NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE Žáci se formou prezentace seznámí s hudbou romantismu, hudebními formami a rozvojem hudebních nástrojů. Prostřednictvím zadaného úkolu se žáci seznámí s hlavními hudebními představiteli tohoto směru.
ROMANTISMUS VZNIK: přelom 18. – 19. stol. až do poč. 20. stol. Hudba plná nálad a citů. Skladatel nebyl nucen skládat hudbu na přání svého nadřízeného, ale podle vlastních představ.
Novinky 1.) Vznik programní hudby (rozsáhlé soubory skladeb, symfonické básně). 2.) Vznik skladeb inspirovaných národní lidovou hudbou a národními tradicemi. Až nyní začala vznikat typicky národní hudba, včetně té české (B. Smetana – Má vlast). V mnoha městech byly založeny hudební školy, které daly možnost měšťanským i venkovským dětem studovat hudbu u výborných učitelů.
Hudební nástroje Většina hudebních nástrojů dostala dnešní podobu. Klavír – opatřen litinovým rámem, jeho zvuk se tak zesílil. Žesťové nástroje – využívaly ventilový mechanismus. Smyčcové nástroje - od doby baroka se prakticky nezměnily.
Rozvoj 1.) Symfonické tvorby – symfonické básně, symfonie. Orchestr obsahoval již 60 – 70 hudebníků. 2.) Opery – začal se klást důraz na děj, na myšlenkové zaměření oper.
POSLECH Giuseppe Verdi – Sbor Židů z opery Nabucco
ÚKOL Uveď další skladatele romantismu.
ŘEŠENÍ Frederyk Chopin Robert Schumann Petr Iljič Čajkovskij Richard Wagner…
CITACE Text je dílem autorky ze dne Video: [online] [cit ]. Giuseppe Verdi – Nabucco. Dostupné z WWW:. Obr. 1 [online]. c2011 [cit ]. Giuseppe Verdi. Dostupné z WWW:.