Návrh řešení nezaměstnanosti lidí, kteří prodělali ústavně ochrannou péči v okrese Brno-město, formou sociálně ekonomického podniku Vedoucí práce:RNDr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je financován z programu OPL ZZ a státního rozpočtu.
Advertisements

, Chrudim Anna Chvátalová
Analýza Centra ProEquality
Osoby propuštěné z výkonu trestu a sociální pomoc poskytovaná veřejnou správou Mgr. Jiří Sejbal, Oddělení sociální prevence a pomoci , Odbor sociální.
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červen 2011.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Brno–město pro rodiny Projekt ANIMA PLUS CZ Inovativní opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání Mgr. Lenka Zemanová.
Nauka o podniku Investice.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Sociální podnikání jako způsob myšlení a tvořivosti požadované klíčové kompetence pro vedení sociálního podniku Ing. Vojtěch Miler PPSD Personální a poradenské.
Chudoba jako sociální problém
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červen 2011.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Informace ÚP ČR, Krajské pobočky v Ostravě. Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji k
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Autor bakalářské práce:Martin Šíma Vedoucí bakalářské práce:Ing. Marta Hortová Oponent bakalářské práce:Mgr. Hana Bartošová DAŇOVÉ A ODVODOVÉ ZATÍŽENÍ.
Specifika účtování ve vybraném zemědělském podniku Autor bakalářské práce: David Limberk Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Oponent bakalářské.
MLADÍ A ÚŘAD PRÁCE – NEZAMĚSTNANOST MLÁDEŽE Z POHLEDU PŘÍMÉ PRÁCE Barbora Pšenicová mezinárodní konference v rámci Projektu realizovaného z programu Erasmus+
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Tisková konference ČMKOS
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Financování a účetnictví základních škol
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Program na podporu zaměstnanosti znevýhodněných osob na území Brna
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ekonomika veřejného sektoru
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Rodinná politika Sociální politika II.
Ing. Stanislava Správková
Tisková konference ČMKOS
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Návrh řešení nezaměstnanosti lidí, kteří prodělali ústavně ochrannou péči v okrese Brno-město, formou sociálně ekonomického podniku Vedoucí práce:RNDr. Ivo Moll, CSc Autor práce:Marek Štol

Cíle práce popsat vývoj počtu dětí v ústavní péči v okrese Brno-město, popsat vývoj počtu mladých lidí, kteří opouštějí ústavní péči v okrese Brno-město po dosažení zletilosti, odhad počtu mladých v okrese Brno-město, kteří v důsledku předchozích výchovných opatření nemohou dlouhou dobu (tj měsíců) najít práci, porovnat dvě nákladové situace: náklady na jednoho průměrného nezaměstnaného, náklady na jednoho znevýhodněného zaměstnance při založení sociálně ekonomického podniku.

Zdroje statistických informací Magistrát města Brna: Odbor sociálně právní ochrany dětí Magistrát města Brna: Oddělení sociální prevence a pomoci

Metodika práce teoretická část čerpá z odborné literatury, která je citována v kapitole literatura, statistické informace jsou zpracovány formou grafů a tabulek, jednotlivé nákladové situace jsou vyhodnocovány a porovnávány pomocí ukazatele průměrných měsíčních nákladů na danou variantu a ukazatele doby návratnosti.

Úvod do problematiky ústavní výchovy Ústavní výchovu (ÚV) nebo ochrannou výchovu (OV) nařizuje soud na základě návrhu, který podává Odbor sociálně právní ochrany dětí. Týká se tzv. ohrožených dětí, které jsou ohroženy svým okolím nebo sami sebou. Důvody pro uvalení ÚV nebo OV jsou: osamělost (tj. jedinec je sirotek), zanedbání výchovy, nezvládnutí výchovy (tj. delikventní vývoj jedince). Mezi základní ústavní zařízení patří: Diagnostické ústavy, Dětské domovy, Dětské domovy se školou, Výchovné ústavy.

Součastný stav ÚV a OV v ČR V ČR je podle údaje MŠMT z roku 2008/2009 v ústavní nebo ochranné výchově umístěno 7820 dětí. Dle tohoto údaje má ČR v přepočtu na obyvatele a při porovnání s Evropskou unií nejvíc takto umístěných dětí. Trend, který se týká počtu dětí umisťovaných do ústavních zařízení, je vzrůstající. Neutěšený stav celého systému institucionální výchovy je předmětem kritiky celé řady státních a nestátních organizací, ozývají se i kritické hlasy ze zahraničí respektive z EU.

Vývoj počtu dětí v ÚV a OV v okrese Brno-město mezi lety 2006 – 2009

Grafický vývoj počtu dětí v ÚV a OV v okrese Brno-město mezi lety 2006 – 2009

Grafický vývoj počtu dětí, které ukončili ÚV nebo OV zletilostí v okrese Brno-město mezi lety 2006 – 2009

Odhad počtu nezaměstnaných mladých lidí, kteří prodělali ÚV nebo OV Údaje o nezaměstnanosti, vztažené k dané skupině osob, neeviduje ani Úřad práce, ani námi zvolený zdroj statistických informací čili oddělení sociální prevence a pomoci. Vedoucí oddělení sociální prevence a pomoci poskytl pouze nekvalifikovaný odhad nezaměstnanosti této skupiny osob, který není reprezentativní a nemá potřebnou vypovídací schopnost. Závěrem je fakt, že statistický informační systém není ještě tak propracovaný, aby odpověděl na příčiny nezaměstnanosti určitých skupin lidí.

