Plnění Programového prohlášení z 8. valné hromady SKIP 2013 Plzeň 11.-12.11.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
ECVET v Programu celoživotního učení
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Celostátní síť pro venkov
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
POSTAVENÍ ZÁKLADNÍ KNIHOVNY V OBCI KNIHOVNA ROKU Seminář regionální funkce knihoven ve Zlínském kraji Setkání starostů obcí a knihovníků okresu Zlín Eva.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Nemoforum jako zdroj legislativních námětů v oblasti informací o území Růžena Zimová Nemoforum / Stavební fakulta ČVUT Konference ISSS, , Hradec.
Podpora přípravy projektů NNO pro příští programovací období 2007 – 13 Chceme zpracovat takové projekty NNO, jejichž cíle jsou společné více organizacím.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
KISK MU Metody knihovnické práce 1. Vývoj knihovnictví po roce Knihovnická legislativa, normy, standardy 3. Organizace knihovnictví,
Gateshead – město s inspirací Gateshead – město s inspirací Havlíčkův Brod Havlíčkův Brod duben 2004 duben 2004 Zlata Houšková Zlata Houšková.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
AutoSAP v období AutoSAP v období Co se nám podařilo 2.Kde je nutné pokračovat, zintenzivnit aktivity 3.Priority AutoSAP předpokládané.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
K postavení muzejních knihoven Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
Knihovny v pavučině spolupráce, Jindřichův Hradec Barbora Ramajzlová Asociace knihoven vysokých škol ČR - kroky ke.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
9. Knihovna jako centrum komunitních aktivit a kreativity 14. Knihovna jako garant přístupu k internetu 15. Regionální funkce 16. Aktualizovat a zavést.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Celostátní porada vysokoškolských knihoven 2005, Praha, Asociace knihoven vysokých škol ČR v roce 2005 Barbora Ramajzlová
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Závěrečná konference projektu
Polytechnické vzdělávání v praxi
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Sociální práce TEĎ a TADY II
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Transkript prezentace:

Plnění Programového prohlášení z 8. valné hromady SKIP 2013 Plzeň

Proč se zabývat Programovým prohlášením?  Musíme pro valnou hromadu připravit zprávu o plnění PP  Co jsme splnili a jak?  Co jsme nesplnili a proč?  Musíme pro valnou hromadu návrh nového PP  Jaké jsou priority oboru?  Jaké jsou priority SKIP?  Jaké si stanovíme cíle a úkoly?

V příštím období se aktivity Svazu knihovníků a informačních pracovníků soustředí zejména na podporu realizace Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2011 – 2015.

1. Organizace a řízení SKIP  Zajistit nezbytnou míru profesionalizace sekretariátu SKIP.  Zkvalitnit komunikaci mezi orgány SKIP a jeho členy, podporovat spolupráci mezi regiony.  Připravit novelu stanov SKIP v souladu s novým občanským zákoníkem. V této souvislosti optimalizovat organizační strukturu, hospodaření a řízení SKIP.  Usilovat o rozšíření členské základny, posilovat a cíleně prohlubovat odborné, kolegiální a společenské styky členů SKIP, motivovat knihovny a informační instituce ke spolupráci se SKIP.  Hledat další zdroje financování činností SKIP, především v soukromé sféře.

2. Obhajovat a prosazovat právo občanů na rovný a neomezený přístup k informacím a kulturním hodnotám prostřednictvím knihoven.  Trvale prosazovat princip rovného přístupu a bezplatnosti veřejných knihovnických a informačních služeb.  Soustředit se na podporu rozvoje obecních knihoven jako komunitních center.  Podporovat spolupráci a začleňování knihoven do Centrálního portálu českých knihoven.  Usilovat o prosazení výjimek v autorském zákonu pro služby knihoven v digitálním prostředí tak, aby nedocházelo k omezování přístupu k informacím v digitální podobě.  Podílet se na zpracování metodik pro práci se znevýhodněnými uživateli knihoven a na udělování certifikátu Handicap Friendly.  Propagovat využívání standardu veřejných knihovnických a informačních služeb mezi knihovnami a jejich provozovateli.  Sledovat dostupnost veřejného internetu v knihovnách jako důležitého nástroje rovného přístupu.

