Jean-Claude Mourlevat.   1952 Ambert (Francie)  Otec – mlynář  Studium ve Štrasburku, Stuttgartu a Bonnu (germanistika)  Učitel němčiny na SŠ (Francie,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Nenechej si říkat Staříku - Stařenko!!.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pohádka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
DUM_003_ / VYDMUCHOV / ĎURIŠOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/2012
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Autor: Mgr. Nováková Jana
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
CHARAKTERISTICKÉ RYSY Mgr. Michal Oblouk
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Antoine de Saint Exupèry
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
¨-4-.
Životní cyklus.
PROJEKT KNIHA Ateliér VDN DIFA JAMU v Brně.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_Jir_I_30 J.Klapka Jerome
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Pohádky pro děti Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Vztah k životnímu prostředí
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Dvousemestrální celouniverzitní předmět: (možná i zkrácená verze jednosemestrální komerční) Úvod do terminologie a psaní textu v univerzitním prostředí.
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Jean-Claude Mourlevat

  1952 Ambert (Francie)  Otec – mlynář  Studium ve Štrasburku, Stuttgartu a Bonnu (germanistika)  Učitel němčiny na SŠ (Francie, Německo)  Od 80. let divadlo (režisér, herec)  one-man-show Guedoulde  Literární debut 1998

 Pro děti a mládež (od přečtenářského období po adolescenci)  Různé žánry (pohádky, realistické prózy, fantasy, sci-fi aj.)  Odkazuje k pohádkám bratří Grimmů, Čaroději ze země Oz, starým národním pověstem (Řecko a jiné)  Dominance knih pro předškolní a mladší školní věk  Regarde bien (2001), Historie de l‘enfant et de l‘oeuf (2005), Kolos et les quatre voleurs (1998), Le petit royaume (2000) aj.  Pro starší školní věk (a adolescenty)  A comme voleur (1998), Hannah (2002), La Ballade de Cornebique (2003)

 Le Combat d‘hiver (2006)  Baobab 2008 (překlad Helena Beguivinová, ilustrace Juraj Horváth) – edice BigBao  S podporou francouzského Ministerstva zahraničí, Velvyslanectví Francouzské republiky v ČR a Francouzského institutu v Praze  Dosud jediná autorova kniha přeložená do češiny

 Grafik, ilustrátor, malíř  S manželkou vedou nakladatelství Baobab  Podrobný medailonek ZDEZDE

 Nakladatelství Baobab  „velké romány pro velké čtenáře“

 Britská zpěvačka (kontraalt)  Zemřela nečekaně na rakovinu  Lidová píseň Blow the wind southerly

 Úspěch u francouzských kritiků, ocenění (mj. Prix Saint-Exupéry, Prix Sorcière)  V ČR Zlatá stuha 2008 (za překlad)

„Atraktivita knihy Zimní bitva nespočívá pro české čtenáře jen v dobře promyšlené dějové lince a kvalitně budovaných postavách. Dráždivé může být pro Středoevropany i konfrontování s načrtnutým modelem nedemokratického státu. Protože dnešní mládež vnímá totalitní interval českých dějin již výhradně coby záležitost historickou, má Zimní bitva potenciál zpřístupnit jí tento kontext.“ REISSNER, Martin. Totalitní drama o naději. Ladění, roč. 13 (2008), č. 3, s. 30.

„Fantastického v tomto textu nacházíme málo, respektive skoro nic. Snad jen ti honicí psi, vyšlechtění zabijáci, oběti lidí a lidské zvrhlosti. Otevíráme nadčasový, bezčasový příběh o životě v diktatuře. Příběh o strachu a udávání. O pomstě, krutosti i nenávisti.  …  Čteme příběh o útěku ze sirotčince, hledání minulosti a vlastních kořenů, výpověď o prvních láskách. Nahlížíme svět dětí a dospělých, svět tichého, časem sílícího odporu proti totalitnímu režimu. Příběh vypovídá o historické paměti a revoluci.“ MORAVCOVÁ, Martina. Tři z Baobabu. Host do školy, 2009, č. 1, s. 29.

„Na Mourlevatově knížce je fascinující především to, jak dokáže klasické schéma ‚putování na draka‘ využít nově a jak přitom buduje atmosféru. Ne náhodou příběh začíná v říjnu s finále na sněhu. Zima tu je jako stavební prvek atmosféry země-vězení nebo líp země-gulagu. A proti tomu má dobro jen jednu obranu – horká srdce. A jeden hlas. To je krapítko novum, které tu tuším ještě nebylo... Kdysi poslední odpor proti Falanze zažehávala jistá umělkyně svým božským hlasem. A ejhle, nyní nový odpor zažehává její dcera hlasem skoro stejným. Přiznám se, že tenhle motiv, motiv důležitý a stavební, mě při druhém čtení už zlobil. Jeho patos jsem čul jako přehnaný a intelektuálský, tedy poněkud proti žánru. Stejně jako rozhodující okamžik bitvy, kdy vojsko kapituluje z důvodů, které by prošly snad v nějakém lyrickém žánru... ale o tom tu povídat nebudu, poněvadž to je na úplném konci a pověděl bych asi zbytečně mnoho.“ PLESKA, Gabriel. Strhující příběh v znepokojivých souvislostech. Tvar, roč. 19, č. 13, s. 21. (recenze je také dostupná na: let/1247-kdy-nezabije-bude-zabit)

 Utopie = „žánr fantastické literatury líčící alternativní model společenského uspořádání v pomyslné zemi.“  Vážná  Komická  Antiutopie/dystopie = „Varovně laděná negativní varianta utopie, projektující možná rizika budoucího společenského vývoje“ (někdy považována za samostatný žánr) MOCNÁ, D. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha/Litomyšl: Paseka, 2004, s. 666.

 Sci-fi (science fiction) = „druh fantastické literatury, tematicky čerpající z poznatků moderní vědy a techniky; na rozdíl od fantastiky pohádkové, démonologické, iracionální opírá se fantastika s. f. o obecné povědomí o současném stavu vědy a jejích vývojových možnostech“ VLAŠÍN, Štěpán a kol. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977, s. 343.

 Fantasy?  Mnohost definic  Pringle: „literatura zrozená z touhy srdce“  Vlašín (1977): fantastická literatura = „souhrnné označení pro literární díla, vytvářející obraz skutečnosti za pomoci prvků smyšlených, tj. takových, které neodpovídají běžné zkušenosti ani obecně platnému pojetí a nazírání světa“  … Vztah utopie – fantasy (- sci-fi) blíže viz NOVÁKOVÁ, Luisa. Utopie Thomase Mora jako součást literárního rodokmenu science fiction a fantasy. In Současnost literatury pro děti a mládež. Liberec: Technická univerzita v Liberci-Nakladatelství Bor, 2009, s