Sociální ekonomika a sociální podnikání skupina organizací, které nepatří k veřejnému sektoru, jsou demokratické a mají zvláštní způsob přerozdělování zisků pro účely svého dalšího rozvoje a zlepšování služeb pro své členy a pro společnost. Hlavním charakteristickým rysem je propojení ekonomické činnosti se sociálními nebo environmentálními cíly. Sociální podnikání slučuje zájmy týkající se podnikání, zaměstnávání zdravotně či sociálně znevýhodněných občanů a občanů bez tohoto znevýhodnění, pozitivního působení na společnost v místě podnikání a zvyšování životní úrovně zaměstnanců.

Koncept sociální firmy v Brně Po vzoru již zavedené pražské sociální firmy Café Rozmar, která má stejnou cílovou skupinu znevýhodněných osob = životaschopnost Podnikání v oboru kavárenství v centru Brna o provozní ploše cca 1OO m 2 Hlavní cíle: nabízet práci znevýhodněným lidem se zkušeností s ÚV nebo OV, znevýhodnění získají potřebné dovednosti a znalosti v oboru, po vzoru Café Rozmar střídat znevýhodněné po půl roce tak, aby jich co nejvíce získalo uznatelnou praxi v oboru.

Průměrné měsíční náklady na jednoho zaměstnaného v konceptu sociální firmy Měsíční provozní náklady + poměrná část kapitálových výdajů při pětileté životnosti, Tato část nákladů je zastoupena fixními náklady a investičními náklady. Za předpokladu, že každý měsíc v podniku budou pracovat tři znevýhodněné osoby, jsou tyto náklady po přepočtení na každou z nich cca Kč. Toto číslo tedy představuje náklady na jednoho znevýhodněného při životnosti investice 5 let.

Doba návratnosti v konceptu sociální firmy NPV =∑ Součastných hodnot peněžních příjmů v jednotlivých letech - ∑ Součastné hodnoty kapitálových výdajů. V případě diskontovaných peněžních toků by doba návratnosti byla 2 roky a cca 50 dní.

Průměrné měsíční náklady na jednoho nezaměstnaného Ukazatel se odvíjí od variant situací, které by mohly nastat u mladého člověka, který opustí ústavní výchovu. 1. Nezaměstnaný jedinec od počátku Celkové roční náklady = Kč Celkové měsíční náklady = 4746 Kč 2. Nezaměstnaný jedinec, který byl dříve zaměstnaný alespoň jeden rok při minimální mzdě (tj Kč/měsíc) Celkové roční náklady = Kč Celkové měsíční náklady = 9978 Kč při tzv. „ směrodatné mzdě“ (tj /měsíc) Celkové roční náklady = Kč Celkové měsíční náklady = Kč

Průměrné měsíční náklady na jednoho nezaměstnaného 3. Nezaměstnaný jedinec páchající trestnou činnost, který byl zadržen a uvězněn Celkové roční náklady = Kč Celkové měsíční náklady = Kč Dle citovaných dokumentů se zhruba 50 % osob, po opuštění ústavní výchovy, dopustí trestného činu. Je velice pravděpodobné, že se budou průměrné měsíční náklady na jednu průměrnou nezaměstnanou osobu, která prodělala ústavní nebo ochrannou péči, pohybovat v horní polovině uváděného rozmezí.

Doba návratnosti u nezaměstnaného jedince Lze s dostatečně velkou mírou pravděpodobnosti tvrdit, že součastný dávkový systém, bez dalších podpůrných opatření, nezaručuje žádnou dobu návratnosti. Vynaložené státní prostředky jsou pouze stimulem, který zaručuje alespoň nutnou míru solidarity. Z toho plyne, že je potřeba transformovat alespoň část tohoto systému do podoby podpůrných opatření týkajících se například přímého vytváření nových pracovních míst prostřednictvím sociálně ekonomických podniků.

Vyhodnocení nákladových situací a test hypotézy Porovnání jednotlivých variant podle průměrných měsíčních nákladů.

Vyhodnocení nákladových situací a test hypotézy Doba návratnosti je v případě konceptu sociálně ekonomického podniku 2 roky a cca 50 dní. Doba návratnosti v případě dávkového systému nelze prokázat. Hypotéza, „Založením sociálně ekonomického podniku pro absolventy tzv. ústavní péče stát ušetří náklady spojené s vyplácením sociálních dávek a náklady vynaložené na potírání kriminality“, byla z ekonomického hlediska vyvrácena. V krátkodobém horizontu je pro stát ekonomicky výhodnější dotovat nezaměstnané formou příspěvků a podpor v nezaměstnanosti.

Závěry a doporučení Podle doby návratnosti je koncept sociální firmy, za daných podmínek, ekonomicky výhodnější než dávkový systém. Sociální podnikání má velký přínos pro společnost, zejména pro znevýhodněné osoby na pracovním trhu. Na základě analýzy zkušeností se sociálním podnikáním v ČR jsou doporučení následující: Vzdělávání v oblasti sociálního podnikání. Vytvoření legislativního rámce, který by upravoval zakládání, chod a daňovou povinnost sociálně ekonomických firem. Transformovat částečně systém politiky zaměstnanosti a soustředit více finančních prostředků do přímé podpory sociálního podnikání.

Děkuji za pozornost