. 1.Jak ovlivnila dobová ideologie éry komunistické totality osud hlavního hrdiny?Jak ovlivnila dobová ideologie éry komunistické totality osud hlavního hrdiny? 2.Kdo byl Trockij? Jaké měl spory se Stalinem?Kdo byl Trockij? Jaké měl spory se Stalinem? 3.Srovnejte film s knihou Milana Kundery.Srovnejte film s knihou Milana Kundery.

Opravte chybné názvy děl Milana Kundery Opravte chybné názvy děl Milana Kundery ? ? Život je tady Polibek na rozloučenou Upřímné lásky Snadná lehkost bytí Majitelé zámků

Opravte chybné názvy děl Milana Kundery Opravte chybné názvy děl Milana Kundery ? ? Život je jinde Valčík na rozloučenou Směšné lásky Nesnesitelná lehkost bytí Majitelé klíčů

Poslechněte si zvukovou nahrávku a odpovězte na otázky. Poznáte Kunderovo dílo? 1. Napište čtyři věty, ve kterých shrnete obsah nahrávky. 2. Jak byste v příběhu pokračovali? Napište další vývoj příběhu.

Člověk si může vzít život. Ale člověk si nemůže vzít nesmrtelnost. Jakmile vás nesmrtelnost nalodí na palubu, už nemůžete vystoupit, a i když se zastřelíte, zůstanete na palubě i se svou sebevraždou,a to je hrůza. Ležel jsme na palubě mrtvý a kolem sebe jsem viděl své čtyři ženy, seděly na bobku a všechny psaly všechno, co o mně věděly, a za nimi byl i můj syn a ten také psal a babice Gertruda Steinová tam byla a všichni moji přátelé tam byli a psali a vyprávěli nahlas všechny indiskrece a pomluvy, které o mně kdy slyšeli, a stovka žurnalistů se za nimi tlačila s mikrofony a armáda univerzitních profesorů po celé Americe to všechno třídila, analyzovala a sestavovala do článků a knih. Člověk si může vzít život. Ale člověk si nemůže vzít nesmrtelnost. Jakmile vás nesmrtelnost nalodí na palubu, už nemůžete vystoupit, a i když se zastřelíte, zůstanete na palubě i se svou sebevraždou,a to je hrůza. Ležel jsme na palubě mrtvý a kolem sebe jsem viděl své čtyři ženy, seděly na bobku a všechny psaly všechno, co o mně věděly, a za nimi byl i můj syn a ten také psal a babice Gertruda Steinová tam byla a všichni moji přátelé tam byli a psali a vyprávěli nahlas všechny indiskrece a pomluvy, které o mně kdy slyšeli, a stovka žurnalistů se za nimi tlačila s mikrofony a armáda univerzitních profesorů po celé Americe to všechno třídila, analyzovala a sestavovala do článků a knih.

literátaGertruda Steinová? a) Shrňte ve dvou větách, jak se hrdina cítí. Poznáte o jakého literáta jde? Kdo byla Gertruda Steinová? název díla. b) Vysvětlete vlastními slovy název díla. jazykovou stránku c) Posuďte jazykovou stránku výňatku. literátaGertruda Steinová? a) Shrňte ve dvou větách, jak se hrdina cítí. Poznáte o jakého literáta jde? Kdo byla Gertruda Steinová? název díla. b) Vysvětlete vlastními slovy název díla. jazykovou stránku c) Posuďte jazykovou stránku výňatku.

Ernest Hemingway. tzv. ztracené generace, a) Individuální řešení. Fiktivním vypravěčem je Ernest Hemingway. Gertruda Steinová poprvé použila ve svých textech název pro americké literáty píšící o první světové válce z tzv. ztracené generace, kam patřil rovněž její známý E. Hemingway. Je naštvaný z posmrtné reality … Název díla - nesmrtelnost b) Název díla - nesmrtelnost slavných osobností J. W. Goetha a E. Hemingwaye. Oba spisovatelé mohou díky autorovi fikci sledovat posmrtné zdiskreditování svých skutečných osudů. Ernest Hemingway. tzv. ztracené generace, a) Individuální řešení. Fiktivním vypravěčem je Ernest Hemingway. Gertruda Steinová poprvé použila ve svých textech název pro americké literáty píšící o první světové válce z tzv. ztracené generace, kam patřil rovněž její známý E. Hemingway. Je naštvaný z posmrtné reality … Název díla - nesmrtelnost b) Název díla - nesmrtelnost slavných osobností J. W. Goetha a E. Hemingwaye. Oba spisovatelé mohou díky autorovi fikci sledovat posmrtné zdiskreditování svých skutečných osudů.

Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. Já, truchlivý Bůh (1969) Hunkp3Xq4 Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. Já, truchlivý Bůh (1969) Hunkp3Xq4 1.Jak se vám filmové zpracování Kunderovy povídky líbí? Srovnejte s knihou.Jak se vám filmové zpracování Kunderovy povídky líbí? Srovnejte s knihou. 2.Kteří slavní herci hrají ve snímku?Kteří slavní herci hrají ve snímku? 1.Jak se vám filmové zpracování Kunderovy povídky líbí? Srovnejte s knihou.Jak se vám filmové zpracování Kunderovy povídky líbí? Srovnejte s knihou. 2.Kteří slavní herci hrají ve snímku?Kteří slavní herci hrají ve snímku?

Použitá literatura a zdroje CHVATÍK, Květoslav: Svět románů Milana Kundery. Brno: Atlantis 1994, ISBN  KUNDERA, Milan. Nesmrtelnost. Brno: Atlantis, 1993, ISBN  KUNDERA, Milan. Směšné lásky.Tři melancholické anekdoty. Brno: Atlantis, 1991, ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN  SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, ISBN       Archiv autorky (nahrávku namluvili studenti lovosického gymnázia A. Kubíček, J. Beneš a M. Gebhartová).

Obrazový materiál  (pozadí)  Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese  Archiv autorky (pozadí).