Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia
Definice pojmu Management je umění řídit. Management znamená dosahování podnikových cílů prostřednictvím vedení lidí. Management jako cílevědomě koordinované působení na aktivitu lidí ke zdokonalení současného stavu. Management je proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. Management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů.
Vývojové etapy managementu I.etapa – počátek 20.století Klasický management – Taylor, Fayol,Weber Psychologicko-sociální přístupy – Mayo,Maslow (teorie motivace), McGregor (teorie X a Y), Baťa II.etapa – během 2.světové války Procesní přístupy – Gullick, Koontz, Weihrich Systémové přístupy – Barnard Kvantitativní přístupy
Vývojové etapy managementu III.etapa – konec 70.let 20.století Empirické přístupy – Sloan, Drucker, Peters, Waterman, Mintzberg IV.etapa – počátek 90.let 20.století Nástup automatizace Zkušenosti výrazných osobností (Gates, Hewlett, Morita)
Moderní trendy managementu Procesní přístupy - reengineering Management znalostí 3 světová manažerská centra: Centrum americké Centrum japonské Centrum evropské
Management jako proces Proces plánování, organizování, personálního zajištění, vedení a motivování lidí, kontroly a užití všech zdrojů organizace ke stanovení a dosažení jejích cílů. Pojem proces vyjadřuje systematické provádění všech činností.
Manažerské funkce Typické úkoly, které vedoucí pracovník v procesu své řídící práce vykonává: 1. plánování 2. organizování 3. personalistiku 4. vedení a motivování lidí 5. kontrolování
Plánování čeho chceme dosáhnout, jak toho chceme dosáhnout. Úrovně plánovacího procesu z hlediska časového horizontu z hlediska úrovně rozhodovacího procesu Základní plánovací kategorie: cíle, strategie, analýza výchozí situace, formulace cílů, formulace strategie, realizace strategie
Organizování Vytváření funkční organizační struktury, tzn. uspořádání prvků (tj. lidí a výrobních prostředků) a jejich vzájemných vztahů (vazeb) v soustavě (organizaci). Řetězec požadavků – „OSCAR“ : Objectives (cíle) Specialization (specializace) Coordination (koordinace) Authority (pravomoc) Responsibility (odpovědnost)
Organizační struktura Rozpětí řízení Dělba pravomocí Typy organizačních struktur: Liniová organizační struktura Funkcionální organizační struktura Liniově štábní organizační struktura
Personalistika Ta část řízení organizace, která se zaměřuje na vše, co se týká člověka jako pracovní síly a jeho fungování v pracovním procesu (tj. plánování, získávání, rozmísťování, povyšování, odměňování, výchova a vzdělávání, uvolňování atd.) Subjekty personální práce: vedení podniku střední a nejnižší management personální útvary
Úkoly personální práce Usilovat o zařazování správného člověka na správné místo Optimálně využívat pracovních sil v organizaci Formovat pracovní skupiny (týmy) Personální a sociální rozvoj pracovníků Dodržovat všechny zákony
Personální činnosti Vytváření a analýza pracovních míst Personální plánování Získávání, výběr a přijímání pracovníků Rozmísťování pracovníků Hodnocení pracovníků Odměňování Vzdělávání a rozvoj pracovníků Uvolňování pracovníků Pracovní vztahy Personální informační systém Průzkum trhu práce Dodržování zákonů v oblasti práce a zaměstnávání pracovníků
Vedení a motivace Motiv x stimul Pracovní motivace Hlavní teorie pracovní motivace Herzbergova teorie dvou faktorů (hygienické vlivy a motivátory) Teorie X a Y Douglase McGregora (pevné vodítko, volné vodítko)
Kontrola Zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným (žádoucím). Fáze kontrolního procesu Typy kontroly (např. podle obsahové náplně, úrovně řízení, charakteru provádění)
Manažer v organizaci Pojetí manažerské práce – technokratické, humanistické pojetí Manažerské předpoklady (vrozené, získané) Manažerské dovednosti (technické, lidské, koncepční, projekční) Vývojové fáze manažera v řídící hierarchii
Diferenciace manažerů top management middle management first-line management
Manažerské role Interpersonální role Informační role Rozhodovací role Charakteristiky manažerské práce: Konfliktnost cílů Práce s nejistotou a rizikem Práce prostřednictvím druhých lidí Odpovědnost za výsledky
Styly řízení Způsob chování manažera k podřízeným Styl autokratický Styl demokratický Styl liberální Timemanagement