3. Podporovat a propagovat četbu, rozvoj funkční a informační gramotnosti, aktivity na odstranění druhotné negramotnosti a iniciativy knihoven v oblasti multikulturních aktivit.  Podporovat aktivity rozvíjející čtenářství dětí a mládeže.  Podporovat spolupráci knihoven s institucemi, projekty a aktivitami zaměřenými na podporu čtenářské gramotnosti.  Zvyšovat profesionalitu a zkvalitňovat akce zaměřené na širokou veřejnost.  Zaměřovat se více na zvyšování funkční gramotnosti a celoživotního vzdělávání dospělých.

4. Prezentovat odborné i laické veřejnosti významné výsledky i události z oboru a informovat o jeho závažných problémech, a to nejen v odborném tisku, ale i v dalších hromadných sdělovacích prostředcích. Organizovat mediální akce k propagaci veřejných knihovnických a informačních služeb a hledat nové formy práce s veřejností.  Vyhodnotit efektivnost stávajících celostátních akcí na propagaci četby a knihoven a formulovat priority. Hledat nové formy práce i partnery při propagaci činnosti a služeb knihoven.  Motivovat a iniciovat knihovny k aktivní práci s veřejností a sdělovacími prostředky.  Cílevědomě prosazovat problematiku knihoven do hromadných sdělovacích prostředků, zejména do televizních vysílání a na sociálních sítích.  Zvyšovat kompetence knihoven a jejich pracovníků pro prezentaci a komunikaci s médii.  Rozvíjet obsah a formu Bulletinu SKIP s důrazem na jeho elektronickou verzi.

5. Podpořit účast knihoven v projektech spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie v novém plánovacím období a z jiných dotačních programů  Podporovat vzájemnou výměnu zkušeností a spolupráci knihoven při využívání strukturálních fondů EU.  Využívat možností účasti v relevantních projektech partnerských organizací, výhodných pro knihovny.

6. Podporovat snahy knihoven o výstavbu nových budov nebo rekonstrukci jejich prostor tak, aby odpovídaly postavení moderních kulturních zařízení.  Motivovat knihovny a jejich provozovatele ke zlepšení prostředí pro uživatele, využít k tomu ocenění „Městská knihovna roku…“a další aktivity.  Aktualizovat a dále rozvíjet databázi staveb a rekonstrukcí knihoven.  Pořádat nadále studijní cesty do nových/zdařile rekonstruovaných budov evropských knihoven.

7. Podílet se na úpravě i realizaci právních předpisů, norem a doporučení majících přímý či zprostředkovaný vliv na rozvoj oboru.  Podílet se na novelizaci legislativy povinného výtisku v souvislosti s řešením problematiky trvalého uchování digitálních dokumentů.  Podílet se novelizaci knihovního zákona č. 257/2001 Sb., pokud potřeba novely vyplyne z realizace Koncepce rozvoje knihoven ČR 2011 – 2015.

8. Usilovat o rovnovážný vztah mezi autorskými právy a principy volného šíření informací a demokratického přístupu k informacím a kulturním hodnotám. Vyjednávat s držiteli autorských práv a vytvářet dostatečný prostor pro veřejné knihovnické a informační služby v digitálním prostředí.  V novele Autorského zákona usilovat o vytvoření prostoru pro poskytování pohotových a obsahově bohatých veřejných knihovnických a informačních služeb v digitálním prostředí.  Podílet se na řešení autorskoprávních otázek souvisejících s digitalizací tzv. osiřelých děl a děl nedostupných na trhu.  Shromažďovat zahraniční zkušenosti s aplikací autorských práv na služby knihoven.

9. Aktivně rozvíjet spolupráci s představiteli všech úrovní státní správy a samosprávy s cílem zajistit rovnoměrný rozvoj knihovnictví ve všech krajích České republiky; zvýšit úlohu regionálních organizací SKIP a posílit jejich spolupráci s příslušnými orgány veřejné správy a ostatními zřizovateli knihoven.  Spolupracovat s MŠMT ČR a školami v oblasti podpory četby, čtenářství, informační a funkční gramotnosti a při koncipování programu na podporu získávání licencí na elektronické informační zdroje pro oblast vědy a výzkumu.  Spolupracovat s Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí při získávání podpory regionálních funkcí a dalších tématech souvisejících s rozvojem knihoven.  Nadále rozvíjet spolupráci se Spolkem pro obnovu venkova, podílet se na soutěži Vesnice roku.

