Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Řídící struktury.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Řídící struktury v organizaci
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Řízení personální činnosti personálním útvarem
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Řídící struktury, malé a velké organizace
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dobré odpoledne.
Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Management - Organizování
MAnagement.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management bk 505, bp 505.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Osobní management – modul č.4
Zdravotnický management
Ing. Veronika Dostálková MBA
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Podniková Ekonomika Základy managementu, manažerské funkce
Digitální učební materiál
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia

Definice pojmu Management je umění řídit. Management znamená dosahování podnikových cílů prostřednictvím vedení lidí. Management jako cílevědomě koordinované působení na aktivitu lidí ke zdokonalení současného stavu. Management je proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. Management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů.

Vývojové etapy managementu I.etapa – počátek 20.století Klasický management – Taylor, Fayol,Weber Psychologicko-sociální přístupy – Mayo,Maslow (teorie motivace), McGregor (teorie X a Y), Baťa II.etapa – během 2.světové války Procesní přístupy – Gullick, Koontz, Weihrich Systémové přístupy – Barnard Kvantitativní přístupy

Vývojové etapy managementu III.etapa – konec 70.let 20.století Empirické přístupy – Sloan, Drucker, Peters, Waterman, Mintzberg IV.etapa – počátek 90.let 20.století Nástup automatizace Zkušenosti výrazných osobností (Gates, Hewlett, Morita)

Moderní trendy managementu Procesní přístupy - reengineering Management znalostí 3 světová manažerská centra: Centrum americké Centrum japonské Centrum evropské

Management jako proces Proces plánování, organizování, personálního zajištění, vedení a motivování lidí, kontroly a užití všech zdrojů organizace ke stanovení a dosažení jejích cílů. Pojem proces vyjadřuje systematické provádění všech činností.

Manažerské funkce Typické úkoly, které vedoucí pracovník v procesu své řídící práce vykonává: 1. plánování 2. organizování 3. personalistiku 4. vedení a motivování lidí 5. kontrolování

Plánování čeho chceme dosáhnout, jak toho chceme dosáhnout. Úrovně plánovacího procesu z hlediska časového horizontu z hlediska úrovně rozhodovacího procesu Základní plánovací kategorie: cíle, strategie, analýza výchozí situace, formulace cílů, formulace strategie, realizace strategie

Organizování Vytváření funkční organizační struktury, tzn. uspořádání prvků (tj. lidí a výrobních prostředků) a jejich vzájemných vztahů (vazeb) v soustavě (organizaci). Řetězec požadavků – „OSCAR“ : Objectives (cíle) Specialization (specializace) Coordination (koordinace) Authority (pravomoc) Responsibility (odpovědnost)

Organizační struktura Rozpětí řízení Dělba pravomocí Typy organizačních struktur: Liniová organizační struktura Funkcionální organizační struktura Liniově štábní organizační struktura

Personalistika Ta část řízení organizace, která se zaměřuje na vše, co se týká člověka jako pracovní síly a jeho fungování v pracovním procesu (tj. plánování, získávání, rozmísťování, povyšování, odměňování, výchova a vzdělávání, uvolňování atd.) Subjekty personální práce: vedení podniku střední a nejnižší management personální útvary

Úkoly personální práce Usilovat o zařazování správného člověka na správné místo Optimálně využívat pracovních sil v organizaci Formovat pracovní skupiny (týmy) Personální a sociální rozvoj pracovníků Dodržovat všechny zákony

Personální činnosti Vytváření a analýza pracovních míst Personální plánování Získávání, výběr a přijímání pracovníků Rozmísťování pracovníků Hodnocení pracovníků Odměňování Vzdělávání a rozvoj pracovníků Uvolňování pracovníků Pracovní vztahy Personální informační systém Průzkum trhu práce Dodržování zákonů v oblasti práce a zaměstnávání pracovníků

Vedení a motivace Motiv x stimul Pracovní motivace Hlavní teorie pracovní motivace Herzbergova teorie dvou faktorů (hygienické vlivy a motivátory) Teorie X a Y Douglase McGregora (pevné vodítko, volné vodítko)

Kontrola Zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným (žádoucím). Fáze kontrolního procesu Typy kontroly (např. podle obsahové náplně, úrovně řízení, charakteru provádění)

Manažer v organizaci Pojetí manažerské práce – technokratické, humanistické pojetí Manažerské předpoklady (vrozené, získané) Manažerské dovednosti (technické, lidské, koncepční, projekční) Vývojové fáze manažera v řídící hierarchii

Diferenciace manažerů top management middle management first-line management

Manažerské role Interpersonální role Informační role Rozhodovací role Charakteristiky manažerské práce: Konfliktnost cílů Práce s nejistotou a rizikem Práce prostřednictvím druhých lidí Odpovědnost za výsledky

Styly řízení Způsob chování manažera k podřízeným Styl autokratický Styl demokratický Styl liberální Timemanagement