Adam Vojtěch Ministerstvo financí ČR
kontrolovány čtyři FN nákupy činily největší podíl na celkových nákladech (43% - 52%), podíl léčiv a ZP pak činil 32% - 42 % nemocnice nepostupovaly podle ZVZ, ale nakupovaly „napřímo“ od vybraných dodavatelů nebyly uzavírány písemné smlouvy – nemožnost ověřit, zda sjednané ceny odpovídaly cenám fakturovaným – významný korupční potenciál významné cenové rozdíly napříč nemocnicemi při nákupu shodných léčivých přípravků či zdravotnických prostředků dosahující desítek až stovek procent - bonusy
NemocnicePrůměrná vykázaná cenaMaximální úhrada FN Olomouc ,60 Kč Kč IKEM ,10 Kč Kč
Červen 2010Listopad 2010 Zdravotní pojišťovna Cena vykázanáMaximální úhradaCena vykázanáMaximální úhrada VZP Kč Kč Kč Kč OZP Kč ZP MV Kč
NemocniceZPMnozstviCelková cena Vykázaná cena za 1 ks Maximální úhrada Všeobecná fakultní nemocniceZP ZP Institut klinické a experimentální medicínyZP ZP ZP ZP Nemocnice Na HomolceZP ZP ZP ZP ZP Fakultní nemocnice Královské VinohradyZP ZP ZP Fakultní nemocnice PlzeňZP ZP ZP Masarykova nemocnice v Ústí n/LabeZP ZP Fakultní nemocnice U sv.Anny v BrněZP ZP ZP ZP Fakultní nemocnice BrnoZP ZP Fakultní nemocnice OlomoucZP ZP
Nemocnice Průměrná vykázaná cena Maximální úhrada Rozdíl Skutečná nákupní cena Rozdíl Počet kusů celkem za rok 2011 Celkový rozdíl FN Královské Vinohrady Kč 0 Kč Kč Kč Kč
Zákon o veřejných zakázkách (cena vs. kvalita), námitky a odvolání k ÚOHS (často účelové) Princip péče řádného hospodáře vs. dodržení zákona o veřejných zakázkách Zóna „šedých“ nákupů Netransparentní dohody s dodavateli – zpětné bonusy (rozsudek NSS č.j. 8 As 204/2014 – 58 ve věci WALMARK) Nedostatečný přehled o skutečných tržních cenách Rigidní přístup lékařského personálu
Je zřejmé, že ve zdravotnictví nemůže být vždy jediným kritériem v rámci nákupů pouze cena – důraz na nejnižší cenu může v konečném důsledku znamenat zvýšení nákladů M.E.A.T. – Most Economic Advantageous Tendering (Směrnice 2014/24/EU) Nákladová efektivita – poměr cena/kvalita resp. cena/hodnota pro pacienta, poskytovatele, systém v.z.p. Definice „hodnoty“ v rámci tendrů
Chybí řešení především v rámci přímo řízených nemocnic (polovina úhrad ze všech ZZ akutní lůžkové péče) Chybí přehled o skutečných nákupních - tržních cenách (cena vykazovaná, fakturační, efektivní…) „Šedé nákupy“ – neexistence vazby mezi soutěženým materiálem a jeho skutečnou spotřebou – do nemocnic dodáván „napřímo“ jiný materiál, než který je vybrán v zadávacím řízení v rámci ZVZ
Chybí benchmark v rámci (přímo řízených) nemocnic Příklad: FNKV vs. Bulovka – stejné léčivé přípravky – rozdíl 23% v nákupní ceně ve prospěch Bulovky Nutnost zavedení centrálního katalogu na úrovni krajů či ČR (přímo řízené nemocnice) - informační databáze cen, včetně kategorizace jednotlivých položek (SZM, léky, atd.), jakožto jednotný podklad pro soutěžení položek, objednávání, rozpočtování, nastavování limitů i reporting -> zprůhlednění systému, benchmark
Cesta k vyšší míře transparentnosti a standardizace Eliminace „spřátelených“ dodavatelů Odlehčení nemocnicím od administrativy – ušetření nákladů Získání výhodnější ceny – hodnoty Sdílené know-how Tendry nemůže zajišťovat Ministerstvo zdravotnictví – nedostatečné personální a časové kapacity, odborná znalost
Sdružené nákupy jsou trendem v západní Evropě Často existují svébytné entity, které zajišťují nákupní servis a související sdílené služby pro nemocnice Německo – EK UNICO – nákupy pro 12 univerzitních nemocnic v ročním objemu 1,2 miliardy euro Německo – EKK eG – nákupy pro více než 70 komunálních nemocnic v ročním objemu přes 1 miliarda euro – model přenesen i do Rakouska, Nizozemska… Portugalsko – SPMS, EPE – svébytná entita řízená MZd a MF zajišťující nákup a související sdílené služby pro 60 veřejných nemocnic Francie – RESAH – nákupy zboží a služeb pro 120 zdravotnických zařízení v ročním objemu 1,5 miliardy euro
založení nové entity, která bude zajišťovat nákupy a související služby pro nemocnice, např. v právní formě družstva možnost zajišťovat nejen nákupy, ale i sdílené služby (právní, IT...) sdružení zadavatelů/centrální zadavatel podle ZVZ úspora nákladů na administraci zakázky, nižší vysoutěžená cena, standardizace, transparentnost přeshraniční sdružení zadavatelů – nadnárodní spolupráce v oblasti nákupů, sdílení know-how a dosavadních zkušeností
dobré zkušenosti v případě nákupu energií platforma pro nákup zdravotnických komodit (velké objemy) státem regulovaný veřejný trh obchodování s komoditami za objektivní cenu a předem známých kvalitativních, platebních a dodacích podmínek regulace ve smyslu zákona o komoditních burzách nákupem na komoditní burze je automaticky naplňován zákon č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách -> rychlost, střetem poptávky a nabídky je obchod ihned uzavřen, žádné námitky či odvolání k ÚOHS