Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
Hodnotový management Teorie rozhodování
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Didaktické prostředky
1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 5. Zachycení znalostí Problém: implicitní znalosti jsou často velmi rozsáhlé a existuje mnohovaznost jednotlivých.
Sociologický výzkum.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Rizika v projektech spojených s výstavbou
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Co je riziko ? Z historie:
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Personální plán pro podnikatelský plán
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Jištění kvality technologických procesů
Didaktické prostředky
Rozhodování jako manažerská funkce
Vnější a vnitřní kontrola
Strategie regionu, obce
Obhajoba diplomové práce
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Tradiční metody vývoje softwaru
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Řízení rizik Obecné schéma řízení rizik, stanovení rozsahu a cíle analýzy rizik, metody sběru a interpretace vstupních dat Zpracoval: prof. Ing. František BOŽEK, CSc. Univerzita obrany v Brně Kontakt: tel.: ,

Úvod Důvody implementace managementu rizika -zvyšování profitu, minimalizace nákladů a využívání příležitostí; -získání image a goodewill; -minimalizace negativních dopadů na poslání firem, organizací veřejné správy, resp. život regionu; -získat podkladů pro rozhodovací procesy; -vytváření předpokladů zajištění udržitelného vývoje.

Obecný postup managementu rizika Důvody obtížného stanovení univerzálního postupu managementu rizika: -existence značného spektra různých druhů rizik; -specifika záměru a požadavků top-managementu firmy, organizace či regionu. Zejména nelze stanovit univerzální algoritmus v rámci jednotlivých etap risk managementu.

Obecný postup managementu rizika -přesto lze nalézt společné elementární kroky (fáze, etapy) managementu rizika u rizika; -některé kroky se mohou vzájemně prolínat nebo probíhat paralelně; -proces managementu rizika je pravidelně se opakujícím cyklem s cílem permanentního zlepšování a identifikace nově se objevujících rizik.

Obecné fáze managementu rizika a jejich posloupnost Zdroj: Božek, F., Urban, R. Management rizika - Obecná část. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 49. ISBN

-popis rozsahu a cílů analýzy; -identifikace a sestavení registru aktiv; -stanovení hodnoty aktiv a jejich seskupování; -identifikace zdrojů nebezpečí a sestavení registru nebezpečí; -odhad frekvence aktivace zdrojů nebezpečí; -sestavení párů nebezpečí/zranitelnost aktiva; Obecný postup managementu rizika

-kvalitativní, semikvantitativní nebo kvantitativní odhad rizika; -stanovení přijatelnosti rizika; -pro nepřijatelné riziko generace návrhu protiopatření k minimalizaci rizika, výběr optimální varianty, implementace protiopatření; -pro přijatelné riziko realizace operativního managementu (monitoring rizika). Obecný postup managementu rizika

Aplikace managementu rizika Zajištění bezpečnosti v podnicích, organizacích veřejné správy a v regionech sestává ze stránky: -managerské; -ekonomické; -technické; Management rizika je současně managementem spolehlivosti a odpovědnosti.

Časté chyby při implementaci managementu rizika -faktory rizik se nevyhledávají, resp. ignorují ; -jsou vybudovány určité složky managementu rizika, avšak nejsou vzájemně integrovány; -způsoby integrace rizika do klíčových strategických rozhodnutí firmy jsou neadekvátní; -management rizika se soustřeďuje výhradně na rizika a opomíjí se zabývat i příležitostmi

Stanovení rozsahu a cíle analýzy -přesvědčit top ‑ management o účelnosti zavedení procesu k získání finančních, materiálových a personálních zdrojů; -nároky na časovou kapacitu a finanční zdroje; -rozsah analýzy je dán počtem aktiv a hrozeb; -akceptace záměru top managementu; -vymezení předmětu zkoumání; -doporučuje se proces zahájit kvalitativní analýzou.

Metody sběru a interpretace vstupních dat -přímá měření a výpočty; -automatizované vyhledávací nástroje; -modelování; -statistická data a jejich vyhodnocení; -revize stávajících dokumentů a předběžné analýzy; -dotazníky a pohovory, zejména on site interview; -expertní posudky a odhady.

V rámci managementu rizika se lze již při sběru informací setkat se dvěma formami neurčitostí: -Nejistota: teorie pravděpodobnosti v intervalu, teorie možnosti, míra věrohodnosti -Vágnost: vymezuje jev a nikoliv charakterizaci, zda jev nastane (to je předmětem pravděpodobnosti). Základním pojmem je zde fuzzy množina objektů a stupeň příslušnosti objektu do ní. Metody sběru a interpretace vstupních dat

Fuzzy logika, která umožňuje zahrnout nepřesnost, používá vágně charakterizované expertní znalosti. Pravý opak toho, co se vždy požadovalo, tj. větší přesnost. Vzniká tak reálný rozpor, jehož řešení neexistuje. Jde o vztah mezi relevancí a přesností informace. Princip, který byl nazván principem incompatibility, je možné charakterizovat tak, že při popisu reality je potřebné se rozhodnout mezi relevancí informace, která bude méně přesná, nebo přesností informace, která však bude méně relevantní. Při zvyšování přesnosti se tak lze dostat k bodu, kdy přesnost a relevance se stávají vzájemně se vylučujícími charakteristikami. Nejistota a vágnost

Aplikace fuzzy logiky na měření teploty umožňuje používat pojmy jako „studená voda“, „teplá voda“, „horká voda“, které nemají striktní hranice, analogicky jako voda „chladná“, „vlažná“ a horká. Zdroj: Norm Dingle, EMP Technical Group: Objasnění pojmu fuzzy logika. [on line]. [ ]..

Byl vymezen obecný postup managementu rizika. První fází je získání souhlasu top-managementu. Etapa stanovení rozsahu a cíle analýzy rozhoduje o úspěšnosti celého procesu managementu rizika. Platí zásada, že by měly být nejprve zvoleny metody kvalitativní nebo semikvantitativní analýzy, které jsou rychlé a časově a finančně nenáročné. Teprve posléze, ukáže-li se to nezbytným, je možné pro kritická rizika aplikovat kvantitativní analýzu. Závěr

Důležitou roli při realizaci managementu rizik sehrává rovněž výběr metod pro získávání a interpretaci vstupních dat. Aplikace konkrétních metod závisí na charakteru systému, hloubce analýzy a požadovaných výstupech analýzy rizik. Je třeba si uvědomit, že o preciznosti výsledků analýzy rizika rozhoduje kvalita a přesnost vstupních dat, které jsou realizačnímu týmu k dispozici. Závěr

Studenti se seznámí s obecným postupem analýzy rizik a postupy při stanovení rozsahu a cíle analýzy rizika. Při studiu metod užívaných pro získávání a interpretaci vstupních dat využijí znalosti z předmětů matematika, počet pravděpodobnosti a statistiky a operační výzkum. Součástí cvičení bude diskuze obecného postupu managementu rizika a aplikace vybraných metod pro získávání vstupních dat pro analýzu vybraného druhu rizika jednoduchého systému (část útvaru, vojenského výcvikového prostoru, domácnosti, provozovny, veřejné instituce, regionu), který si skupina 3-5 studentů zvolí. Vytvořeným skupinám studentů bude doporučeno, aby zvolený systém používali i v dalších cvičeních, kdy budou postupně seznamováni s dalšími kroky managementu rizika a kdy budou jednotlivé kroky prakticky procvičovat na jimi zvoleném systému. Požadavky na cvičení