Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK PODNIKU – OBĚŽNÝ MAJETEK Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012
ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Finanční gramotnost je poskytnout studentům oboru Klempíř potřebné informace o bankovních produktech, spoření a zadlužování. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekonomika na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na majetek podniku.
Majetek podniku Oběžný majetek
zásobymateriálvýrobkyzbožípohledávky finanční majetek
Finanční majetek a pohledávky Finanční majetek Peníze na účtech Akcie Dluhopisy Pohledávky Nezaplacené faktury od odběratelů Nesplacené závazky dlužníků
Zásoby Materiál Vstupní suroviny pro výrobu zboží Výrobky Hotové výrobky na skladě (zatím, nemají odběratele) Zboží Výrobky expedované konkrétnímu zákazníkovi
Zásobování Plánování spotřeby materiálu Kolik budeme potřebovat materiálu pro splnění zakázky. Plánovaná spotřeba = norma spotřeby x plánovaná velikost produkce
Příklad Pro výrobu kovového koše na papír je zapotřebí 0,5 kg plného plechu, 0,15 m. kovové síťoviny, 0,38 m drátu a 0,13 kg barvy. Plánujeme vyrobit ks za čtvrtletí. DruhJed notk a Norma spotřeby Plánovaná spotřeba Plný plechkg0, x 0,5 = Kovová síťov.m20, x 0,15 = 750 Drátm0, x 0,38= Barvakg0, x 0,13 = 650
Pořízení materiálu Nákupu materiálu pro výrobu zboží předchází výběr vhodného dodavatele. Při výběru dodavatele sledujeme následující kritéria: CENA TERMÍN DODÁNÍ KVALITA
Výběr dodavatele 1. Zaslání poptávky několika potencionálním dodavatelům. 2. Vyhodnocení došlých nabídek 3. Výběr nejvhodnějšího dodavatele podle zvolených kritérií 4. Zaslání objednávky vybranému dodavateli
Přejímka materiálu 1. Vstupní kontrola materiálu 2. Potvrzení dodacího listu, puťovky 3. Převzetí materiálu (označení štítkem) 4. Uskladnění materiálu (evidence na sklad) 5. Výdej ze skladu do výroby (odepsání ze skladu)
Reklamační řízení Neodpovídá-li přijaté zboží našim požadavkům, máme možnost toto zboží reklamovat. Náležitosti reklamačního protokolu: U koho reklamuji Co reklamuji (popis zboží, odkaz na dodací list) Jaké množství (ks, kg, m atd.) Jakou požaduji nápravu (náhradu zboží, slevu)
Úkol 1. Vypracujte do přiložených formulářů: poptávku, nabídku, objednávku, dodací list a fakturu. 2. Vypracujte reklamační protokol.
ZDROJE KLÍNSKÝ, Petr; MUNCH, Otto. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1-4. Praha: Fortuna, 2006, ISBN