10. Podporovat efektivní formy vzájemné spolupráce a koordinace paměťových institucí na celostátní, krajské i místní úrovni; spolupracovat se spolky a sdruženími z oblasti knihoven, archivů, muzeí, galerií, knihkupectví a vydavatelství ad.  Podporovat společné projekty knihoven, archivů a muzeí při správě, ochraně, digitalizaci a zpřístupnění sbírek.  Hledat další cesty a podpořit spolupráci s vydavateli, knihkupci, autory a kolektivními správci. Participovat na vyjednávání hromadných smluv na poskytování služeb knihoven v digitálním prostředí, podporovat ustavení konsorcií knihoven k využití elektronických databází.  Usilovat o intenzivnější participaci SKIP v soutěži Magnesia Litera.

11. Rozšiřovat kontakty a spolupráci s firmami, které svými produkty ovlivňují činnost knihoven  Pokračovat ve vytváření prostoru pro vyjednávání výhodných podmínek pro činnost knihoven a členů SKIP, získávat firmy pro podporu četby i knihoven a jejich služeb veřejnosti.

12. Iniciovat a všestranně podporovat mezinárodní spolupráci knihoven, aktivně působit v mezinárodních odborných organizacích, zapojovat se do evropských projektů, zprostředkovávat a využívat zkušenosti knihoven členských zemí Evropské unie, zasazovat se o aplikaci efektivních mezinárodních programů do činnosti knihoven v ČR, rozšiřovat spolupráci s profesními spolky a organizacemi v zahraničí.  Usilovat o získání většího počtu jazykově kompetentních členů SKIP pro zahraniční a mezinárodní aktivity SKIP a průběžně mapovat situaci v oblasti jazykových kompetencí členů.  Hledat cesty rozšíření vazeb a spolupráce i s dalšími národními a evropskými profesními sdruženími.  Orientovat styky a spolupráci se zahraničními partnery na konkrétní přínos k odbornému rozvoji knihovníků a knihovnické profese v ČR.

13. V zájmu rozvoje veřejných knihovnických a informačních služeb rozvíjet spolupráci se specializovanými knihovnami a podpořit jejich zapojení do všech koncepcí a programů.  Trvale usilovat o společný postup a kooperaci s knihovnami i všemi jejich sdruženími: Sdružení knihoven, Asociace knihoven vysokých škol, Česká informační společnost, Komise knihovníků Asociace muzeí a galerií, ČNS IAML.

14. Přispívat k celoživotnímu vzdělávání pracovníků knihoven pořádáním seminářů, konferencí a diskusních setkání k aktuálním otázkám rozvoje knihovnictví.  Usilovat o získávání podpory pro vzdělávací aktivity formou grantů a sponzorství včetně využití strukturálních fondů EU.  Participovat na projektu „Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa I“, který je garantován Unii zaměstnavatelských svazů (sociální audit, demografická prognóza, školení vedoucích pracovníků).  Podílet se na tvorbě koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků.  Prosazovat myšlenku celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven a informačních institucí. Usilovat o provázání tohoto vzdělávání s principy odměňování.  Zintenzivnit spolupráci s krajskými knihovnami v oblasti výkonu regionálních funkcí a vzdělávání metodiků.  Spolupracovat na projektu Národní soustavy kvalifikací 2, případně Národní soustava povolání 3.

15. Usilovat o vysokou společenskou prestiž profese a zlepšení systému odměňování knihovníků a informačních pracovníků.  Připravit ve spolupráci s dalšími partnery systém akreditací inovačních a specializačních oborových kurzů na MK ČR.  Usilovat o zavedení systému certifikace kompetencí knihovníků (pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb.

16. Spolupracovat s odbornými knihovnickými školami a knihovnickými institucemi a organizacemi zejména při rozvoji on-line a distančního vzdělávání v oboru.  Usilovat o další rozvoj on-line a distančního vzdělávání v oboru.  Nadále rozvíjet co nejužší spolupráci s oborovými školami.

Proč se zabývat Programovým prohlášením?  Musíme pro valnou hromadu připravit zprávu o plnění PP  Co jsme splnili a jak?  Co jsme nesplnili a proč?  Musíme pro valnou hromadu návrh nového PP  Jaké jsou priority oboru?  Jaké jsou priority SKIP?  Jaké si stanovíme cíle a úkoly?

Jak připravit podklady  Podklady pro zprávu o plnění PP  Jak a čím plnili PP jednotlivé regiony?  Jak a čím plnili PP odborné sekce a kluby?  Příprava nového PP  Méně obecných proklamací, více konkrétních úkolů a projektů  Každý region, každá sekce  Vyjmenovat hlavní priority a projekty  Termín: ?????

Plnění Programového prohlášení z 8. valné hromady SKIP 2013 Plzeň