Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_12_INOVACE_ , Kundera Autor Mgr. Veronika Mikešová Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby Anotace Materiál slouží k získání základních vědomostí o životě a tvorbě M. Kundery. Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.

2 MILAN KUNDERA „Dříve, než budeme zapomenuti, budeme proměněni v kýč. Kýč je přestupní stanice mezi bytím a zapomenutím.“

3 ŽIVOT SPISOVATELE (1929) narodil se v Brně v rodině významného hudebního pedagoga Ludvíka Kundery maturoval na gymnáziu studoval na FF UK přešel na FAMU, na scenáristiku po studiích zde přednášel světovou literaturu (od r jako docent)

4 jedním z předních představitelů reformního proudu KSČ, aktivně se účastnil pražského jara
70. léta: zákaz publikovat 1975 EMIGRACE > hostujícím profesorem na francouzské univerzitě v Rennes 1979 zbaven státního občanství 1981 získal francouzské občanství dnes žije v Paříži jeden z nejpřekládanějších českých autorů bývalý boxer a hudebník

5 postupem času se jazykem jeho knih stala francouzština
ve Francii smí jeho knihy vydávat pouze nakladatelství Gallimard, u nás nakladatelství Atlantis v současné době navštěvuje Kundera Českou republiku velice zřídka, neúčastní se žádných společenských ani akademických setkání svá díla (psaná ve FJ) nepovoluje překládat do češtiny

6 odmítá zfilmování jakéhokoli svého díla (po zhlédnutí filmu natočeného podle svého románu Nesnesitelná lehkost bytí – CSFD 69%) zajímavost: narodil se na apríla > sám toto datum považoval za symbolické, v jeho románech totiž hraje velkou úlohu HRA, ŽERT, NÁHODA, MYSTIFIKACE jeho bratrancem byl významný básník, představitel českého surrealismu, Ludvík Kundera

7 charakter tvorby do literatury vstoupil jako básník > poezie poplatná ideologii 50. let (Poslední máj – poema) autor povídek, románů a esejů „Román je plod lidské iluze, že můžeme pochopit druhého. Ale co víme jeden o druhém? Nic! Jediné, co můžeme učinit, je podat svědectví každý sám o sobě. Všechno ostatní je překročení naší pravomoci. Všechno ostatní je lež.“

8 pravidelně přispívá do časopisu Host > vlastní překlady esejů ve francouzštině
r na IV. sjezdu československých spisovatelů zdůraznil nesamozřejmost české národní existence v evropském kontextu a toleranci vůči mnohosti názorů označil za základní etický princip novověké kultury jako prozaik se proslavil povídkami > Směšné lásky (1963), Druhý sešit směšných lásek (1965), Třetí sešit směšných lásek (1969)

9 ROMÁNOVÁ TVORBA jeho romány jsou nazývány jako postmoderní
zabýval se TEORIÍ ROMÁNU 1960 esej UMĚNÍ ROMÁNU, 1986 stejnojmenný esej vydaný v Paříži > zaobírá se úlohou románu v moderním světě jeho romány nepatří mezi avantgardní, ale neřadí se ani mezi romány klasické vyznává se z obdivu k modernismu kafkovské tradice

10 stejnou důležitost jako příběh má v jeho románech ÚVAHA
prostřednictvím románu předkládá Kundera čtenáři své myšlenky, argumentuje komunikuje a polemizuje se čtenářem ve svých románech uvažuje, filozofuje, zajímají ho více myšlenky než postavy, zajímají ho úvahy o životě dobrý román dle autora klade otázky

11 všechna svá díla Kundera komentuje > popisuje, jak jsou romány vystavěny, informuje čtenáře, co je hlavní myšlenka knihy Poslední máj (1955) Monology (1957), Žert (1967) Valčík na rozloučenou (1976) Kniha smíchu a zapomnění (1979) Nesnesitelná lehkost bytí (1985) Nesmrtelnost (1990)

12 KONTROLNÍ OTÁZKY Co víš o životě Milana Kundery? Charakterizuj tvorbu Milana Kundery. Které české nakladatelství smí vydávat Kunderovy knihy? Charakterizuj Kunderovo pojetí románu. Jmenuj alespoň tři Kunderovy knihy.

13 PRAMENY A POUŽITÁ LITERATURA
Lehár J. a kol.: Česká literatura od počátků k dnešku. NLN, Praha 2004. Prokop V.: Přehled české literatury 20. století. O.K. – Soft. Sokolov 2004. Andree L.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Didaktis, Brno 2010.

14 http://commons. wikimedia. org/wiki/File:Pre sHallBandJaquesA
sHallBandJaquesA.jpg autor: Elisa Cabot, licence Creative Commons, BY-SA


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google